- Wiadomości
Opóźnienie w dostawie śmigłowców Głuszec i VIP
Zgodnie z umową zawartą w grudniu 2011 r. z PZL Świdnik, 56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu otrzymała pod koniec 2015 r. trzy z czterech zamówionych śmigłowców W-3PL Głuszec. Dostawa czwartego nie zostanie zrealizowana w terminie. Opóźnienie odnotowano również przy przekazywaniu śmigłowców VIP.

Dostawa trzech śmigłowców Głuszec to efekt pakietu umów zawartych w grudniu 2011 r. - wartego w sumie około 380 milionów złotych netto (90 milionów euro). Umowy te przewidywały: dostawę pięciu śmigłowców W-3VIP w wersji do przewozu ważnych osób (za 186 milionów złotych), modernizację do standardu W-3PL czterech śmigłowców W-3WA, modernizację dwóch śmigłowców W-3VIP (polegającą na zabudowie systemu FADEC - Autonomicznego Cyfrowego Systemu Sterowania Silnikiem) oraz 8 starych śmigłowców Mi-2 (które miały między innymi zostać przystosowane do działań nocnych z użyciem gogli noktowizyjnych).
Realizacja kontraktu w odniesieniu do śmigłowców VIP odbywała się w sposób ciągły od lutego 2013 r. (maszyny trafiały do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego na Okęciu). Również w tym przypadku „śmigłowce nie zostały przekazane w terminie”.
Podobnie działo się również w odniesieniu do Głuszców modernizowanych w ramach oddzielnej umowy, które miały zostać oddane w drugiej połowie 2014 r. Ostatecznie trzy helikoptery w wersji W-zostały przekazane do eskadry CSAR w 56 Bazie Lotniczej dopiero rok później: w listopadzie 2015 r. (2 egzemplarze) i grudniu 2015 r. (1 egzemplarz).
Jeżeli chodzi o czwartego Głuszca to jak na razie wiadomo jedynie tyle, że ma on trafić do Inowrocławia na początku tego roku. Wtedy w Siłach Zbrojnych będzie osiem helikopterów w tej wersji (cztery pierwsze z serii próbnej zostały dostarczone do 56. Pułku Śmigłowców Bojowych na lotnisku Inowrocław do 2011 r.).
Inspektorat Uzbrojenia wyjaśnił Defence24.pl: „Ze względu na konieczność wprowadzenie dodatkowego zakresu prac wynikającego ze stanu technicznego agregatów stanowiących ukompletowanie śmigłowców, umowny termin został przesunięty do listopada 2015 r. Usterki, które wystąpiły na śmigłowcach przyczyniły się do niedotrzymania terminów kontraktu”.
W oświadczeniu dla Defence24.pl odpowiedziano również, że z powodu przesunięcia terminu dostaw producent nie będzie płacił kar, ale „Z tytułu opóźnień Zamawiającemu przysługują upusty ceny dostawy śmigłowców W-3PL GŁUSZEC”.
Nie będzie dalszych dostaw. Na nasze pytanie dotyczące przyszłości program Głuszec otrzymaliśmy bowiem z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych następującą odpowiedź: „Modernizacja kolejnych śmigłowców W-3 do standardu W-3PL GŁUSZEC nie jest przewidywana”.
Na czym polegała „obecna” modernizacja w ramach programu Głuszec?
Modernizacja Sokołów do wersji Głuszec objęła zarówno system obserwacji technicznej, jak i uzbrojenia. Śmigłowce otrzymały umieszczoną nad kabiną pilota stabilizowaną, izraelską głowicę optoelektroniczne Toplite (współpracującą z wyświetlaczem przeziernikowym HUD). Dzięki kamerom termowizyjnym z głowicy oraz goglom noktowizyjnym PNL-3 dla pilotów, Głuszce mogą wykonywać zadania również w nocy. W nawigacji pomaga nowy system nawigacji inercyjno-satelitarnej INS/GPS współpracujący z pokładowym systemem planowania misji, zintegrowana awionika z wyświetlaczami dziesięciocalowymi oraz 4-osiowy autopilot, mapa cyfrowa, odbiorniki Tacan, VOR i ILS.
System samoobrony śmigłowca został wzmocniony przez zamontowanie za silnikami ukraińskich emiterów w podczerwieni KT-01 AV Adros oraz umieszczone pod dziobem, stanowisko WS-4610 ze zdalnie sterowanym karabinem maszynowym 12,7 mm x 99 WKM-Bz.
Pod bocznymi płatami można podwieszać całą gamę uzbrojenia w tym przede wszystkim: wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych S-5 i S-8, bomby, podwieszane zasobniki UPK-23-250 dla działek lotniczych kalibru 23 mm oraz system minowania narzutowego Platan z minami MN-121. Istnieje również możliwość zabudowania dodatkowych karabinów kalibru 7,62 mm w drzwiach kabiny transportowej i w oknach.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu