Reklama

Siły zbrojne

Nowe technologie dla Mielca w ramach Lockheed Martin [Defence24.pl TV]

fot. Defence24.pl
fot. Defence24.pl

PZL-Mielec jest największym zakładem firmy Sikorsky poza USA i jestem tu aby zapewnić, że będzie miał coraz więcej możliwości przed sobą, dzięki temu, że stał się częścią rodziny Lockheed Martin – stwierdził Michael Gordon, wiceprezes Sikorsky, A Lockheed Martin Company podczas swojej wizyty w PZL Mielec. Podkreślił, że zakład będzie realizował nowe zadania i rozwijał nowe technologie, związane z różnymi kierunkami działalności koncernu Lockheed Martin.  

Podczas uroczystości związanej ze zmontowaniem w PZL Mielec trzechsetnej kabiny śmigłowca Black Hawk padły deklaracje na temat przyszłości zakładu w strukturach nowego właściciela. Firma Sikorsky do której należy zakład przeszła z konsorcjum UTC do koncernu Lockheed Martin, zmieniając nazwę z Sikorsky Aircraft Corporation na Sikorsky, A Lockheed Martin Company.

Lockheed Martin chce więc aby Black Hawk i inne flagowe produkty firmy Sikorsky były odtąd jednoznacznie identyfikowane z nowym właścicielem. Znalazł się w śród nich nie tylko Black Hawk, zarówno w wersji UH-60M jak i S-70i, ale również samolot M28 Skytruck. Mike Gordon, wiceprezes firmy Sikorsky zapewnił, że maszyna dobrze wpisuje się w ofertę Lockheed Martin i jej sprzedaż jest obecnie negocjowana z kilkoma odbiorcami zagranicznymi.

Będąc w UTC mieliśmy problemy ze sprzedażą M28 Skytruck, ale będąc częścią Lockheed Martin i korzystając z wsparcia jakie dają nam inne gałęzi naszej korporacji, jesteśmy ze Skytruckiem lepiej dopasowani z ofertą. Obecnie pracujemy nad kilkoma potencjalnymi możliwościami sprzedaży. Mam nadzieję, że już niebawem będziemy mogli powiedzieć więcej.

Michael Gordon, wiceprezes Sikorsky, A Lockheed Martin Company

Michael Gordon wskazał na możliwość ułatwienia sprzedaży istniejących produktów, ale też poszerzenia kompetencji zakładu. Przede wszystkim w zakresie posiadanych już kompetencji, a więc kompozytów, budowy struktur płatowcowych czy montażu, ale również w powiązaniu z innymi działami koncernu Lockheed Martin.

To co wspólnego ma PZL Mielec i Lockheed Martin, to iż są OEM – Original Equipment Manufacturer (ang. Oryginlany Producent Sprzętu). Otwiera to pewne możliwości, takie jak oferowanie uzbrojonych płatowców. Będąc częścią korporacji Lockheed Martin możemy swobodnie to robić, co nie było możliwe w ramach UTC. (…) Obecnie badamy nowe możliwości, ale jestem bardzo optymistyczny, jeśli chodzi o możliwość współpracy PZL Mielec z innymi działami naszej korporacji, takimi jak LM Fire and Control czy LM Aeronautics, budującego F-35.

Michael Gordon, wiceprezes Sikorsky, A Lockheed Martin Company

Z kolei prezes zarządu PZL Mielec Janusz Zakręcki większy nacisk położył na zmiany, jakie Lockheed Martin wprowadza na poziomie oferty śmigłowców Black Hawk dla Polski. Odniósł się on przy tym do deklarowanych powodów decyzji poprzedniego kierownictwa MON, która doprowadziła do odrzucenia oferty firmy Sikorsky w programie śmigłowca wielozadaniowego.

Nasza oferta była odrzucona z pewnych względów, dziś te wszystkie punkty, które były przedmiotem krytyki, np. uzbrojenie czy szkolenie czy oferta w dolarach – nie istnieją. Uzbrojenie, szkolenie i to wszystko jesteśmy dziś w stanie zaoferować. (…) Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania, a przede wszystkim na produkcję śmigłowców dla Wojska Polskiego. Oferujemy polskiego Black Hawka, którego możemy dostarczyć już w siedem miesięcy po podpisaniu kontraktu. Co ważne, w konfiguracji uzbrojenia oferowanej przez Lockheed Martin. (…)

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL-Mielec

Prezes Zakręcki stwierdził, że oferta firmy daje możliwość dowolnego doboru uzbrojenia i wyposażenia śmigłowców Black Hawk. Zaznaczył, iż dostawa pierwszej maszyny może się odbyć w ciągu 7 do 8 miesięcy od podjęcia stosownej decyzji, a następnych - w kolejnych miesiącach.

Reklama

Komentarze (21)

  1. Znawca

    My chcemy Comanche a nie Black Hawka.Nowosc i top 1a nie stare rupiecie.

  2. AS

    Mam nadzieję że wygra BH to solidna konstrukcja najbardziej odporna na ostrzał z tych wszystkich oferowanych.

    1. Jaksar

      bzdury, BH 70 to konstrukcja z lat 70-tych o bardzo słabej ochronie kadłuba. To w doktrynie USA śmigłowiec drugiego żutu na teren już oczyszczony ....

    2. zLoad

      Z tych oferowanych nie znaczy ze nasze nie moga byc lepsze

    3. ecik

      Mam nadzieje, że zmodernizujemy obecnie posiadane wiatraki za 15% ceny zakupu nowych Caracali.

  3. zLoad

    Sorry Mielec - nie bedzie zamowien. Zadnych. Technologie mozecie sobie zatrzymac.

    1. Ormak

      No skoro tak postanowiłeś to sprawa załatwiona, czy jeszcze jakieś dyrektywy wydałeś?

  4. Lyngsoe

    Wszystkim "miłośnikom" Lockheed Martin proponuję artykuł "Karmienie nowotworu" i pokrewne nt. kontaktów Czechów, Turków i Argentyńczyków z ta firmą. Już sam tytuł artykułu jest wielce wymowny .

    1. Davien

      W 2009 r LM nie miał nic wspólnego z Mielcem, ani firmą Sikorsky, skończ bajki opowiadać

  5. Ali Gator

    Przestańcie się ośmieszać z tym Caracalem. Czepiacie się BlackHawka, że stary, że mały, że amerykański i w ogóle że nie francuski. A co to jest Caracal? Stary padalec po liftingu, starszy od BlackHawka. Skoro jest taki dobry to dlaczego używa ich ledwo kilka armii? Statystyka nie kłamie! Gdyby był taki super to byłby używany w tysiącach... Co innego gdyby w ofercie był NH90 - nie powiedziałbym słowa. A że Caracal większy od BH? To co z tego? Może raczej należy się zastanowić czy założenia były słuszne? I jeszcze jedno. Amerykanie jakby nie kombinować - zainwestowali w Mielec, AW - w Świdnik, a Francuzi - póki co to tylko obietnice....

    1. db

      A ile armii używa BH w wersji S-70i wyprodukowanych w Mielcu?

    2. tlumacz

      Amerykanie zainwestowali ale chyba pieniadze ktore dostali za kontrakt na Bryze, jak tam wam idzie sprzedaz Skytruckow do Ameryk? Moze na to powinniscie sie nastawic, przeciez takie kokosy mialy z tego byc.

    3. Davien

      Wg twoich słów BH to też stary złom po liftingu, więc o co ci chodzi? Nikt nie oferował nam UH_60, tylko S-70i którego USA nie używa w ogóle, podobnie jak innych maszyn serii S-70. Jedynym państwem które używa S-70i jest Turcja, ale po poważnej modyfikacji jaki T-70, więc liczba S-70i jest w NATO równa zero. Caracal jest używany przez Francję chociażby.

  6. AMD

    Czyli znow przetarg na smiglowce. Mam nadzieje ze na dobre pozegnalismy wspolna platforme na rzecz roznych platform zaleznie od zadan. Obstawiam oferte s-70i i s92. Z AW NH90 i AW101

    1. Davien

      H-92 odpada, zobacz jakie problemy mają z nim Kanadyjczycy, a S-70i to małpia wersja UH-60M. O NH-90 tez zapomnij,chyba że chcesz czekać 10 lat. AW-101 jest za ciężki na nasze okręty.

  7. Zielona wyspa

    Nasza oferta była odrzucona z pewnych względów, dziś te wszystkie punkty, które były przedmiotem krytyki, np. uzbrojenie czy szkolenie czy oferta w dolarach – nie istnieją. Uzbrojenie, szkolenie i to wszystko jesteśmy dziś w stanie zaoferować... Czyli jednak chcieli wcisnąć skorupę i silnik? A tymczasem tubylcy odmówili....

  8. Ari

    O jakim uzbrojeniu tu mowa stanowiskach na karabiny??Ja bym widział Battelhawka to jest śmigłowiec transportowo bojowy

  9. KubaG

    Przynajmniej prezes Mielca nie podnosi krzyku, jak Krystowski, że przetarg był ustawiony tylko uczciwie przyznaje, że na etapie bycia częścią UTC nie mogli spełnić warunków zamawiającego. Zresztą w ogóle zarząd Mielca porażkę w przetargu przyjął z godnością, mimo, że w przeciwienstwie do "krzykliwego Świdnika" to Mielec oferował istniejący realnie śmigłowiec a nie wersję beta. Co nie zmienia mojego stanowiska, że firma, która planuje zainwestować środki na offset we własnym zakładzie (z lewej kieszeni do prawej) powinna być z przetargu wykluczona.

  10. 123spark

    Czytając poniższe komentarze można by wysnuć wniosek, że lobbyści z Sikorsky wymieniają poglądy z lobbystami z Airbusa. Od czasu do czasu wtrąci się ktoś z Agusty. Chciałbym wam panowie powiedzieć, że tu nie mamy mocy decyzyjnych w kwestii rozstrzygania przetargów, więc reklamujcie się bardziej w MON albo w IU. W opinii mojej i wielu innych przetarg był sprawiedliwy i wygrał najlepszy oferowany produkt, mimo iż nie jest to śmigłowiec marzeń i nawet nie jest najlepszy na rynku. Jakoś panowie z firm, nie staraliście się wystawić najlepszych waszych maszyn, tylko albo biliście się nawzajem vide Agusta-Airbus: sprawa NH-90, a Sikorsky postawił na czarnego konia w postaci taniego s70i wspomaganego siłami związków zawodowych, bo wiadomo że Kongres nie dałby zgody na transfer zastrzeżonych technologii "pełnego" UH-60. Dajcie już więc spokój bo sprawa jest powszechnie znana a na łamach D24 wielokrotnie wałkowana i przekonywanie tych co mają jakieś pojęcie hasłami w poniższym stylu nie ma najmniejszego sensu.

    1. marek!

      zgadzam sie zeby dac spokoj....to po co zaczynasz? Na jakiej podstawie Twierdzisz ze Kongres zabrania dostaw do Polski "przestarzalej", zdaniem wielu kolegow technologii a raczej wyposazenia BH - zgodnego ze standardem amerykanskim ? Napisz prosze bo temat ciekawy.... bo wg moich analiz, moze tak byc w momencie gdybysmy zazyczyli sobie jakies rzadkie wyposazenie w rodzaju wyrzutni kos Kosynierow, co wymagalo by dodatkowej konfiguracji .....:)

  11. Robin

    W szystko fajnie tylko po co nam te śmigłowce skoro są do niczego nie przydatne bez lotnictwa, obrony przeciw lotniczej i ciężkiego sprzęty, chyba że planujemy kolejne powstanie Warszawskie

  12. Lucek

    Jak zwykle Polacy zostają tanią siłą roboczą . Po co nam technologie dla Mielca skoro to nie polski zakład ???

    1. Tomo

      Bo zaklady nie dziela sie na polskie i nie polskie tylko na nowoczasne i nie nowoczesne. Dla pracownika zakladu,konsumenta jego produkcji, kooperanta nie ma znaczenia 'polskosc' zakladu. To kto ma akcje zakladu czy kto jest wlascicielem nie ma znaczenia. Jak chcesz to mozesz kupic sobie akcje LM i ty tez bedziesz wlascicielem Mielca. To czy jestes tania sila roboczą to tez twoja sprawa. Trzeba bylo taki zawod zdobyc i takie kwalifikacje zeby byc droga siła roboczą.

    2. Vox

      Skarb Państwa ma 12% udziałów w Mielcu. Ale co tam, automatycznie zakład znajdujący się na terytorium Polski gdzie pracują Polacy, założony przez Polaków i którego współwłaścicielem jest Skarb Państwa Rzeczpospolitej Polskiej nie jest wystarczająco "Polski" dla ciebie. Śmieszny jesteś z tą swoją Polskością na pokaz.

  13. Jaksar

    a więc montowenia części produkowanych w USA lub produkcja tego co do tej pory robiono. Jedyny plus, że jest większa możliwość sprzedaży tych prodktów, które do niedawna były czysto Polskie. Pytanie tylko jak długo skoro nie będzie możliwości budowy nowocześniejszych wersji samolotów. Po roku lub dwach LM zdecyduje o wstrzymaniu produkcji ze zwględów niererntalności produktu. Co do śmigłowców, na UH-60M nas nie stać a S7+ tp maszyna z 30 letnim stażem ze słabą konstrukcją i możliwym użyciem tylko w tzw. roju w którym jej osłonę gwarantują nowoczesne Amerykańskie śmigłowce bojowe. Maszyna ta jest JESZCZE dobra do świczeń i działań w okresie pokoju ale w czasie wojny będzie spadała z nieba jak kaczki podczas polowania. Dodatkowym mankamentem obu maszyn jest to, że jak na warunki Polskie za mało jest miejsca na to by można było przetransportować wymaganą ilość żołnierzy i sprzętu. Amerykanie ten problem rozwiązują tym, że do akcji rzucają po prostu odpowiednią liczbę tych śmigłowców w drugiej fazie operacji (pierwsza to zabezpieczenie terenu przez śmigłowce bojowe).

  14. razdwatrzy

    W koncu sie przyznali ze jednak proponowali bez uzbrojenia i ze tak naprawde to sa tylko nitownikami kadlubow. Jak juz trzeba dodac technologie za duza kase to robione jest to w USA. Przy AH mielibysmy naturalna szanse stac sie powoli czescia duzego europejskiego przedsiebiorstwa, ale trzeba wycalowac amerykanow i zwiazkowcow po tylkach, wiec uwala przetarg. w miedzyczasie polacy beda latali na drzwiach od stodoły. RAKa i KRABa tez nie kupują... Przy Borsuku zmieniają koncepcję na zakup na licencji, co jest akurat dobre bo pomysły polskich generałów na pływający BWP to głupota, ale to też wszystko wydłuży. W międzyczasie polscy żołnierze będą chyba jeździli rowerach.

    1. Marek

      Na dodatek te "doskonałe" europejskie wyroby pod względem emisji spalin spełniałby normy "Euro sto milinów pięćset", kosztem niższej sprawności, wyższej ceny zakupu oraz utrzymania i bez porównania większej awaryjności. Zupełnie tak, jak zaprojektowane przez księgowych zamiast inżynierów produkowane obecnie "nowoczesne" europejskie pseudo samochody.

  15. dd

    Panie Zakręcki NIE ściemniaj Pan - pytanie jest proste : czy dostarczycie dla WP taki sam BH-60M jak dla US Army ?? Żeby znowu nie była to jakaś kaleczna wersja cywilnej taksówki S70-i

    1. Wm

      Czytaj za zrozumieniem Black Hawk, zarówno w wersji UH-60M jak i S-70i

  16. Tap

    Jasne a produkcja BH na zagranicę i dla USA idzie z Turcji, ja dziękuję za poklepanie po ramieniu

    1. Zdegusto

      Czyli jednak najlepiej wydać pieniądzie na armię na budowę 3 fabryki śmigłowców? Którą przecież i tak za kilka lat trzeba będzie oddać Airbusowi za symboliczną złotówkę no bo przecież nikt od nas Caracala nie kupi i zakład będzie deficytowy.

    2. marek!

      a dlaczego idzie z Turcji? nie odpowiadaj !!!!

  17. lol

    Zagraniczna montownia kabin śmigłowca, szumnie zwana "Polskim zakładem" lotniczym. To po to Macierewicz ukręca przetarg na Caracala, żeby składać gotowe kabiny przywiezione z USA?

    1. Ali Gator

      Zobacz geniuszu jak wygląda kabina i jak wygląda jej produkcja. Potem pogadamy. A gwoli ścisłości to właśnie Francuzi proponują montaż - tak MONTAŻ a nie produkcję Caracali w Polsce.

  18. robertpk

    poczekamy, zobaczymy

  19. Zgryźliwy

    Co znowu i ciągle z tym BH? Przecież to NIE TA klasa śmigłowca jakiego chcieliśmy mieć! I po co zamieszczać takie wypowiedzi? Jak Lockheed zaoferuje odpowiednika Mi-8/17, czyli H-92 to dopiero możemy zacząć rozmawiać. I po co strzępić język?

    1. Davien

      I będziemy się z Superhawkiem męczyli jak Kanada, która przez 10 lat swoich nie może do służby wprowadzć.

    2. Tomo

      H(S)-92 był za duzy do wymagan naszego przetargu. Przetarg wyraznie ograniczał mase smigłowcow ze wzgladu na potrzeby naszej MW.

  20. Wald

    Warunkiem współpracy ze Świdnikiem powinno być udzielenie licencji na stare konstrukcje, co pozwoliłoby wnieść ją do spółki helikopterowej z Ukraińcami. I to byłoby zabezpieczenie na przyszłość. Oprócz nowoczesnych sprzętów w Mielcu i Świdniku powinniśmy produkować dużo tanich śmigłowców na rynki Afryki, Azji i Ameryki Pd. I powoli rozwijać swoją technologię.

  21. cynik

    Moze w ramach offsetu za F16? O wide ze znowu chca sprzedawac Skytrucki cos takiego.

Reklama