Reklama

Technologie

Ile będzie kosztował turecki samolot przyszłości TF-X?

Model TAI TF-X prezentowany w Paryżu. Fot. J. Sabak (Defence24)
Model TAI TF-X prezentowany w Paryżu. Fot. J. Sabak (Defence24)

Podczas rozmowy z dziennikarzami dyrektor generalny koncernu Turkish Aerospace Industry (TAI) Temel Kotil oświadczył, że pierwszy lot samolotu bojowego nowej generacji odbędzie się w 2025 roku. Chodzi o maszynę wielozadaniową TAI TF-X, nazywaną w Turcji TAI MMU (Milli Muharip Uçak - Narodowy Samolot Bojowy). Pojawiła się również wstępna wycena myśliwca przyszłości.

Zgodnie ze słowami Temela Kotila, koszt TF-X ma nie przekraczać 100 mln dolarów za egzemplarz. Pierwszy lot prototypu ma odbyć się już w 2025 roku. Na rok 2029 planowane jest wprowadzenie maszyny do służby w tureckim lotnictwie. Obecnie, jak powiedział dyrektor koncernu TAI, 1000 spośród jego 4000 inżynierów pracuje nad programem TF-X. Firma liczy, że po uruchomieniu produkcji dostarczać będzie dwa samoloty nowej generacji miesięcznie, co powinno zapewnić przychody na poziomie 2,4 mld dolarów rocznie.

Projekt jest dość ambitny i wiele kwestii, takich jak silniki,, nie zostało dotąd wyjaśnionych. Nie jest jasne czy zgodnie z pierwotnym planem TF-X otrzyma silniki Rolls-Royce EJ-200. Z ostatnich informacji wynika raczej, że będą to dwa pochodzące z myśliwców F-16 silniki  F110-GE, produkowane na licencji  przez TUSAŞ Engine Industries (TEI). Odbije się to na osiągach maszyny, ale jednocześnie uniezależni ją od dostawców zagranicznych. To ważny element projektu.

Awionika dostarczona zostanie przez turecką firmę zbrojeniową ASELSAN i ma umożliwiać przesyłanie danych między różnymi samolotami oraz sterowanie bezzałogowcami (jak np. TAI Anka). ASELSAN ma dostarczyć również pokładowe systemy radarowe z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA zbudowane w technologii azotku galu (GaN). Samolot ma być przy tym zbudowany tak, by zachować wszystkie cechy zmniejszonej wykrywalności, w związku z czym uzbrojenie ma być przenoszone w wewnętrznych komorach. Jednocześnie planowana prędkość maksymalna to 1,8 Macha a pułap ok. 17 000 metrów.

Reklama
Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama