Reklama

W dniu 20 lutego 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia wystosował zaproszenia do składania ofert na dostawę 3 samolotów „średnich” przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie. W rozpoczętym postępowaniu przetargowym udział biorą dwie oferty: Boeing Company oraz niemieckiego przewoźnika lotniczego Lufthansa i czeskiej firmy Glomex. Informację na ten temat przekazał MON w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej ministerstwa.

Przedmiotem postępowania na średnie samoloty do przewozu VIP-ów jest jeden samolot używany i dwa fabrycznie nowe. Termin dostawy dla maszyny używanej to nie później niż 11 listopada 2017, natomiast dla samolotów nowych to 15 listopada roku 2020 i 2021.  Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Obaj oferenci proponują Polsce samoloty dla VIP na bazie popularnej maszyny pasażerskiej Boeing 737-800.

Czytaj więcej: Średnie samoloty VIP dla Polski: dwie oferty Boeinga 737

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. red

    czemu Glomex ? czy to czołowy sprzedawca samolotów ?

  2. Hairy Portier

    Te samoloty są potrzebne Polsce i powinniśmy je kupować bezpośrednio od Boeinga, ponadto powinny być to samoloty najnowszej linii, które użytkuje i będzie użytkował LOT. Chyba, że chcemy się znowu wplątać w takie klimaty jak serwisowanie Tu-154 w Rosji.

    1. dropik

      lot nie uzytkuje w zasadzie b737.

    2. Forumowicz

      Najważniejsze żeby były opancerzone :-)) ew. cywilne wersje bombowca choć tutaj jeśli nie bierzemy pod uwagę sprzętu radzieckiego pozostaje Do-17

  3. Luke

    No to moze juz jak cos to nowe fabrycznie 737MAX

  4. Marek1

    Zawsze się zastanawiam, dlaczego zakup latadeł dla naszych "elit" musi być finansowany z budżetu MON.

    1. ddd

      formalnie z budżetu MON, a faktycznie jest to ekstra dodatkowa kwota na ten cel (osobna ustawa), ponadto samoloty będą w gestii MON , zarówno piloci jak i obsługa techniczna

  5. Ślązak

    Trzeba to załatwić nie ma się nad czym zastanawiać , szkoda że do walki nie staje drugi producent samolotów z tego segmentu , ich strata .

    1. Schlesier

      Ten drugi producent ma ponad 6800 zamowien na swoje samoloty wartych kilkaset miliardow Euro co oznacza 10 lat produkcji. Czyli portfel zakontraktowanych samolotow jest wiecej warty niz PKB Polski. Mysle ze Airbus jakos przezyje nie startowac w przetargu na te trzy samoloty VIP.

  6. rob

    Kiedy polska doczeka nowych samolotów transportowych zęby zastopic stare c-130 ? tylko politycy maja wozić się nowymi samolotami czy wojsko?

    1. Mat

      Kiedyś... może... Akurat samoloty transportowe to jedna z ostatnich potrzeb naszego wojska. Do obrony kraju są praktycznie niepotrzebne, ewentualne działania ekspedycyjne i tak prowadzilibyśmy z sojusznikami, także można korzystać z C-17 w ramach SAC, czy wręcz prosić kogoś o użyczenie transportu. Poza tym, do drobniejszych zadań, jak ewakuacja obywateli, pozostają C-295. Jeśli już to należałoby kupić MRTT. W sumie też pytanie czy dużych samolotów VIPowskich nie można by połączyć z MRTT. Może słabo by to wyglądało od strony wizerunkowej, ale to akurat nie powinno mieć większego znaczenia.

  7. Daro

    Zamiast tego lepiej niech kupią dodatkowe f16. Przecież dostaną mniejsze samoloty VIP, więc jakiś czas mogliby polatać w mniejszym gronie

  8. ciekawy

    a to może o ten przetarg chodziło Macierewiczowi a nie o śmigłowce. zapewne te 3 samoloty będą szybciej niż nowe śmigła