Reklama
  • Wiadomości

Czesi modernizują Gripeny

Czesi modernizują posiadane przez własne lotnictwo samoloty wielozadaniowe Gripen. Za realizację prac odpowiada szwedzka agencja FMV.

Fot. podplukovník David Schreier, mise AIR POLICING 2009
Fot. podplukovník David Schreier, mise AIR POLICING 2009

Zgodnie z projektem wersji 20 - wybranego przez Czechów zakresu modernizacji - ma ona zostać przeprowadzona do 2018 roku. Szwedzi informują, że wzajemne kontakty z użytkownikami pozwoliły na dobór właśnie takiego pakietu, który nie jest w całości kompatybilny z wariantami wybranymi np. przez armię szwedzką, ale spełnia wymagania i oczekiwania czeskiego lotnictwa. Wiadomo, że czeskie maszyny mają być zdolne do zwalczania celów naziemnych, np. za pomocą pocisków AGM-65 Maverick, bomb Paveway, ale też systemów GBU-39 SDB.

Za zakres i wzajemne relacje pomiędzy producentem samolotów i użytkownikiem odpowiada FMV, który nie tylko nadzoruje sam proces modernizacji, ale rozwiązuje pojawiające się w jej trakcie problemy i planuje przyszły zakres wsparcia eksploatacji maszyn.

Przyjecie przez Czechów szwedzkiego systemu odpowiedzialności i technicznego nadzoru, obsługi i przeprowadzenia modernizacji samolotów Gripen związane jest przede wszystkim z pewnością jego wysokiej jakości i sprawności organizacyjnej. Również lotnictwo czeskie eksploatuje swoje maszyny zgodnie z wypracowanymi dla armii szwedzkiej wymaganiami. To pozwala na usprawnienie tego procesu i szybsze usuwanie wszelkich niedogodności z tym związanych.

Przygotowany przez firmę SAAB projekt MS20 pozwala na podniesienie możliwości samolotów w wersji C/D dla użytkowników, którzy z różnych powodów rezygnują z najnowszej wersji E/F, bądź też - jak to ma miejsce w Szwecji - potrzebują rozwiązania do czasu wprowadzenia Gripena E. W jego zakres wchodzi m.in.:

-      dostosowanie do przenoszenia rakiet Meteor MBDA i bomb GBU-39 SDB Boeinga;

-      wpięcie samolotu w system wymiany danych Link 16;

-      unowocześnienie systemów przeciwdziałania elektronicznego;

-      zamontowanie nowego systemu ostrzegania i przeciwdziałania (wyrzutni flar);

-      dostosowanie do głębszej współpracy w obszarze człowiek-maszyna.

Dodatkowo jako opcja możliwe jest dostosowanie do przenoszenia rakiet powietrze-powietrze typu AIM-9X i AIM-120 C7 AMRAM, zwiększenie możliwości i zasięgu wykrywania przez radar (radiolokator PS-05/A w nowej wersji  MK4), czy możliwości systemów wykrywani i wskazywania celów.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama