- Wiadomości
Niemcy dołączą do Polski, Holandii i Norwegii w programie latających zbiornikowców?
Niemieckie władze zdecydowały się na przystąpienie do międzynarodowego programu zakupu samolotów-tankowców Multinational MRTT Fleet (MFF), którego uczestnikami są Polska, Norwegia i Holandia. Celem jest pozyskanie i wspólna eksploatacja floty samolotów Airbus A330 MRTT.

Niemcy zdecydowały o wstrzymaniu inwestycji w starzejącą się flotę tankowców A310. (…) Decyzja została podjęta w wyniku studiów wykonalności, z których wynika że A330 jest najlepszą dostępną opcją. Dostrzegamy istotne zalety tej inicjatywy (programu MMF – przyp.red.)
W związku z tą decyzją Niemcy planują w drugim kwartale 2016 podpisać dokumenty związane z przystąpieniem do porozumienia Polski, Holandii i Norwegii. Luftwaffe chce pozyskać trzy samoloty A330MRTT. Władze trzech wspomnianych wcześniej krajów zdecydowały się w grudniu 2014 roku na negocjacje w celu wspólnego pozyskania wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT. Od początku zakładano możliwość rozszerzenia Multinational MRTT Fleet o kolejne państwa, zarówno na etapie pozyskiwania maszyn, jak i w trakcie ich służby.
Program jest koordynowany przez OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en Matière D'armement - Organizacja Połączonej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA). Celem jest wspólny zakup i eksploatacja floty maszyn A330 MRTT. Osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej przewidywane jest na 2019 rok.
Wprowadzenie na wyposażenie samolotów A330 MRTT ma zapewnić nowe możliwości nie tylko w zakresie tankowania, ale też transportu strategicznego, czy ewakuacji medycznej. Rozbudowa zdolności w obszarze tankowania powietrznego jest jednym z priorytetów działań Europejskiej Agencji Obrony.
A330 MRTT bazuje na konstrukcji popularnego komercyjnego Airbusa A330, co ułatwia jego eksploatację i obsługę. Samolot może zabrać na pokład 111 ton paliwa, 300 osób, 120 rannych na noszach lub 45 ton ładunku w niemal dowolnej konfiguracji powyższych opcji.
Tankowanie może być realizowane w powietrzu zarówno z użyciem przewodu sztywnego (bomu), jak i dwóch przewodów elastycznych, rozwijanych z podskrzydłowych zasobników.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]