Przemysł Zbrojeniowy
BAE Systems przekazuje moździerze CV90 szwedzkim Wojskom Lądowym
![Fot. BAE Systems](https://cdn.defence24.pl/2019/09/10/800x450px/poF2eJmCBa8wEtStOcraST7PT07QkG8TwIpq761j.z9zl.jpg)
BAE Systems zakończyło dostawę pierwszej seryjnej partii samobieżnych moździerzy CV90 Mjölner na rzecz szwedzkiej Agencji Zamówień Obronnych (FMV). Tym samym we flocie wozów bojowych CV90 pojawiła się nowa zdolność – do prowadzenia ognia pośredniego.
Pierwsze cztery moździerze już we wrześniu trafią do jednostki szwedzkich Wojsk Lądowych, zgodnie z przewidzianymi w kontrakcie terminami, ceną i wymaganiami jakościowymi.
Moździerz CV90 Mjölner staje się szesnastym członkiem sprawdzonej bojowo rodziny pojazdów CV90, dowodząc tkwiącego w tej platformie potencjału, umożliwiającego dostosowywanie podwozia do szerokiego wachlarza zadań, zgodnie z oczekiwaniami klientów.
Nazwa moździerza wywodzi się od mitycznego “Młota Thora”. Zadaniem CV90 Mjölner jest wzmocnienie siły ognia pośredniego w batalionach zmechanizowanych. Zaprojektowany i produkowany w zakładach BAE Systems Hägglunds system wieżowy może być montowany na każdym dostosowanym transporterze kołowym lub gąsienicowym. Dzięki wsparciu szwedzkich Wojsk Lądowych CV90 Mjölner zostanie pokazany na wystawie DSEI 2019 w Londynie.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-09-10/pxmbmw_RS5356IMAGECV90MjAlnerDrivingDSEI2019.jpg)
„Mjölner jest nowością na polu walki – to system wieżowy łatwy do szkolenia, prosty w użyciu i bardzo skuteczny”, powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor generalny BAE Systems Hägglunds. „Prezentacja najnowszego wariantu wszechstronnego CV90 na wystawie DSEI, przy wsparciu agencji FMV, jest dowodem zdolności BAE Systems do dostarczania klientom najnowszych technologii zgodnie z wymagającymi harmonogramami kontraktowymi”.
Solidny mechanizm ręcznego systemu ładowania Mjölnera pozwala szybko i niezawodnie przeładować obie gładkolufowe lufy kalibru 120 mm we wszystkich sytuacjach bojowych. Moździerz może zwalczać cele na dużych odległościach w azymucie do 60 stopni, bez posiadania kosztownego i skomplikowanego technicznie mechanizmu obrotowego wieży. Mjölner może prowadzić ogień w zakresie elewacji od 45 do 83 stopni.
Czytaj też: Cięcie blach brytyjskiej fregaty przyszłości
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji programu CV90. Osiągamy kluczowe cele pod względem terminowości, jakości i budżetu” – dodał gen. bryg. Mikael Frisell, dyrektor Departamentu Systemów Lądowych w FMV. „Ten nowy wóz bojowy jest potężnym wzmocnieniem naszej floty CV90. Pomaga nam przygotować brygady zmechanizowane do przyszłych wyzwań pola walki, zwiększając żywotność pojazdów i zdolności operacyjne sił zbrojnych”.
Program Mjölner przewiduje przekazanie szwedzkiemu wojsku 40 systemów wieżowych zamontowanych na pojazdach CV90. Jego realizacja ruszyła w grudniu 2016 r. Pierwsze cztery pojazdy testowe, służące do szkolenia i oceny nowej broni, FMV odebrała w lutym 2019 r. Pojazdy te zostały zatwierdzone do użytku operacyjnego. Dostawa pozostałych zamówionych samobieżnych moździerzy zakończy się w 2020 r.
sża
Fajny, ale nie pływa! Gdy nasze Rosomaki, Raki i Borsuki po Śniardwach, Wigrach i Mamrach śmigają prawie jak wodoloty.
Jacek
Za to ma dwie rury ładowane ręcznie i wieżę obracaną korbką. Genialne nie to co Polacy..., którzy zrobili kiepski bo pływający.
WiN
Dwie lufy a u nas nie można było zrobić takiej dwururki......to już zbyt wiele dla naszego przemysłu
Extern
Nasz przemysł wyprodukował RAKa, który pod względem wyrafinowania technicznego wyprzedza ten Szwedzki moździerz o 4ry długości. Inna sprawa że taki prymitywny (w pozytywnym znaczeniu) system też może być całkiem przydatny.
Pim
Pytanie drążące: wieża nie jest obrotowa? Czy jest obracana w zakresie 60 st? Czy sam możdzież pozwala na zmiany kierunku w azymucie o 60 st?
Extern
Wieża jest obrotowa w azymucie 60stopni, tyle że nie ma kosztownego mechanizmu ją obracającego. Czytaj, robi się to korbką.
Pankracy
PATRIA AMOS 2 lufy Ladowane ręcznie? Jak to sie sprawdza w peaktyce? Nic nie mówią o ich Topazie