Reklama

Geopolityka

AgustaWestland współpracuje z czeskim przemysłem w przetargu na śmigłowce

Firma Finmeccanica-AgustaWestland podpisała list intencyjny ze spółką LOM Praha s.p. Jego celem jest nawiązaniem przyszłego partnerstwa w razie wyboru przez czeskie ministerstwo obrony narodowej AW139M w przetargu na lekkie śmigłowce wielozadaniowe. 

Firma Finmeccanica-AgustaWestland podpisała list intencyjny ze spółką LOM Praha s.p. Na podstawie podpisanego dokumentu  obie firmy mogą ze sobą współpracować w dziedzinach: obsługi, szkolenia, serwisowania oraz wsparcia, a także projektowania i produkcji zestawów do obsługi śmigłowców. Celem listu intencyjnego jest nawiązanie przyszłego partnerstwa w razie wyboru przez czeskie ministerstwo obrony narodowej oferowanego przez AgustaWestland śmigłowca AW139M w przetargu na dwanaście lekkich śmigłowców wielozadaniowych.

HH-139A
Fot. A.Hładij/Defence24.pl

Dokument jest potwierdzeniem woli konsorcjum Finmeccanica-AgustaWestland do rozwijania jak najszerszej współpracy przemysłowej z czeskimi firmami. Zdaniem przedstawicieli producenta przy zamówieniu zaledwie 12 wiropłatów nie ma jednak uzasadnienia biznesowego do rozpoczęcia montażu AW139 w Czechach. 

Czytaj więcej: Czesi kupią nowe śmigłowce. Więcej niż planowano

Finmeccanica-AgustaWestland zdecydowała się na współpracę z LOM Praha s.p., która jest firmą państwową. Czeskie przedsiębiorstwo, które w tym roku obchodzi swoje setne urodziny, jest obecnie skoncentrowane na serwisie, remontach i modernizacji rosyjskich śmigłowców z rodziny Mi-2, Mi-8 i Mi-24, w tym ich części takich jak siniki turbinowe, skrzynie biegów oraz pomocnicze jednostki zasilające. Firma wytwarza także silniki tłokowe i śmigła oraz prowadzi szkolenia pilotów w ramach Flight Training Center działającego na lotnisku w Pardubicach. 

Oferowany czeskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139M to wersja maszyny cywilnej AW139. Wiropłat może być łatwo skonfigurowany do różnego rodzaju działań - od transportu wojsk i operacji wspierających służby państwowe przez zadania rozpoznawcze, po misje bliskiego wsparcia powietrznego i CSAR (poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych). Maszyna może przewozić 15 pasażerów albo 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub operatorów sił specjalnych. Zdaniem przedstawicieli AgustaWestland maszyna ta najlepiej spośród produkowanych przez koncern helikopterów wpasowuję się w oczekiwania czeskiego MON. 

(AH)

Czytaj więcej: AW139M - oferta AgustaWestland dla armii Czech

 

 

 

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (7)

  1. Hammer

    Toć to latający autobus a BH nie spełniał wymagań. Caracal to najlepszy wybór. Czesi tego nie wezmą!

    1. Kosa

      Człowieku czy Ty wiesz tak do końca o czym tutaj rozprawiasz?Te gotowe formułki miałeś chyba kopiuj/wklej w artykułach z Caracalem w przetargu dla WP. Najwidoczniej coś Ci się pomieszało, choć mogę to rozumieć AW139M jest bardzo podobna do AW149.

  2. patriota

    Pośrednio Agusta Westland przyznaje, że AW149 (w części produkt inżynierów ze Świdnika) to jednak porażka. Wystawiają sprawdzonego AW139. A gdzie UH-60 ? Przecież w Czechach jest centrum serwisowe tego śmigłowca prowadzone przez AERO Vodochody...

    1. Kael

      "w przetargu na lekkie śmigłowce wielozadaniowe"... której części odnośnie LEKKI pan nie zrozumiał?

  3. Trep

    Współpraca będzie polegać na zatrudnieniu do robienia szumu wbrew interesom Czech tamtejszych związkowców? Skądś znam taką "współpracę".

    1. Kael

      Chce pan powiedzieć że Airbus nawiązując współpracę z państwowymi zakładami WZL-1 właśnie liczy na taką "współpracę"?

  4. romano69

    caracan ładniejszy

  5. Hammer

    To jest śmigłowiec wojskowy? Wygląda na autobus;-)

  6. Antex

    AW w Polsce miała swoją szansę ... ale jeżeli potencjalnego nabywcę traktowalo się niepowaznie ... to tę swoją szansę sie traci.

  7. Krzysiek

    Mam nadzieję że nikt w Polsce nie myśli o AW dla WP

Reklama