Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Francusko-grecka współpraca przemysłowa. W tle dwie fregaty Belh@rra

Proponowany przez Naval Group okręt typu Belh@rra jest już klasyczną fregatą o wyporności około 4000 ton. Fot. M.Dura
Proponowany przez Naval Group okręt typu Belh@rra jest już klasyczną fregatą o wyporności około 4000 ton. Fot. M.Dura

Koncern Naval Group zaprezentował plan długoterminowej współpracy z przemysłem greckim opracowany w celu wsparcia programu akwizycji dwóch fregat FDI (Frégate de Défense et d’Intervention) - klasy Belh@rra dla sił morskich Grecji. Cały kontrakt jest wyceniany na półtora miliarda euro.

Plan współpracy pomiędzy koncernem stoczniowym Naval Group a różnego rodzaju podmiotami greckimi został zaprezentowany 13 lutego 2020 r. na specjalnym spotkaniu zorganizowanym w ambasadzie francuskiej w Atenach. Podczas tego wydarzenia Naval Group podpisała umowy partnerskie z NTUA - Politechniką Narodową w Atenach, Uniwersytetem w Patras i Uniwersytetem na Krecie.

Wydarzenie to wiąże się z bezpośrednio z projektem sprzedaży dla Grecji przez Francję dwóch fregat wielozadaniowych typu Belh@rra. Naval Group proponuje przy okazji szeroko idącą współpracę z greckim przemysłem, zapewniającą samodzielność w zabezpieczeniu działania tych okrętów przez cały okres ich trzydziestoletniej służby.

Ten plan współpracy wesprze grecką marynarkę wojenną w osiąganiu regionalnej przewagi na morzu, ale także zdolność greckiego przemysłu do aktywnego przygotowania się do wojny morskiej przyszłości. Chcemy zbudować długoterminowe partnerstwo z greckim przemysłem i zagwarantować zakończenie z sukcesem programu fregaty, a także suwerenność Grecji dzięki szerokiemu transferowi technologii. Lokalny przemysł opanuje wiedzę niezbędną do obsługi fregat przez cały cykl ich życia

Alain Guillou - wiceprezes d/s rozwoju Naval Group

To współdziałanie ma polegać m.in. na stworzeniu Cyfrowego Centrum Wsparcia, przygotowanego do zabezpieczenia i weryfikacji integralności danych okrętowych. W tej domenie szczególnie mocno podkreśla się konieczność współpracy z ośrodkami naukowymi, ponieważ chodzi o okręt określany często jako „cyfrowy”, w którym tzw. sztuczna inteligencja ma być wykorzystywana nie tylko w systemach bojowych, ale również przy projektowaniu, budowie i ewentualnej modernizacji. Ma to zapewnić większą dostępność operacyjną okrętów i niższe koszty ich wykorzystania.

Obsługa tego oprogramowania wymaga zdobycia wiedzy, którą Naval Group oferuje razem ze swoimi fregatami. Będzie to potrzebne także przy szkoleniu załóg greckich okrętów. Także w tej dziedzinie ma być bowiem szeroko wykorzystywana „sztuczna inteligencja”, wraz z wprowadzeniem do treningów różnego rodzaju systemów symulacyjnych

Ważne jest również to, że Naval Group nie jest jedynym francuskim podmiotem, który zaoferował współpracę z greckim przemysłem. Francuska oferta jest w tym względzie o wiele bogatsza z praktyczną deklaracją stworzenia w Grecji głównego, europejskiego centrum inżynieryjnego odpowiedzialnego za badania projektowe i rozwojowe dla przyszłych fregat klasy Belh@rra. Jak na razie zamówionych jest pięć takich jednostek dla sił morskich Francji, z których pierwsza ma wejść zostać oddana w 2023 roku i wejść do służby w 2025 roku.

Francuzi kuszą jednak, że w przypadku złożenia zamówienia Grecja może stać się europejskim centrum rozwojowym w zakresie innowacji jeżeli chodzi o morskie działania wojenne.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Marek

    To są właśnie Mieczniki jakich nam trzeba.

  2. dim

    Nie podano istotnej okoliczności, że pozycja kilku greckich uczelni w temacie sztucznej inteligencji jest w świecie bardzo mocna. Nie licząc Greków pracujących w tej branży za granicą, zwłaszcza w USA. Przy czym w Grecji najbardziej znana w tym temacie Politechnika Krety i to tam właśnie kontynuował swą pracę profesorską (m.in.) pan Thanasis Kamburelis, w młodości główny konstruktor polskich maszyn cyfrowych "Odra".

  3. koko

    Aż się prosi, aby te ok. 122 metrowe okręty były budowane w PL.

Reklama