Turecki czarny scenariusz w F-35, walka MiG-21 z F-16, Borsuk.... TOP 10 najpopularniejszych tekstów Defence24 w 2019 roku

31 grudnia 2019, 10:04
DSC_7069
Czołg. PT-91 Twardy. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Czarny turecki scenariusz związany z programem myśliwca F-35, perspektywy rosyjskiego samolotu przechwytującego MiG-41, eksportowe szanse pocisków Piorun, leasing przez Polskę używanych okrętów podwodnych, modyfikacja T-72 i pytanie czym Polska będzie w stanie zastąpić myśliwce MiG-29 - tylko część tematów które znalazły się w TOP 10 najbardziej poczytnych tekstów Defence24.pl w 2019 roku.

1. F-35: Najczarniejszy turecki scenariusz stał się faktem

Najbardziej popularnym artykułem Defence24 w 2019 roku był tekst o wyrzuceniu Turcji z programu myśliwca 5. generacji F-35 i wiążących się z tym konsekwencjach. Jest to równoznaczne z dużym sukcesem Moskwy. Sama sprzedaż to niewiele w porównaniu z faktem, że udało się wyeliminować myśliwce 5. generacji z sił jednego z najsilniejszych sąsiadów Rosji. Turcja prędko nie pozyska maszyn o podobnych możliwościach – komentował w lipcu sytuację Maciej Szopa.

2. MiG-41 - myśliwiec, który ociera się o kosmos?

Na drugim miejscu znalazł się artykuł dotyczący projektu nowego rosyjskiego myśliwca przechwytującego.  […] MiG-41 jeszcze w 2019 roku zostanie ukończony, co oznacza, że zgodnie z pierwotnym terminarzem będzie można oblatać samolot w 2020 roku. Mając na uwadze doświadczenie z rozwojem PAK-DA do fazy Su-57, lot prototypu mogą dzielić długie lata od wejścia nowych maszyn do służby – donosił w sierpniu Juliusz Sabak.

3. Dodatkowe F-16 za MiGi-29

Miejsce trzecie dotyczyło kwestii następcy myśliwców MiG-29 w Siłach Powietrznych i tego jakie są perspektywy na to, aby wprowadzić dodatkowe F-16. Czy wypełnią one lukę przed wejściem do służby F-35? MiGi i ich piloci pełne zdolności do wykonywania zadań powinni osiągnąć za mniej więcej rok, ale wydaje się, że samoloty (a w zasadzie ich część, bo nie wszystkie wrócą do linii) będą mogły pełnić służbę maksymalnie przez około pięć lat, a zatem do roku 2025. Stanie się to więc przed osiągnięciem gotowości operacyjnej przez pierwszą z dwóch planowanych eskadr F-35A, nie wspominając o drugiej, która sprzęt odbierze około roku 2030. Problem może więc potencjalnie powrócić, dlatego wydaje się, że pozyskanie maszyn przejściowych na lata 2025–2030 byłoby zasadne – pisał w listopadzie Maciej Szopa 

4. „Piorun” ma szansę być polskim przebojem eksportowym

Duże zainteresowanie wzbudził także artykuł o szansach eksportowych następcy pocisku przeciwlotniczego bardzo krótkiego zasięgu Grom, czyli Pioruna. Z ujawnionych parametrów przenośnych, przeciwlotniczych zestawów rakietowych klasy MANPADS (man-portable air-defence system) wynika wyraźnie, że polski „Piorun” jest najlepszym systemem tej klasy na świecie. W tyle pozostaje najprawdopodobniej nawet najnowszy, rosyjski MANPADS typu 9K333 „Wierba” (na pewno jeżeli chodzi o pułap i zasięg) – informował w sierpniu Maksymilian Dura.

5. F-16 vs MiG-21. Wynik 1:1?

Ciekawość wzbudziła walka powietrzna do jakiej doszło na początku roku między myśliwcami Indii i Pakistanu. Zdaniem Indusów w uderzeniu miały wziąć udział 24 pakistańskie samoloty, w tym co najmniej osiem F-16, cztery JF-17 i cztery Mirage III. Do ich przechwycenia skierowana została formacja maszyn indyjskich złożona z czterech Su-30MKI, dwóch zmodernizowanych Mirage 2000I i dwóch MiGów-21 Bison. Działania Indyjskich Sił Powietrznych miały wpłynąć na niską skuteczność pakistańskiego ataku na cele lądowe po indyjskiej stronie. W walce powietrznej MiG-21 Bison miał przy tym strącić pakistańskiego F-16D, a zwycięstwo powietrzne miał odnieść zestrzelony chwilę później podpułkownik Abhinandan Varthaman – pisał w marcu Andrzej Hładij. 

6. Zmodyfikowane T-72 idą do wojska

Nasi czytelnicy byli też zainteresowani tematem odświeżenia czołgów T-72 na potrzeby Wojska Polskiego i ich pierwszych dostaw. Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” poinformowały o rozpoczęciu procesu przekazywania wojsku pierwszych czołgów T-72 po remoncie z modyfikacją, na podstawie umowy zawartej w lipcu bieżącego roku. (...) Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika, że do końca roku planowane jest przekazanie łącznie ośmiu czołgów, zgodnie z ustalonym w umowie harmonogramem – informowaliśmy w grudniu 2019 roku.

7. Polska bez pomocy lotnictwa NATO w czasie wojny

Jednym z bardziej poczytnych tekstów był też ten o  kończącym się wsparciu dla systemów identyfikacji swój-obcy, eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. […] dokładnie 1 lipca 2020 roku pojawią się jednak problemy z kompatybilnością polskich i natowskich systemów identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF. Zgodnie z zapowiedziami Paktu Północnoatlantyckiego sprzed kilkunastu lat, Amerykanie tego dnia mają bowiem przestać w tym systemie dystrybuować klucze należące do modu 4 i będą już generować jedynie klucze modu 5 – a więc modu, którego polskie siły zbrojne nie wprowadziły jeszcze na wszystkich swoich platformach. Rzecznik prasowy NATO potwierdził w odpowiedzi na pytania Defence24.pl, że USA zamierzają zakończyć wsparcie dla modu 4 IFF od 2020 roku – alarmował Maksymilian Dura.

8. Błaszczak: negocjacje ze Szwecją ws. używanych okrętów podwodnych

Ciekawość wzbudziła też informacja o planie zakupu używanych szwedzkich okrętów podwodnych typu Södermanland. Jednostki te mają zostać wcześniej wyremontowane, prawdopodobnie otrzymując przy tym część rozwiązań z nowej generacji okrętów A26 (inne nie są już zresztą dostępne na rynku). Przy czym do 2026 roku oba Södermanlandy mają być przez MW RP leasingowane, a później przekazane na własność. Nieoficjalnie MON nie traktuje tego jednak jako coś, co będzie miało wpływ na ewentualne decyzje w sprawie „Orki” – o ile ten program w ogóle się kiedyś rozpocznie – informował w listopadzie Maksymilian Dura. 

9. MSPO 2019: Borsuk idzie do przodu

Tradycyjnie chętnie czytano także na temat nowego bojowego wozu piechoty dla Wojska Polskiego. Od 2017 r. istnieje i jest poddawany wstępnym badaniom zakładowym, pełnoskalowy model o cechach prototypu, wykonany w metalu. Przechodzi on badania trakcyjne, wyniki których są na bieżąco uwzględniane przy dokonywaniu zmian w niektórych węzłach i elementach konstrukcji. Dotyczą one np. systemu mocowania power-packa i innych rozwiązań w obrębie układu napędowego. Przeszedł także badania – statyczne i dynamiczne – pływalności, zarówno w obrębie basenów ośrodka badawczego (szczelność, wyważenie i stateczność), jak i na otwartym akwenie wodnym. Jak pisaliśmy – w czasie tych ostatnich, przeprowadzonych na Zalewie Zegrzyńskim, Borsuk uzyskał osiągi (prędkość na wodzie oraz manewrowość) wyższe od założonych w projekcie. W badaniach tych wykorzystano pojazd z pełnym ekwiwalentem masowym systemu wieżowego ZSSW-30 – pisał we wrześniu przy okazji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Jerzy Reszczyński.

10. Miliard dolarów za offset na F-35? Rekomendacja MON na "nie"

W ostatnich dniach grudnia do pierwszej TOP 10 wszedł także kolejny artykuł związany z F-35, a dokładnie z prawdopodobną polską rezygnacją z offsetu przy zakupie tego myśliwca w programie Harpia. Rezygnacja z offsetu ma w założeniu pozwolić na zaoszczędzenie ponad miliarda USD, chociaż jednocześnie może pozbawić polski przemysł szans na pozyskanie wysokich technologii mimo wydania ogromnych pieniędzy (prawdopodobnie co najmniej około 4 mld USD) na nowe myśliwce – pisali Jędrzej Graf, Maciej Szopa i Jakub Palowski.

Reklama
Tweets Defence24