Reklama

Technologie

AS 2021: Kamrat-M w dwóch odsłonach [FOTO]

Novator Kamrat-M ze zdalnie sterowany modułem uzbrojenia. Fot. J.Sabak
Novator Kamrat-M ze zdalnie sterowany modułem uzbrojenia. Fot. J.Sabak

Koncern Ukrainian Armory zaprezentował swój dobrze znany pojazd opancerzony Novator (eksportowa nazwa Kamrat-M) w dwóch nowych wariantach. Pierwszy został wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia 3 generacji z karabinem maszynowym NSWT kalibru 12,7 mm. Druga wersja dysponuje systemem amunicji krążącej Ram II z katapultą startową umieszczoną na dachu pojazdu.

Maszyny typu Novator są dostarczane od pewnego czasu do sił zbrojnych Ukrainy i innych formacji mudurowych, ale nie powstrzymuje to producenta przed rozwojem kolejnych wariantów. Maszyna korzysta z popularnego podwozia Ford F-550 4x4, przy masie do 10 ton przewożąc do 8 osób desantu i 2 członków załogi z prędkością do 120 km/h. Zasięg to około 500 km. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,75 m. Opancerzona kabina zapewnia ochronę na poziomie 1 wg STANAG 4569, zarówno w zakresie ochrony przed ostrzałem jak i ładunkami wybuchowymi.

Podczas kolejny edycji wystawy Arms and Security prezentowano różne warianty tego pojazdu, z których poszczególne, takie jak pojazd dowodzenia artylerii czy pojazd patrolowy, przyjęto na uzbrojenie. Takie właśnie pojazdy dowodzenia na bazie Novatora wzięły udział w ćwiczeniach Dynamic Front 21 na poligonie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu, wspierając kierowanie ogniem baterii ukraińskich haubicoarmat Hiacynt-B kalibru 152 mm. 

image
Pojazd Kamrat-M (Novator) z wyrzutnią amunicji krążącej RAM II. Fot. J.Sabak

Tegoroczne premiery to dwa rozwiązania wzbogacające dostępną ofertę maszyn Novator oferowanych na eksport pod nazwą Kamrat-M. Pierwszy to standardowy pojazd, ale wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia opracowany przez Ukrainian Armor. Posiada on dzienno-nocne przyrządy celownicze z zoomem i kanałem termowizyjnym w wersji chłodzonej lub niechłodzonej oraz laserowym dalmierzem i znacznikiem celów dla uzbrojenia kierowanego na promień odbity. Układ celowniczy posiada możliwość wykrycia celu wielkości człowieka z odległości do 10 km, autotracker zapewnia śledzenie celu w ruchu, co umożliwia też zwalczanie nisko lecących celów powietrznych.

Uzbrojenie w prezentowanej w Kijowie wersji stanowił karabin maszynowy NSWT-127 kalibru 12,7 mm, ale możliwe jest wykorzystanie również innej broni, w tym karabinów maszynowych 12,7 oraz 7,62 mm i granatników 30 mm jak też 40 mm. Opcjonalne wyposażenie może obejmować wyrzutnie granatów dymnych, dodatkowe opancerzenie a nawet przeciwpancerny pocisk kierowany. Instalacja modułu uzbrojenia nie wymaga żadnych zmian w stropie pojazdu, gdyż zastępuje on standardowy, ręcznie obsługiwany karabin na górnym włazie.

Dobrze widoczna wyrzutnia z płatowcem RAM II i wysuwany masz z anteną radiolinii sterującej maszyną. Całość umieszczona na dachu pojazdu Kamrat-M. Fot. J.Sabak
Dobrze widoczna wyrzutnia z płatowcem RAM II i wysuwany masz z anteną radiolinii sterującej maszyną. Całość umieszczona na dachu pojazdu Kamrat-M. Fot. J.Sabak

Drugi z pokazanych podczas 17. edycji Arms and Security pojazdów służy jako ruchome stanowisko kierowania i wyrzutnia ukraińskich bezzałogowców uderzeniowych RAM II. Maszyny startują z 5-m katapulty umieszczonej na dachu pojazdu, która w razie potrzeby może być zdjęta i rozstawiona w terenie. Novator w tej wersji wyposażony jest również w wysuwany maszt z anteną i stanowisko operatorów płatowca, co zwiększa bezpieczeństwo i skraca czas postoju. Załoga składa się z 4 osób. 

Amunicja krążąca RAM II ma masę startową do 10 kg, z czego do 3 kg stanowi masa głowicy bojowej. Obecnie dostępne są warianty odłamkowo-burzące, termobaryczne i kumulacyjne. Płatowiec posiada elektryczny napęd ze śmigłem pchającym, skrzydła o dużej powierzchni i usterzenie motylkowe. Osiąga prędkość do 70 km/h i zasięg do 30 km. Płatowiec, który nie zostanie użyty do ataku, może wylądować na spadochronie i zostać ponownie wykorzystany.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. kmdr

    No ludzie patrzcie nie ma chromu i śrubokrętem w karoserii też się nie da dziury zrobić. Państwo biedne pogrążone w wojnie. No cud normalnie. A u Nas kraj miodem i mlekiem płynący, dobrobyt się zbiera jak brud w każdym kącie i się nie da.

  2. Płaszczak

    mało chromu, za mało chromu - nasze rządzą

  3. AXM

    W kolorze maskującym i bez chromów...... nasz Mustang do jazdy na niedzielne msze dla generalicji wygląda ładniej :)

    1. yar

      Porównując dwa samochody o zdecydowanie RÓŻNYM przeznaczeniu wystawiasz sam sobie świadectwo...

    2. Chyżwar dawniej Marek

      No to załóż okulary i pooglądaj Patriota II. HSW podpisało umowę z Czechami i niedługo będzie je robić.

    3. Ha

      Niedługo czyli za x lat jak to w Polsce.

Reklama