Reklama

Siły zbrojne

Słowacja uzbroi się w Gripeny? Bratysława robi krok w stronę Pragi

Czeski JAS39 Gripen - fot: Arpingstone
Czeski JAS39 Gripen - fot: Arpingstone

Słowacja planuje wspólną obronę powietrzną z Republiką Czeską. W związku z tym Bratysława poważnie analizuje leasing samolotów Saab JAS39 Gripen, czyli tego samego typu co zachodni sąsiad. Trwają obecnie rozmowy z władzami Szwecji i koncernem Saab. Słowackie Gripeny mogą od 2016 roku zastąpić obecnie stosowane samoloty MiG-29.

Wykorzystani szwedzkim myśliwców ma dwojaki cel.

Po pierwsze, wspólna eksploatacja maszyn tego samego typu umożliwi Czechom i Słowacji obniżenie kosztów i łatwiejsze współdziałanie.  Maszyny obu krajów będą stacjonować w czeskiej bazie lotniczej Česlav w centralnej Bohemi. Drugą bazą byłoby słowackie lotnisko w Sliač. Słowaccy piloci Gripenów będą ćwiczyli wraz z czeskimi a maszyny będą obsługiwane w jednym miejscu.

Drugim powodem zainteresowania szwedzkimi myśliwcami jest chęć uniezależnienia się od Rosji i rosyjskiego sektora zbrojeniowego. Słowacja ma podpisaną do 2016 roku umowę na konserwację i serwisowanie używanych obecnie myśliwców MiG-29 w Rosji. Po jej zakończeniu będzie mogła zrezygnować z wykorzystania rosyjskiego sprzętu.

Jak podają źródła rządowe, Czeskie i Słowackie ministerstwa obrony od pewnego czasu pracują nad technicznymi i prawnymi aspektami współpracy w zakresie wspólnej obrony powietrznej oraz eksploatacji samolotów Saab Gripen. W ewentualnym okresie przejściowym, gdyby Słowacja pozbawiona byłaby myśliwców w linii, Czeskie lotnictwo jest zainteresowane ochroną jej przestrzeni powietrznej. Za opłatą szacowaną na milion koron za godzinę lotu. 



Reklama

Komentarze (6)

  1. wania

    Przykładem na to, że można liczyć i się przeliczyć jest Gruzja i obecność Amerykańskich żołnierzy i stali i srali w gacie!!!

  2. ddd

    Co jest w Gripenie, że biorą go Czesi Węgrzy Szwajcarzy Brazylijczycy a teraz Słowacy?

    1. Adam

      Niska cena i nic ponadto.

  3. walerianda

    Już raz tak było a na stanie mieli wspólnie MiG 29, które to daleko w przedzie przed Gripen'em

  4. Artwi

    Najlepiej robią Bałtowie. Płacą innym państwom NATO 4 mln$ rocznie za dyżury 4 myśliwców NATO w ich krajach. Daje to 1 mln$ za myśliwiec. Nawet zakładając superoptymistycznie, że myśliwiec będzie latał 50 lat jak te zabytki F-15C rozlatujące się już w locie ze starości, daje to najwyżej 50 mln$ za myśliwiec BEZ INNYCH KOSZTÓW (szkolenia pilotów, części zamiennych, uzbrojenia, uzupełniania strat itp.) a to jest ZA ĆWIERĆ DARMO. Czyli Bałtowie są cwaniakami, a my jesteśmy frajerami. Dziwne, że Słowacy tego nie widzą i nie postępują jak Bałtowie.

    1. MarcinK

      To wcale nie jest dobre . w razie konfliktu sojusznicy mogą szybko zabrać z Litwy te samoloty i z czym zostaną Baltowie?

    2. mw

      Na Słowacji mieszka 5,4 mln ludzi, to tyle samo co w Finlandii i trochę więcej niż w Norwegii. W trzech krajach bałtyckich mieszka w sumie 6 mln ludzi. Wiem, że skandynawskie gospodarki są o wiele bardziej rozwinięte, ale jeśli Finowie są w stanie utrzymywać 60 Hornetów, a Norwegowie tyle samo F-16, to Słowacy mogliby wystawić przynajmniej eskadrę Gripenów, a nie 6 sztuk, o których krążą plotki.

    3. Wojtekus

      Artwi, wiem ze miales na celu pokazanie Baltic Policing w humorystycznym stylu. Powiem ze to kraje baltyckie sa frajerami. Wrazie konfliktu kto bedzie sie za nie bil, zwalczal przez nie wytyczone cele przeciwnika? Natowskie air policing mysliwce? Naiwne i mam nadzieje ze Litwa, Lotwa i Estonia spojrza na to trzezwo i stworza swoje wspolne sily powietrzne. Polska mogla by zaoferowac im pomoc w tym kierunku. Nawet negocjujac z USA zakup nastepnej parti samolotow nalezy ich sie spytac czy nie sa zainteresowane. Co jesze, mozna im dac za darmo ze 100 T-72 aby wreszcie mogly miec sily pancerne. Jak by chcialy je zmodernizowac to niech zaplaca nam za to. W przyszlosci mozna bylo by im odsprzedac nasze PT-91wycofywane za jakies 10 lat! Nie ma to jak ma sie cos swojego!

  5. wojtekus

    Podoba mi sie ich pomysl wspolnej obrony lotniczej. Jest to doskonaly przyklad wspolpracy miedzynarodowej w obecnych realiach opartej na zdrowych wytycznych. Chetnie bym widzial wiecej takiej wspolpracy pomiedzy malymi krajami europejskimi.

  6. 123

    Najpierw lotnictwo, potem wspólna opl... Może wróci Czechosłowacja?

Reklama