Reklama

Siły zbrojne

Rosjanie modernizują myśliwce przechwytujące MiG-31

Fot. Rostec.
Fot. Rostec.

Siły zbrojne Federacji Rosyjskiej dysponują już 24 zmodernizowanymi myśliwcami przechwytującymi MiG-31BM.

Rosyjski wiceminister obrony Jurij Borisow zapowiedział zgodnie z komunikatem koncernu Rostec, że docelowo na wyposażenie lotnictwa Federacji ma trafić 130 maszyn tego typu. Dostawy będą realizowane w tempie 12-13 samolotów rocznie.

Myśliwce przechwytujące MiG-31BM otrzymały m.in. stację radiolokacyjną Zasłon-M, pozwalającą według koncernu Rostec na wykrywanie celów powietrznych z odległości 320 km i ich zwalczanie na dystanie 280 km (przy pomocy pocisków K-37/RWW-BD). Mają możliwość śledzenia do 10 obiektów powietrznych jednocześnie.

Produkcja seryjna samolotów MiG-31 rozpoczęła się pod koniec lat 70. XX wieku. Maszyny tego typu są zdolne do poruszania się z naddźwiękową prędkością przelotową. MiG-31 to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samolot myśliwski, który został zaopatrzony w radar ze skanowaniem elektronicznym (pasywnym).

W sierpniu 2014 roku rosyjski wicepremier Dmitrij Rogozin zasugerował wznowienie produkcji maszyn MiG-31. Myśliwce tego typu są używane m.in. do eskortowania bombowców strategicznych Tu-95MS podczas długotrwałych misji, prowadzonych między innymi w pobliżu granic europejskich krajów NATO i Stanów Zjednoczonych.

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. fryz5

    Zdaje się, że Rosjanie mają w pewnym sensie ten sam problem co my z naszymi SU-22. Nie mają kasy na opracowanie nowych konstrukcji (my na zakup), żeby zastąpić MIG-31, więc ... jak to leciało? aa, żeby nie przerywać procesów szkolenia i utrzymywać nawyki pilotów się modernizuje. Tylko dzisiaj do czego potrzebne są takie MIG-31, do eskortowania TU-95?- chyba tylko do latania w czasach pokoju i straszenia zachodnich społeczeństw. Przy dzisiejszym rozwoju systemów rakietowych takie TU-95 i wielkie MIG-31 to świetne cele. MIG-31 oparty na MIG-25, które były projektowane z myślą o patrolowaniu wielkich przestrzeni Syberii, powinien dawno być wycofany bo ich zadania mogą lepiej wykonywać SU-27.

    1. Urko

      1. MiG-25 raczej nie był przeznaczony do patrolowania dużych obszarów z powodu śmiesznie małego zasięgu. Z podwieszonym pełnym uzbrojeniem ok 1750 km. Jego zalety to rewelacyjna szybkość, pułap i prędkość wznoszenia (długotrwała nie chwilowa). To raczej "zabójca" przeznaczony do obrony punktowych celów i wymagający dobrego naprowadzania, by nie minął się ze swoim przeciwnikiem. 2. W bazie "Khotilovo" (nie wiem jak po polsku), która między innymi ochrania północ-zachodnie podejście do Moskwy, stoją MiG-31 i Su-27. Polecam obrazki które można znaleźć przez wygooglowanie hasła: "khotilovo air base". Polecam zdjęcie "jadłospisu" ze stołówki albo bankomatu. Dla znawców, na jednym ze zdjęć widać wymontowany, leżący na betonie "radar"...

    2. BUBA

      Aby twierdzić ze MiG-31 to świetny cel musieli byśmy znać dokładne parametry systemu Zasłon BM i rakiety R-37M. Poprzedni rekordowy strzał z około 1993 roku wykonano rakieta R-33S i trafiła ona w cel z 230 km. Celem był MiG-21 pozorujący pocisk manewrujący. Jak na razie NATO nie ma analogicznego uzbrojenia, a obecna modernizacja poprawiła i to bardzo możliwości systemu uzbrojenia MiGa. Na szczęście Rosjanom wyleciało z głowy wyposażanie MiGa w systemy walki z celami powierzchniowymi. to była pomyłka. Za to przydało by się zwiększenie ilości R-37M. Zapewne taktyka użycia będzie podobna jak MiGa-25 w Iraku przeciwko F-15. Odpalenie R-37M i w nogi na granicy strzału z AIM-120D.

  2. piotrek

    Sorry ale jak czytam te opinie jakim złomem jest Mig-31 to, aż mną trzepie... Samolot ma specyficzne zadania do wykonania to że generuje olbrzymie echo radarowe to też jest oczywiste. Ale każdy samolot z włączonym radarem jest jak reflektor w nocy i żaden stealth mu nie pomoże. Mig ma przyzwoity radar (owszem są lepsze) olbrzymią prędkość i rakiety dalekiego zasięgu. Najbardziej kuszącym celem dla Rosjan będą AWACSY. A samolot pokonujący w 17 minut 1000 km zdolny do odpalenia rakiet z 280km jest idealny do tego zadania choć misja jest prawie samobójcza

  3. Eagle

    Wyciągają trupa z szafy, próbując przypudrować i wmówić, że to konstrukcja zdolna przechwycić F-22 buhehehe...

    1. nikt ważny

      Cudownie :D A strategia poszła w las jak Polskich Siłach Zbrojnych. Jest sens przechwytywać F-22 które ciężko znaleźć i mają niezłą manewrowość czy może lepiej w pierwszym uderzeniu "przechwycić" lotniska i lotniskowce wraz z pilotami. Te pierwsze raczej "nieruchliwe" a ci drudzy raczej nie są niewidzialni?

  4. Ja

    Co on ma podniesione za drugą kabiną? To jakiś peryskop?

    1. Bydgoszczanin

      Prawdopodobhnie hamulec aerodynamiczny

    2. Mirosław Znamirowski

      Tak to rodzaj peryskopu. Podobne ustrojstwo mają też nasze dwumiejscowe samoloty MiG-29UB i Su-22UM-3K. Takie urządzenie jest niezbędne aby lotnik z tylnego fotela miał widoczność do przodu. Zapewnia ono jako takie pole widzenia przy starcie i lądowaniu, a można go też używać w locie z poddźwiękową prędkością (np. na MiG-29UB działa do 850 km/h). Pierwszy raz pojawiło się zdaje się w samolocie Su-7U i było szeroko stosowane we wszystkich ruskich samolotach dwumiejscowych, w których tylny fotel był na tym samym poziomie jak przedni (czyli m.in. dwumiejscowe wersje Su-7/17/22 czy MiG-23/25/31) albo przewyższenie tylnego fotela było minimalne (jak np. w samolotach MiG-29UB czy Su-25UB). Natomiast samoloty takie jak Su-27UB czy Jak-130 go nie potrzebują, bo w tych konstrukcjach tylny fotel jest umieszczony na tyle wysoko, że zagłówek przedniego fotela nie zasłania pilotowi siedzącemu z tyłu widoku w przód.

  5. Payek

    Tak tadeczku, nawet na załączonym obrazku widać jak tego MiGa holują. Nielot na 100%

  6. Maczer

    To obnaża niemoc rosyjskiego przemysłu lotniczego do zbudowania nowoczesnej konstrukcji. Hindusi podziękowali za współpracę przy PAK FA, nie bez kozery.

  7. anglik

    jedyna modernizacja to zainstalowanie alembika do natychmiastowej destylacji samogonu / poprawienie wskażnika poziomu psychicznej odporności w czasie katapultowania/..wytyczne komitetu putina..

    1. stoat

      oligofrenik

    2. Urko

      Bez żartów! Nie wiem jak MiG-31, ale jego pierwowzór MiG-25 był nazywany "latającym barem", a to z racji tankowania przed każdym lotem gigantycznych ilości, chyba coś ok 200-250 litrów, nie jestem pewny, spirytusu o medycznej czystości. Tak więc z takim zapasem na pokładzie, żadne alembiki nie są potrzebne...

  8. tadek

    ale ponoć nie ma instalacji do tankowania w powietrzu...co czyni go raczej nielotem...

  9. Urko

    Warto zwrócić uwagę, że to był nie tylko pierwszy na świecie tego typu radar w myśliwcu. Nawet po najnowszej modernizacji, radar ma tę samą antenę, czyli najstarszą ze wszystkich elektronicznie fazowanych, które są w użyciu.

    1. Konrad

      Z ciekawości zapytam: które myśliwce mają najlepsze radary?

  10. zdzich

    Zawsze tak było.Za CCCP też wszędzie było wiadomo że co ruskie to najlepsze i wyprzedza resztę o lata świetlne.W każdym dostępnym miejscu szanowni obywatele byli o tym informowani.W pracy,szkole,szpitalu,przedszkolu.

  11. qqqq

    Radar mają a co z IRST?

  12. sebo

    Ciekawie jak to będzie wyglądać w praktyce...