Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowce dla Wojsk Specjalnych. Ruszają negocjacje z trzema oferentami

  • Śmigłowiec W-3A Sokół. Fot. Zarząd Lotnictwa Policji GSP KGP.

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu negocjacji w postępowaniu na „dostawę śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa - CSAR, w wariancie specjalnym - dla pododdziałów Wojsk Specjalnych” ze wszystkimi wykonawcami, którzy złożyli oferty. 

Inspektorat Uzbrojenia informuje, że dokonał oceny złożonych ofert wstępnych w postępowaniu nr IU/18/IX-35/ZS/NEGZKW/DOS/PPO/S/2017 o udzielenie zamówienia na dostawę Śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa - CSAR, w wariancie specjalnym - dla pododdziałów wojsk specjalnych - CSAR OFF i rozpoczyna negocjacje ze wszystkimi wykonawcami, którzy złożyli przedmiotowe dokumenty.

Oficjalny komunikat Inspektoratu Uzbrojenia
 

Komunikat dotyczącynegocjacji świadczy o tym, iż postępowanie dotyczące zakupu 8 śmigłowców dla Wojsk Specjalnych przeszło z fazy ofert i ich analizy do rozmów ze wszystkimi trzema zaproszonymi oferentami. Są to: konsorcjum w składzie PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations; WSK „PZL-Świdnik” – S.A. oraz konsorcjum w składzie Airbus Helicopters oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przewidzianym dla zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. W związku z tym negocjacje prowadzone muszą być w trybie całkowitej poufności  i do czasu ich zakończenia opinii publicznej nie mogą być przekazywane żadne informacje szczegółowe. W związku z tym MON nie potwierdził nawet typów śmigłowców zaoferowanych przez poszczególne podmioty.

Zgodnie z informacjami nieoficjalnymi koncern Airbus Helicopters oferuje ponownie śmigłowiec H225M Caracal natomiast PZL Mielec wraz z Sikorsky Aircraft Corporation maszyny typu Black Hawk. PZL-Świdnik potwierdził natomiast iż oferta obejmuje maszyny typu AW101 Merlin w konfiguracji zbliżonej do włoskiej wersji C-SAR HH-101A Caesar. 

Reklama

Komentarze (39)

  1. Wafel

    A śmigłowce dla WOT? Najlepiej uderzeniowe.

    1. ryba

      co ty tu z krukami wyjeżdżasz?

  2. sojer

    Ktokolwiek rozszyfrował skrót OFF?

  3. Lord

    W grudniu 2016 maiły być dwa śmigłowce. Potem miały być kupione śmigłowce w marcu 2017 roku. Jest maj 2017 roku i nie ma jeszcze żadnych śmigłowców ani dla sił specjalnych i ani dla MW. Bardzo powoli to wszystko jest realizowane. Kto za to odpowiada? Z czego wynika ta opieszałość? Dlaczego wojsko nie ma odpowiedniego uzbrojenia? W czyim interesie jest osłabianie Polskiego Wojska?

    1. Bunio

      Oj tam, nie ma wątpliwości że do tej liczby łącznie 50 śmigłowców dojdziemy szybciej, mniejszymi kosztami i z lepszymi skutkami.

    2. Konvi

      Lord to pytanie to jest praktycznie do każdego ministra obrony, bo o tym że sprzęt jest potrzebny to wiedział Klich, wiedział Siemoniak, wie Maciarewicz i tyle z tego wynika. Wszyscy są wielce mądry, szczególnie jak już lub jeszcze nie są ministrami, potem amnezja i brak działań się pojawia na stanowisku.

  4. X

    Wejść w "kooperację" z min Morawieckim i wyprodukować 1000 śmigłowców elektrycznych w jakichś POLSKICH zakładach, to załatwi sprawę:))))

    1. bender

      Dobre bo mocne :-D Tysiace mialo byc tez dronow, wiec nie bedzie niczego, co akurat staje sie coraz mniej smieszne...

  5. a.

    A co z tymi śmigłowcami które Polska miała produkować z Ukrainą? ;)

    1. qwerq

      jutro rusza produkcja, a w przyszlym tygodniu trafia do armii a tak na powaznie to temat na dluuugie lata i nie dotyczy obecnego przetargu

  6. Anty C-cal przed 500+

    heli heli. interia wczoraj o Bajkach. przechylony prom, dynda blisko heli, ALE nie taki do podniesienia 20 ludzi, mniejszy taki wyszydzany na Forum "taxi". Tekst- w 2010 Niemcy ratowali SAR heli najgorzej rannych z promu - w liczbie 4. Reszta przez regaty nawodnych. inna bajka. Niejaki Tucker-Jones poDaje o Niemcach i tylko 3000 szt amunicji haubicznej do obrony 2 kluczowych miast przed Bagration. Efekt znany

  7. kol

    Który to już raz? obiecanki cacanki. PS. Mam nadzieje, że minister nie będzie gorszy od swojego poprzednika i zakupi minimum 50 śmigłowców

    1. czarnyopal

      Widocznie były pilniejsze potrzeby, było by bardzo niedobrze gdyby cywile wiedzieli o wszystkim co dzieje się w armii, chcemy czy też nie pewne rzeczy trzeba uszanować, tajemnica to też Nasze bezpieczeństwo.

    2. Extern

      Żeby być "nie gorszy" wystarczy że tak jak poprzednik nic nie kupi.

  8. sojer

    Na podstawie tych samych wymagań mamy mały śmigłowiec średni, duży śmigłowiec średni i mały śmigłowiec ciężki? Wystarczyło dać wymóg transportowania na pokładzie C-130 i zaorane.

    1. zachwycony

      Jeszcze w wymaganiach nie użyto asa atutowego naszych generałów a mianowicie wymogu pływalności. Nie wiem czy to przeoczenie czy zwykłe zaniedbanie .Przecież zadania stojące przed śmigłowcami ZOP czy SAR całkowicie mogą tłumaczyć taki wymóg .Że też nikt na to szybciej nie wpadł .

  9. KrzysiekS

    Panie ministrze M proponuję zawrzeć umowę z MBDA na NAREW CAMM-ER bo WISŁY to my długo nie zobaczymy.

  10. ja.M

    50 szt za 10 mld (netto)+ 10 mld w offsecie było bardzo niekorzystne dla Polski. Czy 12 szt za 7 mld bez offsetu jest korzystniejsze?

    1. Anty C-cal przed 500+

      To wiki-..."w latach 2017-2022 zarezerwowano 11,5 mld PLN. 21 kwietnia 2015 roku Ministerstwo Obrony Narodowej dopuściło do fazy testów śmigłowiec Airbus H2250M Caracal z zamiarem zakupu 50 śmigłowców za 13,5 mld PLN,"...

  11. lk5

    Pisałem już, że wygra 8xS70i? Nie wiem ile kupią AW101. Chyba 4 i 4 na później bo kasy brak. Antek negocjuje cenę i serwis.

    1. Willgraf

      s70i nie został zaoferowany POLSCE przez Sikorsky Aircraft Lockheed Martin ..zatem nie jest brany pod uwage

  12. dropik

    znowu kolejny odcinek szopki. Nagle uznano , że morskie nie są istotne choć wszyscy wiedzą, że te są w najgorszym stanie a mi-17 wojsk specjalnych są jako tako okiej. Są 2 możliwości albo uznano, że morskiej są za drogie i suweren by nie "zniesł" takiej ceny albo ściągną je razem z Adelkami , ale to będa śmigłowce zop s70b a nie SAR

    1. Max Mad

      Proszę pana przecież już panu minister Kownacki powiedział... śmigłowce to sprawa dziesięciorzędna. Po co sobie nimi głowę zawracać.

    2. Anty C-cal przed 500+

      ojoj jacy wszyscy transparentni teraz. A resursy su22? do 2012-16?? Poprzednicy nie wiedzieli??? Teraz jeden z drugim oczy wytrzeszcza w szkle. A w takim Chile kupili s70(bieda?) z Mielca?? do SAR min??! Tam gdzie Ocean blisko. Nawet jak Spokojny dawniej zwany . czyli Ich Troje - F-16, Leo2a4...

  13. OT Podkarpacie

    Mielec wygrał brawo

    1. Max Mad

      Jak to WYGRAŁ!? przecież postępowanie dopiero rozpoczęto... czyżby ktoś tutaj wybrał ofertę przed zakończeniem postępowania? To chłopcze nie wiesz że to kryminał jest?

  14. Kowal

    IMO najlepszym wyjściem byłby wybór Bella średnie śmigłowce, za średnią cenę i zapewne najlepsze warunki serwisowe i produkcyjne, producent mocno elastyczny. Można wtedy kupić więcej.

    1. GsG-Point

      Ktory model bella spełnia wymagania naszego przetargu? Litosci

  15. Magdalena Ewa Schejbal

    Aw 101 ma systemy schładzania spalin jest odporny na ostrzał. Potrawi zabrac całą drużynę razem z wyposażeniem. Pozatym bez problemu montuje się na nim broń. Bez problemu da rade podwiesic pojazd pod spodem. Od początku był tworzony dla komandosów. W afganistanie Amerykanie działali na pożyczonych maszynach od włochów. Ma największy zasięg. Jest wogule o klase wyżej od konkurencji. Japonie wybrała go po testach jako najlepsza konstrukcja na swiecie.

    1. jurgen

      Japonia go używa jako śmigłowiec morski do ZOP, bo chyba faktycznie jest w tej kategorii najlepszy - i pewnie w PL też zostanie przyjęty jako taki. Zobaczymy

    2. _RR_

      I kosztuje więcej, niż F-35 :D. Dzielność powietrzną HH-101 ma niesamowitą, czym wykazał na trasie Włochy-Polska-lotnisko aeroklubowe na Słowacji-Włochy. Obsada nieżle nażarła się knedli i opiła piwem. A pozostałe nie mają scładzania spalin i podwieszania sprzętu? Lepiej napisz, które kraje zwróciły AW-101 i dlaczego. również które kraje otrzymały bez zamówienia maszyny i co z nimi się stało.

  16. jurgen

    negocjacje z trzema oferentami po półtora miesiąca od złożenia ofert czyli nieźle. Poprzednia ekipa doszła do tego etapu po 2 latach (oczywiście miała trochę trudniej, bo widziała te kwity pierwszy raz, a teraz były to praktycznie podobne kwity w przypadku BH i Caracala, no i całkiem nowe dla aw101). W każdym razie oznacza to, że śmigłowce z tej partii dostaw powinny być bardzo szybko, pewnie w tym roku (chyba , że będzie decyzja o aw101, a tu cykl produkcyjny to 2 lata i nie ma zmiłuj. Ale jakby aw101 wygrał jako śmigłowiec morski, to OK, bo tyle jeszcze od biedy można zaczekać, choć oczywiście sytuacja w MW jest mocno kiepska.

    1. Dun

      Antoni obiecał że od stycznia specjalsi będą latać na nowych... Więc trochę opóźnienia mają...

    2. _RR_

      LOL. Przecież po zobaczeniu rachunku za 8x HH101A Ceasar komisja nawet nie przeglądała tych papierów. Podobnie z Airbusem. Toć te "negocjacje" to jedynie przykrywka pod wepchanie nam BH. Jedyne, co może tutaj być negocjowane, to czy to będą pseudo maszyny SF BiedaHołki S-70i, czy pełnoprawne MH-60 z całym szpejem dającym rzeczywistą wartość maszyny. Przypomnę również, że obecna ekipa przez rok prowadziła tak negocjacje, aby przetarg uwalić, uwaliła go w sierpniu zeszłego roku, mamy maj, a wymagania zostały minimalnie zmodyfikowane. Weciąż bazą jest to, co było tak długo i mozolnie przygotowywane do przetargu. Zaiste tempo wspaniałe. Nie wspomnę już o tym, ze SF mają czym latać, maszyny mają najmłodsze zakupione na misje w Afganistanie. Procedura podstawowego bezpieczeństwa państwa poprzez uwalenie przetargu na Caracale może być zastosowana co najwyżej do ZOP i SAR, ale nie dla SF + CSAR. Skończ może z propagandą partyjną, bo tutaj nie da się obronić żadnej tezy obecnej ekipy, zawalenie tematu jest monumentalnie monstrualne.

  17. Yaco

    Jasne ..czyli Maciarewicz zakupi po kilka sztuk każdy z innej parafii...czyli mega drogi zakup ...czyli będziemy za serwis płacić krocie...czyli offsetu zero !!! a cena będzie utajnniona...czy to nie jest sabotaż naszej armii???

    1. lk5

      A ile mieliśmy mi-14? Morza mamy tyle samo. Po co nam 30 AW101? Mi-17 jeszcze długo będą latać. To jest uzupełnienie floty o śmigłowce CSAR dla specjalsów i ZOP dla MW. Mnie tylko nie przekonuje używanie ZOP jednocześnie do SAR. AW101 może to robić, ale w wersji ZOP jest w nim sporo b. drogiego sprzętu i nie da się tego wszystkiego wyjąć. To tak jakby na akcję SAR lecieć z całkiem sporą skrzynką pełną złota. Tylko złoto się nie psuje, a sprzęt ZOP jak najbardziej. Chyba, że jednak da się prawie wszystko wyjąć?

  18. atutar

    Mam pytanie czy dla specjalsów wystarczy S70i?

  19. KrzysiekS

    Nikt od reki nie zrobi specjalistycznych maszyn zwłaszcza ZOP poza tym jak pisałem cena jest zależna od ilości dlatego maja problem nie da się kupić tanio 8 maszyn i mieć do tego np. serwis w Łodzi to mrzonki każdy o tym wie nawet taki laik jak ja :-).

    1. sorbi

      Ale mogą już teraz negocjować - a pózniej dokupić - tego samego typu maszynę dla kawalerii powietrznej - już teraz negocjując również powiększanie serwisu w miarę dokupywania kolejnych maszyn. I żadną mrzonką serwis w Łodzi wówczas nie będzie. Jeśli zakupią AW 101 dla Marynarki to pewnym jest, że zakupią go w póżniejszym okresie dla wojsk lądowych jako maszynę transportową.

  20. a

    Pierwsze dwa będą jeszcze w tym tygodniu :))))

  21. Max Mad

    No ciekawe czy te 8 dostaniemy. Miało być 70-50-12 teraz 8. No ale będą mogli powiedzieć że wydali "mniej"... no to zobaczymy jaki offset będzie. Pamiętajcie brateńkowie... powodem zerwania negocjacji był offset niewystarczający. Więc ten musi być większy, znacznie większy.

    1. Davien

      Panie MAX jaki offset przy tych kilku maszynach??

  22. STEFAN

    TYLKO "Hughes MH-6 Little Bird"......uniwersalny do wsparcia wojsk i do ppanc ,do zadań specjalnych jako morski ZOP ,SANITARNY ,TRANSPORTOWY ,..SPRAWDZONY W BOJU PRZEZ SPECJALSÓW... TYLKO ON reszta to fanaberia

    1. Gall Anonim

      Zataj sobie pytanie dlaczego Jankesi używają całej gamy śmigłowców różnych typów zamiast kupować tylko Hughes MH-6 Little Bird? I jeszcze sobie sprawdź jakim mizernym procentem w całej śmigłowcowej flocie USA są te twoje "cudowne małe ptaszki".

    2. BA Baracus

      Wpakuj tam na pokład osiem osób:)

  23. Afgan

    Dla wojsk specjalnych Black Hawk ale z prawdziwego zdarzenia a nie tzw "Bieda-Hawk". Dla MW do zadań SAR/ZOP Caracal. Natomiast w roli latających ciężarówek śmiało nam wystarczą zmodernizowane i zremotoryzowane Mi-8 i Mi-17. To tak w skrócie jeśli chodzi o rozwiązanie problemu śmigłowców na najbliższe lata.

    1. jurgen

      wersja ZOP Caracala nie istnieje - zintegrowanie systemów ZOP na gotowej platformie zabiera 5 lat

    2. X

      To byłoby rozsądne - czyli mało prawdopodobne

    3. Davien

      Jeżeli juz chcesz tak dzielić to CSAR to Caracale, podobnie jak ZOP a jako maszyny SAR AW-101 bo pomysł w naszych warunkach dla Merlina jako maszyny ZOP jest kiepski bo byłyby prawie bezuzyteczne przy działaniu wyłacznie z brzegu- na żadnym naszym okręcie ani obecnym, ani projektowanym nie wyladują. Podobnie chore jest połaczenie ZOP/SAR w jednej maszynie. PaveHawka możesz miec jedynie przez FMS a że nic takiego nie ma miejsca więc możemy o nim zapomnieć.

  24. Willgraf

    który z tzw. zakładów PZL..czy Państwowych Zakładów Lotniczych jest Państwowy ??? i dlaczego nadal obce podmioty nielegalnie i bezprawnie używają nazwy PZL ???

    1. Max Mad

      Primo jest to już nazwa własna opisywana jako "PZL-coś tam" a secundo w przypadku Mielca uległa ona zmianie z Państwowe na Polskie. Literka ta sama została by pieczątek nie zmieniać.

  25. maciar

    Dzisiaj mon stwierdził że w sumie wojsko już nie potrzebuje śmigieł, kupią może 8 sztuk, reszta niepotrzebna . Za to jest wot starczy za wszystkich;-)

    1. alois

      bzdurzysz - MON mówi, że śmigłowce, to nie jest absolutnie najważniejsza potrzeba, bo ta potrzebą jest obrona przeciwrakietowa i przeciwlotnicza, której nie ma w ogóle. I trudno się z tym nie zgodzić, bo nawet najbardziej wypasiony śmigłowiec przetrwa bez opl nie więcej niż 10 minut. MON złożył do USA w marcu już LoR na patrioty, więc wolno bo wolno, ale jakoś w tę stronę też idzie

Reklama