- Wiadomości
Chiny: Koniec produkcji legendarnego myśliwca
W zakładach Guizhou Aircraft Industry Corporation (GAIC) zakończyła się produkcja samolotów typu JJ-7A, czyli chińskiej kopii MiGa-21U. Samoloty wytwarzane były nieprzerwanie od 1959 roku w kilku krajach, co czyni radziecką konstrukcję jednym z najdłużej produkowanych myśliwców w dziejach lotnictwa.

Dwa ostatnie myśliwce z rodziny MiG-21, dwumiejscowe treningowo-bojowe JJ-7A, trafiły do 2. Lotniczej Brygady Szkolnej Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Ceremonia przekazania samolotów, która miała miejsce w zakładach Guizhou Aircraft Industry Corporation (GAIC), zakończyła produkcję samolotów MiG-21. Wcześniej w 2015 roku chińska firma Chengdu Aircraft Industry Group zakończyła wytwarzania jednomiejscowych myśliwców J-7. Ich odbiorcą było lotnictwo Bangladeszu.
Pierwszy prototyp myśliwca MiG-21 oznaczony Je-2 został oblatany 14 lutego 1956 roku. Produkcja seryjna samolotu ruszyła trzy lata później i trwała w ZSRR, Indiach i Czechosłowacji do 1985 roku. W sumie zbudowano 11 496 tych samolotów. Do Polski trafiły 582 myśliwce MiG-21. Ostatnie wycofano ze służby do końca 2003 roku.
Wprawdzie Chiny nie uzyskały licencji na produkcję myśliwca, jednak zdołały go skopiować i już w styczniu 1965 roku wzniósł się w powietrze pierwszy samolot Chengdu J-7 (oznaczenie eksportowe F-7) - będący kopią MiGa-21F13. W sumie samolotów z tej rodziny powstało ponad 2400, a oprócz Chin maszyny trafiły też do Albanii, Bangladeszu, Egiptu, Iraku, Iranu, Korei Północnej, Mjanmy, Mozambiku, Namibii, Nigerii, Pakistanu, na Sri Lankę, do Sudanu, Tanzanii oraz Zimbabwe.
Samolot J-7 stał się też podstawą do stworzenia innych chińskich konstrukcji lotniczych, w tym samolotu szkolno-treningowego Guizhou JL-9 oraz chińsko-pakistańskiego lekkiego myśliwca czwartej generacji Chengdu FC-1 Xiaolong/PAC JF-17 Thunder.
Zakończenie produkcji maszyn z rodziny MiG-21 kończy ważną epokę w dziejach lotnictwa. Był to jeden z najdłużej produkowanych samolotów bojowych w dziejach lotnictwa, a także wytworzony w największej liczbie egzemplarzy samolot ponaddźwiękowy. Pomimo tego, że konstrukcja samolotu jest już przestarzała, zarówno MiGi-21, jak i J-7 pozostaną w służbie sił powietrznych wielu krajów jeszcze przez dziesięciolecia.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu