Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francja: rusza budowa "cyfrowej" fregaty

Ilustracja: Naval Group
Ilustracja: Naval Group

W stoczni Naval Group w Lorient miało miejsce uroczyste rozpoczęcie cięcia blach do budowy pierwszej fregaty FDI (Frégate de Défense et d’Intervention). Pierwsza z pięciu fregat FDI przekazana zostanie francuskim sił morskim w 2023 r.

W uroczystości wzięła udział francuska minister ds. sił zbrojnych Florence Parly, szef Generalnego urzędu ds. uzbrojenia (DGA) Joël Barre, dowódca francuskiej marynarki wojennej admirał Christophe Prazuck, dowódca greckich sił morskich wiceadmirał Nikolaos Tsounis oraz liczne delegacje zagraniczne, a także prezes Naval Group Hervé Guillou. 

Producent podkreśla, że fregaty FDI (ich eksportowa wersja znana jest pod nazwą Belh@rra) to pełnomorskie okręty klasy 4500 t, wszechstronne, o dużej autonomiczności, zdolne do działania samodzielnego lub w ramach okrętowych grup zadaniowych i wykonywania zadań związanych ze zwalczaniem okrętów nawodnych, okrętów podwodnych, środków napadu powietrznego oraz do działań z wykorzystaniem wojsk specjalnych.

Przedstawiciele Naval Group podkreślają "cyfrowość" tych okrętów, co ma być jedną z wyróżniających je cech. Ich rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na ciągłe dostosowywanie się do zmian w technologii i wymaganiach operacyjnych, a także przetwarzanie coraz większej liczby danych, umożliwiając im tym samym stawienie czoła zarówno obecnym, jak i przyszłym zagrożeniom.

Okręty te są uzbrojone w rakiety przeciwokrętowe Exocet MM40 B3C, pociski przeciwlotnicze Aster 15 i Aster 30, torpedy ZOP MU90, artylerię, mogą wykorzystywać jednocześnie śmigłowiec pokładowy i bezzałogowiec (UAV), a także stanowić bazę dla oddziału wojsk specjalnych wraz z dwiema łodziami półsztywnymi. Jako pierwsze jednostki morskie są one wyposażone w nowy czteropanelowy radar płaskościenny Seafire opracowany przez koncern Thales.

FDI to również pierwsze francuskie fregaty chronione w sposób natywny przed zagrożeniem z cyberprzestrzeni, z redundantną architekturą informatyczna opartą na dwóch centrach danych, w których znajdują się prawie wszystkie aplikacje okrętu.

Kolejną innowacją jest dedykowane centrum zwalczania zagrożeń asymetrycznych, niezależne od bojowego centrum operacyjnego okrętu. Z usytuowanego za mostkiem pomieszczenia prowadzona będzie walka z zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi, takimi jak mini-drony powietrzne i łodzie wypełnione materiałami wybuchowymi.

image
Ilustracja: Naval Group

Projektowanie i budowa fregat FDI wpisuje się w kontynuację programu fregat wielozadaniowych FREMM – Naval Group wykorzystuje w ich realizacji doświadczenia operacyjne francuskiej marynarki wojennej. Pierwszy okręt serii nosić będzie imię Amiral Ronarc’h, na cześć bohatera pierwszej wojny światowej, dowódcy spieszonych oddziałów marynarzy i piechoty morskiej, a następnie dowódcy francuskiej marynarki wojennej w latach 1919-1920.

Program budowy fregat tego typu dla francuskiej marynarki wojennej rozpoczął się w kwietniu 2017 r., kiedy Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) zamówiła pięć fregat FDI.

Przyszła fregata FDI znajduje się w segmencie średniej wielkości okrętów tego typu, na które istnieje silny popyt na rynku międzynarodowym. Dzięki swojej modularnej budowie, fregata może być skonfigurowana do wypełniania różnorodnych zadań, w zależności od wyrażonych potrzeb. Po podpisaniu  w dniu 10 października 2019 r. przez greckiego ministra obrony Nicolaosa Panagiotopoulosa i francuską minister ds. sił zbrojnych Florence Parly listu intencyjnego, prowadzone są obecnie rozmowy dotyczące zakupu przez Grecję dwóch fregat FDI (Belh@rra), w ramach strategicznej współpracy między oboma krajami.

Podstawowe parametry okrętu:

Wyporność: klasa 4500 t; Długość: 122 m; Szerokość: 18 m; Prędkość: 27 węzłów; Autonomiczność: 45 dni; Załoga: 125 osób + 28 dodatkowo zaokrętowanych

Reklama

Komentarze (7)

  1. Gort

    No to jaka cena przy zakupie trzech sztuk? Aster plus RBS lub NSM morski, to byłby idealny zestaw na Miecznika. Koszt utrzymania załóg to także połowa tego co za fregaty OHP.

    1. Opel

      Następny co sni i bredzi. Mamy dwa OHPy mamy nowoczesnego Slazaka. Po co ci więcej okrętów?. Pomorze i tak wraca do Niemiec. Będzie spokój z morzem bo i tak nie jest nam porzebne. Liczy się tylko przesmyk suwaski i tereny na wschód od Wisły. To tam mieszkają prawdziwi patrioci Polacy.

    2. Sopocki

      Możesz przybliżyć datę powrotu? Warto wymienić złote na euro wcześniej bo potem kurs może być bardzo kiepski.

  2. Dociekliwy

    Podana maksymalna predkość, jaka ma osiągać ta jednostka to 27 węzłów. Pytanie, przy ruchu naprzód czy wstecz? Rzecz w tym, że w przypadku jednostki francuskiej pytanie owo jest nietrywialne ;->

    1. Mar...

      Raczej wstecz , chyba że będzie trzeba zastraszyć jakiegoś afrykańskiego sojusznika...

    2. xyz1

      Może warto doczytać o spektakularnych odwrotach armii niemieckiej czy radzieckiej, bo było ich zatrzęsienie, zanim zacznie się uznawać krzywdzący stereotyp za prawdę historyczną.

    3. Ewa

      O popatrz. To tak jak w Polsce. Tradycyjnie okręt bez uzbrojenia zaprogramowany jeden kierunek pływania w stronę Rumunii. Tam można okręt zostawić a samemu iść na żebry do Francji. Taka nasza tradycja.

  3. Vdv

    To wyglada interesujaco

  4. Asterix

    Francuski Zumwalt ale bez pionowych wyrzutni

    1. rmarcin555

      @Asterix. Jest miejsce na VLS (2x8) na dziobie. To już zależy od klienta. czy zamówi.

  5. NAVY

    ...a my jesteśmy dumni ze swojego potężnego pancernego jachtu obrony wybrzeża - ORP Porażka [vel Ślązak]

  6. BUBA

    A w polsce ciagle nie moga skonczyc budowy orp slazak co wy na to

  7. Paco

    a jak tam nasza "fregata"? Ile to już lat?

Reklama