Reklama
  • Wiadomości

Białoruś zmodernizuje transportery BTR-70

Na Białorusi zakończono prace badawczo-rozwojowe, których celem jest modernizacja transporterów opancerzonych BTR-70 do wersji BTR-70MB1.

  • Fot. www.mil.by
    Fot. www.mil.by
  • Fot. Belspetsvneshtechnika/bsvt.by.
    Fot. Belspetsvneshtechnika/bsvt.by.

Prace, prowadzone na zlecenie ministerstwa obrony Białorusi przez 140. Zakład Remontowy z Borysowa, koncentrowały się na poprawieniu zdolności manewrowych pojazdu, a także zwiększeniu jego poziomu ochrony i ergonomii użytkowania. Bez zmian pozostawiono uzbrojenie transportera, wielkokalibrowy karabin maszynowy kalibru 14,5 milimetra i karabin maszynowy kalibru i 7,62 milimetra umieszczone w wieży identycznej z wieżą BTR-80.

Wymieniono, między innymi, silnik pojazdu na 9-cylindrowy silnik wysokoprężny KamAZ-7403.10 z turbodoładowaniem o mocy 260 KM. Wymagało to zmian w konstrukcji układu napędowego, w tym montażu nowego układu przeniesienia napędu. Zmieniono również napęd używany podczas pływania na system pochodzący z pojazdu BTR-80.

W rezultacie masa całkowita zmodernizowanego BTR-70 wzrosła o półtorej tony, wynosi obecnie ok. 13 t. Mimo to osiągi zmodernizowanego pojazdu pozostały bez zmian, prędkość jazdy po drodze wynosi 92 km/h.

Poważnym modyfikacjom poddano przedział desantowy transportera - zwiększono jego wysokość o 14 cm, zainstalowano boczny, dzielony właz desantowy, którego górna część otwiera się w kierunku jazdy, natomiast dolna służy jako stopień. Jest to rozwiązanie znane z transportera BTR-80.

W pojeździe zamontowano produkowaną lokalnie radiostację cyfrową R-181-50TU, został on też wyposażony sześciolufową wyrzutnię granatów dymnych kalibru 81mm.

Testy państwowe nowej wersji, noszącej oznaczenie BTR-70MB1, zakończono w listopadzie 2016 r., natomiast pierwsze egzemplarze mają trafić do jednostek armii białoruskiej w styczniu 2017 r.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama