Reklama
  • Wiadomości

DSEI 2015: Rolls-Royce ujawnia projekt Miecznika

Koncern Rolls-Royce ujawnił wizualizacje i szczegóły projektów korwety CDV (Coastal Defence Vessel), którą zaproponowano polskiej Marynarce Wojennej w ramach programu Miecznik i okrętu patrolowego oferowanego w ramach programu Czapla.

  • Projekt okrętu obrony wybrzeża CDV (Coastal Defence Vessel) firmy Rolls-Royce – fot. Rolls-Royce
    Projekt okrętu obrony wybrzeża CDV (Coastal Defence Vessel) firmy Rolls-Royce – fot. Rolls-Royce
  • Projekt okrętu patrolowego OPV firmy Rolls-Royce. Fot. Rolls-Royce
    Projekt okrętu patrolowego OPV firmy Rolls-Royce. Fot. Rolls-Royce

Oba projekty są praktycznie identyczne, różnią się jedynie ilością zamontowanego uzbrojenia. Biorąc pod uwagę obecne wymagania polskiej Marynarki Wojennej, firma Rolls-Royce skupiła się bowiem na korwecie zakładając, że jej przerobienie do wersji Czapli nie będzie później żadnym problemem. Okręty patrolowe nie będą więc posiadały uzbrojenia rakietowego przeciwko celom powietrznym i nawodnym, ale za to będą miały rozbudowane funkcje SAR oraz dodana zostanie możliwość zwalczania min. W obu przypadkach zapewniono zdolność do zwalczania okrętów podwodnych.

Projekt okrętu patrolowego OPV firmy Rolls-Royce. Fot. Rolls-Royce

Korweta CDV ma mieć długość 99,7 m (na linii wodnej - 91,7 m) oraz wyporność około 2467 t. Liczebność załogi na razie oszacowano na 62 osoby z możliwością zabrania dodatkowych 30 specjalistów do obsługi sprzętu np. na pokładzie zadaniowym lub do obsługi śmigłowca. Autonomiczność wstępnie określono na 28 dni z możliwością uzupełnienia zapasów na morzu.

Jednostki CDV są oferowane wyposażone w napęd CODLOD, który pozwala na osiąganie prędkości ponad 25 w. Firma jest otwarta na propozycje dotyczące uzbrojenia, ale obecnie proponuje okręty wyposażone w armatę dziobową kalibru 76 mm Oto Melara Super Rapid, dwa działka MSI DS30 kalibru 30 mm, dwie poczwórne wyrzutnie przeciwokrętowych rakiet NSM, cztery wyrzutnie pionowego startu Sylver A35 (każda zawierająca cztery stanowiska startowe dla rakiet przeciwlotniczych VL MICA) oraz dwie podwójne wyrzutnie torped MU90.

Projekt okrętu obrony wybrzeża CDV (Coastal Defence Vessel) firmy Rolls-Royce – fot. Rolls-Royce

Obecny projekt zakłada, że w skład systemów „elektronicznych” mają wejść: radar Smart-S 3D, radiolokacyjno–optyczny system kierowania uzbrojeniem artyleryjskim Thales STIR 1.2 EO Mk2, obserwacyjny system optoelektroniczny Thales Mirador, system rozpoznawczy Thales Vigile oraz sonar podkilowy Thales Kingklip. Wszystko ma być spięte okrętowym system walki TACTICOS (Thales). Firma Rolls-Royce chce w ten sposób zachować maksymalną kompatybilność z okrętem patrolowym ORP „Ślązak”, który również został wyposażony systemami proponowanymi przez koncern Thales.

Projekt okrętu obrony wybrzeża CDV (Coastal Defence Vessel) firmy Rolls-Royce. Fot. Rolls-Royce

Do wyróżniających się rozwiązań na CDV na pewno należy zaliczyć pokład zadaniowy (ze slipem rufowym dla łodzi o długości do 11 m oraz miejscem dla drugiej łodzi i standardowego kontenera zadaniowego), lądowisko z hangarem dla śmigłowca wielkości NH90 (do 11 t), system pasywnej i aktywnej stabilizacji – już sprawdzony na brytyjskich jednostkach - oraz specjalnie zaprojektowaną „gruszkę” dziobową. Warto zauważyć, że pomimo zachowania warunku przyjmowania śmigłowca o wadze 11 t i łodzi o długości około 11 m (lub bezzałogowego pojazdu nawodnego) firmie Rolls-Royce udało się zachować długość okrętu nie przekraczającą 100 m.

Projekt okrętu obrony wybrzeża CDV (Coastal Defence Vessel) firmy Rolls-Royce. Fot. Rolls-Royce

Projekt okrętu CDV został już przebadany przez Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku i uzyskał najlepsze certyfikaty pozwalające np. na pływanie na każdym akwenie świata (poza wodami pokrytymi lodem).

Co ciekawe - ze względu na szeroki zakres wykonywanych zadań, Rolls-Royce klasyfikuje swój nowy projekt CDV również jako lekką fregatę.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama