Rosyjska dywizja strzela w Kaliningradzie. T-72B3 w ogniu

7 czerwca 2021, 07:55
-72b3
Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia/CC BY-SA 4.0
Reklama

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało o wykonaniu pierwszego tegorocznego letniego strzelania poligonowego przez formowaną 18. gwardyjską dywizję zmechanizowaną (zmotoryzowaną). W ćwiczeniu wzięło udział około 150 żołnierzy, oraz ponad 30 pojazdów wojskowych.

Jak głosi komunikat resortu obrony, na jednym z poligonów obwodu kaliningradzkiego jednostki pancerne 11. korpusu armijnego Floty Bałtyckiej wykonały pierwsze tegoroczne strzelanie poligonowe w okresie letnim. Do niego wykorzystano 30 czołgów T-72B3 oraz innych pojazdów pomocniczych, które były obsługiwane przez 150 żołnierzy.

W ramach szkolenia bojowego załogi tychże czołgów strzelali w cele imitujące pojazdy opancerzone, jak również i potencjalnie wrogą siłę żywą, w odległości od 700 m do 2 km. Strzelanie poligonowe odbywało się w dzień oraz w nocy przy użyciu noktowizorów.

W ramach ćwiczenia przeprowadzono również sprawdzenie szeregu rodzaju umiejętności związanych z obsługą czołgu. Do nich możemy zaliczyć ładowanie amunicji, montaż i demontaż karabinów maszynowych, szybkie wykrywanie i rozpoznawanie celów. Kierowcy czołgów na poligonie musieli zmierzyć się ze sprawnym pokonywaniem różnego rodzaju przeszkód terenowych. Jako ciekawostkę dodajemy, że w trakcie ćwiczenia role załogi wielokrotnie się zmieniały, tj. kierowca stawał się strzelcem, strzelec kierowcą, a dowódca mógł na chwilę stać się kierowcą.

W ostatnim czasie rosyjskie siły zbrojne rozbudowują jednostki lądowe w Obwodzie Kaliningradzkim, docelowo ma tam zostać sformowana pełna dywizja zmechanizowana (zmotoryzowana), dysponująca m.in. pułkiem czołgów, trzema pułkami zmotoryzowanymi oraz jednostkami wsparcia. Do Kaliningradu od pewnego czasu trafiają więc czołgi T-72B3/B3M, stanowiąc wyposażenie rozwijanych jednostek.

Reklama
Reklama

Jak informowaliśmy w maju, nowa dywizja wejdzie w skład 11. korpusu armijnego Floty Bałtyckiej. Według napiętego harmonogramu pełna gotowość została przewidziana na jesień bieżącego roku. Niemniej w jej skład wchodzi wiele jednostek istniejących od dłuższego czasu, aczkolwiek zreorganizowanych, takich jak 11. samodzielny pułk pancerny. W 2020 do Obwodu Kaliningradzkiego dostarczono co najmniej 30 czołgów T-72B3M. 

Czołgi T-72B3M to głęboka modernizacja radzieckiego pierwowzoru z pancerzem reaktywnym 4S23 ERA Relikt. Czołg otrzymał nowy system łączności oparty o radiostacje R-168-25U-2 Akwieduk i nowy system kierowania ogniem, działający na zasadzie hunter-killer. Sercem czołgu jest 1130 konny silnik W-92S2F. W Obwodzie Kaliningradzkim służą też czołgi starszych odmian serii T-72B3, dysponujące m.in. słabszym silnikiem i mniej rozwiniętym systemem kierowania ogniem.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 78
Reklama
Niuniu
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 19:13

Tomasz34 - jakie dolne piętro obrony powietrznej ma Polska? Kilkaset ręcznych wyżutni średniej co najwyżej klasy rakiet Grom to taki cud? To na pewno nie jest żadna poważna obrona powietrzna - to wręcz typowy "erzac" i kit. Ale śpij nadal zadowolony i spokojny, planując konwencjonalną wojnę z Rosją.

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 23:27

Polska nie planuje żadnej wojny. Polska się chce spokojnie rozwijać, ale jak trzeba będzie tego bronić to tak się stanie. Słabych krajów się nie atakuje, a Polska jest atakowana przez różnej maści propagandę wiadomo z jakiego kierunku. Poprady, Pilica, i ręczne Gromy oraz Pioruny. Piorun 2 o większym zasięgu jest w przygotowaniu. To jest dolne piętro, oczywiście poza "Białą" "Hibnerytem" itp. Turcja wydaje raptem 3 mld dolarów więcej niż Polska, i nie bała się zestrzelić rosyjskiego samolotu.

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:09

Niuniu, nasze dolne pietro OPL jest znacznie nowowcześneijsze od rosyjskeigo z antycznymi Stiełami 10 o osiagach gorszych od Groma

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:40

Tak bo nasze podróbki Igieł są lepsze od oryginałów.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:17

Juz Gromy biły na głowę Igły, a obecnei Pioruny sa jednymi z najlepszych MANPADS na świecie zostawiając daleko w tyle rosyjskei Wierby.

wert
wtorek, 8 czerwca 2021, 21:03

oczywiście że są dużo lepsze. Przez nasze "podróbki" sowieci w Gruzji ustawili pułap operacji lotniczych na pow 3 tyś m

ret
wtorek, 15 czerwca 2021, 06:55

Sowieci to Gruzini czy Rosjanie?

prawda
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:21

W czasie wojny polski celowniczy T72 nigdy nie zobaczy ruskiego celowniczego T72, bo zanim zacznie patrzeć to zginie.

wert
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:25

polski celowniczy T-72 ma LEPSZE oprzyrządowanie więc w nocy i przy gorszej pogodzie BĘDZIE MIAŁ przewagę. Kwestia taktyki walki. Potrzebują tylko solidnej amo

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:18

Nie, potzrebuje najpierw nowego działa, potem stabilizacji bo dopiero wtedy będziesz mógł uzyc nowej amunicji

wert
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:01

oczywiście wiadomo że chodzi o aktualnie modyfikowane T-72

Vawetroarour
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:07

T-72 strzela z burty, czyli ustawiona bokiem do nieprzyjaciela. Boki i tył najbardziej kiepski pancerz mają. Rusy za dużo amerykańskiej propagandy wojennej oglądają. Są nieźle zatrampieni.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:21

Jak jedziesz drogą, z której nie możesz zjechać (bo to np. grobla lub są po bokach rowy) i z boku zobaczysz cel, to raczej nie masz szans obrócić się do niego przodem... :D

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:10

A o obrocie czołgu w miejscy ty nei słyszał?:)

qwert
wtorek, 8 czerwca 2021, 19:17

W takim razie po co obrotowa wieża?

Andrzej
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:55

Nie zawsze jest czas obrócić cały wóz, więc czasem wali się jak na zdjęciu. A to jest zadanie ćwiczebne - dość trudne ze względu na wąchania wozu po wystrzale.

Gtiu
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:44

My wystrzelimy wociaków z lufy T72M1 po modyfikacji.

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 13:28

Wy nie macie WOT-u, towarzyszu.

Gitu
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:51

Wasi rezerwiści są w wieku 40-60 lat. Nasi znacznie młodsi, bardziej wysportowani i wyszkoleni. Wasza obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa to zachętą dla artyleria rakietowej i lotnictwa. Jak tam obrona? 3-4dni? Coś jeszcze ;) ?

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:34

To juz tak fatalnie w Rosji e po 3-4 dniach sie poddacie?:) Zakładając ze do tego czasu jeszcze ktos wam zostanie a nie zwieje na Zachód:)

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:11

W Polsce są kwalifikacje wojskowe, więc każdy otrzymuje odpowiednią kategorię wojskową i jest przenoszony do rezerwy. Więc w Polsce rezerwy też są w różnym wieku, młodych nie brakuje. Polska dolne piętro obrony przeciwlotniczej ma bardo dobre. A programy WIsła i Narew są w toku. To tylko kwestia czasu kiedy Polska będzie miała bardzo dobre zdolności w tym zakresie. A na ćwiczeniach była mowa o 5 dniach. Taki wynik ćwiczeń do mobilizacja do poprawy i modernizacji armii. I bardzo dobrze, że cośtakiego było. Polska to nie Gruzja czy Kraje Bałtyckie. Ukraińcy lotniska w Donbasie bronili przez 2 tygodnie.

bender
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:39

30 czołgów T-72 to już jest 150 osób. A przecież potrzeba jeszcze wozów amunicyjnych, zabezpieczenia technicznego, dowództwo ćwiczeń, wspomniane w artykule "inne pojazdy", itp. Ergo, jeśli ćwiczyło 150 żołnierzy, to raczej nie 30 czołgów, a jeśli 30 czołgów, to raczej więcej niż 150 żołnierzy.

Tani
niedziela, 13 czerwca 2021, 05:34

30×390 to jest batalion.Trzeba dodac jeden w wersji K dowodcy batalionu. 31 tankow to ruski batalion × 3 osoby zalogi to 93 ludzi. Facet nie kompomituj sie. Zapisz sobie na przyszlosc teciak to 3 osoby bo nie ma ladowniczego. Kazdy ruski tank ma automat. Zachodnie to 4 osoby Leo2 Abrams.ladowniczy Lecrerk ma 3 bo ma automat

poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:15

Tak, bo u nas na jeden czołg przypada stu żołnierzy,jeden za sterami drugi dowodzi a dziewięciu ośmiu pracuje za silnik.

Brygada Rr
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:26

Pracuje za silnik, czyli pcha. Do wymiany żarówki pewnie 5 wystarczy:)))

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:23

A ilu ludzi napędza "Kuzniecowa":)?

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 13:31

Bender 30 T-72 to 90 żołnierzy a nie 150, skąd ci sie ta liczba wzięła?? Załoga T-72/80/90 to trzy osoby a nie 5.

bender
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:54

Się mi pomyliły cyferki, dzięki za sprostowanie.

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:45

Oczywiście w batalionie czołgów nie ma innych żołnierzy oprócz czołgistów (sarkazm).

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:20

I wszystkich ich retciu upakowałes w T-72?? Oj biedne te sardynki:)

poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:36

To w małym Kaliningradzie cwiczy tyle czołgów co w Polsce...

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 13:29

Polska to samych Leopardów ma 249 sztuk. A na ćwiczeniach jest różna liczba różnego sprzętu, nie tylko czołgów.

poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:01

Leopardów rozstrzelanych w Syrii fagotami Breżniewa;)

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:36

Wiesz T-72/T-90 w Syrii rozstrzeliwały RPG-7 i Malutkie. Do tego ponad 320 T-72 vs 10 Leo2A4, coś ci to mówi:)

ppp
wtorek, 8 czerwca 2021, 02:14

Raczej na filmach z Syrii pokazywano ataki na czołgi za pomocą wyrzutni FAGOT , TOW lub RPG-29 i najczęściej na strefę boczną i tylną z przewyższenia . Tam czołgi z rodziny T-72 biorące udział w walkach były raczej wyposażone w pancerz reaktywny . Gołe wozy były z rodziny T-55 oraz T-62 . W walkach ulicznych T-72 obrywały niejednokrotnie kilkakrotnie w sferę przednią pociskami z wyrzutni RPG-7 i były nadal zdolne do walki . Uwieczniane na klatkach filmów lecące pociski z RPG-7 wyposażone były w pojedyńcze głowice , które okazywały się nieskuteczne wobec pancerza reaktywnego .

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:24

Nie panei ppp, wiekszość ze zniszczonych w Syrii T-72 padła ofiarą RPG-7 czy pocisków Malutka/Fagot, niczego nowszego. I to chyba zrozumiałę żę strzelano w tył i boki pojazdów, zwłaszcza sobie upodobali ataki od tyłu w silnik. Uzywano tez RPG-7 z pociakmi PG-7VR o penetracji 750mm za ERA. Żaden z tych czołgów o których piszę nie był atakowany TOW-em bo wtedy ich jeszcze nie było, te 320 to spalono zanim sie Koalicja właczyła do walki z ISIS. Mogły byc irańskei podróbki pierwszych TOW-ów

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:12

Każdy czołg bez obrony aktywnej można zniszczyć PPK, rosyjski również. Zanim czołgi się spotkają, to jest najpierw artyleria.

poniedziałek, 7 czerwca 2021, 13:10

Standardy NATO...

zagadkowa sprawa
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 10:37

ciekawe , że pod artykułem " Polskie czołgi ćwiczą w wielonarodowej grupie na Łotwie " można przeczytać masę kometów , żee polskie T-72 to zabytki , szmelc ,posowiecki złom itd itp a jak mowa o risyjskich T-72 to takich komentów brak

Sarmata
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:46

Bo to inne T-72, inna klasa. Nie ma nawet porównania. Róznica taka jak Leopard 2A4 A 2A7. To leopard i to, ale literki po 2 dają róznicę.A Polska używa archaicznych T-72M.

ndci
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:23

ale wyraźnie przecież (chyba nawet w tytule) jest napisane, że to czołgi T-72B3. To sprzęt po głębokiej modernizacji, z którymi nasze T-72 nie mają praktycznie szans.

Looool
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:45

Zagadkowa tylko dla nowicjusza co interesuje się sprzętem pancernym tylko w grach...

T 73
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:44

Bo to już wiedzą nawet w Afryce

poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:35

To są te same czołgi, ale tylko z wyglądu.?.tak jak uh 60 i s70...

hermanaryk
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:31

Która wersja UH-60? Bo S-70i są lepsze od większości UH-60, które mają na stanie amerykańskie siły zbrojne. Chyba nie myślisz, że jak z fabryki wychodzi nowa wersja Black Hawka, to wymieniają na nią wszystkie starsze śmigłowce? :)

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:38

Po pierwse S-70i są gorsze od dowolnej wersji UH-60 jakei maja USA, po drugie S-70 to nie S-70i, zapoznaj sie z systemem oznaczen zanim znowu cos napiszesz.

Pumpernikiel
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 12:23

Bo nasze teciaki to uboga, eksportowa wersja M1. Tymczasem czołgi o których mowa w artykule są wersji B3, która ma znacznie lepsze osiągi od naszych złomów (nie mówię tutaj oczywiście o naszych Leopardach, bo te akurat teoretycznie poradzą sobie z maszynami rosyjskimi).

ppp
wtorek, 8 czerwca 2021, 02:27

Aby Leo2 poradził sobie z T-72B3 musi mieć na stanie odpowiednio nowej generacji pociski przeciwpancerne . Zresztą opancerzenie naszych wozów nie jest odporne na ostrzał nowoczesnymi pociskami 125 mm a działa w obydwu wozach są zbliżone pod względem możliwości . Pamiętajmy , że w wozach rosyjskich działa 125 mm to całkiem inna wyższa klasa uzbrojenia niż w naszych wozach . Wozy rosyjskie to przykład jak należy modernizować wozy z rodziny T-72 i co w nich głównie trzeba zmodyfikować . Nasza modernizacja to przygotowanie wozów z rodziny T-72 do roli wozów wsparcia dla jednostek zmechanizowanych broniących się na umocnionych pozycjach .

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:29

Obecnie najlepsza amunicja do T-72B3 to pociski 3BM59/60 o penetracji maks 640/700mm RHA a i to może ich używac jedynie część T-72B3( autoloader) Do dział 120mmL44 można uzywac dowolnej amunicji scalonej 120mm, nawet najnowszych K-EV Mk 4 . Czyli T-27B3 pod warunkeim posiadania 3BM59/60 może przebic pancezr Leo2A4( z A5 znacznie juz mu trudniej) a Leo2A4 może pzrebic pancerz T-72B3.

Tani
niedziela, 13 czerwca 2021, 05:43

Oni maja rakiety ppanc i rozwala Leo2 czy Abramsa z 5km. Im te tanki nagwizdaja z tej odleglosci. Davien spusc wode i daj se spokoj. Ruscy amunicji ppanc uzywaja tylko w samoobronie. Bo chodzi o tzw czas reakcji. Abrams jest trupem z 5km dostanie dwoma rakietami. Sam z tej odleglosci teciakowi nic nie zrobi. Glowna bronia ppanc ruskich teciakow sa rakiety. Ich armata jest jednoczesnie wyrzutnia. Wersje eksportowe nie maja tej mozliwosci . Slowacka armata naszego teciaka tez nie moze strzelac rakietami ppanc.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 17:54

Tani, rosyjskie ppk odpalane z lufy jedynie osmala Leo2 czy Abramsa .Te ich ppk nadają sie ale na T-72 czy T-55 a nie na nowoczesne czołgi ale wierz dalej w swoje bajki.

Gdzie mi do Rosjan
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 10:19

E tam jak T 14 na paradzie pokazał co to być w ogniu to było coś, ale mi nie wolno się śmiać bo jestem obywatelem nieimperialnego kraju i nie wiem jak to jest żyć w imperium.

babamac
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 10:14

poproszę o pomysły jak zdemilitaryzować Obw. Kaliningradzki...

Andrzej
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:51

Wyprosić Amerykanów z Redzikowa. Stworzyć w Polsce sensowną doktrynę obronną na wzór Finlandii. Proste jak budowa cepa

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:14

Amerykanie w tym nie przeszkadzają.

Wawiak
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:49

Trzeba ekologów napuścić :-)

Kasander
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:10

Poproś Moskali by napadli na Polskę. Wtedy w kilka godzin enklawa królewiecka zostanie zdemilitaryzowana przez artylerię oraz lotnictwo polskie i NATO.

Andrzej
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:53

Jeśli ONI napadną to po kilku dniach po Polsce pozostanie gruz i pył radioaktywny... Chyba nie warto ryzykować.

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:16

Tak jak w Afganistanie za czasów ZSRR, albo jak Turcja zestrzeliła rosyjski samolot? Jest coś takiego jak drabina eskalacyjna. Tam nikt jej nie użył.

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:52

Oczywiście Afganistan po wojnie jądrowej bardziej by się przydał ZSRR, Albo Turcja. Chociaż był jeden tak generał co chciał użyć broni jądrowej a nazywał się chyba Makarturov czy jakoś tak.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:30

ret ale na co przyda sie Putinowi wielki radioaktywny parking zamiast Rosji?

Pikus
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:53

Nim nastąpi atak polskiego lotnictwa już nie będzie jak i nielicznej naszej artyleria.

Czysta prawda
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:03

Akurat artylerię mamy bardzo dobrą i liczną. Nasze Kraby należą do najlepszych na świecie w swojej klasie i z tego, co wróble ćwierkają, na 120 armato-haubicach się nie skończy. Nawet poczciwe Goździki z Topazem ,reprezentują poziom, którego nie należy lekceważyć. Jeśli nie wiesz, to Rosjanie do dziś mają w czynnej służbie Goździki i to bez systemu porównywalnego z naszym Topazem. Do tego dolicz Langusty, z coraz lepszymi rakietami, wkrótce Himars'y (choć niestety nieliczne) Raki czy nawet Dany. Zdaniem wielu, nasza artyleria jest jedną z najlepszych, jeśli nie najlepszą w NATO i spokojnie wystarczy, by obrócić w perzynę Obwód Królewiecki.

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:40

Wow a czym je chcecie zniszczyć?? Tymi 12-stoma Iskanderami czy artylerią niezdolna nawet sięgnac polskich systemów:)

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:48

U Daviena wojna wygląda tak, że artyleria walczy z artylerią a czołgi z czołgami. Też tak myślałem jak miałem 12 lat.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:31

Aha, wiec wyślecie te swoje 33 Su-30 z OK ?? No to bedzie ciekawe, S-200 radzi sobie z rosyjskimi maszynami a i F-16 się wykaża? Ty myslisz w ogóle?? Bo chyba tak.... jak niektórzy tu bu atakować bronia jądrowa nie ejsteś?

ret
wtorek, 15 czerwca 2021, 07:07

My nie mamy Su-30 tylko F-16 i Migi-29. BTW a co tam zestrzeliło izraelskiego F-16? W przypadku otwartego konfliktu NATO z Rosją broń atomowa zostanie użyta od razu. I to chyba jest oczywiste dla każdego kto skończył przeszkolenie rekruckie. Rozumiem, że ciebie to ominęło. O taktyce artylerii i wojsk rakietowych nie masz najmniejszego pojęcia. Tym bardziej o bitwie lądowej w skali nawet taktycznej.

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:17

Polska artyleria jest coraz liczniejsza, zarówno rakietowa jak i tradycyjna. Do tego są pociski JASSM i JASSM ER oraz NSM. To wystarczy na Kaliningrad.

qwert
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 19:41

I niszczyciel klasy "Victory " na orbicie..... Ach przepraszam , to nie ta gra

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 23:30

To co podałem to są fakty, a cały Okręg Kaliningradzki jest wąski. Do tego sprzęt jaki jest tam wysyłany jest głównie stary. Gdyby Rosja naprawdę chciała go bronić, to wysyłała by tam lepsze rzeczy. A sami rosjanie tam mieszkający robią zakupy w Polsce(oczywiście nie mówię o czasach covidu), i nie widzą wrogości w Polsce, więc wątpię czy w razie czego będą tak ochoczo walczyć za Władimira Władimirowicza:)

Rain Harper
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:24

I nie tylko Polskę. Artykuł 5 NATO się kłania.

Sarmata
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:50

I co myslisz ze Grecja, Hiszpania, Portugaria, Włochy, Bułgaria itd wyslą całą armię do pomocy? Wyslą po batalionie medycznym i będzie OK.Jesli w Polsce nie ma nawet poboru to dlaczego inni mają walczyc za Warszawę?

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:41

Wystarczy ze wysla lotnictwo i wystarczy by zaorqac rosyjskich "gierojów" do gołej ziemi:) A walczyć będą, dobrze pamietaja co było jak nie walczyli o Gdańsk .

i.
wtorek, 8 czerwca 2021, 12:32

Polska nic nie nie nauczyla po Gdansku, dalej liczymy na sojusze. Mylisz ze oni cos sie nauczyli?

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 23:34

Tak nauczyli sie że jak nei walczą za Gdańsk to muszą ginac za Paryż , Rotterdam czy Coventry. Do tego wiedzą doskonale że jak oni nie pomoga to kto im pomoże pózniej? A Polska sie nauczyła i to duzo, dlatego teraz jesteśmy w NATO a nei jak w 39 osamotnieni( bo Francja i UK nie mogły przyjść z pomoca Polsce we wrześniu mimo że Francja próbowała)

Tomasz34
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:21

To jest poker, nikt nie powiedział sprawdzam. A Polska będzie coraz więcej współpracować z takimi krajami jak Wielka Brytania, Szwecja, Finlandia, Ukraina, Turcja czy nawet Chiny, które mają podobne wyobrażenie o zagrożeniach w Europie. W Polsce nie ma poboru w czasie pokoju, bo w Polsce jest armia zawodowa. Ale są kwalifikacje wojskowe i w razie wojny bez problemu można powołać milion rezerwistów, czy nawet więcej.

:)
sobota, 12 czerwca 2021, 22:56

To niezłe miliony bez broni xdd . Nasza armia została by zniszczona w max 4 dni . Nato miało by nas w dupie . Nikt ale to nikt nie chciał by umierać za głupią Warszawę która w dodatku ma inną doktrynę polityczną niż zachód. Chłopie to tak nie działa arytyleria nie walczy z artylerią,nie mamy lotnictwa , armi pancernej , o marynarce to nawet nie wspominam . Też tak kiedyś myślałem ale uświadomiłem sobie , że tak nie jest .

SIEGFRIED
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:43

I wysłać wszystkich jak pod Stalingrad pa pozycje wroga. :-)

Tweets Defence24