Technologie
120 mln zł na remonty polskich Mi-17
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi otrzymały od 3. Regionalnej Bazy Logistycznej Wydział Techniki Lotniczej zamówienie dotyczące realizacji napraw głównych śmigłowców wojskowych Mi-17 wraz z wyposażeniem w latach 2021-2023. Wartość umowy wyniesie 121,09 mln zł. Postępowanie przeprowadzano w trybie negocjacji, a więc z pominięciem procedur konkurencyjnych.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Łódź jest jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji remontowej pt. „Warunki techniczne naprawy głównej śmigłowców Mi-17” (wydanie drugie nr arch. 39/17), biuletynu nr Mi-17/5996/Re/2017 oraz biuletynu nr Mi-17/5997/Re/2017 opracowanych przez WZL-1 S.A, według których przedmiotowa naprawa winna zostać wykonana.
Negocjacje prowadzone były od stycznia 2021 roku i dotyczyły napraw głównych śmigłowców wojskowych Mi-17 wraz z wyposażeniem w ciągu najbliższych trzech lat. Tego typu prace oznaczają de facto rozmontowanie śmigłowca na części, usunięcie powłok na jego strukturze i po sprawdzeniu jej stanu i poziomu zużycia położenie nowej farby a następnie ponowną instalację wszystkich systemów po ich sprawdzeniu i remoncie lub wymianie.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 specjalizują się w remontach, naprawach, modernizacji i wsparciu eksploatacji śmigłowców znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, posiadając w tym zakresie stosowne uprawnienia i dokumentację. Jako jedyne w kraju są też uprawnione do realizacji tego typu prac na rzecz sił zbrojnych. Tak więc przydzielenie realizacji tych prac z wykorzystaniem procedury negocjacji z jednym oferentem nie jest niczym nietypowym i zapewnia zachowanie ciągłości oraz bezpiecznej eksploatacji. Całkowita wartość kontraktu została oszacowana pierwotnie na 105 634 813,94 PLN bez VAT ale ostateczna wartość zawartej umowy, zgodnie z opublikowanym dokumentem to 121 095 876,02 PLN bez VAT.
Realizacja napraw głównych jest o tyle istotna dla funkcjonowania polskich sił zbrojnych, że jest wymagana po określonym w dokumentacji statku powietrznego okresie eksploatacji lub nalocie (liczbie godzin w powietrzu), aby taka maszyna mogła nadal latać. Natomiast śmigłowce Mi-17 wraz ze znacznie starszymi Mi-8 stanowią trzon floty transportowych śmigłowców polskiej armii.
Co warto zaznaczyć, nigdy nie przeszły one gruntownej modernizacji, którą np. na swoich maszynach przeprowadza w kilku etapach Republika Czeska, decydując się w ubiegłym roku na ucyfrowienie awioniki, system paletowy a obecnie również systemy samoobrony przed pociskami kierowanymi. Polskie maszyny zostały natomiast wyposażone przez łódzkie zakłady w wiele pomniejszych modyfikacji, dotyczących wyposażenia dodatkowego, dostosowania do użycia NVG czy instalacji nowoczesnej nawigacji. Wojskowe Zakłady Lotnicze oferują również bardziej kompleksowe programy modernizacji maszyn Mi-8, Mi-17 i Mi-24
Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104