Śmigłowce AW149 są rozwijane nadal w kierunku zwiększenia ich możliwości operacyjnych i zastosowań militarnych. Podczas brytyjskiej wystawy zaprezentowano je między innymi z podwieszonymi pociskami kierowanymi Brimstone 2 firmy MBDA. Obecnie trwa ich integracja na tej platformie, co ma znacząco zwiększyć możliwość zwalczania celów naziemnych różnego typu.
Rodzina pocisków Brimstone, będących standardem w brytyjski siłach zbrojnych, ma być również integrowany na maszynach AW159 należących do Royal Navy. Leonardo przewiduje też zastosowanie pocisków firmy Roketsan oraz rakiet Hellfire firmy Lockheed Martin. Możliwe jest również wykorzystanie zasobników artyleryjskich oraz ruchomych karabinów maszynowych różnego typu w oknach kabiny transportowej, obsługiwanych przez strzelca pokładowego. Tu pod uwagę brana jest zarówno broń zachodnia jak też w standardzie rosyjskim. Wynika to z zainteresowania klientów w Azji i na Bliskim Wschodzie, gdzie sprzęt jest często wymieszany.
Drugi śmigłowiec AW149, utrzymany w zielonych barwach, został uzbrojony w karabin napędowy M134D Minigun kalibru 7,6 mm, obsługiwany przez strzelca pokładowego. W kabinie znalazło się 9 siedzeń dla desantu w nowej konfiguracji oraz lina umożliwiająca opuszczenie maszyny w zawisie. Śmigłowiec wyposażono również w dzienno-nocną głowicę optoelektroniczną.
Obie maszyny otrzymały modułowe opancerzenie wykonane z kompozytów, które obejmowało podłogę i burty oraz drzwi kabiny. Jak zaznaczyli przedstawiciele Leonardo Helicopters Division, są to tylko propozycje i możliwe jest wiele konfiguracji, zależnych od wymagań klienta. W tym zakresie nie wykluczone jest też zwiększenie maksymalnej masy startowej z obecnych 8,6 do ponad 9 ton. Wymagałoby to jednak zmian w zakresie układu napędowego. Obecnie nie pojawiło się jednak zapotrzebowanie na tak wzmocniony wariant i stosunek masy do możliwości AW149 uważany jest za zoptymalizowany.
Śmigłowiec AW149 był oferowany w postępowaniu na maszyny wielozadaniowe dla Wojska Polskiego przez PZL Świdnik. Propozycja została jednak odrzucona w 2015 roku przez poprzednie kierownictwo resortu obrony.
Vvv
Desant tej Taxi ma wychodzić pod czy obok tych makiet rakiet? :)
xyz
No fakt krucho z miejscem na wyskok. Pojedynczo z wciagnietym brzuchem. Ideałdla npla.
Afgan
Piękny tuning wizualny z plastikowymi makietami pocisków. Zastanawiam się jak tak latająca limuzyna ma wykrywać cele i naprowadzać te pociski. Widzi ktoś gdzieś jakąś głowicę elektrooptyczną? Bo napisano o niej w tekście, ale na fotografiach prezentowanej maszyny nie widzę żadnego systemu wykrywania i wskazywania celów. Zazwyczaj taka głowica jest instalowana na nosie maszyny lub nad kabiną załogi ewentualnie nad wirnikiem, bo w innych miejscach nie spełni swego zadania. Gdzie ta tajemnicza głowica?
Gall Anonim
Może ktoś wymyślił, że ta "tajemnica głowica" będzie zamontowana na bezpilotowym aparacie latającym, który będzie współpracował z tym AW 149 i namierzał dla niego cele.
[sic!}
Z Karakalem się meczymy z drugi rok, więc może by wersję ZOP pokazali z którą startowali do przetargu. Wtedy nie było nawet rysunku egzemplarza AW149 dla MW
obserwator absurdów.
I widać ilu żołnierzy wejdzie do tego cuda.
AS
Jak to się szybko uczą doczepiać uzbrojenie. Do wszystkiego, do JAK130, do Mastera, do Black Hawk-a, a teraz nawet do tej taksówki z AW. Widać do wszystkiego się da, jak na filmie Mad Max, bo potrzeba jest matką wynalazków Pójdę sprawdzić czy do mojego Forda rocznik 2007 nie da się podpiąć jakiej puszki z karbitem i wystawie go w podwójnej cenie.
Andrzej polskiego brzegu
No zobaczymy kto Pierwszy zintegruje to z brimstone czy karaczale z exocet'ami. Bo narazie 7 rakiet 70mm +ckm naszego idealnego to jak "rolniczych rupieci" w-3 od Lat
Greg
Kup jakiegoś pick-upa np. toyoty sprawdzona platforma dla różnego typu działek karabinów itd