Reklama

Przedstawiony po raz pierwszy podczas targów Heli Expo śmigłowiec AW009 to wersja rozwojowa cywilnej odmiany maszyny SW-4 produkcji PZL-Świdnik S.A. Prezentacja miała miejsce pierwszego dnia targów. Nowa wersja tego lekkiego, jednosilnikowego śmigłowca zgodnie z deklaracją producenta zapewnia lepszy poziom komfortu podczas lotu, niższe koszty utrzymania i użytkowania, wyposażona jest też w nowy, zintegrowany system awioniczny, a w przyszłości oferowana będzie również opcja zainstalowania mocniejszego silnika.

AW009 może zostać wyposażony w sprzęt do realizacji misji szkoleniowych, z zakresu utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego, ratownictwa medycznego oraz transportu pasażerów. Finmeccanica Helicopter Division otrzymała pismo wyrażające wstępne zainteresowanie śmigłowcem z Wydziału Policji z Riverside w Kalifornii. Producent podpisał porozumienie o współpracy z firmą AAL USA z Huntsville w stanie Alabama w sprawie integracji awioniki oraz uzyskania certyfikacji FAA, oczekiwanej do końca tego roku.

W czasie targów FMD zawarła umowę na sprzedaż 25 jednosilnikowych śmigłowców AgustaWestland AW119Kx z chińską firmą Sino-US. Dostawy mają rozpocząć się do czerwca 2016 r. Kontrakt obejmuje kompleksowy pakiet z zakresu wsparcia i szkolenia oraz jest elementem umowy ramowej na 60 śmigłowców AW119Kx, które chińska firma ma nabyć do końca 2017 r. Śmigłowce będą wykorzystywane przez spółkę Kingwing Aviation Co. Ltd (Kingwing) do realizacji misji ratownictwa medycznego w Chinach.

Druga podpisana umowa dotyczyła zamówienia śmigłowca GrandNew przez korporację Shizuoka Air Commuter Corporation. Maszyna w konfiguracju ratowniczej będzie wykorzystywana w Prefekturze Niigata, w ramach narodowego programu śmigłowców ratowniczych dla wszystkich japońskich prefektur. Maszyna wejdzie do służby jesienią 2016 r.

Ogólna wartość obu kontraktów wynosi ok. 80 milionów EUR.

Śmigłowce SW-4 są używane w polskich Siłach Powietrznych, między innymi do szkolenia, zostały opracowane przez PZL Świdnik. Były eksportowane między innymi do Chin. We współpracy z Finmeccanica Helicopters/Agusta Westland opracowano wersję rozwojową SW-4 RUAS/OPH - śmigłowiec opcjonalnie pilotowany, był on testowany m.in. przez resort obrony Włoch.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. znafca

    Niestety, gdybyśmy nie sprzedali Świdnika to w śmigłowcu nadal jego awionika "tkwiłaby korzeniami w dawnym bloku socjalistycznym" w niemożności modernizacji, uzyskania ergonomii stanowisk pilotów itp

    1. BUBA

      Istnieją takie firmy jak Sextan Avionique dostarczające na zamówienie awionikę do najróżniejszych typów samolotów i śmigłowców. Między innymi dla wyrobów Agusta Westland. A Agusta Westland integruje je z swoim wyrobem. Podobnie było z KNAPo i Su-30MKI w wersji eksportowej. Żaden wstyd, chyba ze się nawet tego nie potrafi. Po prostu Polacy obecnie nie są na tyle rozwinięci technologicznie by budować własne samochody osobowe - nawet licencyjne a co dopiero samoloty i śmigłowce. Tłumaczenie zawsze się znajdzie na zacofanie cywilizacyjne w jakiejś dziedzinie która się właśnie zniszczyło własnymi rekami.

    2. Z

      Bzdura, od roku 95 a może i wcześniej awionika jest zachodnia

  2. xyz407

    Mi osobiście ten śmigłowiec nie przypadł do gustu. Z jednym tylko silnikiem nadaje się tylko jako bezzałogowiec. Natomiast bardzo podoba mi się jako śmigłowiec lekki produkt Airbusa tj. H145. No, ale to tylko mój punkt widzenia.

    1. 007

      Widziałeś cenę H145? Jeśli nie to nie porównuj Fiata Punto do Mercedesa...

  3. sko

    do negocjacji w/s ograniczenia zakupu Caracała moznaby wprowadzić temat EC135 (lub 145) jako następcę Mi2. Lata w pogotowiu ratunkowym to może dałoby się go kupić bez przetargu, z montażem w Łodzi. A na bazie tego lub nawet SW4 zrobić lekką maszynę rozpoznawczą lub nawet szturmową. W końcu np. OH58 też są jednosilnikowe.

  4. savatesuperbe

    A dlaczego SW-4\AW 009 nie jest brany pod uwage dla Polskiej Policji, SG i innych agend MSW? Zawsze mnie to ciekawilo...

    1. Polowic

      Jeden silnik - odpowiedź na wszystkie pytania.

  5. kobuz#

    Nowa wersja śmigłowca SW-4 ujawniona w USA Tja, ale nie przez Świdnik, tylko AW. Pojecie o Świdniku Amerykanin nie ma pojęcia. Dziwi mnie jak można było sprzedać (połączyć Świdnik), bez zmiany np na AWS nazwy koncernu?.

  6. Afgan

    SW-4 mógł by być używany w wojsku jako tani i lekki latający niszczyciel czołgów uzbrojony w 4 PPK Spike. Armia niemiecka ma Bo-105 z pociskami HOT, francuska Gazelle i Fennec z tymi samymi pociskami, USA ma OH-58D z Hellfire, Izrael, Japonia i Korea Południowa mają MD-530 z TOW, a u nas jak zwykle Wielka Orkiestra Zbrojeniowej Niemocy.

    1. Lord Godar

      Spokojnie można by pomyśleć o takim wykorzystaniu , ale raczej powinna być do tego opracowana wersja 2 silnikowa , aby temu zadaniu podołać.

    2. Husar

      SW4 jest też opcjonalnie w wersji bezzałogowej. Czy to nie powinien być niszczyciel czołgów?

  7. rabarbarus

    Pozbyliśmy się fabryki, pozbyliśmy się projektu. Teraz on nie będzie już PZL SW4 tylko AW009. I będzie robił karierę za granicą...

    1. bilbo

      Z tą karierą to bym nie przesadzał. przy tej cenie i możliwościach jest dużo lepszych konstrukcji.

    2. Plush

      hahaha dokładnie kolego. I tyle z naszego. Zrobili interes ten nasz MON to ma łeb;)))))))

    3. Max Mad

      A robi tą "karierę" bo ta zła i niedobra wyśmiewana "antypolska" AW wpakowała w promocję i modernizację kupę kasy. Ale hejterom nie dogodzi. Dobrze że produkt jest reklamowany a nie poszedł w odstawkę, ludzie będą mieli przy zamówieniach robotę a maszyny będzie rozwijana. Może ktoś i u nas się zastanowi czy by nie było mądrze dla pewnych służb takie maszyny zakupić.

  8. Mike76

    Szkoda że nie AW007. Byłoby bardziej klimatycznie :-)

  9. ng

    Czyli ZSA z ITWLu znajdzie zastosowanie w cywilu :) I dobrze, niech zarabia na siebie.