Serbia prezentuje T-72 "Biały Orzeł"

30 listopada 2020, 13:54
T-72B1MS White Eagle
Fot. MO Serbii

Ministerstwo Obrony Republiki Serbii oficjalnie ujawniło pierwsze dostarczone z Rosji czołgi podstawowe T-72B1MS "White Eagle" (ang. "Biały Orzeł"). W ostatnim czasie na potrzeby serbskiej armii zakupionych miało zostać 30 egzemplarzy tych czołgów.

T-72B1MS to zmodernizowana wersja czołgu podstawowego T-72B1 (zubożona, eksportowa wersja T-72B pozbawiona możliwości wystrzeliwania czołgowych ppk) o eksportowej nazwie "White Eagle" opracowana i realizowana przez rosyjski spółkę UralWagonZawod (UWZ). Po raz pierwszy został zaprezentowany w trakcie wystawy zbrojeniowej "Technologie Inżynieryjne" w Moskwie w czerwcu 2012 roku. W grudniu 2018 roku partię ok. 20 egzemplarzy tych czołgów miał odebrać Laos, a w styczniu 2019 roku zaprezentował je publicznie na defiladzie wojskowej. Według niepotwierdzonych informacji partię czołgów tego typu odebrać miały także Nikaragua i Urugwaj, a swoje zainteresowanie w ostatnim czasie wyraził  także Wietnam.

Główny nacisk w tej modernizacji postawiono na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi oraz precyzji prowadzonego ognia. Czołg został wyposażony w nowy, dzienno-nocny celownik działonowego PN-72U Sosna-U oraz celownik panoramiczny dowódcy PKP-72 Sokole Oko z termowizorem trzeciej generacji. Oba te systemy zostały zamontowane na lewej, tylnej części stropu wieży obok włazu działonowego. Dodatkowe wyposażenie stanowi m.in.: autotracker, system nawigacji satelitarnej GLONASS, system autodiagnostyczny kadłuba oraz pomocnicza jednostka napędowa (APU).

Obecnie na uzbrojeniu serbskich wojsk lądowych ma znajdować się ok. 212 egzemplarzy czołgów podstawowych z rodziny M-84 w różnych wersjach. Stanowią one uzbrojenie czterech batalionów pancernych, a dodatkowo 20 kolejnych znajduje się w magazynach w rezerwie sprzętowej. Dodatkowo Serbia posiada także 63 egzemplarze czołgów podstawowych T-72A, z czego 13 służy do zadań szkoleniowych, a pozostałych 48 jest zmagazynowanych w rezerwie. Zakup dodatkowej partii czołgów T-72B1MS pozwoli najprawdopodobniej na uzbrojenie kolejnego batalionu czołgów, a tym samym zwiększenia potencjału serbskiej armii.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 101
Reklama
xxx
czwartek, 7 stycznia 2021, 23:37

pięknie przypudrowany trup

P
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:23

No i jeszcze ostatnio moda na ataki z gory i to calkiem skuteczne, wiec cokolwiek sie robi to wiecej niz nic i jeszcze dodam ze swiadomosc sytuacyjna mozna powiekszyc montujac tanie kamerki i dodajac lacznosc z dronem lub drona, itp a wartosc tego typu wozu bojowa jest wieksza niż bwp z najciezsza armatą, i zapomnialem dodac ciekawa rzecz zapalniki zblizeniowe i amunicja np odlamkowa termobaryczna , czy amunicja podw kumulacyjna i nowoczesdna rdzeniowa

P
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:08

Leopard tez ma amunicje z przodu obok kierowcy, a ja bym w tetku umiescil 2teownik poziomo miedzy gąsiennicami przestrzen wypelnil transformatorem korundem i gumą czy jakim osrodkiem np dystansami czy katowymi plaszczyzna mi odchylającymi, czy jak w ksiażce , czy popelina kewlarem....

P
wtorek, 1 grudnia 2020, 17:48

Amunicja jest wozona na burtach i w karuzeli, kazde trafienie moze byc smiertelne, Rosjanie opracowali taktyke karuzeli ogniowej ogniowej, i nie woza amunicja na burtach tylko w karuzeli, poza tym jakies zadanie pełni pancerz warstwowy, a taktyka taka...wykonuja zadanie ogniowe ubezp. sie wzajemnie i wycofuja sie po amunicje, W Iraku panowie walczyły polskie t 72 bez zadnej bojowej amunicji tylko chyba z bm 15, czyli prawie cwiczebna, a wedlug jedn irackiego generała tylko z cwiczebną, a obrona plot zarzadzaly komputery elwro nie wiem czy nie odry. Ja jestem za modernizacja, i trzeba kupic WP amunicje bo mamy taka sama, i zamiast ja wystrzelac na poligonach to sie zamawia cwiczebna, a brakuje amunicji termobarycznej , kumulacyjnej podwojnej, rdzeniowej , moze kupimy z uranem, a moze inteligentnej atakujacej z gornej półrefy, czy naprowadzanej laserem jak ruskie czy lohat z Izraela, a moze kontener z hellfireami na wieży, a od góry tez kostki lub warstwy lub blachy na dystansach lub plastikowe jeze, lub plastikowe plyty pól merta od pancerza, albo kosze na sprzet czy zeluzje czy siatka gesta , poza tym z przodu chociaz plytki na gumie, 1cm przy kącie bliskim zero to juz coś, zobaczyć wroga to już coś, mieć czym wystrzelić jeszcze wiecej, a przeżyc to już sporo.

z Prawej Flanki
czwartek, 3 grudnia 2020, 00:31

może ja się nie znam ale te zmodernizowane t-72B są lepsze niż nasze' twarde"nie mówiąc o moderce Błaszczaka naszych 72 za 2mld co mieli zodyfikować ponad 300 a będzie nieco ponad 200!!nie wiadomo czy te białe orły mają stabilizację armaty?jeśli chodzi o naszą moderkę to jeden facet z łabęd powiedział że przystosowanie 72 do strzelania nowszą amunicją jest wykonalne i niedrogie!wystarczy zmodyfikować karuzelę z dosyłaczem chodzi o kilka mm bo nowa amunicja ma ciut dłuższe Łuski ale nasi nawet tego nie zażądali choć to jest proste i łatwe tak twierdzi inż.z łabęd!!nasi twardogłowi to mają zakute łby im zależy tylko na katierach i awansach gen!!!!.nie ma co marzyć o nowej amunicji laserowej lub z rdzeniem uranowym!!!tyle w temacie naszej "panzerwaffe"!!!

Tani
piątek, 4 grudnia 2020, 17:41

Eee,chyba nie tu chodzi o komore nabojowa. Tu nic nie zrobisz bo my dziala nie produkujemy trzeba by kupic za granica Slowacy maja ale sie cenia. Kiedys wojsko chcialo kupic mula Dany czyli trenazer. Okazalo sie ze producent go ceni jak pojazd bojowy. Wiec wojsko wlasnymi rencami i palcyma zmontowalo taki trenazer z czesci zamiennych tylko nie hydrauliczny tylko elektryczny. Jesli inz mowi ciut to znaczy ,lepiej by bylo zeby nic nie projektowal. A szczegolnie nie babral sie przy amunicji. Facet z Labad nie ma zadnego pojecia bo zaklad ten nic nie robi przy armacie. Un ja tylko montuje i nie wolno mu jej dotknac bo nie bedzie gwarancji. Wytrzymalosc komory nabojowej jest okreslona i nie wolno wkladac mocniejszego ladunku niz przewiduje producent. Aby to zrobic trzeba wzmocnic cale dzialo. Inz to powinien wiedziec.

Noname
środa, 2 grudnia 2020, 11:39

Pytanie otwarte czy obecny stan przewodu lufy w armatach czołgów będących na wyposażeniu WP oraz stan powrotników, oporników nadszarpniętych zębem czasu pozwala na strzelanie starą bo starą ale jednak generująca większe odrzuty amunicja bojową?

Dkdkfk
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:32

Panie, do kogo ta mowa...my to wszystko wiemy, ale góra nie. I nie chce wiedzieć to pieniądze musi rozdawać

wawa
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:46

U mnie w pracy był ochroniarz - emerytowany kapitan zaopatrzenia z wojny w Jugosławii. Mówił, że widział jak szwedzkie okręty (neutralna flota) przywoziły broń z byłego NRD dla Chorwatów i Bośniaków i innych. Tak oto Niemcy postępują.

Tani
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:52

Ruscy pisza ze to najnowsza modernizacja teciaka 72 przeznaczona tylko na eksport jest zainteresowanie jest produkcja. Kadluby to stare B1 kostki to relikt. Armata nie moze strzelac rakietami bo tej wersji rosjanie nie sprzedaja za granice. Te moderki robia zaklady remontowe w Petersburgu. Ja w nim wad nie widze znacznie lepszy od licencyjnego m-84. Ktory zreszta bral udzial w Pustynnej Burzy bo byl na uzbrojeniu batalionu tankow armii tzw wolnego Kuwejtu. Te tanki zreszta czesto robia za Irackie na zdjeciach. Rozpoznac je mozna po portrecie na burcie na Irackich byl Saddam w mundurze na kuwejckim ich szeik w tradycyjnych szatach.

Adam
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:30

Bum i wieżyczki nie ma odpadła takie są wszystkie czołgi z rodziny T

Yugol
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:40

Nie widziałeś filmów z początków okupacji Iraku? W przydrożnych zasadzkach o wiele cięższe wieżę Abramsów również odpadały od korpusów.

LMed
poniedziałek, 30 listopada 2020, 22:25

No cóż. Ładny taki. Tylko te latające wieże cholera.

Polak
poniedziałek, 30 listopada 2020, 21:24

Serbowie pokazali co potrafią w latach 90 tych. Nie zapominaj o zbrodniach.

easyrider
środa, 2 grudnia 2020, 12:20

Efektem zaawansowanej wojny informacyjnej jest wyrobienie stereotypu o serbskich zbridniach. Serbowie bronili swojej ziemi a zbrodnie były popełniane także na nich przez pozostałe strony konfliktu.

Obywatel RP
środa, 2 grudnia 2020, 03:53

Wszystkie strony konfliktu zbrojnego, który nastąpił po rozpadzie Jugosławii, dopuszczały się zbrodni wojennych. Nie zapominaj o tym...

Patry
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:44

za mordy w Jugosławii podziękować trzeba jednoczącemu się państwu ze środka europy ... a w zasadzie jego służbom ... - dobrze jest trochę dowiedzieć się o genezie tego konfliktu ... który miał zdyscyplinować i pokazać miejsce w szeregu potencjalnym państwom heksagonale ... zamiast rzucać w przestrzeń publiczną ostre oskarżenia o genezie których nie ma się pojęcia

Cyniczna Świnia
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:59

Chorwaci I Bośniacy nie byli Pepsi, wszyscy tam dobrze sobie skakali do garden!

Yugol
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:42

Wszyscy mają krew na rękach

Pragmatyk
wtorek, 1 grudnia 2020, 09:01

Zbrodniach? serbskich muzułmanów chyba bo od tego się zaczęło, a reszta to zachodnia propaganda

Danisz
wtorek, 1 grudnia 2020, 17:51

Nie kłam, bo zaczęło się od ataku Serbów na Słowenię 27.06.1991 i na Chorwację 3.07.1991 - wcześniej nikt nie używał przemocy. Zbrodnie wojenne też rozpoczęli Serbowie atakując miasto Vukovar - po blisko 3-miesięcznym oblężeniu i ostrzale zdobyli miasto i zaczęli mordować cywili (w tym kobiety i lekarzy) m.in. w niesławnym obozie Ovcara. Fakty są jednoznaczne panie kłamczuchu - to nikt inny jak tylko Serbowie rozpoczęli tamte piekło i ich kadłubkowe państewko znienawidzone przez sąsiadów to efekt ich głupoty.

Patry
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:37

chorwacja i słowenia ogłosiły secesję ... i niepodległość bez żadnych umów prawnych i ustaleń ... która zaraz tego samego dnia została ona uznana przez jeden jednoczący się po upadku "muru" ... naprawdę trochę szerszej perspektywy politycznej nie zaszkodzi nikomu ... i nikt tam nie jest czysty i lepszy od drugiego ... a "bałkański kocioł" było najłatwiej zantagonizować ... i zrobić ludzką rzeźnię na pokaz dla innych państw próbujących wybić się na samodzielność ... aby im to wybić ze łbów

Danisz
czwartek, 3 grudnia 2020, 12:23

Po pierwsze usprawiedliwianie strzelania do ludzi i bombardowania obiektów cywilnych z powodu deklaracji politycznych to kretynizm. Po wtóre nie masz racji również odnośnie chronologii wydarzeń politycznych, bo najpierw to nie Chorwaci czy Słoweńcy, a właśnie przywódca Serbii - Slobodan Milosević ogłosił jeszcze w marcu 1991, że przestaje uznawać rząd federalny Jugosławii czyli de facto rozpoczął rozpad tego kraju. Później w jego ślad poszli również Serbowie - tym razem z chorwackiej Krajiny, którzy 16.05.1991 ogłosił secesję chcą oderwać ten region od Chorwacji - prezydent Chorwacji Tudman krzyczał wówczas, że władze serbskie (nie jugosłowiańskie!) zepchnęły Jugosławię na krawędź wojny domowej, ale nie podjął żadnych działań zbrojnych ani nawet policyjnych przeciw separatystom. Odpowiedzią na te działania było natomiast referendum niepodległościowe w Chorwacji, w którym to nie politycy, a obywatele zdecydowali o woli samostanowienia. Tak jak napisałem wcześniej: przemoc rozpoczęli Serbowie, a wcześniej to również oni rozpoczęli ruchy secesyjne, które wg ciebie usprawiedliwiają przemoc. Zbrodnie wojenne i czystki etniczne również jako pierwsi popełnili Serbowie. To, że z czasem inni poszli w ich ślady nie zmienia faktów, że to oni rozpoczęli bałkańskie piekło i tym samym są za nie odpowiedzialni. Tak samo jak Hitler i Stalin razem odpowiadają za zbrodnie II wojny światowej którą wspólnie wywołali, a nie Polacy, Ukraińcy czy Brytyjczycy choć bez wątpienia i oni mają krew i zbrodnie na rękach.

HVO
środa, 2 grudnia 2020, 10:24

Tak. Wszyscy tam mordowali. Ale na taka skale jak np w Sebrenicy, tylko jedna ze ston była tak aktywna...

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:42

Jak już to wojska federalne. Jugosławia rozpadła się w 1992 roku jak byś nie wiedział. Z resztą bardzo "dziwne" że wojska federalne tłumią bunty organizowane przez różnej maści gangsterów.

Davien
środa, 2 grudnia 2020, 10:18

Nie wojska federalne ale serbskie więc nie zmyslaj. A Jugosławia rozpadała się od smierci Tito.

Bystrzejszy
piątek, 4 grudnia 2020, 23:50

Już raz wykazałeś się "znajomością" realiów Bałkanów, że o innych kompromitacjach z litości nie wspomnę, a więc nie pogrążaj się znowu...

Historyk
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:47

Tak. A WW2 zaczęła się w 41 roku. Reszta to zachodnia propaganda.

Polak
wtorek, 1 grudnia 2020, 04:38

Polacy pokazali swoje umiejętności w Pawłokomie

remix
wtorek, 1 grudnia 2020, 09:22

Wy na Wołyniu..we Lwowie..w Bieszczadach...

Kisiel
wtorek, 1 grudnia 2020, 09:12

Serio ty jesteś Polakiem? Porównujesz zbrodnie na Bałkanach do incydentu podczas II wojny światowej? Jak twoi krewni brali w tym udział no to masz powód do wstydu. Jeżeli nie to daruj sobie takie wywody, bo obrażasz pamięć o tych co polegli, zostali zamordowani i pomagali innym.

też Polak
wtorek, 1 grudnia 2020, 08:56

Fakt, nie jesteśmy święci, ale nie porównuj działania lokalnego dowódcy w rejonie gdzie masowo są mordowani Polacy, z systemowym mordem mniejszości narodowych przez Państwo.

biały
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:50

akurat ani Serbowie ani Polacy nie dopuścili się masowych mordów , jedyni którzy się modą tym poszczycić to Niemcy , Rosjanie ( najbardziej żeby było głupio to na swoich obywatelach ) Chiny za czasów Mao , Turcja i wyniszczenie Ormian , może jeszcze Japonia cesarska , a no i taki piękny i wspaniały kraj który pomógł Indianom powędrować do innego świata

Paragraph23
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:44

.. no i Ukraińcy na Wołyniu i Małopolsce, Izrael na Zachodnim Brzegu i Strefie Gazy, USA w Wietnamie, Iraku, no a największym to był chyba Król Belgów Leopold który w Kongo zamordował kilka milionów tubylców. Można dołożyć do tego Anglików w Indiach itd., itd...

Davien
środa, 2 grudnia 2020, 10:19

Najwiekszym ludobójca to była Rosja/ZSRS. po nich Chiny.

Jacek
piątek, 4 grudnia 2020, 23:54

Biorąc pod uwagę dziesiątki wojen i interwencji zbrojnych, to najwięcej ofiar mają na swoim koncie, o ile to właściwe określenie, mają Stany (jeszcze) Zjednoczone...

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 00:24

Masz rację doskonale pamiętamy zbrodnie Chorwatów, muzułmanów i NATO przeciwko Serbom. Pamiętamy również jak próbowano wyrobić Serbów w zbrodnie których nie popełnili.

pomz
środa, 2 grudnia 2020, 10:27

Rzez cywilów w Srebrenicy to robota Chorwatów czy może Słoweńców?

Mix
czwartek, 3 grudnia 2020, 16:25

Jakich cywili? Kto tam chwili widział? Ilu było cywili w Srebrenicy przed natarciem to i tylu opuściło ją po zdobyciu przez Serbów. Rzekomo miano zamordować kilka tys cywilów a jak zaczęto szukać to jedyne co znaleziono to ok 30 ciał poległych bandytów Orića po czym zakończono poszukiwania by się bardziej nie skompromitować.

ciekawy
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:48

Przede wszystkim pamiętamy serbskich zbrodniarzy i ich watażków skazanych przez trybunałw Hadze.

Mix
czwartek, 3 grudnia 2020, 16:11

Pamiętamy również Chorwackich zbrodniarzy którzy dziś rządzą Chorwacją. Oraz to jak mordowano świadków chorwackich zbrodni.

Tomek
poniedziałek, 30 listopada 2020, 22:08

Ale wiesz że zbrodni dokonywały wojska Republiki Serbskiej?

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:36

70% zbrodni była zmyślona a te których faktycznie się dopuścili sielanka przy tym co robili Chorwaci i Bośniacy tylko że tych nikt nie sądził.

Reaper
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:17

Analizy konfliktów zbrojnych umieć nawet nie umiesz, więc wróć tutaj kiedy się nauczysz.

Yugol
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:43

Czy tylko oni???

Patry
poniedziałek, 30 listopada 2020, 20:02

Leo "podarowane" Polsce przez Niemcy ... będące dla armii "mercedesem" w porównaniu do Łady ...bez dokumentacji i możliwości nawet podstawowego serwisu ... stały się dla naszego przemysłu pancernego i gospodarki strzałem w kolano ... gdyby nie ta darowizna mielibyśmy Białego Orła 10 lat temu z kompetencjami do budowy (np. z Włochami ...) następcy- kiedy ludzie likwidujący Wolę produkującą silniki zostaną i rozmontowujący Łabędy "poproszeni" o wyjaśnienie takich decyzji...

AXM
wtorek, 1 grudnia 2020, 07:49

Żeby nie te Leopardy to dzisiaj trzonem naszych wojsk pancernych byłyby trupy T-72 no ale odmalowane :)

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:33

Zakładając że wszystko poszło by zgodnie z planem to od wielu lat trzonem byłby PT-97 górujący nad L2A4 praktycznie pod każdym względem.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 5 grudnia 2020, 13:31

Mogło by tak być ale pod warunkiem że była by normalna władza a nie łapówkarze czy kosmopolici którym zależy tylko na stołkach i kasie, których ja oficjalnie nazywam zdrajcami. Chyba nie myślisz poważnie że takie PO by kupowało czołgi z polskich zakładów, skoro nie kupowali prawie nic a wojsko było zwijane.

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:41

PT-97 do Leo2A4 nwet sie nei zblizał wiec daruj sobie te kłamstwa.

Patry
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:32

Jaka jest róznica między "odmalowanym trupem T 72" ( chociaż Maleje to Biały Orzeł PLus) ... a rozmontowanym lub stojącym z powodu braku części zamiennych w warsztacie LEO ...??? moim zdaniem lepszy zmodernizowany Malaj ...

Ren
wtorek, 1 grudnia 2020, 06:47

Labedy same sie rozmontowaly zwiazkami i prezesami. Ciekawi mnie jakie czolgi mielibysmy dzisiaj dzieki naszemu Panstwowemu przemyslowi? Ostatni model do ktorego mielismy pelne kompetencje toT-55 a i tak plany dostalismy. Polska nigdy nie byla potega przemyslu zbrojeniowego i nia nie bedzie. Ulanskie fantazje o PL 01 mozna sobie darowac.

Tani
sobota, 5 grudnia 2020, 08:03

Nie dostalismy tylko kupil UW. Dostac to mozna tylko manto. Nasze kompetencje to byl Dszk nad dowodca. My lubilismy km. Dalismy Skot owi wiezyczke z topaza no i tankom te Dszk 14,7 mm. Tojest nasz wklad w tanki.

Extern
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:06

Bumar został zagłodzony 10 letnim brakiem zamówień. To i tak cud że jakoś w ogóle przetrwali. Pokaż mi jakiegokolwiek producenta broni ciężkiej na świecie, który przetrwa tyle czasu bez zamówień od własnego rządu.

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:48

Ta a T-72 to niby jak produkowaliśmy? Z resztą zapoznaj się z osiągnięciami polskiego przemysłu chociażby w dziedzinie pancerza.

Davien
środa, 2 grudnia 2020, 10:25

T-72 Polska produkował nie dość ze w małpiej, okrojonej wersji to wartośc tych "super czołgów" boleśnie zwefyfikował Bliski Wschód gdzie okazałą się praktycznie zerowa. A co do pancerza to w porównaniu do takiego Burlington wypada to dość słabo, a Burlington to lata 80-te.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 3 grudnia 2020, 19:46

T-72 powstał jako przeciwnik dla M-60 i T-72 z M-60 radził sobie doskonale, gdzieś czytałem że T-72 czasami przy ładnym trafieniu zrywał wierzę w M-60, pisanie o małpiej wersji jest śmieszne bo kultura techniczna polskich zakładów była dużo większa niż sowieckich i jakość wykonania też, Porównywanie pancerza z T-72M od Burlingtona jest słabe bo to wiele lat różnicy, jak porównywać coś to z podobnych czasów czyli nie T-72M a T-90, jak lata 80te to 80te.

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:48

Nie, T-72 powstawał jak czołg tymczasowy dla zastapienia T-62 i potwornie drogich T-64 do momentu wejścia w życie czołgów nowej generacji jak np Obiekt 187 itp teraz dalej Grzesiu: protoplasta T-72M czyli T-72A to rok 1979, wersja M jest pózniejsza Burlington to te same lata, Challenger1 wszedł do słuzby w 1983r:) I tak nasze T-72M/M1 to młapie, eksportowe wersje T-72A z 1979r wiec skończ z tymi..... pierwsze T-90 to lata 90-te czyli czasy M1A2 który popatrz wszedł do słuzby rok przed T-90 a rosyjski czołg w najnowszych wersjach nie może dogonić tego M1A2 z 1992r:)

Tani
sobota, 5 grudnia 2020, 08:07

Davien skacz na drzewo malpy straszyc. Nasz to Ural pierwsza wersja 72. U w ja kupil i dal do produkcji nam i czechoslowakom tylko armate dal czechoslowakom. Mysmy nigdy nie produkowali armaty do T-72.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 4 grudnia 2020, 23:00

Jaj widać T-72 nie jest tymczasowy, Challenger1 wszedł jak by nie patrzeć później niż T-72A a wersja M się wiele od A nie różni, T-72B wszedł w podobnym czasie co Challenger raptem kilka lat różnicy a T-90 owszem był produkowany w latach 90 bo sowieci nie mieli kasy ale prototyp był już w połowie lat 80. A co może dogonić to jak wiadomo zależy kogo lubi piszący dla ciebie Davien jak wiadomo wszystko co amerykańskie to najlepsze a co ruskie to syf możesz w to wierzyć twoja sprawa. A jak jest naprawdę może zweryfikować tylko wojna.

Mix
czwartek, 3 grudnia 2020, 16:32

A tak odnośnie tego twojego genialnego Burlingona to on w latach osiemdziesiątych jedyne czym przewyższał opancerzenie starego T-64 to odporność przeciwko HEAT i to nie wiele.

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:51

Doprawdy? No popatrz, taki M1A1 HA z 1985r miał pancerz lepszy niz T-72B3:) M1 w podstawowej wersji ma znacznie lepszy pancerz od T-064, podobnie Leo2 wiec ładnei rozbawiasz ludzi:)

Mix
niedziela, 6 grudnia 2020, 15:15

Sprecyzuj "lepszy" bo ja ci mogę podać dokładne parametry opancerzenia tych czołgów. A ty nawet nie wiesz gdzie tego szukać.

Tani
sobota, 5 grudnia 2020, 08:14

Davien nie plywaj. Ten pancerz byl ciezki. To 60 ton masy jaka to przewaga? Dzis wszyscy klada kostki nikt sie nie bawi w ten system. Kostki wymyslili ruscy. I ci sami ruscy wywiezli to do Izraela. Facet gwalcisz prawa przyrody ruski teciak byl dla poboru,Abrams dla zawodowych. Lepszy w czym co to znaczy lepszy

Mix
czwartek, 3 grudnia 2020, 16:28

Davien czytaj z zrozumieniem. Pisałem o POLSKICH osiągnięciach w dziedzinie pancerzy a nie o bazowym opancerzeniu T-72M1. Tak samo jak Leopardy 2A4 popisały się w Syrii i co z tego?

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:54

Mix, polskie osiagnięcia w dziedzinie pancerzy czyli CERAWA w najnowszych wersjach daje ok 600-650mm RHA czyli ledwo na poziomie tego co miał Leo24 kilkdziesiąt lat temu, a mówimy o pancerzu z ostatnich lat W Syrii żaden z tych 10-ciu zniszczonych Le2 nie miał przebitego przedniego pancerza, czego o ponad 300 spalonych i wysadzonych przez municję T-72 powiedzieć nie można. Masz coś jeszcze do dodania?

Mix
niedziela, 6 grudnia 2020, 15:39

A widziałeś choć jednego T-72m1/A który miałby przebity przedni pancerz czymś co zostało wyprodukowane przed 1985r?

Davien
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 16:55

Żeby jednego, zwłaszcza jak T-72 Asada wylatywały jeden po drugim w powietrze, albo jak M1 i Challengery w Iraku robiły dziury n wylot w T-72.

Mix
niedziela, 6 grudnia 2020, 15:26

I jak tu z tobą rozmawiać jak cerawy od cawy nie odróżniasz. Ok 600mm przeciwko pociskom kinetycznym to L2A4 miał ale wszystkie które posiadały ten pancerz został przerobione na A5 to co zostało bardziej A3 przypomina.

Tani
sobota, 5 grudnia 2020, 08:20

Jakie 300 wal wesolo 30.000. Znajdz na necie foto30 szt to zmienie zdanie. Facet sa dwa tanki charakterystyczne T-61 i72 je rozpoznasz bez problemu po lufie dziala ta sie nie spala. Zdjecia 72 w Syrii to rarytas. Nie masz mozliwosci pomylic tego tanka z czym innym.

Nikt
poniedziałek, 30 listopada 2020, 22:06

Białego Orła mieliśmy nawet 15 lat temu i wygraliśmy przetarg w Malezjj

Sarmata
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:32

Przetarg w Malezji wygralismy tylko dlatego że jako jedyni zgodzilismy się na zapłatę w naturze. Zaplacili nam olejem palmowym. Rosjanie chcieli gotówkę.

Extern
wtorek, 1 grudnia 2020, 22:07

To też był argument. Ale trzeba przyznać że Malaj całkiem, całkiem się udał i w testach trakcyjnych wypadł lepiej od T-90. To najlepszy przykład rozsądnej unifikacji jaka w ogóle była wykonana zachodniej i wschodniej techniki pancernej. Bumar pożenił tam rozwiązania których nikomu się pożenić wcześniej nie udało. O tym że nie chodziło tylko o olej świadczy to że Malezja chciała potem dokupić więcej tych czołgów od nas już za gotówkę. Tyle że to już było niestety po utracie przez Bumar zdolności do produkcji nowych czołgów i sprawa się rypła, bo zmodernizowanych używek nie chcieli.

Niuniu
poniedziałek, 30 listopada 2020, 16:56

Ciekawe jak te czołgi zostały dostarczone do Serbii która nie ma granicy morskiej i jest otoczona krajami należącymi do NATO. 30 t72 to zdecydowanie za dużo dla transportu lotniczego.

Michael
wtorek, 1 grudnia 2020, 06:10

Koleją.

Andrettoni
wtorek, 1 grudnia 2020, 03:58

A co? Mamy wojnę z Serbią, żeby zamykać granice?

Tani
wtorek, 1 grudnia 2020, 00:55

Ilem 76 zabiera 2 tanki na raz. I to bylo najciekawsze bo do tej pory nikt nie wierzyl ze IL-76 to moze. Okazalo sie ze moze i sprawa sie rypla. Na podworku nie ma nic lepszego ani Leo ani Abrams tam nie maja szans. Na ich potrzeby sa perfect. Elektronika jest Pelenga czyli Thalesa ja bym sie z niej nie smial.

Davien
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:05

A niby jakim cudem jak Ił-76 nawet w najnowszej wersji ledwo uniesie jednego T-72:))

Tani
środa, 2 grudnia 2020, 02:51

Ano takim ze sa zdjecia jak wyjezdrzaja sobie z Ila chyba ze ruscy robili fotomontaz. Dwa pierwsze przywiezli jednym samolotem. Zreszta podobnie mialo byc z s-400 ,tez eksperci oceniali ze system ten jest za ciezki dla transportu lotniczego . A ruscy do Turcji przywiezli je samolotami. Ruscy tylko pisza co chca,mozna sie z nich smiac ale potem mozna plakac. 5 samolotow Su-35 lecialo do Egiptu a okazalo sie ze jeden z numerem 14 jest w Ramienskoje w osrodku badawczym Armii Rosyjskiej i tam lata. Co on tam robi nikt nie wie. jest

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:55

Tani, zdjęcia z Photoshopa sobie daruj choć rozumiem że w sowieckiej matematyce 90 ton to mniej niż 60:)

Tani
sobota, 5 grudnia 2020, 08:30

Ja mysle inaczej gdyby wiezli koleja byly by info z krajow NATO. A nie ma ,czyli poco zmyslac. Ruscy przywiezli je transportem lotniczym. Ja nie wiem ile tankow weznie IL-76. Ale jesli nie przywiezli je koleja to musieli samolotami. Tanka do kieszeni nie schowasz. Davien dla mnie zdjecie to dowod jest zdjecie to tak jest. Jesli przywiezli je pociagiem dawaj fotki. Photoshopem mozna sie bawic niedawno zobaczylem fotke Bialoruskiego Su-30sm z nr 10 czerwony. Jeden obserwator napisal to photoshop to 01.

drogi
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:50

Co się rypło? Na Iły posypały się zamówienia w związku z tym?

Tani
środa, 2 grudnia 2020, 13:56

Nie moga wyrobic z zamowieniami. Zreszta pol biednego swiata lata tymi samolotami

HeHe
poniedziałek, 30 listopada 2020, 23:36

Widocznie NATO nie jest tak krwiożercze jak niektórzy chcięli by je widzieć.

Sssssssss
poniedziałek, 30 listopada 2020, 22:48

Koleją a niby jak inaczej? Co tu ma NATO do tego jak to legalna sprzedaż?

Eee tam
poniedziałek, 30 listopada 2020, 15:59

T 72 jest tak cienki że nawet Chińczykom nie chciało się go skopiować

Davien
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:06

Włąsnie skopiowali w swoich najnowszych T-99 i T-96 jest całkiem sporo rozwiazń z T-72:)

Mix
wtorek, 1 grudnia 2020, 00:20

Właśnie się zdradziłeś jak bardzo mało wiesz o chińskich czołgach. Z drugiej strony idąc twoim tokiem rozumowania można stwierdzić że Abrams, Leopard 2..... są tak cienkie że nawet chinczykom nie chciało się ich kopiować.

Spoko
poniedziałek, 30 listopada 2020, 20:21

Spoko loko, jakbys stał przy nim i miał wycelowaną lufę w swoją stronę, to gaty byłyby pełne

Davien
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:07

Jakbym stał koło niego w M1A1HA lub nowszym to bym sie ta lufą nie przejmował

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 3 grudnia 2020, 19:57

Zawsze może być taki niefart że pocisk akurat trafi w mocowanie wierzy do kadłuba albo gniazdo karabinu a pancerza tam nie ma, a teoretycznie nawet cudem bo cudem ale trafić w przewód lufy i co ? walki w Donbasie pokazały że czołgi mimo strzelania teoretycznie nie efektywną starą amunicją niszczyły czołg który dostał nie fartownie a bez problemu wytrzymywał trafienie w pancerz.

Davien
piątek, 4 grudnia 2020, 15:58

Grzesiu, pancerz wieży M1A1HA to 800/1350mm RHA wiec nawet z bliska jedynie bys go zarysował:), kadłuba podobnie. Rdzeń podkalibrowy ma większą średnicę niż otwór ma km w pancerzu:)

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 4 grudnia 2020, 23:08

Davien pancerz wieży może mieć nawet kilometr RHA ale tam gdzie się łączy z kadłubem ma tylko kilka cm dlatego wieża się obraca takie cuda!! , A średnica nie ma znaczenia bo przecież nie musi trafić akurat w otwór na KM, całe loże armaty a szczególnie miejsce z KM jest osłabione chyba nie sądzisz że tam włożyli pancerz specjalny, jak tak sądzisz to zobacz zdjęcia jak to wygląda.

Kondiii
wtorek, 1 grudnia 2020, 03:13

Argument na poziomie

aha
poniedziałek, 30 listopada 2020, 23:37

Jak byś miał pistolet makarowa wycelowany w swoją stronę, też miałbyś gaty pełne.

xXx
poniedziałek, 30 listopada 2020, 23:24

No tak. Rzeczywiście miarą wartości czołgu jest to jak przed nim oko w oko będzie się czuł cywil. Więcej takich jak ty w rosyjskiej armii życzyłbym sobie.

tvr
poniedziałek, 30 listopada 2020, 22:06

Gdybym miał do dyspozycji dowolny czołg zachodni to pełne galoty miałbyś ty w swoim t72

Tani
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:58

Bierzesz Belgijskiego Leo A1 B5? Masz szanse na rownej drodze oko w oko. O m-60 czy nawet m-48 bedacych dalej na stanie tzw zachodu nawet nie pisze.

Davien
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:11

Biorąc pod uwagę że Belgia w ogóle nie ma już na stanie Leo1....

Tani
środa, 2 grudnia 2020, 14:14

Davien ,ma w rezerwie materialowej armii i co lepsze nie chce ich zlomowac. To ze nie maja w jednostkach liniowych nie znaczy ze nie maja. Ich rezerwa na nich jezdzi widzialem fotki z jednych cwiczen i dlatego ich zacytowalem. Fajne sa i maja fajne malowanie. Zreszta Bunde.... tyz je ma utylizuja tylko najstarsze reszta w tzw rezerwie materialowej jak m-60 w USA. A wy byscie wszystko na zlom. Mnie ciekawi czy mamy Meridy w rezerwie materialowej ale MON mi nie odpowie bo tajne

Davien
środa, 2 grudnia 2020, 18:28

Nie ma ani jednego Leo1A5 na stanie, wycofała wszystkie 335 sztuk zastapic je miało 40 Piranii III z wieżami z działem 90mm. USA ma w rezerwie jakieś 6-7 tys Abramsów to po kiego im antyczne M-60:)) To ze w Rosji trzymacie jeszcze T-34 nie zncy ze inni tak robia;)

no no
poniedziałek, 30 listopada 2020, 15:27

dobry biznes, sprzęt do profesjonalnego szkolenia mechaników, a za 10 lat na plac zabaw dla dzieci

Tweets Defence24