Reklama

Siły zbrojne

F-15 z systemem wykrywania celów w podczerwieni

Zasobnik Legion Pod. Fot. Lockheed Martin / lockheedmartin.com
Zasobnik Legion Pod. Fot. Lockheed Martin / lockheedmartin.com

W bazie lotniczej amerykańskiej Gwardii Narodowej w Jacksonville na Florydzie przeprowadzono pierwszy próbny lot myśliwca F-15C Eagle z zasobnikiem pasywnego systemu wykrywania i śledzenia celów powietrznych Legion Pod.  

Podwieszany system wykrywania i śledzenia wyprodukowany przez koncern Lockheed Martin sprawdzono pod kątem możliwości wykrywania celów powietrznych na dalekich dystansach. Zweryfikowano m. in. zdolność do śledzenia celów w różnych scenariuszach operacyjnych. Według producenta test zakończył się powodzeniem.

W założeniu Legion Pod ma pozwolić na lokalizowanie i śledzenie celów powietrznych w warunkach wykluczenia systemów radiolokacyjnych. Może więc być wykorzystany w sytuacji maskowania własnej pozycji przez zaniechanie wysyłania sygnałów radarowych lub w przypadku operowania w strefie silnych zakłóceń radioelektronicznych.

Legion Pod skonstruowano z myślą o stosowaniu na różnych maszynach bojowych bez konieczności przeprogramowania czy modyfikacji technicznej (plug and play architecture). Podobne próby zasobnika miała już miejsce w 2015 roku, wtedy jednak platformą testową był myśliwiec F-16. Poza zastosowaniem w maszynach F-15C i F-16, Legion Pod ma również być zdolny do działania z innymi typami płatowców, nie będącymi samolotami myśliwskimi.

Cały układ mieści się w strukturze o średnicy ok. 40 cm, włączając w to jednostkę obliczeniową i łącza transmisyjne wraz z podstawowym wyposażeniem detektora podczerwieni. System szerokokątnego wykrywania i precyzyjnego śledzenia będący istotą działania zasobnika opiera się na wykorzystaniu czujnika IRST21 (InfraRed Search and Track) wraz z układem przetwarzania i przesyłania danych. Dzięki temu Legion Pod może udostępniać zgromadzone namiary innym jednostkom tego typu biorącym udział w operacji. 

Czytaj też: F-16 wykryje cele w podczerwieni

Reklama

Komentarze (2)

  1. JMJ

    Zaskakujące jest to, że wielu komentujących na tym forum pisze o np zasięgu radaru, czy w jakim stopniu niewidzialny jest samolot stealth, a tak naprawdę żaden z nas nie wie jaki jest zasięg wykrywania celu przez powiedzmy radar APG 77/81 czy IRBIS/ZUK. Informacje o możliwościach danego radaru czy innego urządzenia np IRST są tajemnica i nikt na tym forum nie napisze jakie są możliwości tych urządzeń. Podawane przez niektórych komentujących panów dane o jakimś radarze są powszechnie dostępne w internecie i nawet uczeń z podstawówki może je przeczytać i napisać, że np APG 77 ma zasięg wykrycia celu około 340 km, bo tak podaje Wikipedia. Ale zastanówmy się czy zeczywiscie dane z wiki są prawdziwe, bo każdy trochę bardziej inteligentny człowiek wie, że takie dane są tajne i oprócz konstruktorów i pilotów nikt nie wie o ich zeczywistych możliwościach i to powinno być jasne. Niestety nie jest, bo niektórzy forumowicze uparcie piszą o wyższości danego np radaru nad drugim, co jest trochę śmieszne nie znając ich prawdziwych parametrów. Niektórzy piszą o komentarzach pilotów, co też jest trochę zabawne, bo żaden pilot nie powie publicznie jak mu się lata za sterami F 22 czy Su 35 i to chyba jasne. Jednemu z amerykańskich pilotów oberwalo się za to, że niechcący powiedział ile zeczywiscie wynosi prędkość maksymalna Raptora, o ile się nie mylę, to powiedział ponoć że lecąc jakieś 2700 km/h miał jeszcze trochę mocy w zapasie. I teraz jeżeli to prawda, to jak to się ma do powszechnych danych, które ową prędkość podają za maksymalna ? Następna sprawa dotyczy zestawów naziemnych np S 300/400/500 czy któryś z panów tzw wszystko wiedzących, obsługiwał radar któregoś z wymienionych powyżej baterii naziemnych ? odpowiedź zapewne brzmi NIE, a więc podawane przez was dane dotyczące zasięgu radaru np baterii S 400 są po prostu nie prawdziwe, bo np Wikipedia nie podaje prawdy o tych urządzeniach, co jest zrozumiałe dla każdego myślącego człowieka i kłótnia pomiędzy internautami o nicku Davien, Ares, z netu, a przeciwnikami typu tommi, yaro, itp. jest śmieszna bo żaden z was nie ma pojęcia o możliwościach samolotów czy innych wojskowych nazwijmy to urządzeń. Wasze kłótnie są podobne do kłótni nastolatków w szkole i dlatego z całym szacunkiem do was, uważam że są śmieszne. Wszystko o czym piszemy na forum jest przecież dostępne w internecie i każdy może to sobie przeczytać, a czy piszą prawdę ? to już inna sprawa. Na koniec chciał bym jeszcze raz przemówić do rozumu tym co niby wszystko wiedzą, że niestety nie wiedzą i piszą często głupoty, przepisujac Wikipedie czy inne artykuły z internetu udając przy tym wielkich znawców, a tak naprawdę nie potraficie nawet napisać czym jest fala elektromagnetyczna, jak się zachowuje w przestrzeni ,na czym polega zjawisko interferencji czy polaryzacji fali, o tym nie piszecie, tylko o głupotach typu - zasięg APG 81 wynosi 150 km, podaję znafca Davien, inny znafca jakiś np yaro, piszę o tym że radar systemu np S 400 widzi samolot stealth z odległości np 200 km, i zaczyna się kłótnia pomiędzy tymi panami, a żaden z nich nie ma pojęcia o tym kto zeczywiscie wyjdzie zwycięsko w pojedynku pomiędzy np F 35 a S 400, ale nie, pokazujecie z uporem maniaka swoją wiedzę zaczerpnięta z internetu. Pozdrawiam

  2. 50kopiejek

    Gdyby to Rosjanie zrobili IRST 30 lat po USA to artykuł głosiłby, że to plagiat.

    1. Vampire

      @50kopiejek AN/ALR-23 IR Detection Set; manufactured by Cincinnati Electronics; used in B-52, F-111, F-14A(First Flight 21 December 1970) The first use of an IRST system appears to be the F-101 Voodoo, F-102 Delta Dagger and F-106 Delta Dart interceptors Su-27 -> The fighter also has an OLS-27 infrared search and track (IRST). First flight 20 May 1977 Tak wiec rosjanie skopiowali rozwiazanie od US

    2. Nojatotamnwm

      Nie martw się :) Jak ten artykuł tego nie powiedział, to powiedzą to "specjaliści" tego forum w komentarzach poniżej :D Nie wspominając, że OLS-35 również posiada zasięg taki jak odpowiedniki zachodnie :)

Reklama