Reklama

Siły zbrojne

Polskie Jastrzębie kontra Su-35 i Su-27

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Dwa polskie F-16C działające w ramach misji Baltic Air Policing zostały poderwane z estońskiej bazy Ämari w celu przechwycenia formacji rosyjskich samolotów, lecących nad wodami Morza Bałtyckiego. Jak się okazało był to pasażerski samolot Tu-134 lecący do obwodu kaliningradzkiego w eskorcie maszyn myśliwskich.

Zdarzenie miało miejsce 15 stycznia. Jak podało litewskie ministerstwo obrony narodowej – Tu-134 miał włączony transponder, utrzymywał łączność radiową z regionalnym centrum kontroli lotów i przemieszczał się zgodnie ze zgłoszonym planem lotu. Inaczej było jednak w przypadku eskortujących go myśliwców. Najpierw była to para Su-35, która leciała zgodnie z podanym planem lotu, ale bez włączonych transponderów i utrzymując ciszę radiową. Samoloty „odprowadziły” Tu-134 a następnie, zgodnie z planem lotu powróciły do rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Ich miejsce zajęły poderwane z obwodu kaliningradzkiego Su-27. Te maszyny z kolei leciały bez zgłoszonego planu lotu, z wyłączonymi transponderami i przy utrzymaniu ciszy radiowej.

Polskie myśliwce zostały poderwane do lotu zgodnie z decyzją Połączonego Centrum Operacji Powietrznych (Combined Air Operations Centre - CAOC). Była to pierwsza ich akcja bojowa od czasu rozpoczęcia dyżuru trzy tygodnie wcześniej. Polskie samoloty odprowadziły podejrzane maszyny do przestrzeni powietrznej obwodu kaliningradzkiego.

Podobna sytuacja miała miejsce dwa dni później, kiedy Tu-134 wracał w analogicznej eskorcie nad główne terytorium rosyjskie. Tym razem maszynę przechwyciły belgijskie F-16AM pełniące misję Baltic Air Policing z litewskiej bazy w Szawle.

Reklama

Komentarze (47)

  1. dropik

    Tu-134 ? Serio ? Jeszcze te strucle latają? :D

    1. fifi

      No ba,u nas jeszcze niedawno Iskry latały. Da się?Da.

    2. prof. doc. dr inż. Tadeusz Sołtyk

      Iskry dalej latają i jeszcze kilka ładnych lat polatają.

    3. Uzytkownik

      Ciagle lataja

  2. Fantasy by davidek.

    Przecież powyżej wkleiłem tobie opis budowy silnika odrzutowego dwuprzepływowego i podałem ci źródła. A żeby wierzyć, że USAF używa P-51 to musiał bym być tobą. Nie widzisz, że na końcu mojej wypowiedzi o P-51 jest znak zapytania? Nie uczyli w szkole, że gdy na końcu zdania jest znak zapytania, to jest to pytanie a nie twierdzenie? Wiesz co to jest sarkazm? Wiesz co to jest "pytanie retoryczne"?

  3. Fantasy by davidek.

    F-15AE nie istnieje i to ty pisałeś o AIM-120 w 1973 roku. Pisałeś też o łopatkach turbin od strony wlotu powietrza, innaą śpiewkę zacząłeś po tym jak wytknięto ci niewiedzę. Zresztą budowe silnika wklejałem ci wielokrotnie, i podałeś źródło, czyli WAT i Pratt & Whitney. Już przestał bys kręcić, bo naprawdę nie wypada.

  4. Fantasy by davidek.

    Widzę, że już w końcu nie wypisujesz o F-15AE. Dobre i to. Boeing używa terminu "Advanced F-15". A w tym artykule co zacytowałeś napisane jest też tak: „The Advanced Eagle is not an entirely new fighter, but rather an upgrade of the older F-15 Eagle variants. It is also referred as F-15 2040C”. Jak cytujesz to cytuj wszystko, a nie tylko co ci wygodnie.

  5. Davien

    Jak chcesz... O AIm-120 w 1973r pisałes wyłacznie ty , ja daty nie podawałem, F-15AE istnieje co ci było juz udowadniane wielokrotnie, ale jak ktos kto wierzy ze w USAF ciągle słuza P-51 Mustang moze to zrozumiec:)) Pisąem o łopatkach wentylatora turbiny czyli jak widac dalej kłamiesz i nie wiesz nawet ze cos takiego istnieje:) I to tyle z twoich kłamstw.

  6. Davien

    I znowu kłąmiesz mimo dowqodów czarno na białym ale co się dziwic jak nawet nie odrózniasz F-15C od F-15E:)

  7. mas znp na Sputniku

  8. Jedyne co mozna znalezc o twoim “Advanced Eagle” to to: „The Advanced Eagle is not an entirely new fighter, but rather an upgrade of the older F-15 Eagle variants. It is also referred as F-15 2040C”. Czyli jak juz kiedys bylo wam tlumaczone, F-15 Advanced Eagle to niezrealizowana modyfikacja F-15, pod nazwa F-15 2040c. Za to jak juz ci tlumaczylem, najnowsze modyfikacje F-15, na stronie producenta, koncernu Boeing, okreslane sa jako Advanced F-15. Wiec zaden F-15AE nigdy nie istnial i wypadalo by sie juz w koncu pogodzic z tym faktem. Ja sie nie dziwie, ze ty wypisujesz te bajeczki, skoro ty widziales MiG-29B ktory nigdy nie istnial :)

  9. Davien

    The F-15 Advanced Eagle variant is an upgrade over previous models in that it features two additional underwing weapons hardpoints (increasing the number from nine to eleven); the option of a large area display cockpit; fly-by-wire controls; the Raytheon AN/APG-82(V)1 or AN/APG-63(V)3 active electronically scanned array (AESA) radar; General Electric General Electric F110-129 engines; digital Joint Helmet-Mounted Cueing Systems in both cockpits; and a digital electronic warfare system among other enhancements. In a typical escort configuration, the Advanced Eagle can carry 16 AIM-120 AMRAAM; four AIM-9X Sidewinder short-range missiles; and two AGM-88 HARMs. For precision strike it can carry 16 Small-Diameter Bombs (SDBs); four AMRAAMs; one 2,000 lb Joint Direct Attack Munition (JDAM); two HARMs; and two fuel drop tanks.

  10. Davien

    "The F-15 Advanced Eagle variant is an upgrade over previous models in that it features two additional underwing weapons hardpoints (increasing the number from nine to eleven); the option of a large area display cockpit; fly-by-wire controls; the Raytheon AN/APG-82(V)1 or AN/APG-63(V)3 active electronically scanned array (AESA) radar; General Electric General Electric F110-129 engines; digital Joint Helmet-Mounted Cueing Systems in both cockpits; and a digital electronic warfare system among other enhancements. In a typical escort configuration, the Advanced Eagle can carry 16 AIM-120 AMRAAM; four AIM-9X Sidewinder short-range missiles; and two AGM-88 HARMs. For precision strike it can carry 16 Small-Diameter Bombs (SDBs); four AMRAAMs; one 2,000 lb Joint Direct Attack Munition (JDAM); two HARMs; and two fuel drop tanks." Cos jeszcze czy dalej załosnei kłamiesz:)

  11. No ale gdzie sa te artykuly, cytaty, cokolwiek?

  12. prawieanonim

    Chciałeś artykułów o F-15 Advanced Eagle to dostałeś a teraz żegnaj.

  13. To zacytuj i napisz ktore sily powietrzne uzywaja maszyny F-15AE. Czas start!!! Boeing na swojej stronie najnowsze modyfikacje nazywa "Advanced F-15 " i nikt nie wspomina o zadnym "F-15 Advanced Eagle". Co do kompromitacji, to nikt nie skompromitowal sie tak jak ty, piszac, ze F-117 i B-2 to piata generacja. A teraz czekam, ktore sily powietrzne uzywaja F-15AE. Sa uzywane F-15E, F-15C/D, F-15SA, F-15K, F-15SG, F-15, F-15J ale nie ma zadnych F-15AE.

  14. prawieanonim

    Nawet na twoim Sputniku wisi artykuł o F-15 Advanced Eagle. Przestań się kompromitować.

  15. Aabb

    "JUREK" nie chodzi o pasażerski TU 134 tylko o myśliwce bojowe które go eskortowały które miały wyłączone transpondery i utrzymywały ciszę radiową. Ps. CZYTANIE TEKSTU ZE ZROZUMIENIEM TO PODSTAWY SZKOŁY PODSTAWOWEJ. Więc najpierw przeczytaj ( kilka razy) aby zrozumieć treść o później pisz komentarze

  16. Jurek

    To my juz nie rozróżniamy samolotów tu 134 moze bedziemy strzelac do nich

    1. Mikołaj

      Czytaj ze zrozumieniem!

  17. Ustawiator

    A jab Błaszczak zazadal pare F16 do eskorty samolotu Vipa To w Polsce była cisza No news Hahahaha

  18. Śmigłowcowy

    Maja 6 sprawnych par a reszta kicha Błaszczak do roboty

  19. Łowca trolli

    Proponuję zapoznać się z tzw. Konwencją Chicagowską, która mówi o identyfikacji statków powietrznych. Jej ustalenia nie odnoszą się do samolotów wojskowych, które nie muszą posiadać transponderów nadających w paśmie cywilnym...

    1. Jakub

      Po 11 września to chyba nawet bardziej tutaj chodzi o zagrożenie terrorystyczne.

    2. Davien

      Jezeli owcomaja się poruszac w przestrzeni miedzynarodowejjak najbardziej musza miec aktywne transpondery. Ale cosię dziwic że was na syberii tego nie ucza:)

    3. 2 plm ''Krakow'' z Goleniowa

      ''Jej ustalenia nie odnosza sie do samolotow wojskowych, ktore nie musza posiadac transponderow nadajacych w pasmie cywilym'', problem nie w tym przyjacielu, ze nie dzialal transponder w pasmie cywilnym, problem w tym, ze nie dzialal transponder nadajacy w pasmie wojskowym, a ten powinien byc wlaczony i dzialac w przestrzeni miedzynarodowej !!!

  20. Obserwator

    W dniu 21.06.2017 r. nad Morzem Bałtyckim polski samolot myśliwski F-16 zbliżył się do rosyjskiego samolotu pasażerskiego Tu-154. Zdecydowana reakcja ze strony rosyjskiego myśliwca Su-27 spowodowała, że polski myśliwiec F-16 szybko oddalił się i nie doszło do eskalacji incydentu powietrznego...

    1. czytelnik

      Obserwowałeś to przez okno pasażerskiego Tu-154? To podaj na czym polegała owa zdecydowana reakcja?

    2. Davien

      Taak, tyle ze polski F-16 oddalił sie po zakończonej identyfikacji Tupolewa a Su-27 z R-27 to raczj stanowił zagrożenie dla siebie samego jakby mu jakaś odpadła:)

    3. RT nawet opublikowała nagranie na YT z tego zdarzenia. Każdy kumający temat kto obejrzy ten film powie ci że bredzisz.

  21. Cwirek

    Za każdym razem gdy w międzynarodowym obszarze powietrznym pojawiają się obiekty z wyłączonymi transponderami należy podrywać myśliwce i "odprowadzać" takie obiekty do granicy przestrzeni powietrznej kraju ich pochodzenia. Dysponenci tych obiektów muszą wiedzieć, ze nie zostawimy żadnej luki na ewentualne niespodziewane akcje z zaskoczenia. To kosztuje ale utrzymanie samolotów i pilotów w gotowości i sprawnosci także musi kosztować. Nie ma co bic piany. To są normalne procedury i dopóki nasi sąsiedzi będą latać maszynami bojowymi z wyłączonymi transponderami trzeba reagować. Przecież nie robią tego przypadkiem tylko celowo i z rozmysłem.

    1. Bolo

      Takie loty samolotów szpiegowskich USA w pobliżu granic Rosji mają miejsce kilkanaście razy w tygodniu, i jakoś wtedy krzyku nie ma, taka moralność Kalego

    2. zeus89

      Gdzie krzyku nie ma? Skoro o tym wiesz? Co nas obchodzi zresztą kto lata przy granicy Rosji? Nas powinno obchodzić kto lata przy naszych granicach.

    3. Davien

      Bo Amerykanie w przeciwieństwie do rosyjskich "gierojów" maja aktywne transpondery w przestrzeni miedzynarodowej:)

  22. Veritas

    Odnosząc się do poruszonego tematu należałoby, choćby pokrótce przypomnieć mało znane, a z pewnością rzadko przytaczane fakty historyczne z okresu II Wojny Światowej... Z hitlerowskimi Niemcami współdziałali różnej maści faszyści, którzy są również odpowiedzialni za zbrodnie wojenne. Formacje kolaboranckie angażowane były bezpośrednio m.in. do pogromów o charakterze antysemickim. Jednym z takich oddziałów był pułk „Żelazny Wilk” (Geležinis Vilkas), działający na obszarze Litwy. Co warte zaznaczenia obecnie w skład litewskich sił zbrojnych wchodzi brygada zmechanizowana "Żelazny Wilk" (Mechanizuotoji pėstininkų brigada „Geležinis Vilkas“) ... Także inne formacje zbrojne rekrutowane spośród Bałtów, czynnie pomagały Niemcom w ludobójstwie. Na Litwie kolaboranci litewscy ze Specjalnego Oddziału SD i Policji Bezpieczeństwa "Ypatingasis Būrys" uczestniczyli w eksterminacji wileńskich Żydów, Polaków i przedstawicieli innych narodowości. W miejscowości Ponary w latach 1941-1944 zamordowanych zostało przez Niemców i Litwinów ponad 100 tysięcy osób. Na Łotwie działało tzw. komando Viktorsa Arajsa, które wymordowało 30 tysięcy Żydów, Cyganów i Łotyszy. W Estonii była to Omakaitse (Samoobrona), a przede wszystkim Bataliony Policji, których członkowie pełnili funkcje wartownicze w obozach koncentracyjnych, pilnowali transportów Żydów z gett do obozu z Bełżcu oraz brali udział w wielu karnych ekspedycjach na wsie polskie, litewskie i białoruskie. Nie wolno pomijać faktu, że w krajach bałtyckich kultywuje się tradycje, o ile jest to w tym przypadku właściwe określenie, tzw. Legionów Bałtyckich Waffen-SS. Dla przykładu, co roku 16 marca na ulicach Rygi weterani Łotewskiego Legionu SS (Latviešu Leģions) obchodzą rocznicę pierwszej bitwy stoczonej u boku Niemców z Armią Czerwoną. a weterani z estońskiej 20. Dywizji SS (20. Eesti Relva Grenaderide Diviis) odbywają regularne spotkania w Sinimäe na północnym wschodzie Estonii. Takich to niestety obecnie Polska ma "sojuszników", których wspiera w ramach NATO-wskiej operacji „Baltic Air Policing” i tzw. batalionowych grup bojowych. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla Polski byłoby zachowanie pełnej neutralności, a nie angażowanie się w coraz bardziej agresywne działania Paktu Północnoatlantyckiego...

    1. bobb

      Nie zapominajmy także o 130 tysięcznej Rosyjskiej Armii Wyzwoleńczej - Russische Befreiungsarmee zwanej potocznie Własowcami. Potężnym oddziałom walczącym w mundurach niemieckich i po stronie Hitlera. Panie Veritasow Bałtowie nie wywozili nas na Sybir i nie strzelali w tył głowy. Rosjanie owszem tak.

    2. suawek

      A wolno zapominać o świętowaniu przez Rosjan i Niemców pokonania Polski w 39r poprzez organizowanie wspólnych defilad w podbitych przez sojuszników miastach takich jak np Brześć? Tych rocznic nie obchodzicie? Dlaczego?

    3. Xd

      Tak tylko rosjanie nie stawiają mu pomników i wyraźnie nazywają go bandytą Może nie wysyłali na sybir bo go noe mieli i nie strzelali w tył głowy tylko zabijali siekierami lub zawijali w słomę i palili żywcem tacy to bohaterowie I nie zapominaj że stalin i beria to gruzini

  23. Dar 12

    Gry wojenne Rosjanie prowadzili zawsze to nie nowość , tylko niczego nie robią bez planu .

    1. Wania

      Tu 134 to prawie 40 letni samolot. Lecieli nim do muzeum lotnictwa?

  24. Fanklub Daviena

    To miłe, że Flankery leciały na pułapie dostępnym dla F-16, bo inaczej naszym F-16 mogłaby żyłka pęknąć z frustracji z powodu niemożności wejścia na pułap Flankerów...

    1. dropik

      F16 nie mają żyłek tylko przewody paliwowe. A flankery , stare trupy z lat 80 i 90 - już nie potrafią się wznieść na więcej niz 10 km bo im uszczelki z kabinach sparciały ;P

    2. widziałem

      uzupełniają systematycznie czerwonym wysokotemperaturowym silikonem z Castoramy! :)

    3. Pewnie wejdą na pułap 32km, jak Mig-31, co?

  25. Bolo

    Amerykanie codziennie latają samolotami szpiegowskimi przy granicy Rosji i jakoś nikt się tym chwali, i nikt tego chamstwa nie krytykuje

    1. Ty krytykujesz

Reklama