Siły zbrojne
DSEI 2015: Zmodernizowany pojazd Iveco LMV
Iveco prezentuje na DSEI 2015 kolejną wersję popularnego, lekkiego, wielozadaniowego pojazdu LMV. Pojazd został poddany modyfikacjom obejmującym m.in. nowy silnik, zmiany w układzie wnętrza pojazdu czy też konstrukcji dachu.
Tegoroczne DSEI jest bardzo dobrą okazją do obejrzenia najnowszej wersji wielozadaniowego lekkiego pojazdu (LMV), oferowanego przez koncern Iveco Defence Vehicles. Pojazd ma nowy 220-konny silnik, zmodernizowany układ napędowy oraz nowy system filtracji powietrza. Producent zwiększył również ładowność o ponad 40 procent (1,5 tony więcej w stosunku do wcześniejszych modeli). Iveco wyposażyło zmodernizowaną wersję w nową, automatyczną, ośmiobiegową skrzynię biegów. Upraszcza ona przejścia pomiędzy biegami w czasie jazdy terenowej. W połączeniu ze specjalnym systemem zarządzania napędem, pojazd LMV ma działać bardziej optymalnie niezależnie od pokonywanego terenu. Producent podkreślił, że jego nowe pojazdy mają udoskonalone zawieszenie, jak i zupełnie nowe opony.
Prezentowane na DSEI LMV mają poprawione rozmieszczenie miejsc dla załogi pojazdu, dzięki czemu poprawiono ergonomię wewnątrz maszyny. Dokonano tego w celu przystosowania LMV do wymogów współczesnych żołnierzy, którzy są obładowani chociażby ciężkimi kamizelkami kuloodpornymi, a także innym rozbudowanym wyposażeniem osobistym. Usprawniono również układ miejsca dostępnego na nogi załogi, dając tym samym wojskowym więcej miejsca i przez to większy komfort używania LMV. Wewnątrz wprowadzone zostały także nowe fotele oraz deska rozdzielcza kolejnej generacji. Dla pojazdu zaprojektowano nową architekturę wszelkich struktur sterowania elektroniką, systemami zdalnie sterowanego uzbrojenia etc. Rezultatem zmian jest zdecydowanie prostsza integracja wszelkich części składowych wyposażenia LMV.
Podniesiono przy tym ochronę załogi w zakresie przeciwdziałania wybuchom improwizowanych ładunków wybuchowych IED, wprowadzając, chociażby, trzeci zawias do drzwi zastosowanych w pojeździe. Iveco zastrzega, że nowe maszyny są też produkowane z bardziej zaawansowanych materiałów, zwiększających bezpieczeństwo wewnątrz LMV w przypadku eksplozji na zewnątrz. Pojazdy mają mieć także usprawniony układ ramy sztywnego dachu, wykonanego z lekkiego aluminium oraz stali roll-bar. Dzięki temu w LMV możliwe jest zamocowanie wieżyczki z uzbrojeniem, zarówno załogowej jak i bezzałogowej - zdalnie sterowanej. Ich instalacja oraz potencjalny demontaż odbywają się również znacznie szybciej, niż to miało miejsce w starszych wersjach pojazdów.
Dla Iveco Defence Vehicles pojazdy z rodziny LMV, w tym zapewne również wersja prezentowana na tegorocznym DSEI, jest jednym z ważniejszych produktów na rynku uzbrojenia. Firma dotychczas sprzedała ponad 4 tys. LMV do 13 państw świata. Głównym odbiorcą są oczywiście Włochy, gdzie używa się około 2 tys. pojazdów tego typu. Jednak LMV są spotykane także w Zjednoczonym Królestwie, Hiszpanii, Belgii, Norwegii, Czech, Austrii, Słowacji, Chorwacji, Albanii czy też Rosji, Libanu, Tunezji.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie