Szwecja: Zimowe testy M-346 Master [FOTO]

3 lutego 2017, 11:36
M-346 Master podczas testów w Szwecji - fot. Leonardo Aircraft
M-346 Master podczas testów w Szwecji - fot. Leonardo Aircraft
M-346 Master podczas testów w Szwecji - fot. Leonardo Aircraft
Reklama

Samolot szkolenia zawansowanego Leonardo M-346 Master przeszedł na szwedzkim lotnisku Kiruna testy certyfikacyjne w niskich temperaturach. Maszyna spędziła ponad 12 godzin wystawiona na czynniki pogodowe w temperaturze sięgającej  -20°C, po czym została uruchomiona.

Badania związane z certyfikacją samolotu M-346 Master w niskich temperaturach odbyły się w dniach 20-24 stycznia 2017 roku na lotnisku Kiruna w szwedzkiej Laponii. Jest to nie tylko najdalej na północ położony szwedzki port lotniczy, ale też miejsce funkcjonowania ośrodka badawczego Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i planowanego Szwedzkiego Portu Kosmiczego, który ma powstać we współpracy władz w Sztokholmie i firmy Virgin Galactic.

Ze względu na występujące tu długotrwale niskie temperatury, śnieg i inne czynniki atmosferyczne typowe dla eksploatacji w warunkach zimowych, Kiruna była optymalnym miejscem dla testów samolotu Leonardo M-346 Master.

Maszyna została umieszczona na ponad 12 godzin na płycie lotniska, wystawiona na pełną gamę czynników atmosferycznych. Podczas testu zarejestrowano temperatury -20°C, silny wiatr, intensywne opady śniegu i oblodzenie. Następnie M-346 poddano procedurze uruchomienia wszystkich systemów i kontroli gotowości do startu. Test obejmował m. in. instalacje antyoblodzeniowe, silnik, zapasowe źródło zasilania (APU) i awioniki. Według komunikatu Leonardo wszystkie próby przebiegły pozytywnie.

Test niskich temperatur jest częścią procedury certyfikacyjnej eksploatacji maszyny w różnych warunkach pogodowych. W 2011 roku M-346 przeszedł w Kuwejcie testy w temperaturze sięgającej +60°C, podczas prezentacji lokalnym siłom powietrznym. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Stelle
piątek, 3 lutego 2017, 14:08

-20°C jak na Kirunę to można powiedzieć o tej porze roku, że nie było zimno.

Kóma
piątek, 3 lutego 2017, 13:47

A gdzie się podziały te polskie Mastersy ? Czy Włosi płacą już odszkodowania za opóźnienia ???

Qba
piątek, 3 lutego 2017, 17:08

Nadal nie przeszły odbioru ze względu na niezgodność z wymaganiami określonymi w umowie.

zdziowiony
piątek, 3 lutego 2017, 16:07

W dęblinie.

Podlasiak
piątek, 3 lutego 2017, 13:41

A u nas i -25 st C bywa.

tako
piątek, 3 lutego 2017, 12:56

Ale czy podniósł się w powietrze?

november
piątek, 3 lutego 2017, 12:38

Niech jeszcze przeprowadzą testy avioniki i radaru w warunkach polskiej listopadowej mgły. Wtedy pogadamy.

Vvv
sobota, 4 lutego 2017, 10:26

A co ma mgła do radaru i reszty gratów? Wszystko masz izolowane, z osuszaczami, nadciśnieniem itp.

Willgraf
piątek, 3 lutego 2017, 16:48

ale ich Mastery maja już pylony pod skrzydłami ! nasze niestety ani uzbrojenia ani dodatkowych zbiorników paliwa przenosić nie mogą

Vvv
sobota, 4 lutego 2017, 10:25

Moga ale nie zostały zamówione.

Tweets Defence24