Reklama

Siły zbrojne

Plany zwolnień w PZL Mielec. Porozumienie Zarządu i związków zawodowych

Fot. PZL Mielec.
Fot. PZL Mielec.

Zarząd PZL Mielec osiągnął porozumienie ze związkami zawodowymi odnośnie planu redukcji załogi w spółce. W pierwszej kolejności zrealizowany zostanie program dobrowolnych odejść, natomiast w następnym etapie mogą mieć miejsce zwolnienia grupowe. Łącznie redukcje obejmą 510 osób, co stanowi około 25% załogi zakładów.

Zgodnie z informacją przekazaną przez PZL Mielec plan redukcji zatrudnienia będzie powiązany z pakietem wsparcia dla odchodzących pracowników. Na etapie programu dobrowolnych odejść oferowane będą odprawy o wysokości do 70 tys. zł (zależnie od stażu pracy). Jeżeli w ten sposób nie uda się osiągnąć zakładanego poziomu zmniejszenia zatrudnienia, zostaną wdrożone zwolnienia grupowe.

Negocjacje ze związkami nie były łatwe, ale zarówno związki, jak i Zarząd PZL Mielec wykazały się w nich pełnym zrozumieniem sytuacji. Wspólne wypracowaliśmy rozwiązania, uwzględniające potrzeby różnych grup pracowniczych.

prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki

Prezes spółki Janusz Zakręcki stwierdził, że obie strony prowadzonych w zakresie programu redukcji zatrudnienia negocjacji wykazały się pełnym zrozumieniem sytuacji. Zwrócił uwagę, że celem podejmowanych działań jest zachowanie konkurencyjności PZL Mielec, a wszystkie strony porozumienia podejmują działania w celu ograniczenia negatywnych skutków obecnej sytuacji.

Zapewniam, że nadrzędnym celem wszystkich stron zaangażowanych w proces restrukturyzacji tak związków, jak i zarządu jest zminimalizowanie negatywnych skutków bieżącej trudnej sytuacji. Zwolnienia pracownicze są dla nas bolesne, jednak pozostają konieczne, aby zachować konkurencyjność PZL Mielec w dalszym funkcjonowaniu oraz realizacji zamówień, co pozwoli firmie przetrwać i rozwijać się.

prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki

PZL Mielec podkreśla, że również odprawy wypłacane w trakcie potencjalnych zwolnień mają zgodnie z porozumieniem mieć wyższą wysokość, niż jest to wymagane przez Kodeks Pracy, aczkolwiek będą znacznie niższe, niż w programie dobrowolnych odejść.

Również w tej trudnej sytuacji dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić zwalnianym pracownikom, jak najlepsze warunki odejścia. Ponadto, PZL Mielec będzie aktywnie wspomagać pracowników w znalezieniu nowych miejsc pracy, przede wszystkim w innych polskich firmach należących do koncernu UTC oraz przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Dolinie Lotniczej.

prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki

Prezes Zakręcki zapewnił, że odchodzący pracownicy otrzymają wsparcie, w postaci pomocy w poszukiwania miejsc pracy (w szczególności w podmiotach należących do UTC oraz w przedsiębiorstwach Doliny Lotniczej). Przewidywane są również m.in. szkolenia, doradztwo zawodowe i pomoc przy założeniu własnej działalności.

Redukcje zatrudnienia w spółce PZL Mielec są częścią programu, realizowanego przez Sikorsky i obejmującego łącznie 1400 pracowników. Decyzja o odrzuceniu oferty spółki zbiega się w czasie z działaniami restrukturyzacyjnymi, przygotowywanymi przez UTC w celu wyłączenia Sikorsky ze struktur koncernu. PZL Mielec podkreśla, że moce produkcyjne spółki były przygotowane przede wszystkim z myślą o potencjalnych zamówieniach ze strony Sił Zbrojnych RP, a także z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Do chwili obecnej w spółce wytwarzano od 10 do 15 śmigłowców S-70i Black Hawk International rocznie, podczas gdy wydajność linii pozwalała na produkcję nawet 24 maszyn tego typu – z myślą o wytwarzaniu wiropłatów dla Sił Zbrojnych RP.  PZL Mielec zaznacza, że odrzucenie oferty przez polskie władze ma ponadto negatywny wpływ na perspektywy sprzedaży śmigłowców Black Hawk International do krajów regionu.

Proces redukcji zatrudnienia w PZL Mielec ma potrwać do końca sierpnia bieżącego roku. Decyzja władz mieleckich zakładów nie jest zaskoczeniem, choćby w kontekście zapowiedzi restrukturyzacji koncernu Sikorsky z uwagi na plany wyłączenia ze struktur UTC.

Przypomnijmy, że wcześniej w świetle wyłonienia przez MON oferty śmigłowca H225M Caracal przedstawiciele Stowarzyszenia Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza” wydali oświadczenie, w którym wyrazili zaniepokojenie odnośnie dalszej przyszłości zrzeszonych zakładów. Wskazali, że w ich opinii władze powinny podjąć działania w celu ulokowania inwestycji w ramach „polonizacji” sprzętu pozyskiwanego dla Sił Zbrojnych właśnie na obszarze Polski Wschodniej.

Reklama
Reklama

Komentarze (24)

  1. ale jaja

    A prezydent BK chwalił się ze będziemy mieć 3 fabryki.

    1. Boczek

      No i będziemy. Jak zapoznam Cię ze szczegółami z pewnością pozbędziesz się wątpliwości.

    2. Qba

      Boeing już wyraził zainteresowanie kupnem Mielca i uruchomieniem tam produkcji AH-64E Guardian.

  2. jjj

    Obie firmy Sikorsky i AW mogą sobie pluc w brode. stwierdzenie MON "obie firmy nie spelnily warunku formalnego" TAK SIĘ KOŃCZY GDY FIRMY DYKTUJA SWOJE WŁASNE WARUNKI, a wymagania MON puszczają miedzy uszami. Stanowisko SIkorsky "MON nie ma takich srodkow aby pozyskać s-92" tą decyzja firma sama się wyautowala. AW 1 smiglowiec po 4 latach od podpisania umowy. MON wymagal dostawy 1 smiglowca po 2 latach. Niech się skończy ten spor który niczemu nie sluzy. Będą kolejne przetargi na smiglowce wsparcia bojowego. To jest gorzka lekcja dla AW i Sikorskiego ze nie można olewac to co MON mowi. Obie firmy miały takie konstrukcje które MON potrzebowal S-92 i NH90

    1. Tyberios

      Bzdura... MON wyraźnie pokazał że ani S-92 ani NH90 go NIE INTERESUJĄ więc o czym ty bredzisz?

    2. User.p

      S-92 nie spełnia kryterium z przetargu dotyczącego masy startowej, jest za ciężki. Na placu boju potencjalnie został tylko NH90 na którego zamówienia są w kolejce do realizacji na rok 2022. Czyli i NH90 tez odpada, nie spełnia kryterium przetargowego dotyczącego czasu dostawy. Nie trolluj gościu.

  3. kapral pchor

    Ciekawe jaki był naprawdę SIWZ (czyli Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia). Jeśli w SIWZie nie przewidziano tylnej rampy do załadunku cięższego uzbrojenia, to świadczy o kiepskim rozpoznaniu tematu i w efekcie śmiglaki będą służyły do transportu żołnierzy z bronią osobista. Czy wewnętrzne wymiary pozwalają na przewóz naszego uzbrojenia, czy znów zabraknie 5 cm jak w przypadku CASY? I dlaczego są tak cholerycznie drogie? Brazylia za 50 Caracali z montażem w Brazylii, offsetem, symulatorami i w rożnych wersjach etc. zapłaciła chyba polowe naszego przetargu szczegóły w Raport WTO nr 2/2015 -"Brazylijski przepis na Caracala"

    1. Mati

      Skąd wiesz ile za Caracale płacimy, masz jakieś dokładne informacje, czy tylko to, co wałkują wszyscy? Podaj źródło, proszę.

    2. Marek

      Koszt offsetu jest doliczany do ceny kontraktu. Bez niego cena byłaby niższa. Chyba nikt nie sądzi, że producent śmigłowców prowadzi działalność charytatywną.

    3. Boczek

      "Brazylia za 50 Caracali z montażem w Brazylii, offsetem, symulatorami i w rożnych wersjach etc. zapłaciła chyba polowe..." Fajnie, że nareszcie ktoś kto siedzi w temacie. Mógłbyś zrobić detaliczne zestawienie, co zamówiła Brazylia a co planujemy my, tak aby móc sprowadzić wszystko do wspólnego mianownika? Byłbym zobowiązany. Ach..., jeszcze jedno - H225M uchodzi za heli co najmniej o 25% droższy od innych porównywalnych. Czy z Twoich źródeł wynika dlaczego? Bardzo prosiłbym o taką informację.

  4. Oj

    Tak kończy się ślepa wiara w amerykańskich zbawców. Przekonali się już o tym Czesi i więcej do tej "samej rzeki " nie wejdą. Mam nadzieję że nie ziści się się przysłowie że <polak przed i po szkodzie głupi> i zostaną natychmiast zerwane zdradzieckie rozmowy w/s Patriota.

    1. mk

      Podziekuj tuskowi nie amerykanom, a zdradzieccy są to tylko ruskie.

    2. KPW?

      No cóż powszechnie wiadomo, ze z Amerykanami najlepiej wychodzi się na zdjęciu, a jak chcesz robić interesy, to MUSISZ pamiętać o zasadzie nr 1 - Co nie jest zapisane, to nie istnieje...

    3. ja

      Nie zostaną zerwane. To wybór polityczny.

  5. krzyhoo1

    Czyli rząd PO-PSL miał rację nie dając wmanewrować nas w problemy znikającej jako samodzielny byt firmy, która być może stanie się częścią właściciela Caracala? Jak powiedział minister Siemoniak: "nowy prezydent zostanie zapoznany w szczegółach z przetargiem i z pewnością zmieni zdanie". Ale wątpię byśmy usłyszeli "sorry, nie wiedziałem, co mówię, a mówiłem byle schlebić elektoratowi z Podkarpacia"

  6. bolek

    A taky był fajny amerykansky inwestor-zbawca

  7. pragmatyk

    Sikorsky jest dzisiaj na sprzedaż. Może Airbus kupi tę fimę looserów ?

    1. Qba

      Prędzej Boeing albo Lockheed

  8. kupiec

    Sprawa sprzedazy Sikorskiego, jeszcze raz udowadnia, jak ważny w gospodarce jest dobry wywiad. W tym celu wszystkie kraje w ambasadach utrzymują attachat do odpowiednich spraw - handlowych, wojskowych itp. Ciekawe czy MSZ otrzymywał od naszych urzedników jakiekolwiek raporty na temat kondycji potencjalnego kandydata na dostawcę? śmiem wątpić. Natomiast faktem jest, ze na przetargach w branży cywilnej w Polsce przy odpowiednich kwotach zawsze sa obecni przedstawiciele ambasady USA. Sam to ćwiczyłem i obserwowałem. Był smutny pan, który kupował dokumentacje i robił pilne notatki gdy były zadawane pytania...

  9. m

    To jeszcze nie koniec niemiłej historii: urzędy skarbowe w całej Polsce (poza Katowicami) żadają od odpraw w ramach PDO podatku, choć powinno to być zwolnione jako zadośćuczynienie.

    1. Tyberios

      Ten przepis Ordynacji Podatkowej obowiązuje od 2003 roku i proszę nie wprowadzać w błąd ludzi że Katowice są wyjątkiem, bo nie są. Wszędzie obowiązuje to samo prawo podatkowe. A odprawa nie jest zadośćuczynieniem.

  10. AnonimGall

    No i sprawa się rypła, czyli jak to zarząd i związkowcy chcieli zrzucić odpowiedzialność za zwolnienia na MON i armię. Wiadomo już dlaczego dojdzie do zwolnień w Mielcu. To nie przez przegrany przetarg, a przez ogólne redukcje zatrudnienia w Sikorsky'm i jego sprzedaż. Zarząd Mielca i związkowcy chcieli tym obciążyć MON i wojsko i się nie udało. Mentalność związkowców i zarządu Mielca jest zadziwiająca, bo przecież zamieszanie wokół Sikorsky'ego jako całości miałoby na pewno wpływ na terminowość dostaw i na cały kontrakt, a po jego realizacji i tak by zwolnili pracowników. Pytanie, gdzie byłby serwis polskich Blackhawków?

  11. Drzewica

    Powinno się rozpoznać możliwość odkupienia zakładów i rozwijania tam własnej produkcji śmigłowców na potrzeby polskich sił zbrojnych i polskiej gospodarki, być może wspólnie z ukraińskim producentem silników i zespołów mającym wolne moce po zaprzestaniu dostaw do wrogiej Rosji od czasu ataku na wschód Ukrainy. Najlepiej mieć swoją produkcję dla wojska i czasem warto dopłacić by zbudować coś trwałego. Ukraińcy wyciągają do nas rękę!

  12. pacodegen

    Sikorsky ma i miał w d..ie inwestowanie w Polsce, taka ściema, bo po zakończeniu montażu BH miał się zwinąć do Turcji. Taki był plan, trochę przyspieszyli. Świdnik produkuje dla AW i nie ma zamiaru kończyć, kontrakt na 140 śmiglaków do Rosji, to duuża robota dla Świdnika. Skończcie z ta histerią! Poza tym nikt ich nie odstrzelił, sami to zrobili, składając złe oferty, nie spełniające wymagań. Uczestniczyli od poczatku w przetargu, wiedzieli w co wchodzą i dajmy sobie spokój z tym posądzaniem ludzi prowadzących uczciwą pracę o przekręty! U nas zawsze musi sie posądzać ludzi o nieuczciwość, jedynie posądzający są kryształowi!

  13. Podlasianin

    Dlaczego nikt nie mówi że Mielec czyli amerykańska firma Sikorsky Aircraft zwalnia ludzi na całym świecie i nie ma to nic wspólnego z niewygranym przetargiem na śmigłowce w Polsce. Ma to związek z tym że koncern Sikorski idzie na sprzedaż i chcą wykazać korzystny bilans dla ewentualnego nabywcy redukując koszty, głównie koszty pracy. Stąd zwolnienia na całym świecie.

  14. Strix

    Nie dziękuj PO tylko zarządowi SAC - wszak to firma prywatna. Mogli proponować inny śiglak który mają zresztą w swojej ofercie. A chcieli traktować nas jak bambustan i opchnąć wersję cywilną blackhawk'a /a dodatkowo zarobić na integracji i sprzedaży uzbrojenia, oddzielnie.../. A-ha: nie jestem fanem PO ;)

    1. say69mat

      Dlaczego w Turcji, w przetargu zwyciężył S70i??? Możeee ... Turcja w porównaniu z potencjałem naszego kraju to rzeczony ... bambustan???

    2. Tyberios

      Za to hejterem jesteś przednim...

  15. Janusz

    Dopiero by było jakby wybrali bankruta. Zwalniają nie dlatego, że przegrali w przetargu, ale cały międzynarodowy koncern bankrutuje.

  16. baca

    prezes Airbusa zaprasza pracowników Mielca i Świdnika do pracy w Łodzi ... i tym samym gasi nadzieję na pracę dla miejscowych ...

    1. kzet69

      Prezes Airbusa zaprasza fachowców i tak powinno być, to gdzie mieszkają jest sprawą drugorzędną.

  17. Afgan

    Sikorski sam sobie winien. Zaoferowali ostatnie szambo w przetargu dla wojska. Poza tym to w Polsce miało być wschodnio europejskie centrum koncernu Sikorski, a koncern ten swoją działalność do Turcji przenosi z uwagi na tańszą siłę roboczą. Proponuje wykopać tych awanturników z Polski, a PZL Mielec znacjonalizować i wcielić do PGZ lub ponownie sprywatyzować ale na zdrowych zasadach.

    1. MB

      Los Mielca został przesądzony w dniu podpisania kontraktu na podukcję licencyjną T-70 Black Hawk w Turcji. Nikt chyba nie wierzył w sens utrzymywania w tym rejonie świata dwóch lini produkcyjnych tego śmigłowca - biorąc skalę zamówiania tureckiego.Teraz może ktoś pójdzie po rozum do głowy i wykupi od Jankesów Mielec a potem Rzeszów.

  18. tym razem Polak był mądry przed szkodą!

    Wychodzi na to, że Polska miała reanimować, poprzez zakupy S70, reanimować trupa! Już kiedyś to przerabialiśmy! Vide Berliet, Masey Ferguson.

    1. Obywatel

      no i teraz reanimujemy Caracale...wycofywane z Francji,a Sikorsky przenosi produkcje do Turcji bo dostał ogromne zamówienie...

  19. FTG

    A ileż było wielkich słów, jakoby Mielec to była taka ważna inwestycja amerykanów i w ramach offsetu i w ogóle... nawet nazywali to miejsce miejscem "produkcji" a nie montażu BH... a co niektórzy to już mówili o BH, że jest polski i w ogóle... Zakład ten został kupiony praktycznie tylko pod ten przetarg... Ale nie martwcie się... Polska i tak kupi kilkanaście conajmniej sztuk BH dla wojsk specjalnych.. zobaczycie...

  20. A1K1

    Panie, Panowie i lemingi! PZL Świdnik i Mielec nie przegrały, zostały wyeliminowane i "odstrzelone" z przetargu. I nie dziwię się, że właściciele nie zamierzają dalej inwestować w kraju gdzie polityka idzie w parze z kolesiostwem lemingów. Ze łzami w oczach pozdrawia A1K1

    1. Marek

      Pozdrów Sikorskiego - jakby wystawił do przetargu GH-60M wygrałby go na 100%. Ale NIE - myśleli, że wcisną Polakom nieuzbrojoną powietrzną taksówkę i-70 i sie przeliczyli.

    2. aaaa

      Jesli dla pana kupno dostawczaka w cenie tira jest ok , to gratuluje zmysłu biznesowego.

    3. M1A1

      Jeśli przez kogoś zostały odstrzelone to przez własne kierownictwo. Przypomnę ze Sikorsky/Mielec złożył ofertę śmigłowce nie uzbrojone (a nasza armia chciała kupić uzbrojone) A AW/Świdnik zaoferowali dostawy śmigłowców w terminie 4 lata od podpisania umowy a nie w 2 lata jak było wymagane a dodatkowo nie zaoferował prowadzenia serwisu w państwowych zakładach WZL-1 co również było wymagane.

  21. Jasiu

    Najgorsze śmiglowce swiata to bh, jeszcze aw149 im dorównują. Lepsze śmigłowce

  22. ja

    Za kilka lat PZL Mielec przestanie istnieć. Tak wygląda 'współpraca' z jankesami.

  23. Remigiusz

    Podziękujemy drogiej PO za te utracone miejsca pracy podczas wyborów

    1. Defakto

      a czemu zwalniają? oni nie budowali śmigłowców dla naszego kraju - załoga budowała śmigłowce zakontraktowane za granicą i nie miało nic wspólnego z przyszłymi zamówieniami = to gra na ludzkich uczuciach i nieczyste zagranie zmieniające obraz rzeczywisty na zafałszowany w celu unieważnienia przetargu i wybranie gorszego śmigłowca w imię litości i pomocy niby zwalnianym.... Czy ja mając firmę zatrudniam 1000 osób więcej bo może kiedyś wygram przetarg jakiś, zatrudniam tyle ile potrzebuje jak mam zlecenia - co to za taktyka dno i 10 metrów mułu......

    2. jk

      nie ty i nie politycy beda uzywali tego sprzetu.

    3. AAA

      Podziękujmy firmie Sikorski za zniszczenie PZL Mielec. Z uwagi na nie wywiązanie się z umowy offsetu i nie dotrzymanie warunków prywatyzacji PZL Mielec powinno się z powrotem znacjonalizować i wcielić do PGZ, a partaczom z Sikorskiego podziękować

  24. Kilo

    Bardzo przyzwoite odprawy. Widać, że UTC zależy na bezproblemowym pozbyciu się Sikorskiego.