Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
F-16 dla Słowacji?
Departament Stanu USA zatwierdził możliwość sprzedaży Słowacji 14 zaawansowanych samolotów F-16 Block 70 lub 72. Samoloty mogłyby zastąpić obecnie używane na Słowacji samoloty MiG-29.
Chodzi o nowo wyprodukowane samoloty określane, jako F-16 block 70/72 w konfiguracji V. Maszyny mają być wyposażone radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar oraz silnik General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100. Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść 2,91 miliarda dolarów.
Przeznaczone dla Słowacji F-16 mają reprezentować typową NATO-wską konfigurację, wyposażone w m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS). Inny sprzęt to celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.
W skład wartości kontaktu może wejść również uzbrojenie: pociski średniego zasięgu AIM-120C7 (30), pociski krótkiego zasięgu AIM-9X (100) a także zestawy konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne Paveway II (skrzydlate bomby naprowadzane laserowo) i JDAM (bomby z kombinowanym naprowadzaniem INS/GPS) oraz przeznaczone do konwersji bomby rodziny Mk 80. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar I dipoli AN/ALE-47.
Radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar powstały na bazie rozwiązań radaru AN/APG-81 z samolotu F-35, został wybrany m.in. do instalacji na 72 samolotach F-16CM/DM CCIP używanych przez US Air National Gauard do ochrony przestrzeni powietrznej kontynentalnej części USA oraz przez Tajwan w procesie modernizacji samolotów F-16AM/BM.
Słowacja stała się użytkownikiem samolotu MiG-29 od pierwszego dnia istnienia tego państwa, czyli 1 stycznia 1993. Każde z nowych państw powstałych w wyniku rozpadu Czechosłowacji odziedziczyło po 10 wyprodukowanych w 1989 samolotów MiG-29 (w tym po jednym dwusterze MiG-29UB). Kolejne 14 maszyn MiG-29 kraj ten otrzymał jako rozliczenie długów ZSRR w połowie lat 90-tych podnosząc liczbę samolotów do 24 (pełen pułk myśliwski, 20 maszyn bojowych i 4 szkolno-bojowe).
Około 2005 roku, kosztem około 5,1 mln dolarów, za samolot podjęto decyzję o remontach i modernizacji wyposażenia 12 samolotów do standardów zgodnych z NATO i ICAO. Pozostałych 9 myśliwców zmagazynowano (3 maszyny zostały w międzyczasie utracone). Zmodernizowane samoloty MiG-29AS dotarły na Słowację na przełomie 2007 i 2008. Okres międzyremontowy dla samolotu MiG-29 wynosi około 8 lat. Około 2014 roku, gdy sprawne pozostawało zaledwie kilka samolotów, rząd Słowacji poinformował o woli zakupu nowych, zachodnich samolotów.
Z kolei na przełomie stycznia i lutego br. resort obrony Słowacji poinformował, że wybór zostanie dokonany pomiędzy myśliwcami F-16 (których dotyczy informacja) oraz Gripen. Dość prawdopodobne jest podjęcie decyzji jeszcze w tym roku. Bratysława zwiększa obecnie wydatki na obronę. Mają one stopniowo rosnąć z 1,1-1,2 proc. PKB do 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Podniesienie wydatków na obronę znacząco zwiększa szanse Słowacji na realizację programu nowego samolotu.
To Jo
Ludzie nie wrzeszczcie za samolotami do SP bo uszy bolą.W 2025 (jak nie wcześniej) będziemy mieć nowe samoloty bo się resus na Su-22 skończy, a nikt nie będzie mu go przedłużał o kolejne 10 lat.
Olo
Tylko czemu inni użytkownicy su-22 rozstali się wcześniej niż my kupiliśmy f-16? Eksplotacja su-22 w Polsce do 2035 wcale nie jest taka nierealna.
KOSA
I TU SIE MYLISZ JUŻ TO ZROBIONO - NIESTETY
wuwuzela
\"Kto rano wstaje...\" Okej, nowszy radar, ale zwraca uwagę że my za nie aż tyle większą kwotę wyposażyliśmy trzy pełne eskadry, a tu będzie jedna, okrojona... i pewnie podobny problem ze szkoleniem pilotów jaki był u nas. Inna sprawa, że Słowacy robią swój wybór akurat wtedy, kiedy u nas (a zatem znacząco bliżej) powstał jeden z najlepiej wyposażonych ośrodków szkolenia pilotów dla tego typu maszyny.
sojer
Inflacja. Nasze były wycenione na 3,5 mld 17 lat temu.
dim
ten radar jest nie tylko \"nowszy\". Z publikowanych ich\'nich analiz, takich jak te w d24 wynikało, że Grecy kombinowali konfigurację, pozwalającą dzielić się przez różne radary danymi, co widzą, w tym niektóre z nich - samolotu czy okrętu podwodnego - wyświetlające aktualnie w trybie pasywnym, a i tak widzące wszystko co widzi inny, dobrze ulokowany radar, w danej akcji aktywny.
dim
Polskie kupiono praktycznie bezbronne, ot tak, dla efektu propagandowego. A te są z porządnym wyposażeniem.
Dropik
Mała korekta. Na stronie ministerstwa obrony Słowacji podano że kwota zawyżona o ok 1 mld euro na wypadek gdyby jednak chcieli powiększyć zamówienie . Tak więc te 14 z pakietami to jakieś 120 mln $ za sztukę. To już w normie. Czyli nasz f35 nadal może być w granicach 150-180 mln$
sksjdjddjdj
14 sztuk.....
weqrfweartw345tw3
Jeżeli wziąć pod uwagę powierzchnię kraju i liczbę ludności, te 14 sztuk to relatywnie dużo więcej niż 48 polskich F-16.
Dropik
Nie do końca. Mała ilość to zawsze trudniejsza w utrzymaniu.
Dropik
Co by nie powiedzieć to niestety bardzo drogo .200 mln za jedną sztuke. Wątpię żeby udoalo się obniżyć tę cenę jakos wyraźnie. Oczywiście jest pakiet wyposażenia z symulatorem i odrobina uzbrojenia , ale to nadal mała. Liczyłem, że za tyle to już f35 da sie kupic, a tu taka lipa
kaleks
polska ma nieoficialnie zaklepane f35 na lata 2025/2030 ponoc 32szt
sylwester
oczywiście 50 miliardów pierwszy stopień wisły , drugi stopień przed 2025 rokiem jeszcze powiedzmy z 20 miliardów , do tego artyleria rakietowa 40 miliardów , w którym tu miejscu widzisz możliwość wylożenia kolejnych 20 miliardów na samoloty ??
Nieździwiony
Kolego 1sza część Wisły to ok 5 mld, a wszystko razem jakieś 17,5 mld zł. Możliwość wydania ok 500 mln zł aby zmodernizować nasz F-16 C/D do V jak widać jest. Niestety mamy jeszcze po drodze Homar, Mustang, Orka, Kruk i to wszystko na wczoraj, a kasa nie rośnie na drzewach. Ja zacząłbym od warstwowej OPL, potem rakietowa artyleria, potem Kruk (czymś trzeba dobijać) i na koniec moderka czołgów i zakup Mustanga razem. Na koniec Orka + jakieś korwety lub fregaty ze 3 szt. Wszystko powinno się zakończyć ok 2059 roku. Pytanie czy zdążymy ? Teraz się śmieję do siebie, gdy widzę jakie to piękne i nie realne he he
TomaszBak
To może być wyłącznie zagranie negocjacyjne. Faktem jest iż Słowacy rozważają albo F-16 albo Gripen. Dlaczego aż 14 sztuk skoro doniesienia medialne wskazywały na negocjacje około 8 sztuk Gripenów? To wskazuje jedynie na równoczesne rozmowy z obydwoma partnerami i umiejętną strategię negocjacyjną. Raczej postawiłbym na Gripena i wspólną jednostkę z Czechami.
zeus89
Ta i budowa nowej infrastruktury pod nowy typ samolotu? Powinniśmy trzymać się F16.
sojer
To tylko formalność, aby LM mógł złożyć ofertę w przetargu, ale faworytem jest Gripen, aby współpracować z Czechami i Węgrami, którzy swoje Gripeny po leasingu zatrzymują, więc polatają nimi jeszcze 15 lat.
Davien
Biorąc pod uwage że F-16V jest lepszy od najnowszego Gripena E a starego C/D bije na głowę pod każdym względem to Słowacy musieliby byc głupcami by kupować całkowicie nierozwojowy mysliwiec czyi Gripena C/D bo Grip[ena E nie mają ani Czechy ani Węgry.
patriota
Współczuję Szwedom :) Chorwacja, Bułgaria, teraz pewnie Słowacja. Same porażki. Tylko Słowacy szukają najtańszych z możliwych opcji użytkowania (eksploatacja, serwisowanie) wielozadaniowych samolotów odrzutowych. Wcześniej odrzucili leasing Jas-39 jako zbyt drogi, a tutaj będą kupować F-16 w najnowocześniejszej wersji? To może my kupimy 20 F-16C/D Block 70, a Słowakom oddamy 10-12 naszych starych F-16 C/D Block 52+?
cdee
Skandynawowie sa uczciwi. I to ich wada. Łapówki u nich prawie nie egzystuja
sylwester
tu nie idzie o uczciwość tylko o politykę i zdobywanie wsparcia pewnego państwa w zamian za zakupy
Zaintrygowany
Nie powiedziałbym znane są łapówkowe afery Saaba czy to w Czechach czy w RPA
elkus
Słowacja kupi szwedzkie Gripeny a nie amerykańskie F-16. Europa wie ile kosztuje serwisowanie i obsługa delikatnego sprzętu z USA. Po drugie łatwiej dogadać się z ( przynajmniej niektórym państwą z partnerami europejskimi) aniżeli z Amerykanami. Przykładem jest tu np francusko-holenderski Photonis produkujący sprzęt noktowizyjny super gen 2+ dla armii europejskich NATO aniżeli amerykańscy sojusznicy którzy bardzo niechętnie sprzedają noktowizory armią NATO gen 3 ( wyjątek to oczywiście oczko w głowie czyli Izrael ).
dim
1 kwietnia podpisano umowę na upgrade 85 sztuk greckich F-16, dawniej Block 52+ (czyli takich jak te polskie) do wersji Block V (Viper), za 1,2 mld USD. Czyli takiż upgrade polskich mógłby kosztować... rząd 500 mln USD. Wyposażenie, cytuję, słówka greckie tłumaczę na polski, ale jest to głównie po angielsku: 125 APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (dodatkowo dwa 123 Modular Mission Computers (MMCs), 123 LINK-16 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS-JTRS) z TACAN i EHSI, 123 LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)/Inertial Navigation Systems (INS), 123 Improved Programmable Display Generators (iPDGs), 123 APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Combined Interrogator Transponders (CIT), 1 Joint Mission Planning System (JMPS), 1 symulator lotu F-16V i upgrade dwóch posiadanych już, do trybu F-16V, 1 Avionics Level Test Station, wyposażenie bezpieczenej łączności, kryptografia, nawigacja. Grecka redakcja podaje (ale nie zna skutku), że strona grecka oczekiwała też upgrade 26 systemów Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I do ASPIS II. / / / / / / / / / / / / / / / Na stronie L-M, pod hasłem F-16 Greece znajdziecie .pdf, po ściągnięciu rozwijający się w broszurę piętnasto stronicową \"F-16 The most advanced Fighter for Greece\".
XL
F16 ? To jak one będą zawracać?
Arek
Jak tylko te F-16 pojawia się na Słowacji, Polska powinna je zabrać
Wojciech
Skoro mamy już F-16 to chyba najlepszym zakupem dla nas byłby właśnie nabycie nowych F-16 V w liczbie 80 sztuk lepiej mieć więcej sprzętu zlokalizowanego w różnych rejonach kraju niż mniej np:F-35 sztuk 15.
Gts
Po pierwsze jedna polska eskadra to 16 samolotow. Po drugie, zakup F-16 w liczbie 48 szt w wersji V blovk 70/72 powinien zostac powiazany z modernizacja naszych F-16 block 52+ w czasie MLU. Program Harpia ze wzgledu na brak sensownej gotowosci F-35, roznych problemow i ogolnych kosztow czy braku dostepnosci czesci nalezy sobie nieco odpuscic. Kiedys uwazalem inaczej, ze nalezy wbijac w kolejke bo zamowinie z tego roku bedzie realizowane od 2024r, ale roznw przecieki z LM w sprawie F-35 sprawiaja ze wolalbym sobie teoche tamt odpuscic. Za jakis zas i tak moce produkcyjne zostana zdwojone wiec mozliwe ze nawet zamaiwajac w 2020r dostawa wcale mocno sie nie odsunie.
Paweł
Ciekawe kiedy u nas ruszy program Harpia. Su22 i Mig29 czas pomału zastąpić nowym sprzętem. Przydałoby się z 48-64szt F16 V i 24 szt F35. Przy negocjacji 2 etapu Wisły nasi mogliby już z USA pomału negocjować zakup F16 i F35. Byłby dobry argument do zbicia ceny za samoloty jak w pakiecie byłyby kupione z systemem Patriot. A te obecne F16 zmodernizować do najnowszej wersji.
cdee
F-16 V juz nie jest produkowane. Skad wiec wezma ??? Nasze zmodernizowac do tego poziomu. A dla nas kupic dodatkowo 70 szt F-18 - tych co nie chciała Kanada . F-35 to za 10 lat
Willgraf
a kolega wie ,że potrzeba 3 razy więcej techników do obsługi F-35 ŚREDNI CZAS OCZEKIWANIA NA CZĘŚCI TO 2 LATA ! a zdolność bojowa nie przekracza 15%
Davien
F-16V sa cały czas produkowane, maszyny dla Bahrajnu to niby skąd sie wezmą?
nielot bojowy
Czy NASI technicy już przerzucają Słowacki szrot z MIG-ami 29 pod kątem zakupu części a może całych płatowców bi jeśli nie to jakiś San Escobar nas ubiegnie .
babrbi
u nas by sie przydalo podcianac do tej wersji nasze f16 w sumie to tylko wymiana radaru na aesu i pare drobych rzeczy.
ryszard56
a kiedy My ze trzy eskadry takich??
PK
A po co komu ten szrot F 16 i Mig 29 to tej samej klasy samoloty,tak samo przestarzałe ,do odstrzału na pierwszej linii . Ameryka robi dobre interesy wyprzedając złom a Europejczycy się cieszą
Ktoś
No I jak ktoś by w MON przez przypadek pomyślał to można by było przekonać LM do przeniesienia linii F16 do Polski dla nas jakie 64-80szt + 14 sat Słowacja do tego może Rumunia i w perspektywie Bułgaria oraz Bałtowie. Projekt się domyka biznesowo;)
Sebo
Zanim u nas by rozpiczeto produkcje to slowacja normalnie juz dawno miala wszystkie F na stanie.. Pytanie czy beda tyle czekac tylko po to by w PL postawili montownie..
:))
Tu się zgadzam tylko że lepiej kupić 96 maszyn i osiągnąć poziom nasycenia 3*48 :)
bobo
O większej liczbie samolotów i przeniesieniu montażu do Polski był czas myśleć kilkanaście lat temu gdy kupowaliśmy F 16. Dziś co najwyżej sensowny byłby zakup jednej eskadry nowej wersji F 16 i rozpoczęcie modernizacji posiadanych maszyn. To pozwoliłoby utrzymać jako taki potencjał lotnictwa bojowego do czasu zakupu F 35 czyli gdzieś za 10 lat. Bardziej sensownego wariantu nie ma nawet gdyby przeprowadzić super dialog techniczny.
WW1
To Słowacja będzie miała o wiele nowocześniejsze F-16 od tych które my mamy,a tak na marginesie czy z naszego MON już dzwoniono w sprawie odkupienia szrotu MIG-29 ze Słowacji?? :)
Su 22
Dziwne żebyśmy my mieli nowsze jak nasze efki kupiono dekade temu.
Vald
To jest dylemat smartfonowy. Jeśli kupisz teraz najnowocześniejszy smartfon świata, podejmiesz ryzyko, że za dwa lata (a nawet dużo szybciej) nie będziesz miał najnowocześniejszego smartfona świata.
bobo
Ten sarkazm ze słowackimi migami może okazać się rzeczywistością.
Rg
Powinniśmy zastanowić się nad kupnem używanych F-16. Po wprowadzeniu F-35 w wielu krajach tego typu samoloty będą w atrakcyjnej cenie. Zawsze dużo lepsze niż MiG-29 czy Su-22. A oczywiście nic (oprócz budżetu) nie stoi na przeszkodzie aby kupić kilkanaście nowych F-35
Bbn
Niech MON jak najszybciej stara się o odkupienie słowackich MiGi 29 .