Reklama

Siły zbrojne

Kolejny wypadek samolotu US Navy

Fot. Naval Air Training Command
Fot. Naval Air Training Command

Kolejny samolot US Navy rozbił się podczas lotu treningowego. Maszyna runęła na ziemię w rejonie jeziora Worth w Teksasie, około 3 km na północ od Joint Reserve Base Fort Worth. Wypadkowi uległa maszyna szkolno-treningowa T-45C Goshawk należący do Training Air Wing 2 z bazy Naval Air Station Kingsville. Jest to już trzeci samolot tego typu utracony w 2021 roku.

Wypadek miał miejsce w niedzielę 19 września 2021 roku około godziny 11:15 czasu lokalnego. Maszyna runęła na ziemię niszcząc co najmniej 3 budynki mieszkalne w rejonie jeziora Worth. Obaj piloci zdołali się katapultować. Jeden wylądował na ziemi a drugi zawisł na przewodach energetycznych. Jak podały służby prasowe Naval Air Training Command obaj znaleźli się w szpitalu a ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Nie było innych ofiar tego zdarzenia. Służby lotnicze marynarki wojennej współpracują ze służbami cywilnymi i lokalną administracją w zakresie likwidacji szkód i ustalania przyczyn zdarzenia.

Jest to już trzeci w tym roku wypadek i trzeci utracony T-45C z bazy Kingsville w Teksasie, gdzie szkolenie podstawowe przechodzą zarówno piloci US Navy jak i US Marines. W marcu rozbił się podczas lotu treningowego w rejonie  Orange Grove T-45C należący do Training Air Wing 2. Pilot i instruktor katapultowali się i odnieśli niewielkie obrażenia. W maju dwa samoloty należące do tej samej jednostki zderzyły się w powietrzu. Jedna maszyna runęła na ziemie, ale załoga bezpiecznie zdołała się katapultować. Drugi Goshawk zdołał wylądować pomimo poważnych uszkodzeń.

Obecnie US Navy eksploatuje flotę około 190 samolotów T-45C Goshawk będących produkowaną przez McDonnel Douglas (obecnie Boeing) modyfikacją samolotów BAe Hawk. Został on wprowadzony do służby jako maszyna szkolenia podstawowego pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia i od połowy 2020 roku US Navy poszukuje ich następcy. Przyczyną jest znaczne zużycie płatowców, ale też potrzeba szkolenia pilotów na samolocie przygotowującym do służby na maszynach Super Hornet i F-35B/C. Wśród konstrukcji, które mogłyby wziąć udział w rywalizacji można wymienić wybrany niedawno przez siły powietrzne USA T-7 Red Hawk, koreański T-50 Golden Eagle (także niedawno zakupiony w niewielkiej ilości przez USAF) i M-346 Master.

Reklama
Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama