Reklama

Siły zbrojne

Porozumienie w sprawie offsetu za śmigłowce AW149

  • Obecny stan budowy pierwszego z prototypów Boramae Fot. KAI

W zakładach PZL-Świdnik podpisano porozumienia offsetowe o wartości niemal 800 mln euro, powiązane z ofertą maszyny AW149 w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. Sygnatariuszami są cztery przedsiębiorstwa polskiego sektora obronnego, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej: Fabryka Broni Łucznik-Radom, WZL-1 S.A. w Łodzi, WZL-2 S.A. w Bydgoszczy oraz ZM Tarnów.

Jest to jeden z elementów oferty spółki AgustaWestland przedstawianej polskiemu przemysłowi, która zakłada realizację ponad 50 projektów z udziałem prawie 25 zagranicznych partnerów, którzy z założenia mają współpracować w ramach programu AW149 dla polskiego MON z niemal 20 polskimi przedsiębiorstwami.

Podpisanie porozumienia (od lewej): Jan Piętowski, Prezes Zarządu, Wojskowe Zakłady Lotniczce Nr 1 w Łodzi; Ryszard Orłowski Dyrektor Rozwoju i Wdrożeń, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy; Mieczysław Majewski, Prezes Zarządu PZL-Świdnik; Daniele Romiti, CEO AgustaWestland; Andrzej Arczewski, Wiceprezes Zarządu, Fabryka Broni Radom; Wojciech Gruszecki, Wiceprezes Zarządu, Zakłady Mechaniczne Tarnów. - fot. J.Sabak

Nie ujawniono szczegółowej wartości podpisanych porozumień w odniesieniu do poszczególnych spółek, ani dokładnego zakresu ustaleń. Poinformowano jednak, że Fabryka Broni Łucznik-Radom ma w ramach offsetu uzyskać nowe kompetencje z zakresu produkcji podzespołów do struktur lotniczych śmigłowców.

WZL-1 w Łodzi i WZL-2 w Bydgoszczy prowadzą prace serwisowe wojskowych statków powietrznych w Polsce. Dlatego planowane jest utworzenie w Łodzi centrum remontowego struktur nowych śmigłowców, natomiast Bydgoszcz ma realizować remonty systemów elektronicznych, generatorów mocy, rejestratorów parametrów lotu, podwozi, wciągarek oraz systemów walki elektronicznej. Zakres odpowiedzialności ZM Tarnów ma objąć produkcję elementów uzbrojenia, jak też zasobników na amunicję oraz systemów mocowania broni do śmigłowca AW149, a w przyszłości również bieżące utrzymywanie systemów uzbrojenia, w tym realizację przeglądów, napraw i remontów. 

Świdnik
Cztery W-3PL Głuszec niedługo opuszczą zakład - fot. J.Sabak

Wierzę, że nikt w Polsce nie jest w stanie przedstawić takiej oferty współpracy przemysłowej jak PZL-Świdnik, który od 60 lat zaangażowany w produkcję, projektowanie, badania i wsparcie eksploatacji. (…) Można zobaczyć co przez ostatnie 5 lat zrobiła AgustaWestland jeśli chodzi o nasza firmę. Są to ogromne inwestycje, które zmieniły technologię i warunki pracy.

Przekonywał podczas uroczystości Mieczysław Majewski, prezes zarządu PZL-Świdnik

Nie są to bezpodstawne słowa, gdyż w zakładzie trwają intensywne prace. Co prawda AW149 w polskich barwach czeka w hangarze na odlot do Włoch, ale w halach produkcyjnych powstaje 10 maszyn AW189, które stanowią cywilny wariant oferowanego Siłom Zbrojnym RP śmigłowca. Są one tworzone w znacznej większości z komponentów powstających w Polsce.

Świdnik
Montaż AW189, czyli cywilnego "brata" AW149 - fot. J.Sabak

Wiele kluczowych elementów, jak kompozytowe moduły kadłuba, powstaje na miejscu. PZL-Świdnik rozwija intensywnie prace nad kompozytami. Są one wykorzystywane nie tylko do wytwarzania produktów na własne potrzeby spółki. Koncern Airbus zamawia w polskim zakładzie m. in. duże ilości drzwi do samolotów pasażerskich.

Świdnik
jeden z czeskich W-3 Sokół Fot. J.Sabak

Powstają również cztery śmigłowce W-3PL Głuszec, z których trzy są już gotowe do testów, a czwarty wszedł w fazę montażu  końcowego. Równolegle z produkcją trwają również remonty maszyn Sokół i Anakonda, także eksploatowanych poza Siłami Zbrojnymi RP. Niebawem do użytkownika powrócą np. dwa czeskie śmigłowce ratownicze W-3 Sokół, które znajdują się obecnie w Świdniku.

 

Reklama

Komentarze (31)

  1. realista gospodarczy

    Brawo Świdnik. Tylko helikopter produkowany w pełni w Polsce powinien mieć szanse w przetargu. Miejsca pracy w Świdniku, Radomiu, Bydgoszczy, Tarnowie i Łodzi itd. Należy wreszcie to zrozumieć, że wszyscy kupują u siebie. Ponad 95% helikopterów we francuskiej armii produkcji francuskiej, a prawie 100% we włoskiej armii produkcji włoskiej. Nie bądźmy durniami Europy. Kupmy trochę w Świdniku i trochę w Mielcu, a niech oni dadzą pracę przy remontach Łodzi i Bydgoszczy. To naprawde nie jest takie trudne.

    1. say69mat

      Z geografii Polski masz plusa. Pamiętaj jednak, że w ostatecznym rozrachunku to żołnierze będą beneficjentami zakupionych maszyn. I od jakości zakupionych maszyn zależeć będzie ich życie. A nie system gospodarczy i producenci zaworów oraz uszczelek.

    2. echo

      Przyłączam się do entuzjazmu z perspektywy gospodarki i zabezpieczenia możliwości technicznych w kraju.

    3. Rytel61

      No proszę i to dopiero jest pozytywna wypowiedz a nie tylko marudzenie i opluwanie

  2. Gottard

    Ja wybieram Sikorsky S-92, najtańszy (18 mln$), sprawdzony nawet w Arktyce, ma rampę załadowczą, przewozi wygodnie w bezpiecznych fotelach 20 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Co tu porównywać z innymi , szkoda czasu. S-92 jest idealny w duecie z małymi Sokołami obsłuży WP. A nasze Mi-817 oddać Ukrainie. Kupić S-92 bez przetargu w trybie pilnych zakupów wojennych , USA dorzuci nam do nich w gratisie za free 400 czołgów M1A1 ( tych co nie chciała z darmo Grecja) lub ze 100 MLRS M270. Nikt nie powie że sie taka transakcja nie opłaca. Brać je i już, żadnych interesików z Francją czy Italią za wspieranie Putina, zabanować ich na 100 lat . Trzymać tylko z USA, UK, Canadą ,Szwecją i Finlandią

    1. Silbermond

      S92 jest ok. Wolalbym Eh101 - maszyna robi wraznie solidnej....ale nie startuje w przetargu. Zobaczymy jak sie to potoczy. Cos czuje, ze z tym przetargiem beda cyrki i niespodziwana decyzje i wybory. Stawka jest wysoka.

    2. Jerzy Górecki

      Jestem tego samego zdania

    3. RADETZKY

      A JA WYBIERAM NHI NH90 - NAJLEPSZA OPCJA DLA POSKICH SIŁ ZBROJNYCH...Z JAKIS WZGLEDOW NIEOSIĄGALNY DLA NASZYCH SIŁ ZBROJNYCH...A MOZE KOMUŚ ZALEŻY NA TYM.....A PÓZNIEJ SKONFRONTUJ TO...I PISZ SWOJE FRAZESY

  3. ja

    Było sporo czasu by sylwetkę GŁUSZCA dopracować na bardziej DRAPIEŻNĄ. Działko przednie ma sporo nieosłoniętych elementów.... Nikt tego nie kupi. Tak tylko piszę...

  4. olejABZ

    Oj tu widze wielu ''ekspertow'' sie wypowiada ktozy napewno nigdy nie lecieli zadnym z w/w modeli...a ja napisze tak. Latam regularnie zarowno super puma ec225, jaki i s92 i kilkoma pominieszymi na platformy do pracy na mozu polnocnym (warunki dosc hard-core). i powiem tak ze zaden nie jest bez awaryjny! spadalnosc super pum jest niestety wieksza z jakiegos powodu, wadliwa skrzynia biegow jak mowa eksperci,.. Do czego zmiezam a no do tego ze na kazdej instalacji ktora jest polozona daleko od ''plazy'' jest caly przekroj czesci zamiennych w razie czego. Dodam ze dwa razy juz zaliczylem ladowanie awaryjne super puma i nie jest to przyjemne...szczegolnie w wodzie. Pozdrawiam ekspertow :) p.s przepraszam za brak polskich znakow poprostu ich nie posiadam.

    1. Generau

      Nie szkodzi z tymi znakami . Zmierzam można napisać bez polskich znaków. Kolejny fantasta bez polskich znaków.

  5. czytający między wierszami

    Adam zmień nicka na Adam-Airbus-Lobbist. Będzie uczciwiej.

    1. Adam

      Jak by nie patrzeń to wygląda na to, że Airbus ma ma najbardziej uniwersalny śmigłowiec i największy offset. Sikorsky H-92 jest drogi, awaryjny i ma niewielki offset. AgustaWestland AW149 podobnie jak Black Hawk nie spełnia wymagań MON.

    2. karibu

      Zwróćta uwagę, że jak pojawia się komentarz Adama, to zaraz w tandemie Tyberios też publikuje... i odwrotnie. Zawsze na przekór. I obu się ciekawie czyta bez bólu oczu przez składnię i gramatykę, jak to niestety wielu innych dotyczy. Może to ta sama persona z przeskokami osobowości :-) A co do meritum: czy ktoś tam w MON'ie jest kompetentny czy nie, można dyskutować, natomiast imponuje tempo podejmowanych decyzji zakupowych... Czyli sr...ją w gacie analizując możliwe scenariusze rozwoju konfliktu ukraińskiego, nic innego do mnie nie przemawia.

  6. Firefly

    Zastanawia mnie dlaczego Agusta-Westland nie zaoferowała w przetargu śmigłowca AW101. Przecież model ten wykonuje już przewidziane w warunkach przetargu zadania (transport, ZOP, CSAR itp.), w których AW149 nie został jeszcze sprawdzony. Na dodatek jest to stosunkowo świeża konstrukcja, dysponuje dużym udźwigiem, posiada 3 silniki (co naturalnie zwiększa margines bezpieczeństwa), ma rampę załadunkową i jest sprawdzona w boju. Nie widzę powodu, dla którego nie moglibyśmy ich budować w Świdniku. Duży śmigłowiec tej wielkości (a zatem porównywalny z H-92 Superhawk i EC725) byłby doskonałym uzupełnieniem dla Sokoła.

    1. adr

      Bo MON chce 70 maszyn za góra 10 mld zł dla przykładu 16 ratowniczych AW-101 dla Norwegi to 1,15 mld euro na oko 4,5-5 mld zł na 70 maszyn 48 będzie transportowych a 22 wyspecjalizowane CSAR i ZOP więc nie tańsze niż te dla Norwegii

    2. say69mat

      Porównaj wyłącznie sylwetkę boczną UH-60, czy chociażby ... AW149. Z sylwetką Sokoła lub Głuszca. Przecież Sokół wygląda jak Empire State Building, wśród śmigłowców bojowych. A nie wydaje się aby była to najbardziej rozpoznawalna i zarazem pożądana cecha charakterystyczna maszyny ... bojowej.

  7. ursus

    Moim zdaniem oferta S-92 wygrywa w cuglach dzięki zhakowaniu francuzów. AW z kolei jest "groźne", bo może dać bezkonkurencyjną cenę. Wiele zależy od warunków przetargu, bo gdyby MON oceniał np. 65% cena/możliwości i 35% polonizacja, to byłoby bardzo ciekawie. Zastanawiam się tylko, czy SAC przeniósłby produkcję S-92 do Polski oraz jak wyglądałyby wagowo wersje CSAR i ZOP w kontekście możliwości lądowania na planowanych okrętach wojennych.

    1. Tyberios

      Na byłym/obecnym Ślązaku nie siądzie, za ciężki. Trudno powiedzieć jakie wystawili wymagania odnośnie wytrzymałości lądowiska na kolejnych planach okrętów, ale wątpię. S-92 jest sporą maszyną, nawet bardzo sporą, takie nie operują z tak w sumie niewielkich jednostek. Zresztą nikt nam jak na razie S-92 nie oferuje i raczej nie będzie. Rewelacje kolegi Adama możesz włożyć między bajki to jego zwyczajne fantazje i trolling.

    2. Adam

      Przecież w wymaganiach nie ma możliwości lądowania na okrętach. Te śmigłowce maja bazować w bazach lądowych Lotnictwa Marynarki Wojennej w Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach.

    3. say69mat

      Co do kwestii pozyskania S-92, to jestem jej przeciwnikiem, i to w równym stopniu co AW-149. Ze względu na bardzo mieszane opnie na temat tego modelu. Pochodzące od jego głównego użytkownika w wersji wojskowej, czyli z Kanady. Osobiście preferuję sprawdzony team Sikorsky - Boeing, albo Sikorsky - AW. Tylko, że ... AW-101 Merlin. Bowiem, eksperymentowanie z wprowadzaniem nowego, nie sprawdzonego w warunkach bojowych śmigłowca. Modelu przeznaczonego do transportu nie tyle 'corpovipiątek' ile wojsk. Należy bezwzględnie pozostawić siłom zbrojnym kraju projektanta i producenta. Poza tym pojawia się wątek rosyjski, a jeżeli potwierdzą się enuncjacje, że RusHel współprodukuje model AW139 na terytorium FR. No to robi się tak ... dziwnie

  8. bolo

    A co panowie eksperci powiedzą na temat 2%na armię ale w rozliczeniu 10 letnim jak podaje tvn24, dla mnie to wstrętne i obrzydliwe

  9. seba

    Dziwi mnie z koro wymieniamy stare śmigłowce Mi-2 i Mi-8 na nowe to dlaczego jest wybór tylko na mniejsze np AW149.Powinnyśmy kupić zarówno AW149 za Mi-2 i AW101 za Mi-8 patrząc na gabaryty

  10. bolo

    Do '' say69mat'' , mniej zadawania się z ''januszami'' a więcej indywidualności ,pisząc - augusta- niebawem będziesz pisał -ałgusta- , nie lepiej -agusta- ? pozdrawiam.

    1. olo

      ważny jest kontekst bliskiej współpracy z rosjanami, a nie czy poprawnie napisał nazwę przekręcając literkę...

    2. say69mat

      Ponieważ zauważyłem sprzeczność pomiędzy deklaracjami AW, a informacją na stronie internetowej RusHel. Zamieściłem informację, niestety nie jestem w stanie prowadzić prywatnego internetowego śledztwa. Po to aby zweryfikować zarówno prawdziwość deklaracji AW, jak i informacji zamieszczonej przez rosyjskiego producenta helikopterów.

  11. marek

    UH1 + Bell + pare "nowinek" to tajemnica oferty Wlochow.....Sokol z zalozenia jako rozwiniecie Mi2 = podliczajac to mamy smiglowiec startujacy w polskim przetargu. Puma, tez przegiecie. Natomiast Superhawk - tu sam mam mieszane uczucia....Przetarg jezeli ma za zadanie zastapienie wprost Mi8, to oferty na AW, AIrbusa, czy Superhawka sa zasadne, tylko ze to sa maszyny CYWILNE. z AUTOBUSU NIGDY NIE ZROBIMY KTO. Wpakujemy sie tylko w klopoty i finansowe i militarne, za ciezkie pieniadze kupimy maszyny, ktore na wspolczesnym TDW beda mogly tylko podwiezc wojsko w poblize dzialan zbrojnych..... Stad pewnie stanowisko Sikorskiego..... Caly czas naciskam na pozyskanie UH60M - Te literki na koncu to praktycznie (tak jak wielu z Was zauwazylo) kompletnie nowe maszyny. Skoro czesc z WAS uwaza BH za kompletnie stare, nierozwojowe konstrukcje, mozliwosci taktyczne, odpornosc i przezywalnosc, odtwarzanie gotowosci bojowej, ilosc wylatanych godzin.....prosze o konkrety!!!!! AW w niektorych ujeciach fotograficznych przypomina tez BH (kopiuje) ksztalt kadluba, zwlaszcza nad kabina, uchylone smiglo ogonowe, skrecone lopaty wirnika........ciekawy jestem czy tez wirnik kreci sie odwrotnie do wskazowek zegara....Tylko prosze o konkrety, a nie komentarze "na tesciowa" (bo tak ma byc)

  12. ja

    Czy to ostatnie 4 GŁUSZCE dla naszej armii? Czy będą jeszcze modernizowane kolejne Sokoły do tego standardu? Ktoś coś wie na ten temat?

  13. WWD

    Ktoś ma jakiś namiar na informację odnośnie zaoferowaniu nam w przetargu S-92 link bardzo mile widziany :)

    1. Tyberios

      Przykro mi, jak to mawia stare powiedzenie... z pustego i Salomon nie naleje. Nie ma takich informacji na stronach Sikorskyego ani Mileca ani, no ogólnie nigdzie nie ma, zwyczajny trolling.

    2. Adam

      Wkrótce będzie oficjalny komunikat na stronie MON.

  14. Pytajnik???

    Osobiście uważam że AW 149 nie był by złym wyborem, to naprawdę udana konstrukcja oparta na mariażu 2 najbardziej popularnych śmigłowców ze stajni Augusty AW 139 i AW 159 w założeniach łączy oszczędność eksploatacyjną 139 i możliwości 159, ponadto jako całkowicie nowa konstrukcja ma przed sobą wiele lat rozwoju a w przypadku zakupu będzie produkowany w Polsce także na ewentualne rynki eksportowe. Co do samej augusty jest to firma która naprawdę dobrze zapisała się w Polsce ( w przeciwieństwie do Sikorskiego), posiada potencjał i rynki pozwalające na rozwój Świdnika. Mimo to wciąż uważam że jedynym spełniającym nasze wymagania helikopterem jest Caracal a oferta francuzów związana z offsetem jest bardzo dobra. Niestety konstrukcja maszyny jest bardzo stara co przekłada się w dużym stopniu na koszty eksploatacji, jednakże jeżeli mamy pozyskać 70 maszyn to wolę żeby były większe niż mniejsze. Dla mnie zdecydowanie najgorszym wyborem był by Black Hawk stara konstrukcja, do tego wersja S70i to tak naprawdę wydmuszka w porównaniu do UH60 a o offsecie technologicznym możemy zapomnieć ( wynika to po prostu ze strategii państwa USA), jedynym plusem była by ewentualna unifikacja floty z sojusznikiem. MON ma naprawdę twardy orzech do zgryzienia co kol wiek nie wybierze zostanie poddany krytyce, osobną kwestą jest to że każda z oferowanych nam konstrukcji jest konstrukcją w gruncie rzeczy dobrą.

    1. Chasim

      A jesli nikt poza nami jej nie kupi to jesteś pewien że ma przed sobą tyle lat rozwoju?...

    2. Adam

      Black Hawk nie startuje, bo Sikorsky zmienił ofertę na S-92.

    3. ttt

      A SAC niby czym źle się zapisał w Polsce? Rozwijając Mielec i tworząc miejsca pracy?

  15. Apis

    Tym samym AW znacząco wybiła swoją ofertę na przód w rywalizacji o przetarg. Zrobiła to, czego nie zrobiła jeszcze konkurencja, czyli podjęli konkretne rozmowy z polskimi firmami i wstępnie rozdzielili zadania. To będzie miało duży wpływ na ich wizerunek jak i atrakcyjność oferty. Co prawda AW149 jest jaki jest i w ofercie powinna się pojawić całkiem inna konstrukcja... lecz oczywiście nie nam dane wybierać.

    1. Adam

      AW tylko się pogrążyła, bo nie oferuje budowy fabryki, a w dodatku proponuje śmigłowiec który nie spełnia wymagań MON.

    2. rhtrgvsd

      Jaka to ta inne konstrukcja ?

  16. wolf

    800 mln euro offsetu za zamówienie na 70 smigłowców to troche mało, mogliby dorzucić jakiś konkretny pakiet dla firm z gospodarki spoza zbrojeniówki

  17. hardcore

    Tylko nasze polskie śmigłowce! Polskie są najlepsze np: Blackhawk albo AW149. Przecież naszych śmigłowców używają na całym świecie, w tym Amerykanie (!!!). Po za tym czy chcecie zniszczyć tak dobrze prosperujące zakłady jak Świdnik czy Mielec? Przecież zapewniają one setki tysięcy miejsc pracy i przynoszą państwu miliardy PLN zysku. Te zakłady to nasza myśl techniczna i duma (Polak potrafi!). Powinniśmy kupować wyłącznie polski sprzęt (to powinien być zapis w ustawie!).

    1. AS

      Gdybyśmy kupowali tylko nasz sprzęt to byłby sam szajs zero zdolności obronnej.

    2. Adam

      Powinniśmy kupić ten który zaoferuje największy offset i budowę fabryki w Polsce. A to zawiera oferta Airbusa na EC725.

    3. Mateusz K.

      Żartujesz, prawda?

  18. say69mat

    O ile AW 189 na wyposażenie cywilnych służb jest perspektywicznym narzędziem transportu lotniczego. O tyle AW149 nie jest śmigłowcem dedykowanym do pełnienia roli śmigłowca pola walki. Jest wynikiem kompromisu pomiędzy potencjałem NH90, stąd stylistyka kształtu kadłuba. A możliwościami finansowymi potencjalnego nabywcy. A jak wiadomo pole walki jest środowiskiem nie uznającym ... kompromisów. I mam nadzieję, że tym razem, politycy wykorzystujący atrybuty CKnA. Nie zaserwują żołnierzom narzędzia transportu bojowego na miarę 'misia' pola walki XXI wieku. Swoją drogą, jest cała rzesza żołnierzy, którzy mieli okazję desantować się z UH-60. Jakie jest ich zdanie na temat tych dwóch śmigłowców???

    1. łysy40

      say69mat -jeśli amerykanie proponowaliby nam UH-60 to też byłbym za kupnem BH -ale s70i to maszyna gorsza-dlatego jeśli chodzi o mój typ to AW149.Polski przemysł zbrojeniowy jest opóźniony o 20lat za innymi-a zakup AW da nam szanse na rozwój i wyrwanie się z czarnej technologicznie du,,,y-Ameryka nam tego nie da.

  19. Lotnik

    Świdnik - jedyna prawdziwa fabryka śmigłowców w Polsce.

    1. Adam

      I dlatego przegrała już na starcie z konkurencją która oferuje budowę nowej fabryki.

  20. marek

    Sluchajcie !!! BH jest konstrukcja najmlodsza i jest sprawdzony pod kazdym wzgledem. AW jest w prostej linii pochodna Irokeza !!!!! Jest tylko LADNY !!!!! Obejrzyjcie Black Hawki na youtube, wezcie modele do reki. Odnosnie offsetu ze strony amerykanskiej - przy twardych negocjacjach - da sie cos fajnego "wyciagnac"...poza tym ani AW ani inni dostawcy tak na prawde nie sa zaangazowani po uszy i ich wypowiedzi to czysty marketing firm w koncu prywatnych. Jeden i drugi producent jest firma skladajaca swoj wyrob od bardzo wielu kooperantow. ( silniki, elektronika, uzbrojenie, wyposazenie specjalistyczne itd.....) Cieszmy sie, ze czesc elementow bedzie robionych u nas i ludzie beda mieli prace. Firme Augusta najchetniej widzialbym jako producenta i tworce porzadnego, taniego scouta. to moze zaowocowac naprawde duzym kontraktem, na miare swiatowa.....

    1. Tyberios

      ... no tak konstrukcja w produkcji od 74' roku. Faktycznie, najmłodsza, taki uniwersytet trzeciego wieku. :D

    2. Adam

      BH nie został zgłoszony, Sikorsky zaproponował S-92.

  21. gosc

    nie wiem dlaczego augusta nie zaoferowała śmigłowca NH-90. Tak strzeliła sobie w stopę i wybiorą pewnie black hawka

    1. Tomek K

      AgustaWestland realnie oceniła polskie możliwości finansowe. Drogi NH90 miałby małe szanse na wygraną w przetargu.

    2. Wojak

      NH90 może zaoferować tylko NHI, czyli spółka AW i Airbusa. Samo AW nie może :(

    3. Tyberios

      Ehhh... zapytaj równie dobrze dlaczego nie próbował zaoferować NH90 Airbus.

  22. Bucksik

    Po co Czechoch śmigłowce SAR? Mam nadzieję, że nie są one w wersji morskiej. :-)

    1. Tyberios

      Dla misji Search and Rescue... choćby podczas powodzi czy w górach w ramach pogotowia. Czy to nie oczywiste?

  23. say69mat

    Augusta Westland współpracuje przy produkcji modelu AW139 z Russia Helicopters: HeliVert to supply three VIP-model AW139 to Exclases Russia 12.09.2014 / Moscow /.../HeliVert, a joint venture between Russian Helicopters (a subsidiary of Oboronprom, part of State Corporation Rostec) and AgustaWestland, has signed a memorandum of understanding with Exclases Russia for three AW139 helicopters in VIP configuration. The aircraft will be assembled at HeliVert and delivered in a time-frame set out in a contract to be signed in the near future. HeliVert and Exclases previously signed a contract for five helicopters in May 2013 that is being fulfilled to schedule. The commercial AW139 is available in various configurations including VIP, passenger transport for 12-15 people, cargo transportation, standard and emergency rescue. It has a cruising speed of 306 km/h, maximum range of 927 km and flying time of up to 5 hours. The AW139 is fitted with two Pratt & Whitney Canada PT6C-67C turboshaft engines that deliver 1,679 hp. The first AW139 assembled in Russia made its debut flight in December 2012. Aircraft produced at HeliVert are marketed to customers across Russia and other CIS countries. They can also be equipped with Russian-produced components to meet the demands of state bodies and operating companies. “The medium AW139 sets the standards for its class both in terms of flight capabilities and in terms of the number of aircraft that have been supplied to the global market,” HeliVert CEO Alexander Kuznetsov said. “The new agreement with Exclases Russia illustrates that the Russian market is continuing to discover the potential of this helicopter.”/... za:http://www.russianhelicopters.aero/ link:http://www.russianhelicopters.aero/en/helivert/news/6123.html

    1. ekspert od obalania bzdur

      No i co? A Roosvelt spotykał się ze Stalinem ;) A silniki w AW139 są PT6C czyli Pratt & Whitney, czyli spółki siostry Sikorsky, i co?

  24. hp7

    Serwisowanie w kraju to żaden offset...

    1. echo

      Inwestycja w zakłady by mogły serwisować śmigłowce i produkować elementy. To dokładnie jest w tekście. Dla mnie fajnie.

    2. czytelnik ze zrozumieniem

      Produkcja w kraju, kolego. Proszę się wczytać w tekst. Produkcja wszystkich AW149 dla Polski i na eksport w Świdniku, przy współpracy z 20-toma polskimi firmami w tym Radom, Tarnów, Bydgoszcz i WZL1 Łódź. Czy to się stanie - to w rękach naszego MON.

  25. Artek

    W3PL to w koncu "nasz" helikopter? Czy poprostu obca firma produkujaca "polskie" helikoptery?

Reklama