F-15E zrzuciły bomby StormBreaker

22 września 2021, 07:19
210316-F-UT528-1009
fot. U.S. Air Force
Reklama

Siły Powietrzne USA, we współpracy z Raytheon Missiles & Defense, działem firmy Raytheon Technologies, przeprowadziły zrzut 10 inteligentnych bomb StormBreaker z myśliwców F-15E Strike Eagle w ramach programu ewaluacji uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, który odbył się w dwóch miesiącach: w marcu i sierpniu 2021 r.

Podczas marcowych prób sześć bomb StormBreaker zniszczyło nieruchome i poruszające się cele, a Siły Powietrzne ogłosiły, że broń „działa zgodnie z oczekiwaniami i spełnia wyznaczone zadania w normalnym trybie przy użyciu funkcji sieciowych”.

Podczas sierpniowych testów, w ramach rozwoju zdolności taktycznych, myśliwce F-15E dokonały po kolei zrzutu czterech bomb StormBreaker w ciągu mniej niż 30 minut. Był to pierwszy przypadek wykorzystania operacyjnego samolotu F-15E podczas testów bomby StormBreaker.

Przeprowadzone testy mają decydujące znaczenie dla przyszłego włączenia bomb StormBreaker do arsenału bojowego  Sił Powietrznych. Dzięki testom broni w ekstremalnie wymagającym środowisku operacyjnym jesteśmy jeszcze bardziej pewni jej zdolności do rażenia celów w trudnych warunkach.

Alison Howlett, dyrektor programu StormBreaker w Raytheon Missiles & Defense

Jak podaje Raytheon, wyniki testów pozwolą na skuteczniejsze wykorzystanie bomb StormBreaker przez flotę F-15E Strike Eagle Sił Powietrznych USA. Ponadto wyniesione z nich doświadczenia zostaną uwzględnione w projektowaniu przyszłych zdolności samolotów F/A-18E/F Super Hornet Marynarki Wojennej USA oraz myśliwców F-35 Lightning II Korpusu Piechoty Morskiej USA.

Reklama
Reklama

Niewielkie szybujące bomby kierowane StormBreaker (dawniej SDB-II) są jednym z najnowszych rozwiązań Raytheon Missiles & Defense. Dostosowane zostały do myśliwców F-35, dzięki czemu osiem takowych bomb mieści się w wewnętrznych komorach F-35, przez co nie ma to negatywnego wpływu na obniżoną sygnaturę radarową maszyny-nosiciela. Naprowadzanie podczas lotu w bombach StormBreaker może być realizowane za pomocą  GPS i INS (wraz z korektą dzięki Link 16), zaś zbliżywszy się do celu bomba używa radaru milimetrowego, kamery termowizyjnej i półaktywnego lasera. Dane z wielu sensorów mogą zostać w naturalny sposób połączone przez komputer pokładowy i poddane analizie w celu wyboru najbardziej dogodnego celu do trafienia. Dzięki dość szerokiemu spektrum nawigacji StormBreaker może razić ruchome cele w każdych warunkach pogodowych i oświetleniowych, na dystansach przekraczających 65 km.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
Reklama
easyrider
środa, 22 września 2021, 20:04

Gdyby te bomby były faktycznie inteligentne to nie dałyby się zrzucać. Taki zrzut to dla bomby samobójstwo.

veritas
czwartek, 23 września 2021, 10:46

Jesli bomba lubi się rozerwać, to nie koniecznie.

Piotr
środa, 22 września 2021, 12:46

Fajna bomba - jednakże przyczyny dlaczego Raytheon musiał zrobić "SDB II" już nie takie fajne...

czytelnik D24
czwartek, 23 września 2021, 00:05

Co masz na myśli?

Rain Harper
środa, 22 września 2021, 09:31

Abramsy też mają link16.

środa, 22 września 2021, 15:40

Nie wiedziałem że z F-35 można zrzucić Abramsa

środa, 22 września 2021, 21:30

Davien ci wytłumaczy jaki udźwig ma F-35 i zrozumiesz że z niego można zrzucić Abramsa

Wania
czwartek, 23 września 2021, 11:39

A fanklub wytłumaczy wszystkim dlaczego f-35 jest nielotem. Mimo wyprodukowania ponad 600 sztuk i wykazania 400.000 godzin. I jaki wspaniały jest su-57 mimo, że z dwóch seryjnych jeden się rozbił, a drugi po godzinie lotu od roku stoi w hangarze i rdzewieje. No i jest produkowany seryjnie. W tym roku mają być 4 nowe choć do tej pory nie ma żadnego. I w następnych latach ma być produkowane po nawet kilka rocznie. I to jest masowa produkcja a nie ponad 120 sztuk rocznie nielota f-35.

Stary zgred
piątek, 24 września 2021, 06:35

F35 po zainstalowaniu kotlow opalanych oparami benzyny i po uaktualnienu oprogramowania do wersji 9876865ZXCRT bedzie mysliwcem miedzygalaktycznym. W docelowej jednak wersji, czyli 12348783873AFUJ bedzie posiadal zdolnosc podrozowania w czasie. W swoje miedzygalaktyczne podroze, a po zaktualizowania oprogramowania do wersji docelowej takze w podroze w czasie, F-35 bedzie startowal z krazownila lotniskowcowego IS Dodzo (IS - Intergalactic Ship), orbitujacego na granicy horyzontu zdarzeń supermasywnej czarnej dziury, znajdujacej sie w centrum naszej galaktyki. Wedlog zapewnien roznych prestizowych zrodel, do tego czasu powinien zostac rozwiazany problem topienia sie platowca w sekcji ogonowej oraz opracowany powinien zostac sytem "Sidekick", pozwalajacy na przenoszenie szesciu pociskow AIM-120 z 1973 roku w wewnetrznych komorach uzbrojenia. Do tego czasu dopracowane maja zostac takze najnowszej generacji piorunochrony, umozliwijace latania jak i garazowanie F35 w kazdych warunkach, takze na powierchniach planet gazowych gigantow. Wedlog zapewnien anonimowych, lecz wiarygodnych i prestizowych zrodel, gotowosc operacyjna bedzie wynosic 564,86%, a pelna zdolnosc do wykonywania zadan wynosic bedzie 501,14%. Zdjete maja zostac takze ograniczenia oprogramowania, pozwalajace na wykonywanie nienazwanych dramatycznych manewrow powietrznych. Chociaz nazwa "powietrznych" nie do konca opisuje zdolnosci maszyny, gdyz bedzie ona zdolna, w trybie Bestia, do manewrow zarowno w prozni, w tunelach czasoprzestrzennych, w studniach grawitacyjnych jak i poza granicami horyzontu czarnych dziur z przeciazeniami wynoszacymi 9g przy predkosci wynoszacej SOL 1.6 (SOL - Speed Of Light, predkosc swiatla), z pelnymi komorami uzbrojenia i zbiornikami pelnymi oparow benzyny.

Olgino
czwartek, 23 września 2021, 07:03

A Fanklub zaprzeczy i napisze że tylko SU-57 potrafi takie rzeczy i że cała ich eskadra ćwiczyła ten manewr

Fanklub
sobota, 25 września 2021, 12:22

Wcale nie. Su-57 nigdy nie latał z poswieszonym Abramsem.

czwartek, 23 września 2021, 06:37

A Stary zgred vel Th vel tysiac innych nicków przy okazji wytłumaczy, że z tym podwieszonym Abramsem F-35 może wykonywac dramatyczne manewry powietrzne.

Tweets Defence24