Reklama

Geopolityka

Umowa na Jelcze dla Wisły podpisana

Fot. NATO
Fot. NATO

73 pojazdy Jelcz, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym, zostaną dostarczone dla komponentów specjalnych systemu WISŁA. Wartość podpisanej dziś umowy przez Inspektorat Uzbrojenia z firmą Jelcz Sp. z o. o. na dostawę w latach 2019 - 2022 pojazdów wynosi 170 908 438 złotych brutto.

Umowa dotyczy dostawy pojazdów Jelcz w sześciu wersjach: ciągnik siodłowy CSS 8x8, ciągnik IFCN 4x4, transporter TS EPP, transporter TS LRPT, transporter TS EOC, transporter TS DOW, na którym zostaną zabudowane polskie komponenty systemu dowodzenia i łączności.

Pojazdy te zastąpią standardowo stosowane w systemie IBCS/PATRIOT samochody amerykańskiej firmy Oshkosh.

Jak podkreśla resort, w ramach umowy zostanie ponadto utworzony u wykonawcy potencjał istotny dla bezpieczeństwa państwa (PIBP), zgodnie z którym producent zapewni wsparcie eksploatacji pojazdów w sytuacjach kryzysowych.

System „WISŁA” będzie jednym z głównych elementów tworzących system Obrony Powietrznej kraju. Jego podstawowym zadaniem będzie zwalczanie taktycznych rakiet balistycznych krótkiego zasięgu (w tym manewrujących), rakiet samosterujących oraz pilotowanych środków napadu powietrznego w całym zakresie prędkości i wysokości lotu, wykorzystywanych przez lotnictwo taktyczne, jak również zwalczanie bezpilotowych statków powietrznych.

System będzie monitorować przestrzeń powietrzną przez 24 godziny na dobę, samodzielnie rozpozna zagrożenie, np. rakietę lub wrogi samolot i będzie w stanie go unieszkodliwić w ciągu kilkunastu sekund. Pozwoli Siłom Zbrojnym RP na osiągnięcie zdolności operacyjnej do zapewnienia osłony ważnych obiektów, centrów administracyjno-gospodarczych, wojsk w rejonach operacyjnego rozwinięcia i w trakcie połączonej operacji obronnej, w układzie narodowym i sojuszniczym.

Reklama

Komentarze (10)

  1. JanKowalski

    Z jednej strony można się cieszyć że będziemy mieli "jakiś" wkład w ten system a z drugiej cena jednostkowa zestawu kołowego to blisko 2 300 000 zł, dużo zważywszy że my dostarczamy tylko pojazd a cały system z wiążącą elektroniką Amerykanie, interesuje mnie kto wykonał kosztorys i wycenę komponentów pojazdu, odnoszę wrażenie że rząd utrzymuje -na siłę, zdolności produkcyjne Jelcza i sypie bez opamiętania pieniędzmi do zakładu, który istnieje dzięki zamówieniom wojskowym i nie słychać że próbowali dywersyfikować przychody, tak więc powstaje pytanie co się stanie z Jelczem gdy skończą się zamówienia na ciężarówki.....

  2. T24

    Przecież te 2 zakupione baterie nie mają żadnego znaczenia strategicznego. Dosłownie żadnego. Jest ich zdecydowanie za mało, a nawet jakby ich było nie 2 a 8 to przecież nadal nie starczy ich do skutecznej ochrony polskiego nieba. Pomijam już to że ogólnie skuteczność tego typu systemów jest mocno dyskusyjna. Nie można było lepiej wydać tych pieniędzy?

    1. Na co? Na S-300?

    2. Na inny typ uzbrojenia,

    3. Kmq

      O ile Putin nie przejdzie przez Ukrainę i Białoruś to mamy na tą chwilę do zabezpieczenia 210 km granicy z obwodem królewieckim

  3. Rzyt

    Widać realny offset. Bardzo dobrze, tak trzymać

    1. elew.

      Zgadzam się z tym również

  4. po

    A dla Homara nie będzie Jelczy, tylko amerykańskie ciężarówki? To już potwierdzone?

    1. milwaw

      Dla Homara zdrowo myślący decydenci powinni także wybrać nasze Jelcze aby zapewnić jednolite platformy dla ułatwienia szkoleń i logistyki, ograniczenia kosztów. W przeciwnym razie byłoby to działanie na szkodę wojska i obronności kraju.

  5. AZIA

    Ciągnik 8x8 ma mieć motor MTU 620KM

  6. Ot taki jeden gość

    Trochę to słabo widzę ... Ciekawe jak wygląda porównanie mocy silnikow obu typów pojazdów.

  7. -CB-

    Cenią się chłopaki... To chyba najdroższe ciężarówki świata, nawet licząc z tymi ich "pakietami"...

  8. kj1981

    Średnio 2,3 mln zł za ciężarówkę? Bardzo ładnie się cenią...

  9. Ralf_S

    Dobre i to...

  10. Pitw

    Ciężarówka za 2.3 mln zł?

Reklama