- Wiadomości
Bułgarsko-rosyjskie porozumienie w sprawie myśliwców MiG-29
Bułgaria podpisała porozumienie z rosyjskim koncernem lotniczym MiG dotyczące zakupie 10 nowych silników do myśliwców MiG-29. Planowane jest również uruchomienie remontów na rosyjskiej licencji w bułgarskich zakładach Avionams pod Płowdiwem.

Informacji na temat porozumienia z rosyjskim producentem myśliwców udzielił w środę 9 listopada premier Bułgarii Bojko Borysow. Nie podał przy tym szczegółów umowy, ale oświadczył – „będziemy mieli 15 myśliwców”.
Obecnie trwają starania aby sprawne były stale przynajmniej dwie-trzy maszyny MiG-29, czemu służy m. in. umowa z Polską dotycząca remontów 6 silników w zakładach WZL-4 oraz wypożyczenie dwóch jednostek napędowych z zapasów polskiego lotnictwa wojskowego. Zgodnie ze słowami premiera Borysowa umowa rządu Bułgarii z rosyjskim koncernem lotniczym dotyczy zakupu 10 silników za sumę 42 mln lewów (około 21 mln euro). Premier podkreślił, że w tym kontrakcie nie ma udziału strona polska.
Czytaj też: Remonty bułgarskich MiG-29 w Polsce. Porozumienie o współpracy wojskowej
Kolejny temat jaki obecnie jest negocjowany przez Sofię z rosyjskim producentem jest zakup licencji na remonty w kraju silników stosowanych w samolotach MiG-29 ale również w szturmowych Su-25 które również znajdują się na uzbrojeniu bułgarskiego lotnictwa.
Remonty mają być realizowane w zakładach Avionams, znajdujących się w bazie lotnictwa wojskowego Graf Ignatiewo pod Płowdiwem. Co ciekawe, jest to firma sprywatyzowana na początku tego stulecia, która realizuje komercyjne remonty sprzętu lotniczego, głównie śmigłowców. Jak poinformował premier Borysow w tegorocznym budżecie bułgarski rząd wyasygnował 70 mln lewów (35 mln euro) na ponowne upaństwowienie firmy. Program reprywatyzacji został już zapoczątkowany, jednak Avionams nie zdaje się firmą zdolną do szybkiego uruchomienia kompleksowych remontów silników. Z pewnością będzie to również wymagało kosztownych inwestycji.
W obecnej chwili trudno jest powiedzieć jak te działania wpłyną na realizacje umowy międzynarodowej pomiędzy Bułgarią i Polska podpisanej w październiku 2015 roku. Pierwszy etap obejmował remont sześciu silników w zakładach WZL nr 4 i wypożyczenie dwóch jednostek napędowych dla myśliwców MiG-29 z zapasów polskiego lotnictwa. Następnym etapem miała być kompleksowa modernizacja samolotów przez zakłady WZL nr 2, jednak obecnie brak jest informacji na temat wyniku rozmów w tej kwestii.
Zgodnie z uzyskanymi przez Defence24.pl informacjami ostatnie dwa bułgarskie silniki RD-33 zostały już wyremontowane przez WZL nr 4 w Warszawie i przekazane Agencji Mienia Wojskowego. 14 listopada powinny wylecieć do Bułgarii na pokładzie wojskowego samolotu C-130 Hercules. Tym samym zakończona zostanie realizacja pierwszego etapu umowy polsko-bułgarskiej. Otwartą kwestią pozostaje dalsza realizacja.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS