W dniu 20 lutego 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia wystosował zaproszenia do składania ofert na dostawę 3 samolotów „średnich” przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie. W rozpoczętym postępowaniu przetargowym udział biorą dwie oferty: Boeing Company oraz niemieckiego przewoźnika lotniczego Lufthansa i czeskiej firmy Glomex. Informację na ten temat przekazał MON w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej ministerstwa.
Przedmiotem postępowania na średnie samoloty do przewozu VIP-ów jest jeden samolot używany i dwa fabrycznie nowe. Termin dostawy dla maszyny używanej to nie później niż 11 listopada 2017, natomiast dla samolotów nowych to 15 listopada roku 2020 i 2021. Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Obaj oferenci proponują Polsce samoloty dla VIP na bazie popularnej maszyny pasażerskiej Boeing 737-800.
Czytaj więcej: Średnie samoloty VIP dla Polski: dwie oferty Boeinga 737
red
czemu Glomex ? czy to czołowy sprzedawca samolotów ?
Hairy Portier
Te samoloty są potrzebne Polsce i powinniśmy je kupować bezpośrednio od Boeinga, ponadto powinny być to samoloty najnowszej linii, które użytkuje i będzie użytkował LOT. Chyba, że chcemy się znowu wplątać w takie klimaty jak serwisowanie Tu-154 w Rosji.
dropik
lot nie uzytkuje w zasadzie b737.
Forumowicz
Najważniejsze żeby były opancerzone :-)) ew. cywilne wersje bombowca choć tutaj jeśli nie bierzemy pod uwagę sprzętu radzieckiego pozostaje Do-17
Luke
No to moze juz jak cos to nowe fabrycznie 737MAX
Marek1
Zawsze się zastanawiam, dlaczego zakup latadeł dla naszych "elit" musi być finansowany z budżetu MON.
ddd
formalnie z budżetu MON, a faktycznie jest to ekstra dodatkowa kwota na ten cel (osobna ustawa), ponadto samoloty będą w gestii MON , zarówno piloci jak i obsługa techniczna
Ślązak
Trzeba to załatwić nie ma się nad czym zastanawiać , szkoda że do walki nie staje drugi producent samolotów z tego segmentu , ich strata .
Schlesier
Ten drugi producent ma ponad 6800 zamowien na swoje samoloty wartych kilkaset miliardow Euro co oznacza 10 lat produkcji. Czyli portfel zakontraktowanych samolotow jest wiecej warty niz PKB Polski. Mysle ze Airbus jakos przezyje nie startowac w przetargu na te trzy samoloty VIP.
rob
Kiedy polska doczeka nowych samolotów transportowych zęby zastopic stare c-130 ? tylko politycy maja wozić się nowymi samolotami czy wojsko?
Mat
Kiedyś... może... Akurat samoloty transportowe to jedna z ostatnich potrzeb naszego wojska. Do obrony kraju są praktycznie niepotrzebne, ewentualne działania ekspedycyjne i tak prowadzilibyśmy z sojusznikami, także można korzystać z C-17 w ramach SAC, czy wręcz prosić kogoś o użyczenie transportu. Poza tym, do drobniejszych zadań, jak ewakuacja obywateli, pozostają C-295. Jeśli już to należałoby kupić MRTT. W sumie też pytanie czy dużych samolotów VIPowskich nie można by połączyć z MRTT. Może słabo by to wyglądało od strony wizerunkowej, ale to akurat nie powinno mieć większego znaczenia.
Daro
Zamiast tego lepiej niech kupią dodatkowe f16. Przecież dostaną mniejsze samoloty VIP, więc jakiś czas mogliby polatać w mniejszym gronie
ciekawy
a to może o ten przetarg chodziło Macierewiczowi a nie o śmigłowce. zapewne te 3 samoloty będą szybciej niż nowe śmigła