- Wiadomości
Czesi modernizują Gripeny
Czesi modernizują posiadane przez własne lotnictwo samoloty wielozadaniowe Gripen. Za realizację prac odpowiada szwedzka agencja FMV.

Zgodnie z projektem wersji 20 - wybranego przez Czechów zakresu modernizacji - ma ona zostać przeprowadzona do 2018 roku. Szwedzi informują, że wzajemne kontakty z użytkownikami pozwoliły na dobór właśnie takiego pakietu, który nie jest w całości kompatybilny z wariantami wybranymi np. przez armię szwedzką, ale spełnia wymagania i oczekiwania czeskiego lotnictwa. Wiadomo, że czeskie maszyny mają być zdolne do zwalczania celów naziemnych, np. za pomocą pocisków AGM-65 Maverick, bomb Paveway, ale też systemów GBU-39 SDB.
Za zakres i wzajemne relacje pomiędzy producentem samolotów i użytkownikiem odpowiada FMV, który nie tylko nadzoruje sam proces modernizacji, ale rozwiązuje pojawiające się w jej trakcie problemy i planuje przyszły zakres wsparcia eksploatacji maszyn.
Przyjecie przez Czechów szwedzkiego systemu odpowiedzialności i technicznego nadzoru, obsługi i przeprowadzenia modernizacji samolotów Gripen związane jest przede wszystkim z pewnością jego wysokiej jakości i sprawności organizacyjnej. Również lotnictwo czeskie eksploatuje swoje maszyny zgodnie z wypracowanymi dla armii szwedzkiej wymaganiami. To pozwala na usprawnienie tego procesu i szybsze usuwanie wszelkich niedogodności z tym związanych.
Przygotowany przez firmę SAAB projekt MS20 pozwala na podniesienie możliwości samolotów w wersji C/D dla użytkowników, którzy z różnych powodów rezygnują z najnowszej wersji E/F, bądź też - jak to ma miejsce w Szwecji - potrzebują rozwiązania do czasu wprowadzenia Gripena E. W jego zakres wchodzi m.in.:
- dostosowanie do przenoszenia rakiet Meteor MBDA i bomb GBU-39 SDB Boeinga;
- wpięcie samolotu w system wymiany danych Link 16;
- unowocześnienie systemów przeciwdziałania elektronicznego;
- zamontowanie nowego systemu ostrzegania i przeciwdziałania (wyrzutni flar);
- dostosowanie do głębszej współpracy w obszarze człowiek-maszyna.
Dodatkowo jako opcja możliwe jest dostosowanie do przenoszenia rakiet powietrze-powietrze typu AIM-9X i AIM-120 C7 AMRAM, zwiększenie możliwości i zasięgu wykrywania przez radar (radiolokator PS-05/A w nowej wersji MK4), czy możliwości systemów wykrywani i wskazywania celów.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS