Reklama

Siły zbrojne

Kormoran współdziała ze śmigłowcami

Kaman SH-2G Seasprite, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Kaman SH-2G Seasprite, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Niszczyciel min Kormoran przechodził kolejne testy morskie. Tym razem Marynarka Wojenna podjęła próbę współdziałania okrętu ze śmigłowcem SH-2G, którego zadaniem było określenie prawidłowego profilu podejścia do zawisu nad jednostką oraz praktyczne przećwiczenie podnoszenia i przekazywania ładunków na okręt.  

Współpraca załogi SH2G przeprowadzona 13 grudnia to jeden z kolejnych etapów morskich prób nowego niszczyciela min Kormoran. Jak zaznacza Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego, zadaniem załogi SH-2G było praktyczne przećwiczenie podejmowania i przekazywania na pokład okrętu ładunku umieszczonego w zasobniku. Podczas lotu doświadczalnego wyznaczono także bezpieczny profil podejścia do współpracy z nowym typem jednostki oraz określono najbardziej dogodne miejsca na pokładzie niszczyciela min do wykonywania tzw. zadań VERTREP (ang. vertical replenishment) czyli zaopatrywania okrętu z powietrza przez śmigłowiec.

SH-2G to morska maszyna wielozadaniowa. Jej załoga, składająca się z dwóch pilotów oraz nawigatora-operatora, może zarówno prowadzić rozpoznanie jednostek nawodnych, uczestniczyć w operacjach zwalczania okrętów podwodnych, jak i realizować zadania poszukiwawczo–ratownicze czy logistyczne. Podstawowe wyposażenie SH-2G stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych: wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych.

Czytaj także: Śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite w służbie Marynarki Wojennej [FOTO]

Maszyny 43. Bazy Lotnictwa Morskiego przystosowano także do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej i przenoszenia torpedy MU-90 Impact. SH-2G wyposażony jest również w dźwig burtowy do podnoszenia ludzi i ładunków oraz podwieszenie zewnętrzne pozwalające na transport ładunków o masie do 4000 funtów (ponad 1800 kg).

Kontrakt na budowę ORP Kormoran został podpisany 23 września 2013 r. Uroczyste cięcie pierwszych blach nastąpiło 25 kwietnia 2014 r., położenie stępki odbyło się równo w rok od podpisania kontraktu, zaś wodowanie i chrzest 4 września 2015 r. Na pierwsze stoczniowe próby morskie „Kormoran” wyszedł 13 lipca br.

Czytaj także: Niszczyciel min ORP „Kormoran” zwodowany

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (4)

  1. Luke

    Musimy zatrudnic tych co dopilnowali ten projeky i ich uzyc w inych programach!

  2. mars

    niewiarygodne w 3 lata oddali okręt czy my na pewno mówimy o Polsce ??

  3. gosc456

    jaką ma Kormoran obronę przeciw lotniczą i anty rakietową?/?? i w jaki sposób może się bronić jak zostanie zaatakowany przez inny okręt?

    1. Bezimiennyh

      Gosc. Kormoran jest niszczycielem min, to ten okret bedzie dzialal w zespole okretow, ktore jego beda chronic przed napadem z powietrza tudziez z wody. Zastanawiam sie czy celowo probowales zaistniec glupim komentarzem czy naprawde nie wiedziales, ze kormoran nie jest jednostka strikte uderzeniowa? P.s armate buforsa, ktora bedzie miec na pokladzie pozwoli mu na probe obrone przed roznymi napadami.

  4. Plum

    "jednak dotychczasowy postęp prac wykończeniowych oraz programu testów i prób wskazuje, że termin zdania okrętu do końca listopada tego roku może nie zostać dotrzymany." No zdecydowanie, tym bardziej że już 19 grudnia.....

Reklama