Reklama

Siły zbrojne

MON przyspiesza zakup śmigłowców uderzeniowych. Decyzja w ciągu kilku miesięcy

Fot. st. chor. mar. A.Dwulatek/COM CAM DORSZ
Fot. st. chor. mar. A.Dwulatek/COM CAM DORSZ

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek poinformował, że decyzja dotycząca wyboru śmigłowca uderzeniowego w ramach programu Kruk zostanie podjęta w ciągu „kilku miesięcy”. Środki na pozyskanie wiropłatów zostaną w pewnym zakresie przesunięte z innych programów modernizacyjnych. W celu zastąpienia Mi-17 zostanie rozpisane kolejne postępowanie, obejmujące około 20 maszyn.

Sekretarz stanu w resorcie obrony przyznał, że kwota przeznaczona na zakup śmigłowców bojowych w celu zastąpienia Mi-24 będzie wyższa, niż została zapisana w planie modernizacji technicznej. Zaznaczył, że na ostateczną decyzję o liczbie pozyskiwanych maszyn będą mieć wpływ także warunki finansowe.

Zdefiniujemy, tak jak przed chwilą tutaj sobie powiedzieliśmy ilość tak żeby nie przekreślać innych planów. Bo kwota, którą sobie zapisaliśmy w PMT jest w zasadzie takim wprowadzeniem do planu. Znaczy nie jest kwota, która zabezpieczała zakup tych śmigłowców, tylko pozwalała to zadanie wpisać w ogóle do planu. Więc ona nie pokrywa nawet 50 % w naszym przekonaniu w stosunku do żądanej wielkości.

Czesław Mroczek, sekretarz stanu w MON

W trakcie spotkania z dziennikarzami minister Mroczek poinformował również, że wartość zamówienia na śmigłowce wielozadaniowe jest wyższa, w stosunku do szacunków MON na podstawie fazy analityczno-koncepcyjnej. W połączeniu z przyspieszeniem zakupów śmigłowców bojowych (patrz wyżej) spowodowało to ograniczenie liczby pozyskiwanych wiropłatów, do 50.

Ceny tych ofert są porównywalne. Bardzo zbliżone.(...)W stosunku do naszych szacunków są to kwoty wyższe

Czesław Mroczek, sekretarz stanu w MON o ofertach na śmigłowce wielozadaniowe

W stosunku do wcześniejszych planów priorytetem MON jest zastępowanie śmigłowców które muszą zostać wycofane ze służby z uwagi na wyczerpanie możliwości eksploatacji (np. Mi-8), bądź też pozyskiwanie odmian specjalistycznych zapewniających nowe zdolności. Wojsko Polskie zamierza wykorzystywać do zadań transportowych, do zakończenia resursu (w latach 2026-2027) wiropłaty Mi-17. W celu ich zastąpienia będzie rozpisane kolejne postępowanie, obejmujące około 20 śmigłowców.

Reklama

Komentarze (49)

  1. poznaniak

    nie ważne cz to będzie apacz,mangusta,tiger czy nawet aligator ale zacznijmy wreszcie te zakupy i to jak najszybciej.dobrze uzbrojona armia potrzebna jest nam na dziś a nie na 2022r.

  2. realista

    moim faworytem jest ah-1z cobra. MA wszystko to co armia potrzebuje. znając konkurencje sikorsky przedstawi wersje uderzeniowa s-70 green zabudowa zwalczania celów naziemnych. AW129 odpadnie przedbiegach (AW129 oderzucony przez Turcje nie spelnia ich wymagan Turecka wersja T129 nadal jest niedopracowana, wloskie MON postawil na modernizacje AW129) Ah64 odpadnie ze względu na cene i koszt serwisowania. Realnie licza się tylko 2 firmy Bell z Ah-1z i sikorsky

    1. Autor

      Zebys sie nie zdziwil, co wszystko nasi "decidienci" wybiora czy odrzuca. Tutaj decyduje nie logika, nie zdrowy rozsadek, tylko "kto da wiecej w lape"?!

  3. Luke

    Super wiadomosc, mysle ze to bedzie AH-64E+ albo UH-1Z+ jedyne dwa najlepsze uderzeniow smiglowce dla Polski, nikt nie oferuje nic lepszego na swiecie! Czymam kcjuki za Amerykanski halikopter, mysle ze 42 do 56 takich smiglowcuw nam wystarczy.

    1. realista

      30 szt MON chce zakupic

  4. Kowalski jan

    Caracal i Tiger w tandemie tego po cichu oczekuje od Amerykanow bedziemy mieli rakiety i wszystko gra.

  5. Wojmił

    Już postanowili nam wcisnąć AH-1Z... nie napinajcie się tak w temacie...

    1. Qba

      Ale nie musimy ich wcale kupować.

    2. ja

      już nam wciskali Black Hawką. I co?

  6. gromek

    no ciekawie bedzie, ale tu juz pewnie wygra ah64 a europa nie bedzie miala wiele do powiedzenia

    1. Luke

      bo nie ma na swiecie lepszego smiglowca uderzenowego!

  7. prorok

    Oczywiście AH-64 ,jako jedyny dla Polski w tak poważnej modernizacji ,ale konkurentem może być tigre ,jeśli przy okazji zakupu Caracala dadzą dobrą cenę na kruka

  8. [sic!]

    To to jest pikantne: "Ceny ofert [na śmigłowce transportowe/wielozadaniowe] są porównywalne. Bardzo zbliżone." Czesław Mroczek Wynika z tego że: - PZL Świdnik zaoferował WP pół-cywilny, najmniejszy, nieuzbrojony(?) ze śmigłowców za tyle samo co pozostali oferenci - PLZ Mielec zaoferował nieuzbrojonego eko-BlackHowka (wersja dla ubogich) też za taka samą kasę co wszyscy - Airbus z socjalnej Francji z której wszyscy uciekają ze względu na podatki (patrz Gerard Depardieu) przedstawił ofertę na najcięższą, uzbrojoną, wyposażoną w bogate zestawy samoobrony maszynę Caracal po tyle co reszta Nie ma jak krajowa baza produkcyjna, z pracownikami zrzeszonymi w silnych rodzimych związkach zawodowych, pod przewodnictwem wielce utalentowanych Prezesów dobieranych w wyniku państwowych konkursów.

    1. say69mat

      W postępowaniu typu przetarg na zakup uzbrojenia, jest regułą, że to klient występuje do producenta uzbrojenia. Z prośbą o sprzedaż konkretne modelu sprzętu bojowego, z konkretnym wyposażeniem i konkretnym uzbrojeniem. Na ten przykład kiedyś trafiłem na specyfikację AH-1Z i AH-64D skierowaną przez rząd RoK do producenta śmigłowców: /.../ The Government of the Republic of Korea has requested a possible sale of 36 AH-1Z COBRA Attack Helicopters, 84 T-700 GE 401C Engines (72 installed and 12 spares), 288 AGM-114K3 HELLFIRE Missiles, 72 AIM-9M-8 SIDEWINDER Missiles, integrated missile launchers, AN/AAQ-30 Target Sighting Systems (TSS) and AN/ALQ-136 Radar Frequency Jammers. The electronic warfare systems include the AN/AAR-47 Missile Warning System, AN/ALQ-144 Infrared Jammer, APX-123 Identify Friend or Foe (IFF) Mode-4 and AN/ALE-47 Chaff and Flare Decoy Dispenser, communication and support equipment, spare engine containers spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $2.6 billion./... za:pacificsentinel/ i dalej: /.../The Government of Pakistan has requested a possible sale of 15 AH-1Z Viper Attack Helicopters, 32 T-700 GE 401C Engines (30 installed and 2 spares), 1000 AGM-114 R Hellfire II Missiles in containers, 36 H-1 Technical Refresh Mission computers, 17 AN/AAQ-30 Target Sight Systems, 30 629F-23 Ultra High Frequency/Very High Frequency Communication Systems, 19 H-764 Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems, 32 Helmet Mounted Display/Optimized Top Owl, 17 APX-117A Identification Friend or Foe, 17 AN/AAR-47 Missile Warning Systems, 17 AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Sets, 18 AN/APR-39C(V)2 Radar Warning Receivers, 15 Joint Mission Planning Systems, and 17 M197 20mm Gun Systems. Also included are system integration and testing, software development and integration, aircraft ferry, support equipment, spare and repair parts, tools and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The total estimated cost is $952 million./... za:http://pacificsentinel.blogspot.com/search/label/Bell%20Cobra/

  9. Piotr Kraczkowski

    Powinniśmy zdać sobie sprawę, że przemysł lotniczy, samoloty i helikoptery, pasują znakomicie do naszego charakteru narodowego Polaków. Jakiś naukowiec zobrazował charakter Brytyjczyków pojęciem "morza", Niemców pojęciem "lasu", inne narody podobnie, a Polaków jako "dzikie konie". Od początku lotnictwa Polacy mieli olbrzymie sukcesy jako piloci, które umniejszało i ograniczało tylko jedno: brak demokratycznego wsparcia dla rozwoju gospodarki. Sukces Niemców na przykład bierze się tak naprawdę przede wszystkim z jednego: frekwencja wyborcza Niemców do najważniejszych wyborów nie spadła od 1949r. poniżej 77%, bo Niemcy jako suweren rozumieją powiedzenie "Pańskie oko konia tuczy". Tego oka suwerena brakuje polskiej gospodarce i w rezultacie ogranicza to nasze sukcesy lotnicze. ___Dziś jest jednak inaczej: Sikorski i AgustaWestland nie "przegrali" tego kontraktu, lecz wygrali, bo zwycięstwem wszystkich jest, gdy podjęta jest właściwa decyzja wojskowa i gospodarcza. Przyznaję, że byłoby to troszeczke trudnym, ale mądrość oznaczałaby w Polsce, w kraju "dzikich koni", poparcie Sikorskiego i AgustyWestland dla Caracala. Tylko Caracal swą wielkością nadaje się jako "koń roboczy" armii, to słuszna decyzja, a słuszna decyzja służy także Sikorskiemu i AugstaWestland, bo dla nich lepiej mieć fabryki w kraju, w którym są trzej najwięksi producenci helikopterów, niż tylko dwóch. ___Dlaczego? Ponieważ korzyści efektów synergii wspierających Sikorskiego i AgustaWestland są większe po dołączeniu do nich Airbusa, niż korzyści z braku jednego konkurenta. Zobrazuję to na przykładzie Silicon Valey, czyli Doliny Krzemowej - właśnie dzięki obecności w niej wielu przedsiębiorstw powstała masa krytyczna wznosząca wszystkich szybciej, niż firmy konkurentów rozrzuconych po całym świecie: https://www.youtube.com/watch?v=ACQf9sayAvo Polacy chcą latać, ale mają na mieszkańca 10, może nawet 50 razy mniej śmigłowców niż Francuzi, czy Włosi albo Brytyjczycy. Rozwój Polski wspierany przez pojawienie się Airbusa oznacza wzrost popytu na helikoptery znacznie większy, niż te parę Caracali i "Tiger UH". Polskim żołnierzom bardziej pasuje taktyka powietrznego tańca helikopterów niszczących bez strat własnych tysiące pojazdów przeciwnika dzięki perfekcyjnemu opanowaniu mapy pofałdowania terenu oraz widzącemu na 18 km masztowi z okiem Osyrysa "Tigra UH", niż pełzanie Leopardów i Pum (choć sam z charakteru jestem pancerniakiem). Caracale, i "Tiger UH" są szybsze niż Leopardy, Rosomaki i Pumy. A Airbus ma przecie projekt helikoptera X3, który lata 500 km/godz. X3 ma być rozwijany w biurze konstrukcyjnym Airbusa w Łodzi. Oczywiście obok Caracli i "Tiger UH" nie zabraknie w wojsku Black Hawków i AW149, bo polskie wojska lądowe potrzebują jeszcze lekko z 1000 helikopterów, a nie 100. Do tego policja, straż pożarna, i graniczna, pogotowie ratunkowe na nowych autostradach i wydzielonych miejscach w miastach, pogotowie górskie itd. itp. Ale także popyt przedsiębiorstw i osób prywatnych. Stosowanie robotów obniży koszty i pozwoli na wzrost zamożności oraz eksportu helikopterów. Stąd mądra decyzja wojskowa i przemysłowa wybierająca na trzon roboczy i na helikoptery szturmowe Caracale i "Tiger UH", jest jak każda mądrość dobra dla wszystkich, także dla Sikorskiego i AgustaWestland.

    1. za stary na emigrację

      zejdz pan na ziemię ... i pisz pierdół ...lekko potrzebujemy 2000 ....(kto da więcej ...) tylko jest jeden problem - kto i czym za to zapłaci ... - wiem przeżywamy "złoty wiek" ... tylko dlaczego wyjechało z kraju 3 mln młodych ludzi ...??? a kolejny milion chce zaraz po studiach wyjechać - czy zna pan pojęcie takie jak demografia ??? ... bo że ekonomię pan zna na... poziomie uniwersytetu robotniczo- chłopskiego to widać po wpisach - do innych pana teorii nie chce mi się nawet odnosić ... jak można zachwycać się sprzętem którego obsługa i eksploatacja jest KOSMICZNA ( chyba to pan ma mysli pisząc o naszym udziale w zdobywaniu kosmosu) no ale wiem spełnia warunki naszych oderwanych od ekonomi i społeczeństwa wojskowych ekspertów ...

    2. wojtek

      Popyt na helikoptery w kraju, w ktorym ludzie wcinaja sol drogowa i sie nie burza?!?!

    3. rober cik

      To jeden z twoich nocnych koszmarow? Nie jestesmy w wybudowac pasow bezpieczenstwa na autostradach a ty widzisz ta helikoptery...

  10. Piotr Kraczkowski

    Mała Hiszpania ma ponad 40 Tigrów, ale nie w wersji przeciwczołgowej. Dla nas sens ma tylko "Tiger UH", bo potrzebujemy helikopter o specjalności przeciwczołgowej, a to właśnie wersja UH, która jako jedyna w świecie pozwala walczyć na bezpieczną odległość 18 km. Inne wersje byłyby strącane w wojnie jak śliwki. "Tygrys UH": https://www.youtube.com/watch?v=_Bvd9Ny81bA Zwracam uwagę na: odporność kadłuba na ostrzał z działek do 23 mm, kadłub z kompozytów, co chroni przed radarem i przed skutkami zderzenia z ziemią. Helikopter o ok. 30% mniejszy od Apacza, co oznacza, że 30% pocisków trafiających Apacza przeleci obok Tigra. Airbus obiecał, że niezależnie od Caracali stworzy w Polsce fabrykę części do swych różnych helikopterów: https://www.youtube.com/watch?v=ACQf9sayAvo To także przemawia za wyborem "Tiger UH" Airbusa. ___Ostatnio Airbus skonstruował właśnie cywilny helikopter cały z kompozytów H160 - szybki i zużywający mało paliwa: https://www.youtube.com/watch?v=kaeRv27oliI W każdym razie wybór "Tigre UH" wzmocniłoby naszą pozycję w grupie Airbusa - nie wolno dopuścić, by ktokolwiek nas tu ubiegł. Tu musimy zabiegać jak o otwarcie fabryk samochodów. Tym bardziej, że Airbus chce doskonalić najszybszy helikopter świata, X3: https://www.youtube.com/watch?v=DnuD-i2sD3k właśnie w swym biurze projektowym w Łodzi - wersje wojskowe możliwe? Uważam, że jeśli dobrze wykorzystamy ten uśmiech losu, to prędzej Polsce zabraknie techników, inżynierów i konstruktorów, niż Airbusowi miejsc pracy dla nich w Polsce.

    1. ppp

      Mała Hiszpania jest większa od Polski. Zarówno powierzchnią, ludnością jak i PKB.

    2. JA

      Geograf z ciebie niesamowity, jeżeli masz takie same wiadomości o śmigłowcach to CZYTAĆ SZKODA CZASU I OCZU SZKODA

  11. DINO

    Panie Siemoniak.Pan kupi dla policji AW139 16 szt. i 16 szt. Sokołów w wersji Głuszec i to uspokoi Włochów .

    1. sds

      Mnie by bardziej uspokoiło jakby Włosi wzięłi du..y w troki i skończyli gazoport a potem wypad i już żadnych wiecej z nimi interesów.

    2. waldek

      Niestety sokoła juz chcieli "uziemic" ale odziwo im się jeszcze nie udało.

  12. zorro

    im więcejj czytam i słucham artykułów , oświadczeń , komentarzy ..to uważam że POWINNIŚMY TEN KONTRAKT ANULOWAĆ ... !!!!!!!!!!! - PRZEMYŚLEĆ NA NOWO (ale nie przez panów tworzących takie kurioza jak " wspólna platforma ... i którzy im dalej w las ... tym bardziej się kompromitują ...) KONCEPCJE ROZWOJU NASZEGO PRZEMYSŁU OBRONNEGO CO JEST NAJWAŻNIEJSZYM ELEMENTEM NASZEGO POTENCJAŁU OBRONNEGO ... - i PO wyborach dynamicznie zająć się sprawą wyposażenia naszej armii w śmigłowce ... -A NIE TWORZYĆ TAKIEJ SZOPKI I WIOCHY

    1. baca

      tak byłoby najlepiej ... tylko kto miałby to zrobić ... - nie ta ekipa pozbawiona całkowicie honoru

  13. Rafale

    Widzę trwa zażarta dyskusja pomiędzy zwolennikami zakupu śmigłowców, albo pomiędzy zwolennikami poszczególnych modeli śmigłowców. Osobiście zastanawiam się, czy rzeczywiście te maszyny są teraz konieczne, ale skoro zapadła decyzja, to co ja mogę polski obywatel - zjadacz chleba powiedzieć... Przede wszystkim kupując taką maszynę, trzeba odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, co ten śmigłowiec ma dokładnie robić? Odpowiedź jest tutaj prosta - przytoczona przez część użytkowników - zwalczanie celów pancernych. Tutaj zaczyna się problem, czy brać "Apacza", czy może np. Tygrysa made in Europe? Apacz słynie jako jedna z najlepszych (jeśli nie najlepsza) konstrukcja na świecie, sprawdzona w boju, mogąca przenosić olbrzymie ilości różnorodnego uzbrojenia, bardzo zaawansowana technicznie, silnie opancerzona. Niestety nie ma róży bez kolców - koszt jednego egzemplarza jest wręcz astronomiczny, a zaawansowana technologia oznacza więcej usterek, napraw, to też ciągnie za sobą koszty. Poza tym, jeśli będzie przy tym offset - to jaka jest gwarancja, że nas nie wyrolują jak F-16? Są też przeciwnicy, którzy po prostu nie trawią kupowania wyłącznie amerykańskiego sprzętu, z powodu uprzedzeń i niechęci do USA i produkowanego tam sprzętu. Zalety Tygrysa - to też konstrukcja będąca już parę lat na rynku, posiadająca cechy stealth, znacznie tańsza niż Apache. Co więcej, bardzo zwrotna i posiadająca większy zasięg. Może też być przystosowany do przenoszenia różnorodnego uzbrojenia. Pytanie, czy byłby składany w Polsce? Tu też przeciwny wskazują na brak konieczności stawiania kolejnej fabryki, podczas gdy dwóch innych producentów składa tu swoje maszyny. Odpowiedź, "który" jest szalenie trudna. Ilość maszyn, jaka ma być zakupiona to 32. Nie jest to jakaś szczególnie powalająca wartość. Najlepszym połączeniem byłoby pancerza i technologii Apache'a ze stealthem i zwrotnością Tigera. Tego jednak być nie może i trzeba wybierać między jednym, a drugim. Za Apaczem przemawia większe doświadczenie bojowe. Jako Polak bardzo bym się ucieszył, gdyby Polaków włączono np. do programu modernizacyjnego któregoś z maszyn (jeśli oczywiście takowy by był). Co jeszcze odstrasza mnie od amerykańskich konstrukcji? Permanentne zastrzeganie sobie pewnych kluczowych technologii. Dla mnie takie postępowanie w stosunku do sojusznika to dyskwalifikacja. Jeżeli Apacz byłby wolny od tego typu ograniczeń, to jednak postawiłbym na niego, ale jeśli znów miałby wyjść wałek z ewentualnym off-setem, albo wspomnianymi kwestiami technologicznymi, bez wahania brałbym Tigre! Na zakończenie i tak uważam, że priorytetem armii powinny być fundamenty defensywne. Bierzemy antyrakiety USA, a nie ma nawet 100% pewności, czy są w stanie rozwalić Iskandery... PZA Loara jest w dołku, a zapowiadał się na znakomity sprzęt, mozolenie się z Leopardami... Cóż, oby się to wszystko szczęśliwie skończyło. Na pewno nie brałbym samolotów od USA. F-16 nam wystarczą, ale zamiast pchania się w F-35 poważnie zastanowiłbym się nad Typhoonami, albo Rafale.

  14. Pilot

    Nie bardzo rozumiem, dlaczego dla niektórych tekst jest niezrozumiały. Pisze jak BYK!, że: z uwagi na przyspieszony zakup śmigłowców bojowych (program KRUK), zmniejszono zakup śmigłowców wielozadaniowych z 70 sztuk do 50. Argumentują to tym, że Mi 17 jeszcze polatają, bo resurs kończy się w latach 2026 - 2027. I wówczas zostanie rozpisane kolejne postępowanie na te ok. 20 maszyn. Więc co tu rozumieć... Generalnie uważam, że Caracal i Patriot (pod warunkiem, że jest to PAC-3, a nie PAC-2) to są to dobre rozwiązania dla Polski. Natomiast problem leży zupełnie gdzie indziej. Otóż podstawowe pytanie jest takie, w jakim stopniu nasz przemysł zbrojeniowy będzie partycypował w produkcji Patriot'a i Caracal'a. I na tym się trzeba skupić, bo to są sprawy NA TERAZ szalenie istotne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dlatego niech forumowicze skupią się teraz na sprawach ważnych, a nie na drugorzędnych:) Pozdr. Wszystkich

    1. ppłk Alijzy Bombel

      Panie Piotrze proszę przeczytać w dzisiejszym przeglądzie prasy w jakim tonie wypowiedział się gen Waldemar Skrzypczak na wybór Patriota. Uważam, że kto jak kto ale wojskowy ze stopniem generała chyba najlepiej wie o czym mów. Więc na jakiej podstawie formułuj Pan tezę, że wybór Patriota jest właściwą decyzją dla Polski ???

    2. Obywatel

      No podobno nie możemy czekać do 2019 r na AW 149 bo musimy mieć śmigłowce bo się kończy wylatanie MI 17 a teraz nagle możemy się obyć bez ciężkich śmigłowców do 2027 r? czyli przetarg jednak był ustawiony pod Caracala?

    3. murison

      >> Otóż podstawowe pytanie jest takie, w jakim stopniu nasz przemysł zbrojeniowy będzie partycypował w produkcji Patriot'a i Caracal'a. odpowiedź brzmi: w żadnym. a w każdym razie w nikłym. Niestety. jakby wybrali odwrotnie, to coś by z tego było. a tak - szkoda gadać. Polska B pozostanie nią dalej. smutne.

  15. Obywatel

    Ktoś mi wytłumaczy po co kupujemy te KRUKI skoro nie mamy systemu antyrakietowego? Jeden Iskander rozniesie w pył te wszystkie nowiuśkie śmigłowce i znów wyjdzie pewnie ze zamiast 30 będzię 15 a ze jak to w Polsce będą za drogie w utrzymaniu to będzie latać z 5... Kruk proszę bardzo za 10 lat jak będą tu Nowe Patrioty (w co wątpię) inaczej nie ma to sensu no chyba ze kasa musi być szybko wydana najlepiej przed wyborami.

    1. byebye

      Ach ten mityczny wszystko rozwalający Iskander.

    2. morgul

      szczerze wątpię czy będziemy mieli coś co zestrzeli Iskandera :( to szybka rakieta.

    3. fx

      Iskander ma dramatycznie słaby CEP 30 metrów to ciężko będzie mu trafić nawet w STODOŁĘ.

  16. Zxxc

    Przetarg z wytycznymi pod Caracala wygrał Caracal. Dlatego miał w nim najwięcej punktów. Za 10-15 lat śmigłowiec ten jak i Patriot będzie nas uwierał. Technologicznie będzie z poprzedniej epoki. Wybraliśmy produkty przejściowe, bo trzeba było szybko wypełnić dziurę. Zaraz część Mi-8 przestanie latać. Błąd, że o zakupie tego sprzętu Polska nie myślała 8 - 10 lat temu. Zamiast wypożyczyć na 5-7 lat używane śmigłowce i zamówić poprawione NH-90 (w tej samej cenie) to bierzemy 50 sztuk czegoś, z czego 25 będzie stało w hangarach nieużywane. Można było wziąć 10 sztuk Caracala dla specjalsów, ale to wszystko. Drogo, za późno, bez sensu, bez wizji. To jest Polska. Zapłacimy duże pieniądze w wielu ratach za uwstecznianie się na własne życzenie (porównując sprzęt naszych sąsiadów). Potrzebujemy młodszych, doświadczonych decydentów w MON.

    1. kol

      to co mówić o BH? Agusta Wesland dawała nam samoloty nieistniejące i nawet nie mające znamion samolotu transportowego...

    2. Jul

      Czytałem już to w innym wątku. Napisz że podobał Ci się inny, a nie to samo wkoło to samo

    3. Autor komentarza

      Przetarg na średni śmigłowiec wygrał jedyny zaoferowany średni śmigłowiec, szokujące. To, że pozostałe firmy chciały wcisnąć nam co innego i się im nie udało, jest ich własną winą. Zdecydowanie wolałbym produkt Sikorskyego czy Agusty gdyby tylko zdecydowali się wystawić do przetargu śmigłowce które spełniają nasze wymagania, a przecież takowe posiadają. Wybraliśmy jedyną poważną ofertę.

  17. sorbi

    PO co przetarg na KRUKA jeśli wadomo ,zę wygra AIRBUS ze śmigłowcem TIGER

    1. Qba

      Faworytem jest chyba jednak Boeing AH-64E Guardian

    2. ADHD

      i za 20 szt. zapłacimy tyle ile kosztuje 30 szt.

    3. ed

      Oby tak było, Francuzi przynajmniej nie oskarżają nas o holocaust.

  18. kryzhoo1

    rozumiem "Patrioty", bo opl zasiegu taktycznego i operacyjnego nie istnieje; rozumiem "Caracale", bo czymś te nasze super wojska specjalne trzeba przerzucać, czyś prowadzić operacje SAR na lądzie i ew. morzu (?), czy do medevaca, ew. przerzutu krytycznych środków walki; ale śmigłowiec bojowy? a na co to komu? toć Niemcy/Jankesi/Włosi/etc mają tego aż nadto, a autarkii obronnej raczej nie powinniśmy uprawiać; te parę kolejnych miliardów lepiej spożytkujmy dla naszego bezpieczeństwa na drogach - wystarczyłoby na modernizację WSZYSTKICH DRÓG POWIATOWYCH i uratowanie rocznie ca 2000 Polaków

    1. Kilo

      A co za różnica, czy te pieniądze przewaliłby MON, czy GDDiKA? ;)

    2. laik

      z ukrainy wyjechało od początku konfliktu ponad 2 miliony ludzi , ilu zginęło ? na pewno więcej niż 2 tysiące , kruki nam po to aby pomóc nam się bronić przed zielonymi ludzikami którzy sobie czołgi klepią w garażu

  19. Oba

    Który z kandydatów na Kruka jest technologicznie najstarszy, najdroższy w utrzymaniu i może się podobać starym wojskowym, pamiętającym jeszcze doktrynę Układu Warszawskiego?

    1. no i fajnie

      wygra Apache tylko wersja cywilna bez broni jak F16...

  20. rolnik

    A jak będą lądować na okrętach te caracale ,przecież one są za duże na te nasze lodki ,i potopia się wszyscy i wszystko

    1. Qba

      Są w sam raz.

  21. gosc

    Przeciez Caracale z powodzeniem zastepuja Mi-17. Ta sama ilosc miejsc. Wiec nie rozumiem po co dodatkowy przetarg i nowa platforma.

    1. Qba

      Caracale nie mają rampy.

  22. TomZZ

    Zdaje sobie sprawę, że tekst dotyczy śmigłowców tarnsportowych, jednak w świetle nidawnych informacji, chociażby: http://www.defence24.pl/news_amerykanie-wycofaja-z-europy-smiglowce-apache stawiam pytanie czy Polska nie pownna zainteresować się pozyskaniem używanych AH-64 lub/i OH-58 Kiowa. Wydaje mi się, ze wycofywanie tego sprzętu jest okazją na zdobycie sprzętu, co prawda używanego, ale o niezłych walorach bojowych za, wydaje się, stosunkowo niską cenę. Na używane OH-58 Kiowa zasadzili się już Chorwaci: http://www.defence24.pl/news_amerykanskie-smiglowce-kiowa-warrior-dla-chorwacji ale przy odrobinie wysiłku wydaje mi się, że i Apache byłby do zbobycia. Dodatkowo, można byłoby wynegocjowac korzystny program finanwania kontraktu...

    1. Qba

      Nie bo nawet amerykanie wycofują OH-58

  23. protestant

    Moga sobie protestowac ,protesty to by sie dopiero zaczely gdyby wygral zlom ze Swidnika.

  24. Grzmimił

    Szkoda. No, ale pan Kraczkowski może wozić swoje składane motocykle :)

  25. RG

    Podejrzewałem wybór Caracala i pisałem już o tym wcześniej na tym forum. Jednak jestem prawie pewien, że ten "przetarg" się jeszcze ni skończył. Sikorsky i AW, jak sądzę pójdą z tym jeszcze do sądu. Ale tak, czy owak MON wydaje się być zdecydowany. O ile wiec nasza kochana opozycja nie zrobi wokół tego jakiejś afery politycznej Caracal będzie latał nad Polskim niebem. Według mnie to całkiem dobry wybór. Więc co następne na liście zakupów? Eurocopter Tiger?

    1. Tyberios

      Czekaj czekaj... gdzieniegdzie pojawiają się opinie że przecież Caracal może zabrać ze dwa SPIKE to po co nam śmigłowce szturmowe... kupmy więcej Caracali. Robię sobie jaja ale... teraz to już wszystko możliwe.

Reklama