- Wiadomości
Kuwejt kolejnym użytkownikiem Super Hornetów?
Co najmniej 28 myśliwców Boeing F/A-18E/F Super Hornet ma trafić do Kuwejtu - podaje agencja Reuters. Do tej pory jedynym zagranicznym odbiorcą tych maszyn jest Australia, która zdecydowała się na zakup 24 F/A-18F i 12 EA-18G. Ewentualna transakcja z Kuwejtem pozwoli na przedłużenie produkcji Super Hornetów w fabryce w St.Louis, której grozi zamknięcie już w 2017 roku.
Umowa na sprzedaż myśliwców Boeing F/A-18E/F Super Hornet do Kuwejtu jest bliska sfinalizowania. Wprawdzie transakcja nie została oficjalnie potwierdzona ani przez USA, ani przez Kuwejt, jednak urzędnicy w Waszyngtonie mieli poinformować, że zakończenie negocjacji w tej sprawie jest bardzo prawdopodobne - podaje agencja Reuters.
Sprzedaż Super Hornetów musiałaby jeszcze zostać zaaprobowana przez Kongres USA ale odmowa przekazania tych nowoczesnych myśliwców do Kuwejtu, który jest bliskim sojusznikiem Stanów Zjednoczonych i obecnie stanowi bazę dla amerykańskich samolotów bombardujących IS, jest mało prawdopodobna. Nie wiadomo ile samolotów chcą pozyskać Kuwejckie Siły Powietrzne. Reuters podał, że chodzi o 28 myśliwców wartych 3 mld USD ale inne źródła mówią o 40 maszynach. Super Hornety miałyby zastąpić F/A-18C/D Hornet, których Kuwejt otrzymał 40 sztuk (do dziś lata ok. 35 egzemplarzy) po I Wojnie w Zatoce Perskiej.
Sprzedaż F/A-18E/F do Kuwejtu ma kluczowe znaczenie dla przyszłości zakładów Boeing w St. Louis. Przy obecnym tempie dostaw maszyn tego typu, oraz bazujących na nich Growlerów dla US Navy i ich jedynego odbiorcy zagranicznego, Królewskich Australijskich Sił Powietrznych, linia produkcyjna tych samolotów może zostać zamknięta już w 2017 roku. Ponieważ jednocześnie dobiega końca także produkcja F-15, likwidacja grozi całej fabryce - w St. Louis wytwarzane są bowiem oba typy tych dwusilnikowych myśliwców. Transakcja z Kuwejtem może pozwolić wydłużyć produkcję F/A-18E/F do co najmniej 2019 roku.
Super Hornet, na którego zakup zdecydowała się dotąd jedynie Australia (24 F/A-18F i 12 EA-18G), nie odniósł dotąd takiego sukcesu eksportowego jak jego poprzednik F/A-18 Hornet, którego 455 sztuk trafiło do sił powietrznych siedmiu krajów. Po przegranej Boeinga m.in. w Brazylii i Indiach, coraz mniej pozostaje też państw, które mogą być zainteresowane zakupem F/A-18E/F.
Wśród głównych potencjalnych kontrahentów wymienia się Kanadę, która w 2012 roku wybrała F-35A ale anulowała tą decyzję oraz Danię, która choć jest partnerem trzeciego stopnia programu JSF, to wciąż nie podjęła decyzji o wyborze F-35 i oficjalnie rozważa również alternatywne konstrukcje. Super Hornety będą też zapewne brane pod uwagę jako potencjalni następcy F/A-18C/D Sił Powietrznych Finlandii.
Andrzej Hładij
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu