Reklama
  • Wiadomości

Rosomak zwiększa wyporność pływania. Krok w kierunku integracji Spike?

Przeprowadzono badania zakładowe pływania transportera Rosomak w celu zwiększenia wyporności, co może służyć między innymi umożliwieniu integracji go z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków rakietowych Spike-LR. Według Ministerstwa Obrony Narodowej zakończyły się wynikiem pozytywnym, a postępowanie na integrację wyrzutni z wieżami Hitfist-30 ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Z kolei dostawy wież bezzałogowych ZSSW-30 są przewidziane na przełomie 2018 i 2019 roku.

Fot. arch. 17 WBZ.
Fot. arch. 17 WBZ.

Jak poinformowała Defence24.pl Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON, producent transportera Rosomak przeprowadził próby pływania z ekwiwalentem gabarytowo-masowym, z udziałem przedstawicieli Sił Zbrojnych. W praktyce oznacza to dążenie do zwiększenia wyporności transportera, co może służyć instalacji dodatkowego wyposażenia – w tym na przykład ppk Spike. Według MON badania zakończyły się wynikiem pozytywnym.

Producent KTO w ramach badań zakładowych przeprowadził testy z udziałem przedstawicieli wojska, mające na celu podniesienie wyporności transportera. Wykonywane były one jednak z wykorzystaniem ekwiwalentu masowo – gabarytowego, a nie ppk Spike. Testy zakończyły się wynikiem pozytywnym.

Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON

Zachowanie pływalności przy uzbrojeniu transporterów w PPK Spike-LR jest bowiem wymogiem zamawiającego, pomimo iż spowoduje to zwiększenie masy. Postępowanie na doposażenie istniejących KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30 ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, natomiast „wykonanie integracji” ma się odbyć do 2022 roku.

Postępowanie będzie dotyczyć doposażenia dostarczonych do SZ RP pojazdów KTO Rosomak z wieżą HITFIST-30 w wyrzutnię PPK SPIKE z wykorzystaniem pakietu integracyjnego. Przewiduje się wszczęcie postępowania w bieżącym roku oraz wykonanie integracji do 2022 r. Ilości w poszczególnych latach będą m.in. zależne od możliwości produkcyjnych polskiego Wykonawcy.

Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON

Służby prasowe spółki Rosomak S.A. w rozmowie z Defence24.pl potwierdzają fakt prowadzenia prób i badań w kierunku zwiększenia wyporności produkowanych przez siebie transporterów, nie podają jednak szczegółowych informacji na ich temat z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa. Zaznaczają, że prace w tym zakresie są kontynuowane.

ROSOMAK S.A. w ramach środków własnych prowadzi wielo-kierunkowe prace konstrukcyjno-badawcze dotyczące rozwoju i udoskonalenia KTO 8x8 Rosomak.Jednym z kierunków jest zwiększenie zapasu wyporności KTO 8x8, co umożliwi zamontowanie dodatkowego wyposażenia w pojeździe, przy zachowaniu możliwości pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Zwiększony zapas wyporności jest uzyskany poprzez wzrost siły wyporu oraz zmniejszenie masy własnej KTO. Przedmiotowe prace są kontynuowane, ich przebieg i uzyskane wyniki stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Oświadczenie Rosomak S.A.

Oprócz modernizacji istniejących transporterów, używanych obecnie przede wszystkim w 12. i w 17. Brygadzie Zmechanizowanej przewiduje się też dostarczenie nowych pojazdów z wieżami bezzałogowymi ZSSW-30, również zintegrowanymi z ppk Spike-LR. Ich dostawy planowane są na przełomie 2018 i 2019 roku.

‎Przedstawione podczas Polsko-Amerykańskiego Forum Przemysłów Obronnych dane były nieprecyzyjne z uwagi na błąd edycyjny na etapie przygotowywania prezentacji. Dostawy sprzętu planowane są na przełomie 2018 i 2019 roku. Wynikają one m.in. z potrzeby przygotowanie linii produkcyjnych u Wykonawcy i Podwykonawców.

Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON

Wieże ZSSW-30 są budowane przez konsorcjum HSW (lider) i WB Electronics. W przyszłości mają też stanowić wyposażenie polskiego perspektywicznego bojowego wozu piechoty.

Integracja Rosomaków z pociskami Spike to jeden z istotniejszych programów modernizacji polskiej obrony przeciwpancernej. Jeszcze przy podpisywaniu pierwotnego kontraktu na dostawę transporterów w 2003 roku przewidywano, że co najmniej 96 transporterów ma zostać zintegrowanych z pociskami przeciwpancernymi, jednak do chwili obecnej nie dostarczono uzbrojonych w wyrzutnie PPK.

Obecnie jednak wyposażenie jednostek uzbrojonych w KTO Rosomak stanowią wyrzutnie przenośne, w dość ograniczonej liczbie (pozyskane na bazie kontraktu na 264 wyrzutnie). Pewna ich liczba trafiła też do innych jednostek zmechanizowanych, uzbrojonych w BWP-1. W ubiegłym roku zawarto kontrakt na dostawę dodatkowych 1000 pocisków – właśnie m.in. z myślą o użyciu ich przez transportery Rosomak. W 2015 roku podczas MSPO zademonstrowano koncepcję modernizacji KTO do standardu Rosomak, zakładającą m.in. zwiększenie dopuszczalnej masy przy zachowaniu pływalności oraz integrację ppk Spike-LR.

Czytaj więcej: MSPO 2015: Rosomak w dwóch nowych odsłonach

 

 

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama