Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Air Fair 2017: WZL nr 2 będzie serwisować rządowe G550

Uroczystość podpisania listu intencyjnego, Fot. J. Sabak/Defence24.pl
Uroczystość podpisania listu intencyjnego, Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Na podstawie listu intencyjnego Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy rozpoczynają współprace z Gulfstream Aerospace Corporation. Jej efektem ma być osiągnięcie przez bydgoską firmę zdolności do serwisowania dwóch samolotów Gulfstream G550, które wkrótce trafią do Sił Powietrznych

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, wskazane zostały przez Ministerstwo Obrony Narodowej jako podmiot, który w przyszłości będzie odpowiedzialny za serwisowanie polskich samolotów Gulfstream G550. Przekazanie w dniu dzisiejszym Listu Intencyjnego rozpoczyna współpracę pomiędzy firmą Gulfstream Aerospace Corporation, a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A., której efektem ma być osiągnięcie przez bydgoskie zakłady zdolności do serwisowania samolotów dwóch Gulfstream G550. MON podaje, że pierwsza maszyna przyleci w czerwcu, a druga w lipcu. W umowie sformułowano, że oba samolotu muszą pojawić się w Polsce nie później niż w sierpniu br. 

W dniu 14 listopada 2016 r. pomiędzy Gulfstream Aerospace Corporation a Inspektoratem Uzbrojenia – reprezentującym Skarb Państwa, zawarta została umowa na dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550 do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Dostawa samolotów rozpocznie się już w czerwcu br., a ich użytkownikiem będzie 1. Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Wartość netto kontraktu wynosi 440,57 mln zł. Maszyny dla Polski wyposażone będą w system łączności pozwalający na stałą komunikację kodowanymi łączami satelitarnymi w czasie postoju oraz podczas lotu, jak również system identyfikacji swój-obcy zgodny ze standardem NATO.

Gulfstream G550 to samolot dyspozycyjny i biznesowy wysokiej klasy, topowe wcielenie maszyny Gulfstream V, będącej powiększoną wersją rozwojową samolotu Gulfstream IV. W stosunku do poprzednika posiada on wydłużoną kabinę, zwiększony zasięg i komfort podróży. Dostawy tych maszyn rozpoczęły się w 1997 r., które pod oznaczeniem C-37A są eksploatowane przez wszystkie rodzaje sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz pięć amerykańskich agencji federalnych, w tym FBI, Departament Sprawiedliwości i Federalną Administrację Lotniczą (FAA). Oprócz Stanów Zjednoczonych samoloty tego typu latają w barwach oficjalnych siedmiu innych państw świata. Ogółem producent sprzedał dotychczas ok. 550 samolotów G550.

Czytaj też: Wielcy Polacy patronami pięciu samolotów VIP

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. wera

    Bardzo bogate wyposażenie. Normalnie cud świata. Ciekawe kto zatwierdził te dyletanckie malowanie naszych samolotów? nie dało się namalować napisu Rzeczpospolita Polska jeszcze niżej? np. na oknach samolotu? fuszerka pełną gębą.

    1. sojer

      Zauważ, że jest tylko swój-obcy, a brak systemów samoobrony, które są wymagane w instrukcji HEAD do lotów nad terenami niebezpiecznymi i do kontyngentów, a które będą w wyposażeniu Boeingów.

  2. kamyk

    Panowie zerknijcie na kanał youtube Bridget Bosch. Tam znajdziecie unikalne filmy takie jak np. przygotowanie do misji bombowca B-1E. Pozdrawiam.

  3. Janek

    Jak to? A nie w Samrze?

    1. jurgen

      dobre