• Wiadomości

Eurosatory 2016: Lynx - premiera modułowego BWP z Niemiec [WIDEO]

Niemiecki koncern Rheinmetall dokonał pierwszej publicznej prezentacji nowego gąsienicowego bojowego wozu piechoty Lynx. Maszyna miała swoją premierę podczas tegorocznych paryskich targów Eurosatory 2016. Pojazd charakteryzuje się modułową budową, a w demonstrowanej postaci jego uzbrojenie stanowi armata 35 mm oraz wyrzutnia ppk Spike.

  • Fot. R. Surdacki/Defence24
    Fot. R. Surdacki/Defence24
  • Fot. Defence24
    Fot. Defence24

Lynx to podstawa dla rodziny nowych, modułowych gąsienicowych pojazdów bojowych. Mogą one być używane zarówno jako BWP, jak i baza dla wersji specjalistycznych, w tym rozpoznawczych. Przedstawiciele Rheinmetall wskazują, że pojazdy mają charakteryzować się wysokim poziomem ochrony wnętrza i dużą siłą ognia, zapewniając przy tym świadomość sytuacyjną załogi i dobrą mobilność. Maksymalna masa BWP przeznaczonego dla załogi i sześciu żołnierzy desantu to 38 ton, oferowany jest też wariant dla ośmiu żołnierzy desantu.

Lynx ma w założeniu być zdolny do prowadzenia operacji o różnym natężeniu: od wymuszania pokoju do walki o dużej intensywności. 

Na targach Eurosatory 2016 prezentowany jest pojazd w wersji KF31 (KF – „Kettenfahrzeug” – pojazd gąsienicowy) z opracowaną przez Rheinmetall wieżą LANCE. Może być ona uzbrojona w stabilizowaną, zasilaną zewnętrznie, automatyczną armatę kalibru 30 mm lub 35 mm. W Paryżu na wieży LANCE jest zamontowana armata Wotan 35 kalibru 35 mm. Takie uzbrojenie pozwala bojowym wozom piechoty Lynx na zwalczanie celów na odległościach do 3000 metrów – w tym także podczas ruchu. Precyzję można dodatkowo zwiększyć przez zastosowanie amunicji programowalnej.

Fot. R. Surdacki/Defence24

Na prezentowanej w Paryżu wieży LANCE są także zamontowane:

  • karabin maszynowy RMG 76.2 kalibru 7,62 mm - posiadający trzy lufy, które są automatycznie zamieniane (obrotowo) w momencie, gdy jedna z nich jest bliska przegrzania (o czym informuje odpowiedni czujnik temperatury);
  • Dwuprowadnicowa wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (na targach demonstrowana jest wyrzutnia izraelskich rakiet Spike-LR).

Wieża LANCE ma ponadto możliwość zamontowania dodatkowego modułu uzbrojenia (np. z karabinem maszynowym lub automatycznym granatnikiem) połączonego z systemem kierowania pojazdu. Ten system został tak zorganizowany, że całość może działać zarówno w trybie „hunter-killer”, jak i „killer-killer”, kiedy to dowódca i strzelec mogą niezależnie od siebie wyszukiwać i niszczyć cele. Przy czym sama wieża LANCE, dzięki modułowej konstrukcji całego pojazdu, może zostać wymieniona na inny system uzbrojenia – np. kalibru 105 mm lub 120 mm.

Przedstawiciele producenta wskazują, że ochronę zapewnia modułowy system osłon balistycznych, a także umieszczenie silnika diesla z przodu korpusu kadłuba. Osłony mają chronić pojazd przed ostrzałem amunicją średniego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, amunicją kasetową, ręczną bronią przeciwpancerną, a także wybuchami min czy IED. Bezpieczeństwo załogi dodatkowo zwiększa specjalna wykładzina eliminująca odpryski w kabinie, amortyzowane siedzenia (zabezpieczające przede wszystkim przed wybuchem min i IED). Opcjonalnie pojazd może być wyposażony w system aktywnej ochrony ADS (Active Defence System).

Lynx posiada stabilizowany system elektrooptyczny SEOSS (the Stabilized Electro Optical Sight System), w skład którego wchodzi kamera telewizyjna światła szczątkowego, kamera w podczerwieni oraz dalmierz laserowy. Całość jest zintegrowana z komputerem kierowania ogniem. Jeden przyrząd służy do obserwacji dookólnej, a drugi jest zintegrowany z uzbrojeniem pojazdu.

Fot. R. Surdacki/Defence24

Pomocą dla dowódcy i strzelca jest System Świadomości Sytuacyjnej SAS (Situational Awareness System) koncernu Rheinmetall, który ułatwia wykrycie i śledzenie celu oraz zapewnia możliwość oddzielnego prowadzenia działań przez strzelca i dowódcę - minimalizując czas ich reakcji. Jest zintegrowany z układem kamer, zapewniających dookólną widoczność (360 stopni). Pojawiające się zagrożenia mogą być bowiem szybko wskazane dla głównego lub zapasowego uzbrojenia. Niemcy podkreślają, że możliwości pojazdu może poprawić również zastosowanie w pojeździe systemu ostrzegania o promieniowaniu laserowym oraz akustycznego systemu lokalizacji snajperów ASLS (Acoustic Sniper Locating System).

Na pojeździe Lynx prezentowanym w Paryżu istnieje możliwość prowadzenia obserwacji przez pięć włazów: dowódcy (w wieży), kierowcy i strzelca (w kadłubie) oraz dwóch włazów strzelców z tyłu przedziału desantu.

Fot. R. Surdacki/Defence24

Mobilność pojazdu zapewniono zachowując odpowiedni stosunek jego ciężaru do mocy systemu napędowego oraz odpowiednio projektując kadłub. Dzięki temu Lynx może:

  • pokonywać wzgórza o maksymalnym kącie podniesienia 60° i bocznym nachyleniu ponad 30°;
  • pokonywać przeszkody o wysokości 1 m;
  • przekroczyć rowy o szerokości do 2,5 m;
  • przekraczać przeszkody wodne o głębokości do 1,5 m.

Gąsienice wozu mogą być metalowe, jak i gumowe (do jazdy po publicznych drogach utwardzonych). Część rozwiązań zaczerpnięto z układu zawieszenia pojazdu Marder 1, ale duża część została opracowana od nowa.

Poza prezentowanym w Paryżu pojazdem Lynx KF31 koncern Rheinmetall proponuje również wersję Lynx KF 41. Różnią się one:

  • wymiarami: długością (KF31 – 7220 mm; KF41 – 7730 mm) przy takiej samej wysokości i szerokości (3600 x 3300 mm);
  • wagą (KF31 waży ponad 38 ton);
  • mocą systemu napędowego opartego o silnik wysokoprężny (KF31 - 754 KM/563 kW; KF41 - 940 KM/700 kW);
  • liczbą zabieranych żołnierzy (KF31 – 3 osoby załogi + 6 osób desantu; KF41 - 3 osoby załogi + 8 osób desantu).

Każda z tych wersji może być konfigurowana do różnych zadań – w tym do roli transportera piechoty, pojazdu dowodzenia, pojazdu zabezpieczenia technicznego, pojazdu rozpoznawczo-bojowego oraz do prowadzenia operacji ratowniczo – ewakuacyjnych (w tym do ewakuacji medycznej).

Pojazd jest oferowany m.in. dla Australii („australijski” kamuflaż miał Lynx prezentowany w Paryżu). Bundeswehra ma być zachęcona do kupna Lynxów mniejszymi kosztami eksploatacji (w porównaniu do bwp Puma) oraz prostszym sposobem konfiguracji. Nie jest bowiem wykluczone, że poza zakontraktowanymi Pumami w liczbie ok. 350, Republika Federalna Niemiec zdecyduje się na dodatkowe zakupy - zarówno bojowych wozów piechoty, jak i odmian specjalistycznych, np. wozów rozpoznawczych dla artylerii.

MD/RS

Reklama