Geopolityka

Fot. ilmavoimat.fi

Fińskie Hornety startują z dróg. Pod skrzydłami JASSM

Fińskie siły powietrzne przeprowadziły w dniach 9-13 października 2017 r. ćwiczenia Ruska 17, w których udział wzięło ponad 60 statków powietrznych i ok. 4500 żołnierzy. Oprócz Finów w ćwiczeniu udział wzięły również samoloty i personel Szwedzkich Sił Powietrznych.

Ćwiczenie Ruska 17 było największym sprawdzianem gotowości bojowej fińskich sił powietrznych w roku bieżącym, celem było sprawdzenie stopnia wyszkolenia bojowego żołnierzy zawodowych, poborowych i rezerwistów w działaniach z zakresu obrony przeciwlotniczej w warunkach nagłego zagrożenia. W roli sił przeciwnika wystąpiła część żołnierzy ze Szwecji.

Wśród samolotów, jakie brały udział w sprawdzanie, znalazło się ponad 30 myśliwców wielozadaniowych F-18 Hornet i 14 samolotów szkolno-bojowych Hawk, a także maszyny transportowe i pomocnicze, jak również śmigłowce NH90 armii fińskiej. W ćwiczeniu wzięły udział myśliwce Hornet uzbrojone w pociski manewrujące AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km. 

Czytaj też: Gripeny i Hornety "atakują" Finlandię. Ruszyły manewry Ruska 2016 

Ze strony szwedzkiej w Ruska 17 uczestniczyło osiem samolotów Gripen i samolot kontroli i naprowadzania powietrznego Argus.

W ramach ćwiczeń żołnierze wykonywali postawione przed nimi zadania w bazach fińskich sił powietrznych Rissala, Pirkkala, Tikkakoski i Rovaniemi, jak również w czasowo przejętych na potrzeby manewrów portach lotniczych w Oulunsalo, Halli i Kokkola-Pietarsaari. Korzystano również z drogowego odcinka lotniskowego w Vieremä. Siły szwedzkie wykorzystywały także rodzimą bazę lotniczą w Kallax.

Hornet JASSM
Fot. Siły Powietrze Finlandii.

W ramach ćwiczeń wykonywano zadania przez całą dobę, natomiast operacje lotnicze miały miejsce od wczesnych godzin rannych do godziny 23 każdego dnia manewrów.

Reklama

Komentarze (9)

  1. Plush*

    Bo oni kumają ze bez lądowisk i odpowiednio przygotowanej obsługi te super hiper cacka wasze są nic nie warte. Bo podobnie do nas znajdują się troszkę blisko potencjalnego silnego agresora. I tyle temacie.

  2. Pim

    U nas takiego treningu nie będzie, ponieważ F-16 nie startują z dróg. Starty z odcinków drogowych skończyły się wiele lat temu. Teraz mamy Bazy, siedziby Skrzydeł Lotniczych, więc po co startować z drogi? A na poważnie, dla mnie wybór F-16 był kontrowersyjny właśnie z tego powodu. Uzależnienie od infrastruktury lotniskowej jest słabością. Skandynawowie tego błędu nie popełnili. I Hornet i Grippen mogą to robić i ta cecha zwiększa ich wartość. Możemy się wdać w dyskusję, czy w realu taka sytuacja może mieć miejsce? Czy to nie jest taki "ćwiczebny" pic na wodę dla dziennikarzy i polityków dających pieniądze na armię? Mimo wszystko, najwartościowsze samoloty, nie jako przywiązane do baz, to trochę jak Pancerniki w Pearl Harbour czy Tarencie.

    1. Culo

      F16 startuje z doli. To ze nie robi tego w Polsce nie wynika z tego, ze nie potrafi. Nie siej nieprawdziwych informacji.

    2. Davien

      Pim, F-16 spokojnie działają z DOL-i tak jak Gripeny czy Hornety. Tylko własciwie jaki to ma u nas sens jak wszystkie DOL-e są doskonale znane Rosjanom, na każdy trzeba dostarczyc zaopatrzenie i logistykę a mamy kilkadziesiąt lotnisk zdolnych do przyjecia F-16.

    3. M

      Mamy raptem 87 lotnisk z utwardzanymi pasami startowymi, zresztą F-16 mogą startować z dróg i to robią

  3. KAR

    Hornet nawet z drogi startuje. Szkoda, ze u nas nikt nie pomyślał i nie myśli o skromnych 20 - 30 sztukach tego samolotu...

    1. kowal

      A co on specjalnego oferuje więcej niż F16? F16 też z drogi startuje.

  4. As

    Czy na naszych Polskich drogach zawężanych przy ostatnich remontach i najeżonych wysepkami i każdą inną dostępną infrastrukturą można lądować? Pytam dlatego, że bardzo skromne jak na wielkość kraju siły powietrzne potracą pasy startowe w kwadrans od rozpoczęcia konfliktu

    1. kowal

      Mamy 20 lotnisk wojskowych chyba starczy. Poza tym gdzie ty na autostradach widziałeś wysepki czy "inny dostępną infrastrukturę? DOL już w Polsce się nie utrzymuje.

  5. Marek

    Po co fińskie hornety mają skrzydła składane tak jak te z Navy?Nie obniża to wytrzymałości platowca?

    1. Davien

      Nie ma wersji ladowej Horneta. Finowie uzywają standardowej wersji pokładowej.

    2. Tom

      Trzeba by było przeprojektować skrzydła plus zmiany na linii montażowej a to wszystko kosztuje, więc nie było sensu.

  6. Luke

    No to ladnie a unas taki trening gdzie?

    1. Ad_summam

      W Syrii?

    2. Polanski

      Po co?

    3. gts

      Nie ma tskich warunkow wszystko zostalo zaorane zgodnie z konwencja budowy najbardziej waskich drog na swiecie kazdej kategorii otoczonych jesli nie scisle ekranami (A i S) to glebokimi betonowymi dolami meloracyjnymi i drzewami (DK). Tam nawet samochodem sie ciezko jezdzi, a jakiekolwiek zdarzenie niesie ze soba wysokie ryzyko smierci. Gdzie ty chesz zmiescic w tej ciasnocie umyslowej projektantow i urzednikow DOLa??? Tam sie zjazdy i wezly z prawdziwego zdarzenia nie mieszcza bo wszystkie lacznice sa wyposazone w mikro-ronda o srednicy 6m, na ktorym busy sie lamia. Gdzie masz miejsce dla pasa startowego?

  7. KomorSRR

    "jak również śmigłowce NH90..." - jak to? Bez Caracali?

  8. Kazik

    U nas z JASSM-ami to tylko dialogi techniczne startują.

  9. bbb

    Prawie połowa fińskiego lotnictwa bojowego wzięła udział w tych manewrach. To znak, że traktują taki sposób walki bardzo poważnie. Z drugiej strony w Polsce jest tak dużo lotnisk wojskowych i cywilnych, że nawet rezygnując przez nas z DOLi i rozpraszając lotnictwo bojowe na tylko na lotniskach Rosjanie musieliby dokonać nagłego, masowego ataku atomowego na całe nasze terytorium aby całkowicie wykluczyć start polskiego F 16 i odpalenie przez niego JASSM ER w kierunku czegoś ważnego w głębi Rosji.