Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kontrakt na kolejną partię F-35

fot. Lockheed Martin
fot. Lockheed Martin

Pentagon poinformował o przyznaniu firmie Lockheed Martin Aeronautics kontraktu o wartości ponad 7 mld USD, będącego modyfikacją wcześniejszej umowy na niskoskalową produkcję seryjną, obejmującą dostawę dziesiątej partii samolotów F-35.

Pentagon poinformował o przyznaniu firmie Lockheed Martin Aeronautics kontraktu o wartości maksymalnej ponad 7 mld USD, będącego modyfikacją zawartej wcześniej umowy na niskoskalową produkcję seryjną, obejmującą dostawę dziesiątej partii samolotów F-35 Lightning II.

Zgodnie z nowopodpisaną umową sfinansowana ma zostać produkcja 90 maszyn tego typu. Będzie to 76 samolotów F-35A, w tym dla Sił Powietrznych USA (44), uczestników programu spoza USA (16) i dla kupujących w programie Foreign Military Sales (16). 12 kolejnych samolotów zostanie wyprodukowanych w wersji F-35B, w tym 9 dla korpusu piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych i trzy dla uczestników programu spoza USA, dwie ostatnie maszyny powstaną w wersji F-35C dla amerykańskiej marynarki wojennej.

Umowa reguluje również sprawy związane z finansowaniem wprowadzanych poprawek konstrukcji i zmianami wprowadzanymi na życzenie zagranicznych uczestników programu i klientów nabywających te samoloty w ramach programu FMS.

75% prac ma zostać wykonane w Stanach Zjednoczonych, 20% w Wielkiej Brytanii, pozostałe 5% zostanie wykonane w Japonii. Przewidywany termin zakończenia produkcji to marzec 2020 r.

Podana wartość umowy jest wartością łączną, zawiera kwoty asygnowane dla Sił Powietrznych (3397703267 USD, czyli 47,3%); marynarki USA (1005133523 USD, 13,9%); uczestników programu spoza USA (1507557938 USD, 21.0%) i klientów programu FMS(1278902414 USD, 17.8%).

Reklama

Komentarze (7)

  1. Rept

    Izrael zakupuje 50 sztuk. Tworzy trzy eskadry po 17 sztuk. To jest rozmach

  2. Stefan

    Razem USD 7.189,3m czyli ok. 80 milionów USD za sztukę... Chyba raczej bez silników i chyba raczej to nie będzie cena dla klientów FMS oraz uczestników programu...

  3. Wieloletni_czytelnikWyborczej81

    Lepiej niech Polska, jak nie poradziła sobie z 1. Caracalami / NH-90, a wieloletnio z produkowanym w Europie Środkowo-Wschodniej Black Hawk'iem 2. obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową z europejskiego czy francuskiego konsorcjum 3. okrętami podwodnymi od Francji ze współpracą polskich stoczni z rakietami nie bierze się za lotnictwo, jak kulek do czołgów nie potrafi zrobić, a o zastąpieniu SU-22 / Mig-29 jedynie gada. Dość patrzeć opóźnień wszelkich innych programów i zatem niekompetencji [głównie intelektualnej i logistycznej] Zwierzchnika Sił Zbrojnych Prezydenta RP z BBN, MON i szeregiem dowództw.

    1. sojer

      W naszych zobowiązaniach wobec NATO był też zakup samolotów-cystern... nikt już o nich nie pamięta.

    2. Bartek

      Wymiana Su-22 i Mig'ów ma zacząć ruszać po 2021 roku niby. Do kupna będzie 64 maszyny.

    3. Dropik

      Pisz po ludzku bo zrozumiec ciezko? Stocznie maja wspolpracowac z rakietami? F16 dzialaja to i z f35 damy rade

  4. Magik

    Czas pomyśleć o zakupie 10-20 maszyn f35 stealth idealne do rozwalenia OPL przeciwnika utorowania drogi dla f16.

    1. Dropik

      Wyciagnij 20 mld zl to moze strarczy na te 20 sztuk ze wszystkim co in tam do sluzby potrzeba

  5. sojer

    Drobna poprawka: jeden F-35C jest dla US Navy, a drugi jest pierwszym F-35C dla korpusu piechoty.

    1. sojer

      Jednak USM zrezygnowali z tego C. Rok temu negocjowali 94 samoloty, w tym 14 F-35B, więc Włochy lub UK także zrezygnowali z dwóch B w tej serii. Cena jest nadal za wysoka, nawet dla tak zamożnych krajów. Póki co większe zamówienia składa tylko Australia i Norwegia. Reszta czeka, aż Amerykanie zejdą z ceną. Kanada czekała na 2020 rok, aż ruszy masowa produkcja, ale teraz chcą obniżyć cenę ogłaszając przetarg. Skoro Polska inwestuje w kosynierów to możemy zapomnieć o F-35, oby tylko na Kruka starczyło pieniędzy.

    2. gregor

      USMC ma już 5 maszyn w wersji C, afiliowanych przy dywizjonie szkolnym USNavy - VFA-101.

  6. wa

    f35 ni

  7. Ryszard

    Zaskakujące dane w odniesieniu do F-35A: - USA, koszt ok. 77 mln USD za sztukę; - FMS, koszt ok. 79 mln USD za sztukę. Taka mała różnica? - chyba że wyposażenie zupełnie inne

    1. Gizmo

      Przeciez to jest kwota ktora płaci Pentagon a nie klient w ramach FMS. Pentagon jest posrednikiem a nie klientem koncowym. Cena dla klienta w ramach FMS bedzie inna.

    2. Gracz

      uczestnicy programu płacą po 94 mln, FMS jest dla Izraela stąd taki rabat :)

    3. tr

      Na 99% jest to cena bez silnika. I bez uzbrojenia.

Reklama