Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy lot Rafale z nowym zasobnikiem celowniczym Thalesa

Samolot myśliwski Rafale należący do francuskich sił powietrznych wykonał pierwszy lot z zasobnikiem celowniczym Talion firmy Thales. Sprzęt ma znacząco zwiększyć możliwości myśliwców w dziedzinie obserwacji optoelektronicznej i użycia uzbrojenia precyzyjnego powietrze-ziemia. 

Pierwszy lot francuskiego myśliwca Rafale z podczepionym zasobnikiem celowniczym Talion miał miejsce pod koniec lipca br. z bazy lotniczej Istres na południu Francji i trwał ponad 2 godziny. Producent sprzętu, firma Thales, zdecydowała się jednak dopiero teraz na upublicznienie tej informacji.

Jest to drugi typ samolotu myśliwskiego, po Mirage 2000, który sprawdzono w locie z podczepionym zasobnikiem Talion. Testy sprzętu z samolotami Rafale sił powietrznych i marynarki wojennej Francji mają potrwać przez cały 2017 rok. Do jednostek operacyjnych ma on natomiast wejść do służby w połowie 2018 roku, kiedy zacznie się produkcja seryjna zasobnika. 

Francuskie siły zbrojne planują pozyskać 45 zasobników Talion, z czego 20 zostało już zamówionych przez Generalną dyrekcję ds. Uzbrojenia (franc. Direction générale de l'Armement, DGA). Nowy zasobnik będzie uzupełniał, a docelowo także zastępował, sprzęt poprzedniej generacji Damocles, także wytwarzany przez Thales Group. 

Zasobnik Talion, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Przedstawiciele firmy Thales podkreślają różnice, jakie istnieją pomiędzy Taliosem, a obecnie wykorzystywanym przez francuskie siły zbrojne zasobnikiem celowniczym Damocles. Przede wszystkim wskazuje się na zwiększone możliwości sensorów, wykorzystywanych przez nowy system. W Taliosie zastosowano zarówno kamerę termowizyjną w średniofalowym paśmie podczerwieni, kamerę w bliskim paśmie podczerwieni, jak i kolorową kamerę wideo dużej rozdzielczości. System obserwacyjny uzupełnia laser dalekiego zasięgu.

Sprzęt pozwala także na zachowanie tzw. „permanentnego obrazu sytuacji”. Oznacza to, że nawet jeżeli system śledzi obiekt ruchomy, to cały czas w jego pamięci zachowywany jest obraz terenu wokół. Dzięki temu pilot ma zawsze możliwość sprawdzenia, co dzieje się w pobliżu nie przerywając zasadniczego zadania realizowanego przez zasobnik.

 

Reklama

Komentarze

    Reklama