Przemysł Zbrojeniowy
Kodeks PGZ. "Kolejny krok do konsolidacji przemysłu zbrojeniowego"
Polska Grupa Zbrojeniowa przygotowała Kodeks, który ma być kolejnym krokiem w procesie konsolidacji polskiego przemysłu zbrojeniowego. Jak podkreślają przedstawiciele PGZ, ma on pomóc w skutecznej absorbować nowoczesnych technologi pozyskanych w ramach kluczowych Projektów Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP oraz efektywniej konkurować o kolejne zamówienia zagraniczne.
Wprowadzenie Kodeksu ma usprawnić i uprościć zarządzanie Grupą - informuje PGZ, a w konsekwencji zwiększyć jej potencjał rozwojowy. W zorganizowanej dla członków zarządów spółek PGZ prezentacji dokumentu uczestniczył wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki.
Przedstawiony akt prawny zwany Kodeksem Polskiej Grupy Zbrojeniowej to zbiór ujednoliconych dla wszystkich spółek PGZ procedur oraz regulacji, których głównym celem jest usprawnienie i uproszczenie zarządzania Grupą jako całością.
Jak podkreśla Grupa, dokument powołuje też nowe organy, zajmujące się m.in. wspólnym planowaniem nowych inwestycji oraz definiowaniem strategicznych celów PGZ jako całości. Impulsem do opracowania Kodeksu była chęć dalszego zacieśniania współpracy pomiędzy spółkami i dążenie do zintensyfikowania wymiany doświadczeń oraz realizacji najbardziej skomplikowanych prac badawczo-rozwojowych.
Wprowadzenie regulacji kodeksowych w spółkach to jednocześnie szansa i narzędzie. Szansa, ponieważ wdrożenie tych wytycznych pozwoli nam na sprawniejsze reagowanie na potrzeby rynku, zarówno wewnętrznego i zewnętrznego. Narzędzie, dlatego że dostajemy możliwość definitywnego uregulowania relacji i wyeliminowania sporów kompetencyjnych pomiędzy wchodzącymi w skład Grupy spółkami.
Czytaj więcej: SKANER Cyberdefence24. Prezes Exatel S.A.: Wspólnie z PGZ chcemy wzmocnić polską obecność na rynku cyberbezpieczeństwa w obszarze obronności
Kodeks wyszczególnia 18 obszarów współpracy w Grupie PGZ, od audytu, poprzez B&R, zasoby ludzkie po handel zagraniczny i zarządzanie projektami. Dodatkowo dokonano podziału spółek na siedem grup, których działania koordynować będą odpowiadające strategicznym obszarom działalności PGZ biura domenowe z centrali w Warszawie. Biura te będą także nadzorować realizację wybranych, strategicznych dla Grupy projektów, które kompetencyjnie wykraczają poza samodzielne możliwości poszczególnych spółek oraz zajmą się koordynacją spraw z zakresu produkcji, zarządzania produktami oraz handlem krajowym. Wszystkie te działania mają na celu lepsze przygotowanie PGZ do finalizacji kluczowych dla bezpieczeństwa Polski programów takich jak WISŁA, NAREW, HOMAR i ORKA.
Mamy świadomość szczególnej roli, jaką PGZ odgrywa w systemach bezpieczeństwa oraz gospodarczym Rzeczpospolitej Polskiej i będziemy konsekwentnie dążyli do zwiększenia naszej efektywności w realizacji zamówień dla Polskich Sił Zbrojnych przy jednoczesnym ograniczaniu barier stojących przed eksportem naszych produktów na rynki zewnętrzne.
W inicjującym proces wdrażania Kodeksu spotkaniu uczestniczył także sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki. W swoim przemówieniu podkreślił on rolę Polskiej Grupy Zbrojeniowej jako integralnego elementu systemu bezpieczeństwa RP i koordynatora narodowego potencjału przemysłu obronnego.
Negocjacje, które obecnie prowadzimy z naszymi partnerami ze Stanów Zjednoczonych i państw Unii Europejskiej zaowocują m.in. gigantyczny zastrzyk technologii, który musi zostać skutecznie zaabsorbowany i wdrożony do naszego przemysłu. Razem stajemy przed szansą wykonania skoku technologicznego, który pozwoli wyposażyć nasze Siły Zbrojne w nowoczesny, wyprodukowany w kraju sprzęt, a także jeszcze skuteczniej rywalizować o kontrakty zagraniczne.
Na przestrzeni ostatnich miesięcy PGZ podpisała umowy na dostarczenie m.in. czterech dywizjonowych modułów ogniowych „Regina”, o wartości 4,5 miliarda PLN; 1300 przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych „Piorun” o wartości 1 miliarda PLN; osiem kompanijnych modułów ogniowych „Rak” o wartości 970 milionów PLN oraz sześć przeciwlotniczych zestawów rakietowo-artyleryjskich „Pilica” o wartości 746 milionów PLN. We wrześniu br. wchodząca w skład PGZ Fabryka „Łucznik” otrzymała od SZ RP zlecenie na dostarczenie 53 tysięcy karabinków GROT o wysokości blisko pół miliarda złotych.
Czytaj więcej: 53 tys. karabinów Grot dla Wojska Polskiego. Kontrakt podpisany
W 2016 roku PGZ uzyskała z eksportu 542 miliony PLN, czyli o 15 proc. więcej niż w roku 2015. Na rok 2017 pozyskane zostały już nowe zamówienia o wartości około 800 mln PLN. Oznacza to prawie 60 proc. wzrost w stosunku do roku 2016.
Władze Grupy chcą, by dzięki dalszej konsolidacji funkcjonalnej PGZ zacieśniała swoją współpracę z resortami MON, MSZ oraz MR i podległymi im placówkami dyplomatycznymi oraz ataszatami wojskowymi. Kolejne inwestycje w B&R oraz transfer technologii mają pozwolić PGZ na dalszą ekspansję i uzyskiwanie zamówień na nowy sprzęt, pakiety modernizacyjne i usługi.
Niezależnie od swojej głównej działalności, czyli obrotu specjalnego, PGZ powołało w siedzibie grupy w Radomiu Centrum Usług Biznesowych. Jest to spółka zajmująca się realizacją procesów wspólnych w grupie kapitałowej takich jak zakupy, obsługa finansowo-księgowa czy systemy teleinformatyczne. Docelowo Centrum będzie mogło też realizować zadania także dla innych spółek Skarbu Państwa.
Grupa szacuje, że dzięki powołaniu Centrum wykorzystującego m.in. nowoczesne narzędzia informatyczne, które wspierać będą realizację procesów zakupowych, docelowo w skali roku uda się zaoszczędzić przynajmniej 220 mln zł w stosunku do dotychczasowych wydatków w tym obszarze.
PGZ szacuje, że kwota ta, wraz z postępowaniem procesu konsolidacji funkcjonalniej, będzie systematycznie rosnąć i może pozwolić na oszczędności na poziomie 30-40 proc. w skali roku.
Czytaj więcej: Centrum Usług Biznesowych PGZ powstanie w Radomiu. "Konsolidacja i oszczędności"
KrzysiekS
Nasz PGZ jest w opłakanym stanie co widać po eksporcie i tyle w temacie.
Infernoav
Zaowaz skok eksportu czyli w 2015 do 2018 (planowanego). Wzrost o 100%.
bb
Ehhh...chyba stary jestem bo pamiętam czasy kiedy rozwiązaniem problemów miała być decentralizacja.
Podatnik
Obecnie tendencja w przemyśle USA i nie tylko zmierza do decentralizacji zarządzania i tworzenia raczej wydzielonych samodzielnych obszarów biznesowych. Jest to wynikiem złych doświadczeń największych korporacji z lat 90-tych ub. wieku i początku XXI wieku. Warto przejrzeć również wcześniejsze opracowania z MiT czy Stanford w których wskazywano na pułapkę nadmiernej centralizacji zarządzania. My w Polsce doświadczyliśmy też tego dość wcześnie bo w czasach centralnego planowania gospodarki socjalistycznej (czy jakoś tak). PGZ jest więc tak 20 lat do tyłu z tymi pomysłami. Dobrze jednak że w ogóle coś robi.
Igor
Bo decentralizacja czy centralizacja to obchodzenie problemów dookoła. Tak, by pokazać że coś się robi, ale by nie dotknąć prawdziwych problemów, bo się można przejechać. Nowe pazłotko dla tego co w środku...
Krek
Temat konsolidacji ciągnie się już od kilku lat. Nie potrafią nic nowego wymyślić, ani wyprodukować nic wartościowego, to mydlą oczy opinii publicznej tematem konsolidacji. I jak już wspomniałem - od kilku lat. Przykro się robi, że na stołkach siedzą ludzie, którzy nie są w stanie wyciągnąć z gospodarki tyle ile faktycznie możemy zrobić. Ważne, że wynagrodzenie wpływa na czas. I to chyba nie wynagrodzenie odpowiadające poziomem minimalnej krajowej, czy nawet przeciętne wynagrodzenie... Żal do państwa polskiego i jego polityków... Polityków, którzy niezależnie od partii są nijacy.
mec.
Ciekawe w jakim trybie skoro obowiązuje art. 375.1 ksh- "W. Zgr. i RN nie mogą wydawać zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki".