Reklama

Siły zbrojne

Vitim - prototyp nowego białoruskiego pojazdu opancerzonego

Produkowany w Chinach samochód Dongfeng EQ2058, będący kopią amerykańskiego HMMWV, użytkowany jest przez siły zbrojne Białorusi. 28 egzemplarzy tego pojazdu, porównywalnego do opracowywanego Vitima, przekazano w 2012 r. białoruskim siłom specjalnym. Fot. Boris van Hoytema/CC BY 2.0
Produkowany w Chinach samochód Dongfeng EQ2058, będący kopią amerykańskiego HMMWV, użytkowany jest przez siły zbrojne Białorusi. 28 egzemplarzy tego pojazdu, porównywalnego do opracowywanego Vitima, przekazano w 2012 r. białoruskim siłom specjalnym. Fot. Boris van Hoytema/CC BY 2.0

Białoruskie zakłady Minotor-Service z Mińska opracowały prototyp nowego, wielozadaniowego, opancerzonego pojazdu pływającego w układzie 4x4 o nazwie Vitim. Nowy wóz skonstruowano z przeznaczeniem dla jednostek rozpoznawczych, jako platformę dowodzenia dla różnych systemów uzbrojenia, pojazd patrolowo-eskortowy oraz nośnik specjalistycznego uzbrojenia.  

Poza kierowcą w pojeździe są jeszcze cztery miejsca dla żołnierzy i zabieranego przez nich wyposażenia. Posiada on kuloodporne szyby i cztery boczne oraz szerokie tylne drzwi. W drugiej parze drzwi tylnych znajdują się otwory strzeleckie do prowadzenia ognia z broni indywidualnej załogi wozu. Konstrukcja dachu została wzmocniona, a na jego stropie zamontowano duży dwuczęściowy właz oraz dwa małe włazy nad przedziałem kierowcy i dowódcy wozu. Na pojeździe zastosowano liczne uchwyty i zaczepy ułatwiające użytkowanie, transport czy ewakuację ludzi po jego uszkodzeniu. Wóz może być transportowany za pomocą samolotów takich jak C-130 Hercules, A400M, Ił-74 czy An-70 oraz na zawiesiu zewnętrznym pod ciężkimi śmigłowcami takimi jak C-47 Chinook i Mi-26.

Długość pojazdu wynosi 5300 mm, szerokość 2400 mm a wysokość 2200 mm. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) to ponad 7000 kg, w tym ładowność ponad 1000 kg.

Pojazd posiada samonośny stalowy, spawany kadłub typu monocoque, który zapewnia osłonę przeciw pociskom wystrzeliwanym z karabinków kalibru 7,62 mm z odległości ponad 10 metrów. Chroni on również przed wybuchem pod pojazdem granatu ręcznego F-1 lub RGO oraz materiału wybuchowego o ekwiwalencie 0,5 kg TNT.

Jest on zdolny do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością ponad 5 km/h. Napęd w wodzie zapewniają obracające się koła, a pojazd wymaga ok. 10 minutowego przygotowania do tej operacji. Trzeba m.in. zamontować specjalną konstrukcję falochronu z przodu pojazdu, na masce silnika.

Vitima napędza powerpack złożony z silnika wysokoprężnego mocy 215 KM i manualnej, pięciobiegowej skrzyni. Maksymalna prędkość pojazdu to ponad 125 km/h a zasięg ponad 800 km. Pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu powyżej 300 i przechyłu bocznego 200. Wysoką dzielność terenową uzyskano również dzięki dużemu prześwitowi (430 mm), skokowi układu zawieszenia i oponom o dużym rozmiarze.

Promień skrętu wynosi 8,1 metra, a w wodzie 22 metry. Przeznaczony jest do użytkowania w temperaturach od -50 do +500C (przy wilgotności 100% w temperaturze +250C) i na wysokościach do 3000 m npm.

Vitim ma osprzęt do przetaczania paliwa z własnych zbiorników do innych pojazdów. Dodatkowo w jego konstrukcji przewidziano instalację kamer obserwacyjnych, systemów zabezpieczeń, głowic optoelektronicznych, systemów detekcji i innych elementów – zgodnie z życzeniem potencjalnego klienta.

Na dachu pojazdu mogą być montowane ręcznie lub zdalnie sterowane wieżyczki z 7,62 mm km, 12,7 mm wkm lub granatnikami automatycznymi. Możliwe jest również zamontowanie lekkich modułów z rakietami przeciwpancernymi lub przeciwlotniczymi.

Firma Minotor-Service opracowuje też powiększoną wersję tego pojazdu w układzie 6x6 o DMC 11200 kg i ładowności 3500 kg. Wóz ten o oznaczeniu fabrycznym Model 668240 również posiadał będzie zdolność do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, ale przy ładowności ograniczonej do 1000 kg. Nowy model będzie miał dwuosobową załogę, opancerzoną kabinę oraz skrzynie ładunkową. Jego zasadniczym przeznaczeniem oprócz zapewnienia transportu będzie zabudowa różnych systemów uzbrojenia, dowodzenia czy przekazywania danych.

Reklama

Komentarze (6)

  1. dropik

    podrasowany hummer a z tylu s-75 dzwina. niech żyje stara technologia ;)

    1. Bez komentarza

      Tymczasem my mamy Honkera w technologii stealth...

  2. Janek

    Czy naszej armii (regularnej jak i WOT) na Warmii i Mazurach - krainie tysiąca jezior, nie przydałyby się takie pływające jednostki?

    1. 123

      Tyle ze Vitim (którego model przezentowany w zeszłym roku wygląda bardziej jak Tihr niż chińskie HMMWV ) nie pływa... Za to słowacki Aligator - Master pływa

    2. Extern

      Dla WOT byłoby właśnie takie coś idealne, im nie są potrzebne żadne gąsienicowe BWP-1 a właśnie takie szybkie pojazdy z WKM em na dachu do interwencji na swoim terenie.

    3. Gordon

      Hehe, może Marynarka Wojenna by się zainteresowała...;-)

  3. Jozef

    Pamiętacie reklamę mamby? -Wszyscy mają HMVEE. -(Ukraina) Mam i ja!

  4. kriss

    A u nas nic :(

    1. Ja

      My mamy ponad 200 Tumaków, czyli oryginalnych amerykańskich HMMWV

  5. Ja

    To jest chińska kopia HMMWV, a nie żaden białoruski pojazd

    1. WojtekMat

      To białoruska kopia chińskiej kopii amerykańskiego HMMWV

  6. Oskar

    Nie nie powinniśmy tego kupować (Tak z góry zanim zaczną o tym pisać).

Reklama