Reklama

Siły zbrojne

Wzmocniona oferta Gripena dla Szwajcarii

Fot. Saab / saab.com
Fot. Saab / saab.com

W szwajcarskim przetargu na nowe myśliwce wielozadaniowe firma Saab zaoferowała maszynę JAS-39 Gripen E, dołączając do czterech pozostałych oferentów w tym postępowaniu z zapowiedzią uruchomienia pakietu offsetowego o równowartości 100 proc. kosztu realizacji całej umowy. Poszerzony zakres współpracy przy produkcji myśliwców oferowanych Szwajcarii ma pozwolić firmie Saab doprowadzić powtórzoną procedurę do pomyślnego zakończenia, czego nie udało się zrobić w 2014 roku.

Przedmiotem rozpatrywanego szwajcarskiego przetargu jest nabycie alternatywnie 30 lub 40 egzemplarzy nowych myśliwców wielozadaniowych, mających z założenia zastąpić obecnie użytkowane maszyny F/A- 18C/D Hornet oraz F-5E/F Tiger. Saab ogłosił swój start w rywalizacji o przedmiotowe zamówienie w dniu 25 stycznia br., proponując samoloty JAS-39 Gripen E jako przyszły trzon lotnictwa myśliwskiego Szwajcarii. Dodatkowo, szwedzki oferent obiecał wnieść w przypadku swojego zwycięstwa pakiet offsetowy na rzecz lokalnego przemysłu odpowiadający 100 procentom wartości całego kontraktu.

Nie jest to pierwsze podejście Szwedów do sprzedaży myśliwca Gripen E siłom powietrznym Szwajcarii. W poprzedniej odsłonie oferta Saaba obejmująca dostawy Gripenów E została już nawet zaakceptowana przez organizatorów przetargu, jednak finansowanie tego zakupu odrzucono w publicznym referendum w 2014 roku. Wówczas zamówienie dotyczyło jedynie 22 maszyn mających zastąpić flotę samolotów Northrop F-5E/F Tiger II.

Aktualnie, poza ofertą firmy Saab, w szwajcarskim przetargu konkurują również cztery inne płatowce: Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II. W posiadanie Gripena E weszły jak dotąd siły powietrzne Szwecji i Brazylii. Wcześniejsze wersje tego myśliwca, poza Szwecją, posiadają również Republika Południowej Afryki, Czechy, Węgry i Tajlandia.

Szwajcaria planuje wybrać nowy typ myśliwca do 2020 roku. Zakup będzie wymagał następnie zatwierdzenia w parlamencie oraz uznania finansowania, co ma nastąpić do 2022 roku. Przez wzgląd na powyższe, dostawy sprzętu rozpoczną się prawdopodobnie dopiero w 2025 roku. Z kolei pierwsze z zamówionych przez Szwecję 60 egzemplarzy Gripenów E zostaną przekazane nabywcy w 2019 roku. Dostawy kolejnych będą realizowane docelowo do 2026 roku.

Reklama

Komentarze (17)

  1. Obserwatorium Polniae

    F-16 wyraźnie tylko pod jednym względem wydaje się lepszy od Gripena. Szeroka gamą uzbrojenia jaka może przenosić.

  2. Pavelsky

    Gripeny E nie ustępuje F-16 wielce w żadnym aspekcie a przerasta F-16 kosztami eksploatacji i serwisu. Jest też tanszy. Saab daje warunki offsetowe o których w przypadku LM możemy pomarzyć. 112 mln za Gripena zarówno dla helwetów jak i Brazylijczyków (150mln) to cena NIE ZA GOLASA i Przestań kłamać wreszcie! Na tą cenę składa się też pakiet przy którym ten przy F-16 dla Słowacji to mikrut -pikuś -nic. Co do problemów Gripena w RPA naczelny kitman-ie to ZERO- tyle winy po stronie Saab i jego maszyny. Polityka czarnych mieszkancow robi swoje. Jeszcze trochę i dzidy znajdą się na ich wypożyczeniu. Nie kłam chłopie bo wstyd!!!!

  3. Davien

    Panie Pavelsky, tyle że tu nie chodzi o nasze F-16C block 52+ ale o F-16V/block70/72 a tu juz gripen E ustepuje praktycznie pod kazdym wzgledem, no może poza kosztami za godz. lotu

  4. Ułan1981

    Dla Polski żaden F-16. W przypadku awarii tylko Mastery będą zdolne do lotów. 32 Eurofightery. 16 do Świdwina i 16 pod Łódź. 32F-16 Poznań i 16 koło Warszawy jeśli muszą tam już być. F-16 koniecznie zmodernizować. W Malborku do zalatania Migi by używać ich do latania nad Bałtami. Jak padną kupić 8 Masterów szkolnobojowych i nimi tam latać. Również do patrolowania naszych granic wystarczą. W ten sposób nie "zajeździmi" naszych nielicznych samolotów. Sądzę, że offset będzie gorszy niż od Szwedów, ale lepszy niż z USA. Wynegocjować poządny serwis w kraju i uzyskać jakieś bardzo potrzebne technologie. Może lepsze paliwo rakietowe, może proch, może tanio wyrwać licencję na pociski rakietowe do Langust, może pociski do Krabów czy Leo. Można gdybać bo potrzeby są ogromne. Za f-16 kiedyś... kupić z 64 F-35.

  5. T 1000

    Nawet gdyby saab za darmo oddal nam samoloty do tego dolozyl 100% ofsetu i tak nasi rzadzacy wybrali by oferte z usa kupili by nawet drozej . Zeby tylko podlizac sie usa. Takich mamy rzadacych bez mózgów nie patrzacych na nic. Dla usa jestesmy sojusznikiem gorszego sortu.

  6. SbT

    @czemu nie. Bo Szwedzi 'mają' a my nie 'mamy'. Nie mamy nic co mogli bysmy Szwedom zaoferowac. Nie beda zainteresowani współpraca z nami.

  7. Marcin

    nawet 16 Gripenów za Su-22 to już byłoby bardzo silnym wzmocnieniem bo dałoby 32 pociski RBS-15 gotowe do użycia na prawie całym Bałtyku, w praktyce marynarka ze starymi kutrami rakietowymi byłaby zbędna , przy znacznie niższych kosztach utrzymania. Tak się stało z MW Szwecji, stąd lobby marynarki nie dopuści takiego zakupu. Tym bardziej że F-16 nie przenoszą kierowanych pocisków przeciwokrętowych. Tak to wygląda.

  8. Mobilny

    LM to nie Saab. Nic prócz drogich maszyn nie dostaniecie. Nie tak szybko bo zakup Patriotów was hamuje adodajcie sobie Himars i.............. Lipa pewna :-)

  9. Pavelsky

    @Vvv Gripeny C/D i owszem ustępują naszym F-16 ale tu mowa o wersji E/F a współpraca z Saab bezcenna. LM nigdy nam tego nie da ci zaoferować mogą Szwedzi. Niestety szanse swoja stracilismy a patrząc na to co się obecnie dzieje (Wisła, Homar) jest to zupełnie nierealne.

  10. Wojciech

    Za suki i migi Gripen 60 sztuk!

  11. mati

    Zakup Gripenów dla nas teraz to bezsens, zbyt dużo by nas kosztowały szkolenia, oddzielna logistyka, serwis, itd. Niestety w naszym wypadku nie ma odwrotu od F16. W zeszłym roku USA wyceniły 48 szt. dla Indonezji, z całym pakietem, na 4.5 mld USD, prawdopodobnie chodzi tutaj o nowe F16V. My mamy pod ten myśliwiec infrastrukturę, mechaników, pilotów, możliwe, że byłoby trochę taniej. Według kontraktu z zeszłego roku Grecja za modernizację 84 szt. F16 C/D Block52+ do wariantu V zapłaci prawie 1 mld usd. Należy założyć, że za maks 5 mld usd byśmy mieli 48 nowych F16 V z całym pakietem + modernizacja posiadanych F16 do wariantu V. Należałoby tylko postawić warunek: kupujemy, jeśli w tej cenie dostaniemy kompleksowe centrum serwisowe w Polsce.

  12. Vvv

    Gripen ma znacznie gorsze osiągi niż f-16 block72 oraz nie umywa się do f-35. Naszej f-16 block 52+ były pod każdym wzgledem lepsze niż wyczesanej gripeny.

  13. devlin0

    jezeli oferuja taki offset to dlaczego nasz mon o tym nie porozmawia z saabem?

  14. Marcin

    A Polska za 48 F-16 dostała offset 0,00 USD i ogłoszono że to sukces.

  15. tut

    To jest myśliwiec dla Polski. Nie dla tego że jest lepszy (bo nie jest), ale dlatego że nie jest z USA. Stany lubią kontrolować swój sprzęt. I zysk dla gospodarki był by nieporównywalny. Poza tym, stać by bas było na więcej niż 64 sztuki...

  16. Pol

    Tu niema sie na czym zastanawiać tylko ściągnąć Saab do polski wykupic wsk rzeszow i zacząć produkcje z polonizacja silników ,radarów oraz powrót do łańcucha dostaw a nawet mieć nadzieję na nasz udział w rozwóju samolotu . W sam raz za su 22, i na bałtyk dodatkowo szybko mozna liczyc na dodatkową obsługe w szwecji oraz oszczędności w postaci patrolowania nieba w przez gripeny.Po za tym f 16 sa tak mocno eksploatowane ze juz niedługo wiecej serwis zje niz ich prawdziwa wartosc wynosi.A tak normalnie to powinismy nasze f 16 sprzedawać a na ich miejsce kupować nowe f ...prosto z fabryki.

  17. Czemu nie

    Dlaczego Polska nie wpolpracuje na polu produkcji sprzetu wojskowrgo ze Szwecja - maja statki, mysliwce I inne nowoczesniejsze od naszego uzbrojenie. Wrjsc w kooperacje. Robimy razem I zaopatrujemy sie w ten sprzet razem.

Reklama