Reklama

Siły zbrojne

NH90 sprawdziły się w Mali. Czy zastąpią Caracale we francuskim specpułku?

Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert
Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert

Po doświadczeniach płynących z eksploatacji NH90 w Mali francuskie siły zbrojne planują - wcześniej niż zamierzano - zastąpić nimi helikoptery H225M Caracal, używane obecnie przez pułk śmigłowcowy 4 RHFS (4e Régiment d’Hélicoptères des Forces Spéciales) - jednostkę wchodzącą w skład wydzielonych wojsk specjalnych Francji.

Dwa śmigłowce NH90TTH Caimane trafiły do Mali w listopadzie 2014 r. wraz z francuskim kontyngentem, są użytkowane wraz ze starszymi H225M Caracal oraz AS532 Cougar. Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach klimatycznych i przy znacznym obciążeniu zadaniami operacyjnymi potwierdziła, zdaniem personelu francuskich wojsk lądowych, wysokie walory tych maszyn. Piloci szczególnie dobrze ocenili zwrotność nowych śmigłowców, systemy zapewniające świadomość pola walki i klimatyzację, która znacząco poprawia warunki wielogodzinnej pracy w gorącym klimacie. Obecnie w misji Barkhane w Mali biorą udział dwa NH90TTH należące do 1e Régiment d'Hélicoptères de Combat (1 RHC), a kolejne dwa śmigłowce mają trafić tam w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Na podstawie informacji z Mali i ogólnej oceny dostarczonych dotąd maszyn, planowane jest wprowadzenie NH90 w wariancie zoptymalizowanym do wymagań do pułku śmigłowców wspierającego działania francuskich formacji specjalnych, między innymi słynnej GIGN. 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales, bo taką nazwę nosi ta jednostka, należy do Brygady Wojsk Specjalnych. W skład 4 RHFS wchodzi sześć eskadr śmigłowców, wydzielonych z sił powietrznych i wojsk lądowych, w tym jedna eskadra śmigłowców szturmowych Tiger, jedna lekkich śmigłowców Gazelle i cztery transportowe, wykorzystujące maszyny Puma, Cougar i Caracal.

Zgodnie z informacjami portalu IHS Janes, w lipcu tego roku personel 4 RHFS odwiedzi lotnicze centrum testowe w Gemstat, aby zapoznać się z maszynami NH90 i zaopiniować modyfikacje niezbędne dla maszyn przeznaczonych do zadań specjalnych. Celem jest opracowanie do końca roku wymagań dla wersji specjalnej, która już w 2018 r. miałaby trafić na wyposażenie pułku. Oznacza to, że program wymiany maszyn zostałby przyspieszony o wiele lat. Śmigłowce NH90 mają zastąpić używane obecnie maszyny H225M Caracal, które zostaną przekazane siłom powietrznym, mają jednak pozostać w dyspozycji wojsk specjalnych m. in. do operacji morskich. W 4 RHFS mają docelowo pozostać maszyny transportowe MH90 i Cougar oraz śmigłowce szturmowe i lekkie.

NH90 w wersji ”specjalnej” najprawdopodobniej zostaną wyposażone w dodatkowe optoelektroniczne systemy obserwacyjne, rozbudowany system komunikacji i łącza cyfrowe oraz liny desantowe. 

Reklama

Komentarze (41)

  1. dfg

    Po co dzielić włos na czworo, przetarg był w taki sposób skonstruowany, że tylko Caracal spełniał w 70 % kryteria przetargowe i tyle. Miast przeskoku w XXI w my robimy kolejny krok do tyłu i niestety przez kolejne 30 do 40 lat będziemy eksploatowali te archaiczne wiropłaty. Rządzący odtrąbią kolejny triumf, który w mainstreamowych mediach głównego nurtu zostanie przekazany szarej masie jako gigantyczny sukces gospodarczy i militarny. Poza tym już na niektórych portalach internetowych można przeczytać jaki to cud techniki kupujemy.

    1. nie zawsze nie

      Czemu upolityczniasz ten przetarg? Produkowanych jest przynajmniej 8 modeli śmigłowców spełniających kryteria. Producenci zgłosili tylko trzy modele. Mamy napaść na Sikorskiego i wymusić zgłoszenia maszyny nam przydatnej? Obejrzyj i przestań głupoty opowiadać https://www.youtube.com/watch?v=j5rlrRVOBZI

  2. Pluto

    Zaczęło się gdakanie .... Po pierwsze NH 90 nie został nam zaproponowany....a chyba wiecie kto ma udziały w NHI - to jest konsorcjum a więc muszą wszyscy udziałowcy wyrazić zgodę na wystąpienie w przetargu. Po drugie po NH 90 jest długa kolejka-nawet gdyby wygrał to czas oczekiwania to by nie były dwa lata a przynajmniej cztery-pięć. Po trzecie cena jest o wiele wyższa wiec musielibyśmy kupić mnie maszyn. Po czwarte opinie co do przydatności NH 90 nad Bałtykiem są raczej niezbyt dobre zresztą Fracuzi nad wodą zostawiają Caracale. Po piąte,w przypadku NH 90 który jest dziełem konsorcjum wynegocjowanie jakiegoś rozsądnego offsetu z transferem technologii byłoby raczej ciężkie. No i po szóste...Francuzi nie pozbywają się Caracali tylko przesuwają je do nieco innych zadań a o NH 90 mówią na dzisiaj w kontekście działań specjalnych w Afryce....my sie chyba do Afryki nie wybieramy !

    1. Piotr Kraczkowski

      Powiedzmy sobie szczerze dlaczego ci specjalsi wolą rampę: bo rampa jest wygodniejsza od liny. W czasie pokoju albo na takich wojnach jak Mali, gdzie Francja ma przewagę, to wygodna rampa rozstrzyga głosowanie na rzecz NH-90, ale na prawdziwej wojnie każdy modliłby się o H225M Caracal, bo załaduje lub rozładuje wszędzie, nawet przez korony drzew lub spomiędzy ruin, natomiast winda NH-90 jest słaba, zaś użycie rampy będzie możliwe raczej rzadko. H225M ma też miejsce na dodatkowe opancerzenie, a więc będzie lepiej chronił swój desant niż NH-90 i podwiezie desantowi dodatkowo moździerz 120mm z amunicją. H225M będzie mógł zabrać więcej własnych rakiet by wesprzeć swój desant niż NH-90. Dla obrony desantu H225M ma MG w odzielnym oknie oraz ogień przez drzwi desantowe - to są dwa stanowiska ogniowe. Natomiast NH-90 może ustawić MG tylko w drzwiach desantowych - to jest tylko jedno stanowisko ogniowe. Strzelec w oknie H225M obłoży się płytami i szybami kuloodpornymi, drzwi desantu się zamknie. NH-90 nie może dla samoobrony w powietrzu zamknąć drzwi desantu - ja dziękuję, zestrzelą ich pistoletem sygnalizacyjnym. ___Wygoda głupiej rampy miałaby tu rozstrzygać? Po rampie NH-90 można wtoczyć moździeż 120 mm, ale wtedy nie ma miejsca dla desantu. W H225M desant weźmie ten moździeż w 3-ech częściach ze sobą i złoży w kilka sekund po wylądowaniu - i jeszcze będzie miejsce na plazmę aby nie opuścić meczu. :-) Nie dajmy się zwodzić pozorom w tak ważnej rzeczy jak broń. Opatrzność czuwała nad polskim kawalerzystą powietrznym dając mu H225M.

    2. miecio

      Przesuwają całych 14 Caracali ?Francuzi się ich nie pozbywaja bo nie specjalnie mają czego się pozbywać... nie kupują ich tylko NH90 - i to nie tylko w wersjach specjalnych ale m.in. ZOP

    3. Piotr Kraczkowski

      To można odwrócić: potencjalni klienci Airbusa stawialiby sobie pytanie: Francuzi oferują NH-90, ale sami go nie używają... ___Francja ni ma wyjścia: chcąc nie chcąc musi kupować NH-90

  3. Darek S.

    W Mi17 dorosły człowiek może swobodnie stanąć, jak w autobusie. W Caracalu siedzisz jak w taksówce, albo jak w niskim namiocie, jest dużo ciaśniej. No ale szofer w Caracalu ma więcej bajerów na desce rozdzielczej i w ogóle jest francuski. A taki Mi 17 to ruska taniocha do kupienia przed dewaluacją rubla za 10 mln USD. Lepiej kupić jednego nowego super Volkswagena, niż 4 nowe wołgi w tej samej cenie. Jakiego wyniku przetargu się spodziewaliście, jak generałowie o tym decydują. Poza tym niestety są inne obiektywne racje które niestety wykluczają poczciwe lecz stare Mi-8

  4. Obywatel

    dla wszystkich piewców Caracala wypowiedż eksperta i byłego pilota...: http://tech.wp.pl/kat,130034,title,Airbus-pracuje-nad-nastepca-smiglowca-Caracal-Do-Polski-trafia-przestarzale-smiglowce,wid,17661290,wiadomosc.html?ticaid=1151bb

    1. aaaa

      Tylko to nie jest były pilot helikopterów, więc jakie on ma pojecie o tej tematyce. To niech jeszcze pilot F-16 w tym temacie sie wypowie, co nam szkodzi.

  5. Kosa

    Panowie może trochę faktów oraz danych liczbowych do tej dyskusji.Ponieważ już ręce opadają jak się tego wszystkiego słucha.Choćby tego ze np NH90 nie był nam oferowany,mam przez to rozumieć ze to nie MON chciał kupić nowe śmigłowce tylko Airbus, AW i Sikorski zadzwoniły do MONu i powiedziały hej co tam słychać, może chcecie kupić jakieś fajne helikoptery?mamy akurat mały popyt na Caracala , AW149 bądź BH możemy sprzedać kilka sztuk.Rozumiem ze również jak idziecie do salonu kupić nowy samochód to mówicie chcę ten dany model a sprzedawca odpowiada nie da rady, sprzedam Panu jedynie inny model?Bądźmy poważni;) Prawda jest taka ze jeśli MON chciałby NH90 to były NH90. Jeśli takie państwa jak Belgia, Holandia Nowa Zelandia, Grecja, Oman czy nawet Tajlandia może zamówić taki śmigłowiec to Polska pewnie też.Niestety to tego potrzebni są poważni ludzie na poważnych stanowiskach niestety każdy widzi jak jest obecnie. Jak myślicie jeśli Polska przychodzi do NHIndustries i twardo stawia warunek albo NH90 albo idziemy do Sikorskiego po H92 to myślicie ze NHIndustries odpuszcza przetarg na 13mld zł, nie wydaje mi się.Choć prawdą jest ze obłożenie na ten śmigłowiec jest sporo więc pewnie pierwsze dostawy by się trochę przedłużyły. Teraz obiecane liczby, niestety wynika z tego ze kupujemy raczej jedne z najdroższych śmigieł na świecie przy czym najgorsze z całej czwórki (AW101, H92, NH90).Oczywiście przy cenie 13mld czy średnio 260mln sztuka.To nawet NH90 były sprzedawane sporo taniej, natomiast aby być uczciwym te przetargi były już parę dobrych lat temu, dlatego postaram się przedstawić najbardziej przybliżone czasowo zakupy innych państw. AW101- 16(wersja SAR) sztuk zakupionych przez Norwegię w 2014 roku, pierwsze dostawy w 2017.Za sztukę wychodzi około 287mln zł.W tej cenie będzie pełne wsparcie techniczne wraz z dostawą części zamiennych oraz szkolenie przez 15 lat plus symulator pełnego zakresu lotu. AW101 dla Norwegi będzie wyposażona w "Śmigłowce będą wyposażone w nowoczesny sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy, obejmujący wielosegmentowy (AESA) poszukiwawczy radar dookólny produkcji Selex ES, 4-osiowy cyfrowy automatyczny układ sterowania lotem, dwie wciągarki ratownicze, reflektor, urządzenia elektrooptyczne, w pełni zintegrowaną awionikę oraz system zarządzania misją" NH-90- 22 sztuki w tym 12 w wersji transportowej oraz 10 w wersji morskiej które będą stacjonowały na fregatach dla Kataru(2014 rok- zamówienie ). Cena 8mld zł.Natomiast w tej cenie będą dostarczone również dwa samoloty cysterny A330 MRTT które średnio kosztują 1mld zł(cenę opieram na zakupionych w 2008 przez Australię A330 MRTT od tego czasu cena pewnie poszła w górę ale mimo to)czyli za dwa A330 MRTT mamy 2mld zł odjąć 8mld zostaje 6mld zł na śmigłowce NH90.Czyli średnio 270mln za sztukę.Niestety nie znalazłem ile kosztowała ich wersja morska oraz transportowa. Dodam jeszcze Niemcy które zmniejszyły ostatnio zamówienie na NH90 z 122 na 82 sztuki w wersji transportowej. Wychodzi 183mln zł za sztukę. Oraz za 18 wersji morskich MH90 Sea Lion która wychodzi za sztukę 300mln zł. Caracal- Meksyk 2011 rok zakupił 6 sztuk (CSAR) w cenie 168mln zł sztuka. Caracal-Tajlandia 2012 rok zakupiła 4 sztuki(SAR) w cenie 100mln zł sztuka. Caracal-Malezja 2010 rok 12 sztuk(CSAR) w cenie 142mln zł za sztukę. Jak widać tylko nasze jakieś trochę przydrogie, widocznie idziemy w ślady Arabii Saudyjskiej i nie będziemy rozmieniać się na drobne. Z tego wynika ze nawet podana wyżej AW101 wyjdzie taniej ponieważ Norwegia zakupiła tylko wersje specjalistyczne.Pamiętajmy za przy naszych 50 Caracal 16 jest tylko transportowych i 5 medycznych które również nie są jakieś specjalnie drogie. Idąc dalej i przyjmując ze te wersje jak mówią niektórzy są nawet 3 razy tańsze to wychodzi. To cała reszta czyli (CSAR, SAR, i te super drogie ZOP jak wielu tutaj podaje, tylko ludzie ich będzie 8sztuk chodzi o ZOP a nie 50 jak wielu tutaj wmawia:)) wychodzi nam około 400mln zł za wersje specjalistyczne. Przecież to jest jakaś kpina. Dodatkowo za kilka lat będzie trzeba dokupić coś z rampą(Caracal nie ma) plus coś mniejszego za sokoły(których Caracal również nie zastąpi).Ten Caracal to jakiś głupi pomysł i będzie tylko kulą u nogi. Ponadto MW oraz specjalsi chciała coś zupełnie innego.To już chyba lepiej brać AW101,H92 albo NH90 i nie będzie trzeba rozpisywać kolejnych przetargów na transportowe z rampą ? Bądź tandem AW101 oraz AW149 bądź H92 oraz BH. Na litość wybierzmy coś przyszłościowego,tylko nie Caracala który kończy swój żywot i jak widać po tym artykule nie będzie rozwijany ponieważ już ma swojego następce.

    1. Qba

      No przecież ma być tandem 50 EC725 + 20 np. AW101.

    2. aaaa

      A my podpisalismy kontrakt. Sam prezes Airbasa oceniał wpływy swojej firmy z tego kontraktu na max. 10 mld zł, wiec prosze z tymi wyliczeniami poczekac na podpisanie kontraktu.

    3. mwb

      Jeśli ogłaszasz przetarg to nie podajesz, że chcesz kupić NH90, tylko ogłaszasz przetarg na śmigłowiec o określonych parametrach. To tak na marginesie

  6. Obywatel

    Mam do Was pytanie jak kupujecie samochód to wy decydujecie o marce i wyposażeniu czy bierzecie to co wam wcisną w komisie w ciemno? Nie my wybieraliśmy śmigłowce to firmy nam wybrały co mamy sobie wziąć . Tylko SH 92 spełnia warunek zastępstwa za Mi 8/17, brak tylnej rampy dyskwalifikuje każdy śmigłowiec w wersji chociaż by dla specjalsów...Jak sie załadują z tymi nowymi lekkimi wozami ,moździerzami i innym uzbrojeniem an akcje sam jestem ciekaw. Tylko NH 90 jest w stanie dać nam przewagę technologiczną nad naszym potencjalnym przeciwnikiem co jak widać rozumie wiele państw na świecie szczególnie w NATO. My kupujemy śmigłowiec który jest u kresu swojej drogi modernizacyjnej nie posiada żadnych nowych technologii , nie spowoduje przewagi , nie zastąpi obecnych śmigieł. A co z wymianą Mi 2? Po co ogłaszać przetarg z wymogiem jednej platformy skoro kupuje się tylko 50 szt a do wymiany pozostaje kolejne 100? Nasi żołnierze i piloci zasługują na najlepszy i najnowocześniejszy sprzęt za tak ogromne pieniądze. A ktoś tu chyba z kogoś kpi!

    1. Qba

      Mi-2 zostały zastąpione Puszczykami i Sokołami.

    2. Qba

      Spróbuj wybrać model i wyposażenie kupując w komisie. W praktyce możesz kupić tylko z tego co ci zaoferują.

    3. malkontent

      Firmy dały to co miały i spełniało warunki przetargu. Gdybyśmy zażądali dużej maszyny to startowałyby 101 i s92. Ale ktoś sobie wymyslił że śmigłowiec morski bazowania lądowego ma lądować na okrętach.

  7. marek!

    z tym CZAJNIKIEM z ofrnsywy Tet, to przegiecie, a nowe ciezkie smiglowce i tak beda potrebne....odrzucono oferte na BH - bo Mielec nie przedstawil uzbrojenia......wybrano Karakana, bo najbardziej przypomina Mi8.....przeprowadzono testy w ciagu paru dni......zabawa w tandem Sokol/Puszczyk to dziecinada...... Porownanie BH do Sokola to kpina !!!!! Sokola to mozemy sobie porownywac do s76 Sikora !!!! Dlaczego polski MON ma utrzymac prywatna firme francuska - i ich linie produkujaca smiglowce wg koncepcji z lat 60......? Wreszcie dlaczego nie przeprowadzono solidnych prob poligonowych WSZYSTKICH startujacych w przetargu modeli......kupujemy sprzet dla wojska na najblizsze 30 lat i pakujemy sie w techniczne bagno..... wiele pytan, zadnej odpowiedzi......za chwile Kruka wygra jakis turecki wynalazek. a nowy samolot bedzie produkcji chinskiej......Proponuje w ogole zrezygnowac z przetargow, a zakupy realizowac na poziomie rzad - rzad. Mielismy juz "noz na gardle" w latach 30 i co ? Nasz najwiekszy sojusznik i gwarant bezpieczenstwa zamiast D520 sprzedal Ms406, zamiast Somua - R35 i wyybudowal PMW okrety, ktore w wieku 6 lat okazaly sie pelne wad i nie mogly spelnic pokladanych w nich nadziei ani w planie Wschod, ani Zachod. Po przyplynieciu do Anglii ani torpedy, ani artyleria (ORP Burzy) nie byly kompatbilne z uzbrojeniem Royal Navy. W 1940 roku zmarnowano we Francji ponad 90 tys polskich zolnierzy, dostarczono przestarzala bron....Mam nadzieje, ze moze Scorpene kupimy bez wad (to moj faworyt jesli chodzi o OP)....Na koniec - Popatrzcie na sylwetke Karakana - tak ma wygladac polski smiglowiec XXI wieku ?

    1. Qba

      Próby poligon owe nieuzbrojonych BH i AW149 nie miały najmniejszego sensu, skoro już na papierze nie spełniają postawionych wymagań.

  8. Piotr Kraczkowski

    Polecam dokumentację, która pokazuje pierwsze użycie helikopterów we Wietnamie: 400 amerykanów miało wylądować w helikopterach i zaatakować 200 Wietnamczyków. Ponieważ to nie były H225M, to zabierały na raz za mało żołnierzy i wylądowanie wszystkich 400 trwałoby kilkanaście godzin, bo linami szło jeszcze wolniej niż na dużej polanie. Tak jak Amerykanie lądowali kolejnych żołnierzy, tak byli oni kolejno zabijani i stracili w 3 dni ponad 250. Tym bardziej, że okazało się, że Wietnamczyków było 1600. Przywołane samoloty zmusiły Wietnamczyków do ucieczki, ale przy okazji zabiły pomyłkowo kilku Amerykanów: https://www.youtube.com/watch?v=FxPeHqH4XxI Gdyby mieli H225M, to wylądowaliby na raz 5 razy więcej żołnierzy, którzy byliby wstanie poszerzyć i obronić lądowisko. Z H225M nie potrzebowaliby zresztą lądowiska, bo potężne windy H225M wylądowałyby ich w lesie, linami, przez gałęzie, a więc wylądowaliby bezpiecznie, poza ostrzałem. ___To przykład, jak posiadanie olbrzymiej ilości małych helikopterów utrudnia sprawę. Dziś ci Wietnamczycy mieliby MANPADs i tym łatwiej obroniliby lądowisko. H225M natomiast wysadziłby desant szybciej i w bezpiecznym miejscu.

    1. Obywatel

      zapomniałeś o tym ze zanim wyleźli by z tego Carakana już by nie żyli to tak po 1. Po drugie w środku 1,8 m miejsca wiec za dużo oprócz karabiny nie weźmiesz. 3. Nie ma tylnej rampy wiec nie ma szans o tym by wziąść nap moździerz lub inną broń wsparcia..4. We wszystkich przetargach gdzie startował Caracal i MI 17 wygrywał Mi 17 więc po co kupowac gorsze i droższe?

    2. b3rs

      Od 1966 USA miało do dyspozycji Chinooki, które zabierały więcej żołnierzy niż ówczesna Puma.

  9. gg

    Nie wybralismy go bo nikt go nie oferowal. Nikt go nie oferowal bo tak byly napisane warunki pryetargu, aby go nikt nie oferowal!

    1. Cierpliwy

      Serio? A może to AW nie chciała się "dzielić tortem" i zaoferowała śmigłowiec, który nie spełniał warunków przetargu? NH-90 mógł być oferowany i spełniał warunki przetargu. Kwestią otwartą pozostawałaby cena i terminy ale to NH-90 a nie AW149 bardziej odpowiadał warunkom przetargu. Ja mogę poprawiać te głupie wpisy miłośników pana K obwiniające wszystkich tylko nie tych, co próbowali wciskać wojsku to, czego wojsko nie chciało.

  10. Lucek

    NH - 90 mogła być oferowana Polsce ale AW czytaj ŚWIDNIK nie pozwolił na to bo chciał nam plastikową TAXI wcisnąć zrozumieli. Trzeba też powiedzieć sobie wprost że te 50 sztuk byłoby dużo droższe niż Caracale i dostarczone po 2020 roku bo nie mają mocy przerobowych i mają opóźnienia już dla obecnych klientów. WP wyszło obronna ręką bo kupiło mniejszą ilość a pozostałe 20-30 śmglaków będziemy nabywać po 2022 roku i może wtedy kupimy dopracowany bez wad sprawdzony w boju NH-90.

    1. Obywatel

      no i dziwnym trafem zamiast 120 szt które potrzebujemy przetarg ogłoszono dla 70 z czego dostaniemy 50. Moze specjalisto wytłumaczysz jak to się ma do przetargu który MON ogłosił na lekki samochód dla specjalsów który ma być transportowany tymi śmigłowcami. Z czego będzie zrobiony ? Z klocków Lego? Chłopaki w powietrzu będą go składać czy jak wylądują?

    2. Obywatel

      Nie będziemy jak już śledzisz przetarg to śledź dobrze wojsko zrezygnowało z zakupów dużych śmigieł i zmieniło doktrynę użycia śmigieł pod Caracala. Na razie Panowie głowią sie jak bedą sie tłumaczyć przed sejmowa komisją z braku 20 szt... i co mają zrobić z eskadrami Mi 2 o których zapomnieli.

  11. polo

    Fakty: Francuzi caracale wycofują, Polska je kupuje. Wnioski mozna wyciągnąć samemu.

    1. Piotr Kraczkowski

      Podaje pan nieprawdę, Francuzi mają już setki helikopterów, które tak jak H225M Caracal nie mają rampy i są ładowane/rozładowywane tak jak H225M, ale nie mają osiągów H225M i nie mają potężnych wind H225M - te setki helikopterów podobnych do H225M tylko starszych nie są zastępowane przez NH-90. ___Tam gdzie nie ma wojny z Rosją, lecz w Mali itp., tam rampa jest wygodniejsza, ale w wojnie z Rosją liczyłaby się nie rampa NH-90, lecz to, że H225M jest znacznie większy niż NH-90, lepiej chroni desant, a winda jest bardziej przydatna niż rampa.

  12. Wojmił

    Tak - bo I liga tego świata kupuje NH-90 a amerykanie już konstruują następcę Black Hawka... A w Polsce rozpisano przetarg tak, aby NH-90 nie był nawet wystawiony do przetargu...

  13. arza

    EC 725 Caracal NH90 Załoga 2 2 Liczba miejsc 28 20 Średnica wirnika 16,20m 16,30m Długość 19,50 m 19,56 m Wysokość 4,60 m 5,31 m Masa Własna 5330 kg 6400 kg Masa Startowa 11000 kg 10600 kg Prędkość maks. 324 km/h 300 km/h Prędkość przelotowa 260 km/h Pułap praktyczny 6095 m 6000 m Zasięg 857 km 982 km Napęd 2 silniki turbinowe 2 silniki turbinowe moc 2413KM RTM: 2172 KM GE: 2095 KM Dane z Wiki jeżeli są prawdziwe (raczej są) to w czym NH 90 jest lepszy od Caracala ?

    1. Obywatel

      a chodźby tym iż Carakal na radarze świeci jak latarnia morska w nocy. Ma ślad cieplny tak wielki że można go spokojnie trafić prymitywnym zestawem strzała. Nie mówiąc juz ze spada pod ostrzałem z broni ręcznej. No i NH90 to nowoczesny śmigłowiec wykonany w nowej technologi.Carakal jest u kresu swojej drogi modernizacyjnej.

    2. Zed77_GTW

      W dobie oszczędzania, w tym na obronę, Caracal jest po prostu zbyt drogi w eksploatacji. Z tego co widziałem aż 2,5 razy od NH-90...

  14. gazek

    Proste zastąpienie tego, co mamy, to powinny być Black Howki (za Sokoły) i Chinooki (za Mi). Wybór jednej platformy chyba nie sprawdzi się w praktyce i podejrzewam, że skończymy z 3 platformami (małym, średnim i dużym). A była szansa ograniczyć się do dwóch platform. Ponadto, warunki przetargu były źle określone, bo dopuszczały maszyny o tak różnych gabarytach jak Caracal i BH. Do tego "błąd" był odnośnie wymogu uzbrojenia śmigłowców, jeśli wiadomo było, że BH nie będzie miał uzbrojenia, chociaż może mieć w zasadzie każdą broń (pakiet Battle Hawk). Natomiast trzeba powiedzieć, Caracal to oczywiście świetny śmigłowiec, z bogatą awioniką, porównywalny w tym zakresie do NH-90. Jednak znacząco tańszy od NH-90. Problem jest tylko taki, że będziemy potrzebować także mniejszych śmigłowców i dużych transportowców, więc skończymy z 3 platformami, zamiast 2.

  15. cosmo-pl

    Nic dziwnego, wojska specjalne są nad wyraz dobrze traktowane w armii francuskiej, czego nie można powiedzieć o naszych wojskach specjalnych, chociaż powoli się to zmienia. Caracale nie wyjdą z eksploatacji, a NH-90 to lepsza wersja Caracala, mocniejszy silnik, większa prędkość przelotowa etc. W związku z tym, że Francja musi kupić trochę sprzętu, który sama wyprodukowała m. in., to nie dziwi mnie fakt, że trafi do wojsk specjalnych, które najlepiej wykorzystają jego możliwości. Mogą sobie na to pozwolić. My musimy na razie myśleć o podstawowym zadaniu, jakim jest zastąpienie przestarzałej floty, nowymi śmigłowcami. Na zakupy NH-90 jeszcze przyjdzie czas. Bo pewnie i naszym "specjalniakom" by się parę takich maszyn przydało, a ich serwis nie powinien być dużo bardziej uciążliwy niż Caracali.

  16. ehh

    To zdanie "...i przy znacznym obciążeniu zadaniami operacyjnymi potwierdziła, zdaniem personelu francuskich wojsk lądowych, wysokie walory tych maszyn..." ukazuje co wybraliśmy.

    1. Hrrrr

      Nic nie ukazuje. NH90 nie było w przetargu. Caracal nie jest lepszy od NH90, ale cóż z tego? Skoro nikt nam go nie chciał sprzedać...

  17. cynik

    co to zmienia? Caracal byl najlepszym wyborem z tych smiglowcow ktore nam zaproponowano w przetargu, chyba wszyscy na forum woleli bysmy NH90

    1. emes

      po pobieżnej analizie przetargu WYDAJE mi się, że armia pisała przetarg właśnie pod nh90, tylko, że go nie zgłosili, a armia nie mogła anulować przetargu i wybrali coś najbliższego do nh90, czyli Caracala...

  18. Bakcyll

    Jaracie się NH90 bo ładnie wygląda a tak naprawdę ma gorsze parametry od Caracala

    1. obiX

      jak choćby które parametry ?

  19. czu

    Zaraz się zacznie POLSKIE piekiełko. Fakty, np.takie że nh90 nie był oferowany - bez znaczenia.

    1. gosc

      Nawet gdyby byly to i tak niepredko bysmy je dostali bo zamowienie na NH90 jest tak duze, ze nie moga sie wyrobic i maja opoznienia w realizacji.

    2. na independet

      To poczytaj sobie angielskie forum na temat wyboru śmigłowca bojowego. Jak Anglicy jadą czemu sami czegoś nie wymyślą. Swoją drogą, oni za 50 apaczy chcą dać 1 mld funtów (1 billion pounds), czyli około 6 mld złotych.

  20. a-i

    NH-90, Tak, ładna maszyna i chyba całkiem zgrabnie by się prezentowała z szachownicami ale... ten śmigłowiec jest wspólnym dziełem tworu o nazwie NHIndustries w skład którego wchodzą Eurocopter Group (obecnie Airbus Helicopters), Agusta i Fokker. Ten ostatni już nie istnieje ale obie pozostałe firmy wystawiły w naszym przetargu swoje niezależne konstrukcje. Widocznie każda z nich wolała zgarnąć całą pulę niż dzielić się zyskami. Tu bym upatrywał brak chęci wystawienia HN-90 w naszym przetargu, bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz. Swoją drogą, prototyp NH-90 wystartował do swojego pierwszego lotu 18 grudnia 1995 r. natomiast prototyp "starego szminkowanego trupa" (cytując autora jednego z wpisów) Carakala 27 listopada 2000 r. czyli 5 lat później. Do seryjnej produkcji oba śmigłowce weszły mniej więcej w tym samym czasie, Carakal w 2005 r., NH-90 w 2006 r. Dla oponentów - zgoda, NH-90 to konstrukcja opracowana od podstaw natomiast Carakal jest ostatnim z długiej linii rozwojowej. Jednak nie oceniaj książki po okładce, ten śmigłowiec ma niewiele wspólnego ze swoim przodkiem czyli Pumą. W kilku tematach pojawiły się pytania, skoro czemu ten Carakal taki dobry to czemu sami Francuzi mają go tak niewiele. Ano dlatego, że mają ponadto 176 śmigłowców poprzednich wersji (źródło: Military Balance 2014) wśród których obok Cougarów jest jeszcze aż leciwych 112 Pum. Nawet Francja nie ma budżetu z gumy i nie jest w stanie wymienić całej tej floty z dnia na dzień.

    1. Piotr Kraczkowski

      Ma pan rację. Najszybszy helikopter świata X3 wywodzi się i linii śmigłowców Delfin, ale nikt nie zaprzeczy, że to nowa generacja. ___H225M Caracal stosuje niezawodne rozwiązania mechaniczne poprzedników, ale mimo to jest nową generacją. Ja wolę sprawdzoną w setkach tysięcy lotów niezawodność przekładni wziętą od poprzedników H225M od nowości NH-90.

    2. ....................

      Ale NH90 zamawia a Pum i Cougarów nie modernizuje - naprawdę wystarczy odrobina logicznego myślenia żeby zrozumieć dlaczego tak jest

  21. Afgan

    Byłbym skłonny poprzeć powtórzenie przetargu na śmigłowiec dla Wojska Polskiego. Jednak pod 2 warunkami- 1. W przetargu obok Caracala startują NH-90, S-92, AW-101, a nie szmelc w postaci S-70i i AW-149, które się do niczego nie nadają i nikt ich nie chce. 2. Przetarg rozstrzygnąć w pół roku, tak aby nie było kolejnych zaległości czasowych, w i tak już opóźniających się dostawach.

    1. Obywatel

      Bardzo dobre typy a nie sadzisz ze MON powinien przeprowadzić jawne testy podanych przez Ciebie śmigłowców,a potem wybrać najbardziej dla nas odpowiedni?

    2. Friz

      Sobi możemy dowolne warunki stawiać a czy ktoś je przyjmie to insza inszość. Amerykanie widać wiedzieli że będą zwijać filię w Polsce i jeszcze chcieli na niej ostatnim rzutem zarobić. Nie wyszło (i dobrze). Wiedzieli że żeby zaoferować NH90 by musieli stworzyć nową linię montażową w Mielcu. Policzyli i uznali że potencjalne korzyści są niższe niż koszty. Korzyści polityczne dla nich byłyby żadne bo i tak można mieć wrażenie że wchodzimy im bez wazeliny. To po co im "jeszcze bardziej lojalny sojusznik". I tak łazimy za nimi gdzie tylko chcą. A włosi... włosi też umieją liczyć i policzyli tak samo jak amerykanie. Po prostu. Dobrze że chociaż france zaoferowały coś zbliżonego do naszych potrzeb, bo w ogóle byłby blamaż.

    3. xXx

      Najpierw muszę zlikwidować durny limit wagi. Ja i tak uważam, że przejście na amerykański system byłoby najlepszym wyjściem: coś średniego wielkości BlackHawka + duży śmigłowiec transportowy (Francuzi swój sprzęt i tak projektują głównie do ganiania dzikusów po Afryce). Oczywiście pomysł MONu jest taki, żeby zostać przy koncepcji rodem z Układu Warszawskiego.

  22. Marek

    Także uważałem, zakup Caracali za czysty idiotyzm.

    1. hahahaha

      a ja uważam ze idiotyzmem jest wystawianie aw149 i s-70. Polska powinna zlozyc zawiodomienie do prokuratury czemu Swidnik olal ich zapytanie o NH90.

  23. Drzewica

    Powinno się powtórzyć przetarg od podstaw, już bez wpływów Tuska i Komorowskiego, na podstawie samych merytorycznych ocen.

    1. Obywatel

      tak i to my powinniśmy wybrać śmigła które chcemy przetestować wybrać 150 szt i produkcje u nas z długim czasem dostaw! A testy i umowy powinny być jawne by nie było nie domówień. Jak jakas firma nie chce nam dac tego co chcemy powinniśmy o tym wiedzieć to zamknęło by dyskusje.

    2. Snooker

      Czy wymóg lądowania na korwetach (do których będzie się ograniczał racjonalny stan naszej MW), do czego NH90 jest za ciężki. To nie była merytoryczna ocena ?

    3. hahahah

      o to chodzi ze oceny były merytoryczne i spelnil je tylko caracal. A teraz jest bicie piany zwiazkow zawodowych i politykow. NH90 nie wzięto pod uwagę bo PZL Swidnik olal zapytanie MON o ta maszyne.

  24. 44

    w przyszłym teoretycznym konflikcie nasze 48 F-16 i tak nie jest w stanie wywalczyć przewagi w powietrzu wiec śmigłowce to raczej zbędna fanaberia WP, lepiej zainwestować te pieniądze w Harcerzy oni już raz udowodnili ze potrafią lepiej walczyć w obronie ojczyzny niż nasza armia

    1. say69mat

      Przecież harcerze już zreformowali WSI, i to tak skutecznie. Że nic nie widzieli, nic nie słyszeli. A z tego co widzieli i słyszeli nie byli w stanie nic kompletnie zrozumieć.

    2. FGH

      Koleżko w przyszłym konflikcie żaden europejski kraj nie jest w stanie samodzielnie walczyć (chociażby Niemcy z ich kilkunastoma sprawnymi Typhoonami) dlatego właśnie jesteśmy w NATO i tyle.

    3. hhahaahha

      to już lepiej się poddac niż Harcerzy wysylac na 1 linie frontu

  25. jarek

    Zrozumcie wreszcie, że ktoś obiecał ten przetarg dwóm koncernom podczas prywatyzacji Świdnika i Mielca. Minęło kilka ładnych lat, pan Petelicki już nie doradza a wojsko potrzebuje innej maszyny. No i wskoczył Airbus "upychając" coś co jest stare ale spełnia wymagania.

    1. vvv

      Jakie stare? Boże co za gamonie. Caracal ostatnio sprzedaje sie jak ciepłe buleczki. Zarówno nh-90 jak i caracal sa dobre ale niestety nh-90 nie został zapferowany ale AW-149. Tak tak AW mogła go zaoferować ale nie chciała bo jej sie to nie opłacało

Reklama