Reklama

Siły zbrojne

Cztery UH-60M Black Hawk dla Łotwy

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Amerykański Departament Stanu poinformował o możliwej sprzedaży na Łotwę, w ramach programu Foreign Military Sale, czterech śmigłowców UH-60M Black Hawk wraz z wyposażeniem. Szacowana cena wynosi 200 mln USD.

Rząd Łotwy zwrócił się do rządu amerykańskiego z ofertą kupna czterech śmigłowców UH-60M Black Hawk w standardowej konfiguracji USG (United States Goverment) wraz z wyposażeniem GFE (Goverment Furnished Equipment), dziesięciu silników T700-GE-701D (ośmiu zainstalowanych w maszynach i dwóch zapasowych), dziesięciu systemów nawigacyjnych (ośmiu zainstalowanych w maszynach i dwóch zapasowych). Umowa obejmuje też system planowania misji, pięć zasobników radarowych Talon Forward Looking Infrared Radar (FLIR) (cztery zamontowane na śmigłowcach i jeden zapasowy), dziesięć systemów komunikacyjnych AN/ARC-201D/E (osiem zainstalowanych na maszynach, dwa zapasowe), dziesięć radiostacji AN/ARC-231 (osiem zainstalowanych, dwie zapasowe), pięć transponderów AN/APX-123A IFF (cztery na maszynach, jedna zapasowa), pięć radiostacji AN/ARC-220 (cztery zainstalowane, jedna zapasowa), 20 noktowizorów nahełmowych AN/AVS-6, gwarancję, wsparcie techniczne, inne części zapasowe, wyposażenie techniczne, komunikacyjne, dokumentację, szkolenie personelu latającego i technicznego, narzędzia i inne materiały eksploatacyjne i logistyczne.

Zdaniem Departamentu Stanu sprzedaż tych wiropłatów wpisuje się w ramy polityki bezpieczeństwa USA, wzmocni sojusznika z NATO i zwiększy jego możliwości współpracy z siłami amerykańskimi i Sojuszu Północnoatlantyckiego w ramach rozmaitych misji wymagających błyskawicznego przerzucenia żołnierzy za pomocą śmigłowców.

Sprzedaż tych maszyn Łotwie znacznie zwiększy możliwości transportowe żołnierzy łotewskich, poprawi nadzór nad granicą, umożliwi prowadzenie sprawniejszych działań antyterrorystycznych, ratunkowych, medycznych, transportowych w dowolnych warunkach pogodowych. Zdaniem Departamentu Stanu siły łotewskie nie będą miały żadnych problemów związanych z eksploatacją kupowanych maszyn, a ich sprzedaż nie zmieni równowagi militarnej w regionie.

Głównym wykonawcą będą zakłady Sikorsky Aircraft Company w Stratford, w stanie Connecticut, a także zakłady General Electric Aviation Company (GEAC) w Lynn, w stanie Massachusetts. Z transakcją nie są powiązane żadne wymagania offsetowe.

Departament Stanu zaznacza, że w przypadku dojścia transakcji do skutku, może zaistnieć konieczność wysłania na Łotwę trzech pracowników rządu USA i pięciu przedstawicieli producenta, zajmujących się szkoleniem i wsparciem użytkownika. Okres ich pracy określono wstępnie na dwa do pięciu lat.

Sprzedaż śmigłowców nie wpłynie negatywnie na stan amerykańskich sił zbrojnych.

Jak zawsze w przypadku programu Foreign Military Sale, na przeprowadzenie transakcji zgodę musi wyrazić amerykański Kongres.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (43)

  1. Frank

    Niczego nie mylę, napisałem, że komputer FADEC będzie inny ze względu na instalacje FBW a te 2 elementy są mocno powiązane ze sobą. S70i nie posiada FBW tylko konwencjonalne sterowanie hydro-mechaniczne stąd inny FADEC. Jeśli chodzi o przekładnię to najpierw musialby pan wiedzieć co to za element zeby takie rewelacje ogłaszać, a faktycznie jest to zestaw kół zębatych ktore mają przenieść moc z silnika na wirnik główny, istotnie gdzies może byc jakiś dodatkowy sensor czy układ sterowania przekładnią stad moze wynikac różnica ktorą sie pan tak ekscytuje. Jedno jest pewne zadnego wiarygpodnego źródła pan nie podal od początku pan konfabuluje a z ceną bazowej wersji Uh60M i S70i tez jest pan w błędzie, cena podstawowego S70i to około 60 mln zł S70i dla polskiej policji, ceny UH60M zaczynają się od 100mln zł tyle płaciła Słowacja, mowa o wersji bazowej.

  2. Davien

    Panie Frank jak pan myli FADEC czyli cyfrowy system sterowania silnikami z FBW to naprawde z takim znaffcą jak pan...I tak własnie w S-70i do silników zastosowano system FADEC z silników w wersji C. Co do wersji CSAR S-70i w porównaniu do MH-60G to róznica jest taka że żadnego z wyposażenia elektronicznego z MH-60G nie zainstaluje pan na S-70i bo nie wolno, No chyba że wysle go pan do Stratford na kompletna przeróbkę, To co jest dostepne to starsze podzespoóy lub ich zamienniki bo żaden system objety restrykcjami kongresu do Mielca nie trafi:) Są zreszta bardzo ładne porównania wyposażenia UH-60M z S-70i, naprawde powinien pan sie z nimi zapoznac. Montaz dodatkowych zbiorników na paliwo nie robi z S-70i maszyny CSAR, tak samo jak doczepienie wysięgników na uzbrojenie nie zrobi z niego Battlehawka. Chyba pan nie widział HH-60G/MH-60G bo by pan takich rzeczy nie pisał Panie frank twierdził pan że S-70i ma te same łopaty wirnika co UH-60M i mylił się pan, przekładnia główna tez pochodziła z wersji L. Mozliwości konfiguracji S-70i sa szerokie ale zawsze będzie to gorsza maszyna od UH-60M, który ma po prostu dostepne znacznie nowsze wyposażenie i awionikę, do tego jest to smigłowiec równie drogi jak UH-60M

  3. Frank

    Po pierwsze zakłady Sikorsky Aircraft mieszczą sie w Stratford a nie w Stanford, tak na początek. Inną kwestią jest fakt, że pańskie konfabulacje zostały obalone, teraz pan kluczy o wirniku głównym, ze niby z innych kompozytów a wcześniej pan pisał, ze jest wzięty z wersji \"Lima\" ktora miała wirnik ze stopów metali, miały być inne przekładnie okazuje się, że są te same, krotko mówiąc w jakimś kościele panu dzwoni ale sam pan nie wie w jakim. Otóż róznicą nie jest system FADEC choć w pewnym stopniu tak bo jest inny ze wzgledu na instalację Fly-By-Wire którą posiada UH-60M ale nie od poczatku bo tak jak pisalem \"Mike\" przechodził w trakcie swojego żywota modyfikacje a takowa została wykonana w 2009 roku czyli 3 lata po wejściu UH60M do służby więc róznica wynika z systemu F-B-W, poza tym S70i tak samo posiada czteroosiowy autopilot(dla jasności w wersji Lima był dwuosiowy), zdwojony uklad sterowania IFR czyli wszystko to co UH-60M w wersji bazowej. Co do wagi to 500-kilogramowa różnica polega na oslonach gazów wylotowych oraz niektórych elementach opancerzenia ktore tak jak pisałem powodują, że \"Mike\" jest cięższy i ma nieco gorsze osiągi. Co do Pave Hawka tak ma pan rację to samochod i to samochód powinien pan unikać porównań Maluch a Mercedes bo są one dość infantylne, bardziej operowałbym samochodem tego samego modelu i marki ale róznymi wersjami wyposażenia. Jeśli chodzi o przytoczonego przeze mnie S70i CSAR to ma on możliwość montażu dodatkowych radarów oraz pylonów ze zbiornikami paliwa i uzbrojeniem, możliwości konfiguracji są szerokie i upadlanie tej maszyny na forach wyposując nie stworzone historie na jej temat nie jest w porządku.

  4. Davien

    Panie frank w przeciwieństwie do niektórych na tym forum uzwam tylko jednego nick\'a a sądząc po pańskiej wypowiedzi to pan zalicza sie do tych wielonickowców. A teraz dalej: S-70i sprzedawany jest jedynie w systemie Direct Commercial Sale gdzie rząd USA w ogóle nie bierze udziału w procesie sprzedazy choć dalej wymagana jest zgoda Departamentu Stanu. Co jak co ale LM chyba wie jak sprzedaje:) Wg FaCh otrzymane smigłowce to MH-60M, istotnie \"prawdziwa \" informacja. Co do S-70I to łopaty wirnika owszem sa kompozytowe, ale wykonane z innego kompozytu niz w UH-60M. Co do silników to istotnie pomyłka (choć takie silniki jak najbardziej istnieja, to wersje tureckie licencyjne) wiec tu ja prostuję: Silniki T700 GE 701D są w tej wersji objete zakazem transferu technologi, dlatego w silnikach dla S-70i wymieniono sterowanie FADEC na to z wersji C by ominac restrykcje. Wersja CSAR dla S-70i ma tyle wspólnego z HH-60G co maluch z mercedesem : ito i to samochód:) Natomiast jest to jedynie jedna z odmian Pavehawka, bo np MH-60G to tez Pavehawk a na pewno nie jest maszyna CSAR. Co do pułapu to tu ma pan racje, moja pomyłka, choc praktycznie wszedzie podawany jest pułap 4060m. Wyzszy pułap jest mozliwy bo maszyna jest prawie pół tony lżejsza od UH-60M, ale najlepiej wygląda porównanie wyposażenia obu wersji( polecam zajrzeć do LM)

  5. Frank

    Wersja HH-60G Pave Hawk to wersja CSAR a w 2017 roku na MSPO przedstawiono S70i właśnie w wersji CSAR którą osobiście mialem okazję zobaczyć. Panie Davien nie jest prawdą, że obecne wersje wersje S70i posiadają wirnik główny z \"Lima\" bo one były wykonane ze stopów metali natomiast obecnie łopaty od kilku lat są w pełni kompozytowe i sa montowane w S70i. Jeśli chodzi o pułapy to S70i (ku zdziwieniu ekipy oblatującej) ma lepsze parametry od UH60M ktore wynoszą:HIGE ceiling- 4572m, HOGE ceiling- 3253m, AEO service ceiling- 6092m(przy masie startowej 8175kg). Jeśli chodzi o silniki to te modele których oznaczenia pan podaje w ogóle nie istnieją, coś się panu zdrowo myli, silniki T700-G701D sa montowane w S70i byc może maja jakies restrykcje exportowe , jednak same S70i w pewnym sensie są objęte restrykcjami exportowymi bo producent LM jest sciśle powiązany z amerykańskim rządem dlatego nie każdy chętny będzie mógł nabyc ten śmigłowiec. Przepraszam ale przegladajac pańskie posty stwierdzam, że to co tutaj pan wypisuje to czysta konfabulacja a mam powazne podejrzenie, że nie pisze pan tylko pod jednym nickiem. Co do zamawianych przez Chile S70i leciały prosto z Mielca (AN-124) do Chile, nigdzie nie ma informacji jakoby miały byc dodatkowo doposażane w USA. Wszystkie źródła informacyjne w tym chilijskie informują, że śmigłowce na pokładzie An-124 przyleciały z Mielca.

  6. Frank

    Nie wiem dlaczego niektórzy postawili sobie za cel dezinformację nt. S70i produkowanego w Mielcu który jest chlubą dla nas bo w to właśnie w Mielcu odbywa się spora część produkcji, finalny montaż i obloty maszyn, czego nie można powiedzieć o Świdniku który stał się ledwo podwykonawcą komponentów dla Leonardo. Od 2015 czasu Świdnik nie wypuscił nowej maszyny. Co do Wersji HH-60G Pave Hawk to wersja CSAR a w 2017 roku na MSPO przedstawiono S70i właśnie w wersji CSAR którą osobiście mialem okazję zobaczyć. Panie Davien nie jest prawdą, że obecne wersje wersje S70i posiadają wirnik główny z \"Lima\" bo one były wykonane ze stopów metali natomiast obecnie łopaty od kilku lat są w pełni kompozytowe i sa montowane w S70i. Jeśli chodzi o pułapy to S70i (ku zdziwieniu ekipy oblatującej) ma lepsze parametry od UH60M ktore wynoszą:HIGE ceiling- 4572m, HOGE ceiling- 3253m, AEO service ceiling- 6092m(przy masie startowej 8175kg). Jeśli chodzi o silniki to te modele których oznaczenia pan podaje w ogóle nie istnieją, coś się panu zdrowo myli, silniki T700-G701D sa montowane w S70i byc może maja jakies restrykcje exportowe ale to nie zmienia faktu, że trafiają one do fabryki w Mielcu gdzie są montowane, nawet S70i w pewnym sensie są objęte restrykcjami exportowymi bo producent LM jest sciśle powiązany z amerykańskim rządem dlatego nie każdy będzie mógł nabyc ten śmigłowiec. Przepraszam ale przegladajac pańskie posty stwierdzam, że to co tutaj pan wypisuje to czysta konfabulacja a mam powazne podejrzenie, że nie pisze pan tylko pod jednym nickiem. Co do zamawianych przez Chile S70i leciały prosto z Mielca (AN-124) do Chile, nigdzie nie ma informacji jakoby miały byc dodatkowo doposażane w USA. Wszystkie źródła informacyjne w tym chilijskie informują, że śmigłowce na pokładzie An-124 przyleciały z Mielca.

  7. Davien

    Anty, tyle ze zanim dotarły do chile to odwiedziły Stanford, a w artykule który cytujesz FACh twierdzi że dostali podobno Mh-60M:)) Sam sobie odpowiedz na to...

  8. W3-pl

    De Retour -------poDajesz wersje o Mejsyku z wiki? o rpg....dlaczego nie bardziej militarne janes?? \"attacked with small arms fire and, reportedly, 12.7 mm fire from a Barret anti-materiel rifle\"WWW3- nie trollu z pisu - nie mylisz tego kraju zza Bieszczad z tym z drugiej strony Austrii? z Alp Julijskich?

  9. Anty 50 C-cali przed 500+

    DAVIEN ...\"Chile: FACh) in late July, having been transported by cargo aircraft from the PZL Mielek production facility in Poland.\"....To Mielek to PZL, zagranica potwierdza def24 - PRZETRANSPORTOWANO 3 s70i z MIELCA do Chile!!! tyle? The three remaining aircraft will be delivered in October, with a follow-on order for six more expected by the end of the year or early 2019. The S-70is will be deployed in a combat search-and-rescue role with secondary liaison

  10. Rafal

    @ktos \"Analogicznie KC-135 to Boeing 737\", ze niby co?

  11. De Retour

    @ Frank. ----- Mylisz wersję MEDAVAC z wersją CSAR (Pave Hawk). Dość dziwne jak na \"eksperta\"

  12. LOL

    Cóż... Łotwa nie musi wstawać z kolan...

  13. sojer

    Znowu z USA, a nie Biedahołki z Mielca... których nawet Polska nie chce.

  14. Davien

    No to po kolei panie Frank: Wirnik i przekładnia w S-70i ciagle pochodza z UH-60L natomiast silniki to T700-GE-401D ale ze sterowaniem FADEC z wersji C ponieważ pełne silniki T-700-GE-401D sa objete zakazem transferu technologii przez Kongres podobnie jak przekładnie i łopaty wirnika a żadne zablokowane przez Kongres USA technologie nie wystepuja w S-70i panie znawca. Panie Frank bajek o wersjach nawet nie bardzo jest sens komentować ale jedziemy: Pavehawk to wersja SOF dla sił specjalnych a nie MEDEVAC , podobnie S-70i z uzbrojeniem to namiastka Battlehawka czyli UH-60M DAP Wersja powstałą na S-70i to jedynie dodane uzbrojenie i komputer misji i to wszystko. Porównaj to sobie z oryginalnym UH-60M DAP, a nawet ze starszym UH-60L DAP . Co do pułapu to nawet UH-60L ma znacznie większy niz S-70i bo ponad 5700m A co do wersji morskiej S-70i to bedzie ciekawe jak Mielec nie może korzystac za wyposażenia z restrykcjami eksportowymi ponieważ sprzedaż S-70i nie podlega kontroli ze strony rządu USA, Jak Chile czy Kolumbia kupowało S-70i to najpierw trafiały do Stanford na przebudowę i doposażenie do standardu zblizonego do UH-60M, ale tylko zblizonego:) Dziwne ze Mielec tego nie mógł zrobic:))

  15. Frank

    Davien- po 1. Chyba nie masz kompletnie pojecia nt. budowy statkow powietrznych, po 2. dysponujesz nieaktualnymi informacjami ktore bezmyślnie powielasz, po 3. chyba w ogóle na oczy nie widziałeś śmiglowca z bliska a już na pewno nie BH w różnych jego odmianach. AD.1. pierwsze egzemplarze S-70i ktore trafiły do nieokreślonego użytkownika oraz do Brunei (2011r.) posiadały niektóre podzespoły w tym silnik z przekładnią z wersji T701C oraz wirnik główny z wersji UH60L (\"Lima\" byla produkowana do 2006r. natomiast \"Mike\" od 2006r) , mniemam, że nawet nie wiesz z czego był wykonany wirnik główny w wersji \"Lima\" ale to normalne bo wiekszość pseudo-expertów nie wie, a nawet nie widzialo tych maszyn na oczy ale na forum są jak tygrysy lotnictwa. Obecnie od kilku lat wersja S70i posiada w pełni kompozytowy wirnik identyczny jak w wersji UH60M, dodatkowo silniki z przekładniami w wersji T701D i wypisywanie na forach jakoby przekładnie i sterowanie FADEC były ze starszej wersji są bzdurą bo producent czyli GE dostarcza silniki z dedykowanym sterowaniem FADEC do danej wersji oraz przekładnie główne równiez pod silnik danej wersji. Nie wiem co miałeś na myśli pisząc o ekwipuknu... mniejszy pułap? Nic podobnego producent podaje dla S70i 4572m, odpowiednio dla UH60M 4626m. Nie ma wersji specjalistycznych? Kolejna skucha jeśli chodzi o wersje specjalistyczne to poza wersjami morskimi SH/MH60 inne są dostępne. Lockhead Martin w 2016 roku zaperzentował opancerzoną i uzbrojoną wersje S70i (Battle Hawk) można było zobaczyć na MSPO, w 2017 zaprezentowano wersję Medevac (Pave Hawk) która również można było zobaczyć na MSPO. Gdzie są zatem różnice? Elementy opancerzenia różnią się co nieoznacza, że S70i go nie posiada, posiada ale nie takie jak w UH60M, inaczej skonstruowane odprowadzenie gazów wylotowych \"Mike\" posiada dysze skierowane ku górze, S70i na boki, niektóre elementy awioniki dedykowane wyłącznie dla US ARMY które nawet na export nie wychodzą. UH60M to bliźniaczy model S70i tak podaje producent i popiera to danymi technicznymi które są ogólnodostepne. Dla jasnosci wersje UH60M od 2006 podlegaly wielu modyfikacjom tak jak S-70i od 2010r. Jeśli chodzi o wersje specjalistyczne to poza wersjami morskimi SH/MH60 wszystkie są dostępne a być może w tym roku zobaczymy wersję morską S70i bo dzieli ona 83% podzespołów z wersja lądową.

  16. Heheszek

    Te dwa śmiglaki co to Macierewicz mówił, że przylecą do końca 2016 roku, to przyleciały już? Ktoś coś może słyszał? ... :D

  17. Davien

    W3 te S-70i dla Chile to poleciały do zakładów w Stanford gdzie przebudowano je na słabsze wersje UH-60M bo takich np silników czy przekładni nikt nie wymieniał wic nie kłąm znowu jak najety bo świdnik zbudował S-70i w podstawowej wersji:)

  18. De Retour

    @ W-3PL ----- Caracal w Mejsyku został trafiony RPG. Lista zestrzelonych BH jest tak długa, że bez problemy znajdziesz w niej ofiary broni o dużo mniejszym kalibrze.

  19. Anty 50 C-cali przed 500+

    ktos - na zawody przeciw mafii (zestrzelili wojskowego H225M w Meksyku-standart opancerzenia pytania do Daviena) Kolumbia szykuje do odbioru KOLEJNE zmontowane w Mielcu. Nie omieszkam przeczesania netu. w TYM m-cu , sierpniu . @MiP jak Tam rupiecie \"starsze wersje C-cala\" H215M?? Nie kupili kolejnych z marynaty w Marignate czy jak Tam??? dla Chile i Turcji, z tej Francji elegancji???? hihihi

  20. Anty 50 C-cali przed 500+

    Witam @Scrutinzer - \"...30 have already been delivered, for the Brazilian Army, Navy and Air force. The aircraft belong to the H-XBR program, signed in 2008 with the Ministry of Defense to provide 50\"...dawaj konkretnie te 42 w JAKICH wersjach. wobec WOBEC oficjalnej strony. z kwietnia br. roku. Nie zapomnij pan gdzie ten w wersji z Exocet. PO 10 LATACH od podpisania kontraktu. o wersje ZOP pytaj Daviena. on vie Wszystko

  21. Scrutinizer

    Komuś jeszcze H225M - 42 z 50 w wersjach specjalnych - wychodzą za drogo? Panie Kownacki co pan na to? Jeszcze pan porównuje nasze do brazylijskich bez awioniki?

  22. W3-pl

    LUDZIE! oto zagraniczna \"defence\" : FACh’s S-70i Black Hawks have been built to the US Army’s UH-60M standard, and will be especially useful for high-altitude operations. FACh tych z Wojsk Lotniczych Chile to wybory kontra ...Davien. Mamy i ktosia - jak sie wasz czyta to rece opadaja...w Polsce (nie polsce!!!) cywilna wersja smiglowca, za to bez obserwacji w podczerwieni. W jednyn zdaniu - co znaczy podawane na innym polskim portalu - z goglami noktowizyjnymi + radar meteo. Zagranica twierdzi \"an infra-red camera\". Jak na 6 H225M Indonezji ( te do combat SAR)

  23. ktos

    Kos - zalezy do czego chcesz wykorzystywac smiglowce. Jezeli tylko do transposru w dzien to S70 w zupelnosci wystarczy i nie ma sensu kupowac nic lepszego. Analogicznie do zakupu roweru. Przecietny obywatel i na rowerze z marketu pojedzie, natomiast na zawody takiego nie zabierzesz.

  24. MiP

    Zeus89 jak tam twoje rupiecie z Mielca ???? hahahaha

  25. Davien

    No to po kolei panie Frank: wirnik główny i przekładnia na S-70i pochodza z wersji UH-60L, brak jakiegokolwiek opancerzenia, silniki maja tez sterowanie FADEC z wersji UH-60L, brak całości zastrzezonego przez Kongres ekwipunku, sporo mniejszy pułap, brak jakichkolwiek wersji analogicznych do Pavehawka czy Seahawka, Battlehawk w poważnie okrojonej wersji, bawimy się dalej?:)

Reklama