- Wiadomości
AgustaWestland współpracuje z czeskim przemysłem w przetargu na śmigłowce
Firma Finmeccanica-AgustaWestland podpisała list intencyjny ze spółką LOM Praha s.p. Jego celem jest nawiązaniem przyszłego partnerstwa w razie wyboru przez czeskie ministerstwo obrony narodowej AW139M w przetargu na lekkie śmigłowce wielozadaniowe.
Firma Finmeccanica-AgustaWestland podpisała list intencyjny ze spółką LOM Praha s.p. Na podstawie podpisanego dokumentu obie firmy mogą ze sobą współpracować w dziedzinach: obsługi, szkolenia, serwisowania oraz wsparcia, a także projektowania i produkcji zestawów do obsługi śmigłowców. Celem listu intencyjnego jest nawiązanie przyszłego partnerstwa w razie wyboru przez czeskie ministerstwo obrony narodowej oferowanego przez AgustaWestland śmigłowca AW139M w przetargu na dwanaście lekkich śmigłowców wielozadaniowych.
Dokument jest potwierdzeniem woli konsorcjum Finmeccanica-AgustaWestland do rozwijania jak najszerszej współpracy przemysłowej z czeskimi firmami. Zdaniem przedstawicieli producenta przy zamówieniu zaledwie 12 wiropłatów nie ma jednak uzasadnienia biznesowego do rozpoczęcia montażu AW139 w Czechach.
Czytaj więcej: Czesi kupią nowe śmigłowce. Więcej niż planowano
Finmeccanica-AgustaWestland zdecydowała się na współpracę z LOM Praha s.p., która jest firmą państwową. Czeskie przedsiębiorstwo, które w tym roku obchodzi swoje setne urodziny, jest obecnie skoncentrowane na serwisie, remontach i modernizacji rosyjskich śmigłowców z rodziny Mi-2, Mi-8 i Mi-24, w tym ich części takich jak siniki turbinowe, skrzynie biegów oraz pomocnicze jednostki zasilające. Firma wytwarza także silniki tłokowe i śmigła oraz prowadzi szkolenia pilotów w ramach Flight Training Center działającego na lotnisku w Pardubicach.
Oferowany czeskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139M to wersja maszyny cywilnej AW139. Wiropłat może być łatwo skonfigurowany do różnego rodzaju działań - od transportu wojsk i operacji wspierających służby państwowe przez zadania rozpoznawcze, po misje bliskiego wsparcia powietrznego i CSAR (poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych). Maszyna może przewozić 15 pasażerów albo 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub operatorów sił specjalnych. Zdaniem przedstawicieli AgustaWestland maszyna ta najlepiej spośród produkowanych przez koncern helikopterów wpasowuję się w oczekiwania czeskiego MON.
(AH)
Czytaj więcej: AW139M - oferta AgustaWestland dla armii Czech
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]