Bomby SDB odpalane przez artylerię rakietową. Zakończono próby

15 października 2019, 10:12
thumbnail_GLSDB (1)
Fot. Saab
Defence24
Defence24

DOTYCZY:


Firmy Saab i Boeing przeprowadziły z sukcesem próbne strzelania amunicji GLSDB (Ground Launched Small Diameter Bomb).

Próbne strzelania amunicją nowego rodzaju odbyły się 26 września w Centrum Testowym Andøya w norweskim Andenes. Zadaniem strzelania próbnego było trafienie w zaprogramowany cel na morzu, zlokalizowany 130 km od wyrzutni. Zastosowana wyrzutnia to niestandardowy, w pełni autonomiczny kontener dwudziestostopowy, opracowany przez Siły Zbrojne Norwegii.

Amunicja GLSDB powstała w ramach współpracy koncernu Saab z amerykańską firmą Boeing. System wyróżnia się wysoką precyzją na dużych odległościach. GLSDB ma zdolność poruszania się po skomplikowanych trajektoriach i wykonywania złożonych manewrów. Umożliwia to eliminację celów, do których nie można dotrzeć za pomocą konwencjonalnych środków ognia bezpośredniego i pośredniego. GLSDB jest systemem, który nie wymaga dedykowanej wyrzutni, co oznacza, że można go wystrzelić z zasobnika kontenerowego, a także z dowolnej wyrzutni kompatybilnej z rakietami M26, np. HIMARS, M270 i ChunMoo. Zasobniki można również stosować na jednostkach pływających, zapewniając GLSDB możliwość rażenia zarówno z lądu, jak i z morza.

Producenci systemu podkreślają, że daje on siłom lądowym i morskim mobilną, organiczną zdolność rażenia celów, które wcześniej były poza ich zasięgiem. Jest to możliwe dzięki zwrotności i dokładności pocisku Small Diameter Bomb. Na ten temat mówi Cindy Gruensfelder, wiceprezes Boeing Weapons - „Połączenie dogłębnej wiedzy Boeing i Saab, doświadczenia i zasobów naszych firm zaowocowało zaawansowanym, atrakcyjnym cenowo, niewymagającym rozbudowanego wsparcia rozwiązaniem dla jednostek artylerii rakietowej na całym świecie, zapewniającym poziom zdolności niezbędny do zwalczania obecnych i przyszłych zagrożeń w operacjach połączonych”.

image
Fot. Saab

Natomiast szef obszaru biznesowego Saab Dynamics stwierdził: "We współpracy z Boeingiem opracowaliśmy niezwykle skuteczny system, który oferuje wysoką precyzję na dużych odległościach. Widzimy duży potencjał w GLSDB, ponieważ zapewnia on jednostkom artylerii na całym świecie zdolność rażenia celów na dalekim dystansie. Istnieje dziś duże zapotrzebowanie na zdolność tego rodzaju”.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
prawieanonim
wtorek, 15 października 2019, 23:35

Należy też zwrócić uwagę że SDB uwolniona ze standardowej rakiety pokonuje znacznie większy dystans niż analogiczna bomba zrzucona z samolotu przy o wiele mniejszej prędkości. HIMARS z taką bombą z silnikiem rakietowym ma zasięg 150 kilometrów. Jednak obawiam się że będzie to amunicja specjalnego przeznaczenia a nie standardowy pocisk i oczywiście za odpowiednią cenę. HIMARS potrzebuje zwykłej GMLRS o podobnym zasięgu. Swoją drogą czy ktoś coś wie o jakichś programach rozwojowych HIMARS bo zdaje się że jakieś są prowadzone.

Davien
środa, 16 października 2019, 12:08

Tak, powstaja pociski GMLRS-ER o zasięgu do 150km i maja zacząć wchodzic do uzytku od 2020r Trwaja końcowe prace nad nastepca ATACMS o zasięgu do 500km.

Stary Grzyb
wtorek, 15 października 2019, 21:15

Czy MON finalizuje już zakup pełnej licencji? Nie? Tak też myślałem.

Davien
wtorek, 15 października 2019, 23:21

A mamy w Polsce jakis zakład zdolny produkowac SDB i pociski M26? Chyba nie, wiec co ci z tej licencji.

ursus
wtorek, 15 października 2019, 19:09

MON powinien się tym zainteresować i ew. wejść w kooperację przy opracowaniu wersji o wydłużonym zasięgu. Swoją drogą można by coś w kontekście podobnego użycia bomb MK-82 lub MK-84 podziałać oraz o odzyskiwaniu elementu wynoszącego - skoro i tak już coś dłubiemy przy bombach do F-16, to pójście za ciosem może się opłacać.

Davien
wtorek, 15 października 2019, 23:22

Ursus, SDB to bomba szybująca o zasięgu do 110km, i masie 112kg, jak ty chcesz tam wcisnac Mk-82 lub Mk 84???

Mickey93
środa, 16 października 2019, 14:58

Nie w to a zrobić coś podobnego z wykorzystaniem tych że bomb

Davien
środa, 16 października 2019, 18:27

Mickey, Mk82 i 84 to zwykłe bomby grawitacyjne a nie szybujace z naprowadzaniem INS/GPS. Z nich nic nie zrobisz chyba ze uzyjesz ich jak prymitywnej głowicy.

Maciek
wtorek, 15 października 2019, 15:02

Fantastyczna technologia. Musimy to mieć.

darek
środa, 16 października 2019, 11:46

nie mamy amunicji do naszych t-72, pt-91,leo,krabów itd to priorytet

Davien
środa, 16 października 2019, 12:09

Darek, jak co to do PT-91 i Leo bo T-72M/M1 niczym lepszym niż mamy nie bardzo moga stzrelac.

GB
wtorek, 15 października 2019, 13:28

Bardzo ciekawa opcja. Jak pokazała Syria (tam zrzucana przez samoloty) jest nie do przechwycenia i zestrzelenia przez systemy plot produkcji rosyjskiej.

R
środa, 16 października 2019, 11:03

Tak, Tak byles i widziales.

GB
środa, 16 października 2019, 15:30

Najlepszy był atak F-16 na cele niedaleko rosyjskiego lotniska w Syrii. Rosyjsko-syryjska OPL była tak zdezorientowana tym atakiem, że zestrzeliła rosyjskiego Ił-20...

Davien
czwartek, 17 października 2019, 01:09

I to w 15 min po odlocie tych F-16 bo im sie przywidziały jakies za Ił-em:)

Davien
środa, 16 października 2019, 12:11

Wystarczyły wylatujące w powietrze syryjskie i irańskie cele:) Za to ładnie została pokazana skuteczność 3M14: z 6-ciu odpalonych doleciały 4, trzy wybuchły:) I to na rosyjskim filmiku z drona:)

Tweets Defence24